1 Innhold Prosjektet ”Bygg ned barrierene !” - formål - hovedfunn Hva betyr dette ?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor stor er en fisk? Yggdrasil Hvor stor er en fisk?  Vanlige kundetyper og prosjekter  Faktorer som påvirker.
Advertisements

Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
De dårige følelsene. Veiene ut..
«[Revenge is] like a poison, it can take you over
22 tips for den faglitterære forfatteren
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Oppdatere innstillinger for profil og personvern Trykk deretter F5, eller klikk Lysbildefremvisning > Fra begynnelsen for å starte kurset. Klikk Aktiver.
FAKTA om barn i Norge: mottok tiltak fra barnevernet
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
HVOR/ HVEM ER VI ? HVOR SKAL VI ? HVORDAN KOMME DIT ?
Kapittel 28 Norgeskartet
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Produkteier vs virksomhetsarkitekt
- roller og forventinger
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 HOUSTON We have a problem.
Frontlinjeserivce
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
Kapittel 48 Elina møter en mann på fjellet.
Mens vi venter… Julekalender til bruk i barneskolen – en PowerPointpresentasjon utarbeidet.
Kristiansands Skruefabrikk & Mek. Verksted AS Bedriften har arbeidere fra 15 ulike nasjoner. 105 ansatte. Raushet og inkludering er grunnstenen i kulturen.
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Lise Fogstad Fysioterapeututdanningen Høgskolen i Oslo
Presentasjon av mulige problemstillinger og mulige metoder
Kompetansebygging 2.0, / Bibliotekmøtet på Hamar 2010 Karen J. Buset, UBiT Kompetansebygging 2.0.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 HOUSTON Planene fremover.
Kartlegging av byggavfall i Nord - Norge. 2 NESO som bransjeaktør -Jack Johnsen, kompetanseleder i NESO -NESO Bransjeorganisasjon for NordNorske byggentreprenører.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Hovedfunn – Offentlighetslovens konsekvenser for rekruttering til kommunale lederstillinger 3. november 2010.
Post 4, sykehuset Levanger
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Kapittel 5 oppgave b Sett inn riktig form av substantivene, med artikkel hvis nødvendig.
Kapittel 2 oppgave e) Sett inn preposisjoner eller adverb
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
28. Oktober 2008Øvre og Nedre Eiker kommuner 1 Jeg elsker Elin. Hvorfor har hun ikke flere elskere??
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Tenn alle lysene! Julemesse, Misjonssalen Sandnes 29. november 2013 Asbjørn Kvalbein 1.
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
Side 1 Fornying, fleksibilitet, inkludering Øyvind Johnsen
Fiskeriministeren Fiskeriministeren ønsker
Semesteroppgave i pers. data Gruppearbeid Plannlegging av gruppearbeid Prosjektoppgaven.
CAKE session no. 7 Skader på hender og fingrer. Siden sist … Vi har nylig avsluttet vår stille avvik-serie, og vi er fornøyde med både form og innhold.
Lightning Talks Oslo XP meetup juli Johannes Brodwall.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Behov Figur 4 Behov.
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Skolelederundersøkelsen 2008 Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
mottok tiltak fra barnevernet vokser opp i fattigdom opplevde at foreldrene skilte seg barn vokser opp med alkoholmisbruk.
Del 3 God intern kommunikasjon – vær trygg
Einar Gudmundsson Smidig 2010 Et smidig prosjekt i England med et offshore team i India.
Trivselsundersøkelse - 08 Trivselsundersøkelse utført 8. desember leverte For alle utsagnene betyr score 1 at personen er totalt uenig og score.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Berit Berg, Samfunnsdagen 23. august 2011
Arbeidssituasjon for formann og byggeplassleder
Tydeliggjøring av sykepleiernes bidrag til verdiskapning
SINTEF Raufoss Manufacturing AS
Fest og følelser Om seksualitet.
Jobb med hindringer og barrierer i fredstid! Å ta opp tabuiserte temaer krever et trygt arbeidsmiljø! Forankring i ledelse! Arbeid over tid! Og en god.
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Stress Hva betyr det å være stresset? Hva gjør deg stresset?
Utviklingsredaktør Helen Vogt 4. november 2013
Utskrift av presentasjonen:

1 Innhold Prosjektet ”Bygg ned barrierene !” - formål - hovedfunn Hva betyr dette ?

2 Prosjektet : Bygg ned barrierene ! Prosjektets målsetning: bidra til en reduksjon av byggekostnadene gjennom reduksjon av samhandlingskostnadene i byggeprosessen Fokusområder: 1kartlegging av barrierer mot en effektiv samhandling - mellom menneskene/aktørene i byggeprosessen - mellom mennesker og IT-verktøy 2kartlegging av erfaringer fra bruk av nye dataverktøy (BIM)

3 Metode Dybdeintervjuer temamøter Spørreundersøkelse (325 respondenter)

4 Kartlegging 1 Kartlegging av barrierer mot en effektiv samhandling - mellom menneskene/aktørene i byggeprosessen - mellom mennesker og IT-verktøy

5

6

7

8 Viktigste hinder for effektiv byggeprosess For dårlig tid / tidspress Manglende kommunikasjon, tillitt og åpenhet mellom aktørene i prosjekter Manglende felles mål mellom aktørene og opplevde målkonflikter Beslutningsvegring i prosjektet Ikke enighet om prosjektforløp og fremdrift

9 Det er stort potensiale for å bedre samhandlingen Hva betyr dette ?

10 Hypoteser omkring kultur og samspill Jeg har lite å lære Jeg er stolt Jeg har redsel for å bli avslørt Jeg er redd for å tape ansikt Jeg er redd for å bli avslørt for å ha manglende kompetanse Kompetanse gir autoritet og autoritet er jeg redd for å tape Egen gevinst viktigere enn å levere et godt produkt Tidspress – ”andre” bestemmer hele tiden

11 Hvis jeg deler mister jeg noe selv Jeg har fokus på egen måloppnåelse i egen bedrift framfor leveransen Samarbeid er vanskelig Det er så mange roller og hatter Det er så mange og ulike mål Vi har så ulik kompetanse Det er så mange forskjellige kommunikasjonskulturer

12 Lider vi av ”BA-stær”? Som hindrer oss å se, lære og dele ? Utnytter vi den nytilsattes spørsmål og andres kompetanse ? Ser vi det ?

13 ”Om du tenker som du alltid har gjort kommer du til å få det du allerede har” Ukjent

14 Tør vi å være naken og nysgjerrig ?

15 Deling og involvering kan bety at Du slipper andre til Lar andre skinne At du får mer og utvikler dine ideer

16

17 ”I går kveld la jeg tusen planer … i morgens gjorde jeg som vanlig.” Konfusius

18

19 Hvem er heltene her ? Er det de som prater med gamle kjente ? De som ser muligheten i dag ? Er det de som ”gir jernet” og ønsker å lære ? HVEM ER HELTENE I DIN BEDRIFT ?