ERISK på 1, 2, 3… Risikovurdering for å redusere omfang av byggefeil i elektriske og tekniske installasjonsleveranser mot boligmarkedet 22.08.2006.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Advertisements

Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Fra prøving og feiling til
Akkreditering KA110 - Accreditation of youth volunteering organisations.
Erfaringer fra internrevisjon
Etikkutvalg for fagskolen
Fra prøving og feiling til
- Avslutningsseminar prosjekt Fallende gjenstander
Om autorisasjonsordningen
Risikovurdering Systematisk HMS – arbeid dreier seg om mestring av risiko, for å unngå skader og sykdom Mestring av risiko- redusere eller fjerne.
Revisjon ved Rikshospitalet den 11. – 18. desember 2007.
Forbedringsprosjektet
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Mal: Risikoanalyse med veiledning
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
”Gode investeringsprosesser i Oslo kommune”
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Grunnleggende testteori
Reduksjon av uønsket deltid
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Generelt om kontroll Egenkontroll er ikke lenger eget ansvarsområde
Feil i nye elektriske anlegg
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
Prøvenemnda for elektrikerfaget virkeområde Midt-Troms
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
Internkontroll i norske kommuner
Struktur Oversikt over programfagene: Årstrinn Vg2 Programfag
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Sogn Arena Forventninger til hva samarbeidsavtalen skal bringe. ”Selbu”-seminaret 2011.
Mål i prosjekter.
Internkontroll etter alkoholloven Møte med bransjen
Kristiansund videregående skole Vurdering uten karakter Bruk av LMS (Classfronter) Nettverkssamling i Stjørdal, 3. – 4. mai 2007.
1 Bedriftssamarbeid som middel for økt rekruttering Et case fra Høgskolen i Vestfold 24. Okt 2008 v/Marius Imset.
Prosjektoppgave eGovernment NTNU 2008 Innføring av elektroniske tjenester i Halden kommune - et delprosjekt i ”Det Døgnåpne Østfold” Prosjektoppgaven er.
Fagdag på DH: Stilhistorie – vg1
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
CAKE session no. 9 SAFEtalk Vårt nye sikkerhetsverktøy.
B O L I G P R O D U S E N T E N E S F O R E N I N G 1 NEK400:2010 Utgitt av Norsk Elektroteknisk Komite (NEK) Inneholder 41 enkelt-normer (delnormer),
© Bergen kommune Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen 2007/08 Språk og tallforståelse Digitale verktøy Barns medvirkning.
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Rammeverk for risikovurdering og revisjon av IT-systemer
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
ROS-analyse.
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
Treindustriens Brannkontroll.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Eksempler på en god reguleringsplan Kristoffer L. Seivåg Byplan.
ROS-analyse.
Bybanen Utbygging (BU)
Dialogverktøy Et praktisk verktøy som egnes seg både til å utforske problemstillinger og finne konkrete løsninger.
Verktøy for å kartlegge holdninger
RIS-metoden for prosessforbedring
Private aktører - veilednings- og kompetansebehov
BTI-illustrasjoner Redigerbare.
Evaluering – veien videre
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Ny gjennomføringsløsning for eksamen og prøver
Oslo Havn Risikokartlegging Ytre Miljø
Aktørene Innbyggerne, politikerne, forvaltningen,
Utskrift av presentasjonen:

eRISK på 1, 2, 3… Risikovurdering for å redusere omfang av byggefeil i elektriske og tekniske installasjonsleveranser mot boligmarkedet

Om eRISK TELFO utvikler i samarbeid med NELFO, DSB, NEK og COWI metoder og verktøy for vurdering og styring av risiko. Målet er å oppnå minimum 50 % reduksjon i omfang av feil i prosjekter hvor det gjennomføres risikovurdering og prosjektoppfølging i tråd med metodene og verktøyene som utvikles. Farlige feil skal reduseres med 100 %. I sum skal dette gi seg utslag i minst 15 % økt produktivitet i prosjekter som gjennomfører risikovurdering.

eRISK og Byggekostandsprogrammet Prosjektet adresserer to av BKPs målområder; –Bedre ledelse og ansvarliggjøring. Prosjektet skal resultere i metoder og tiltak for å øke bevisstgjøringen av lederens og ansattes felles ansvar for utvikling av gode holdninger og rutiner knyttet til byggefeilutfordringen. I prosjektet skal metoder og verktøy for risikovurdering utvikles og prøves ut i pilotprosjekter. –Økt produktivitet. Prosjektet skal resultere i konkrete og praktiske verktøy for risikovurdering av elektriske og tekniske installasjoner i boliger. Det skal utvikles hensiktsmessige IKT-verktøy for risikovurdering som også er forberedt for støtte for IFC-kommunikasjonsformat.

eRISK modell -eRISK bygger på en kvalitativ analyse -5-trinn (jfr skisse) -Subjektiv -Dokumentasjon -Praktisk gjennomførbar i jobbsituasjon -Må være enkelt nok til at det er forståelig og vil bli brukt -Avgrensninger: -Fokus på fag men også tverrfaglig -Fleksibel for senere utvidelser

eRISK modell Planlegg (avklar type og omfang av installasjon) Bestemmer omfang av RV/sjekkliste + hvem som skal RV og når Beskrivelse av aktuelle problemstillinger (Sjekkliste sortert HMS, FSE, FSL, instrumenter, annet?) Er sjekkpunktet (risikoelement) OK ? Dokumentasjon Beskriv avvik Risikoreduserende tiltak JA, evt med mindre kommentarer NEI Hele prosessen skal dokumenteres

eRISK aktiviteter høsten Utvikle ferdig eRISK metoden -Lage struktur for gjennomføring av RV basert på eRISK metode -Utvikle spørsmålsstillinger for RV -Utvikle 1. versjon av digitalt verktøy for RV -Utvikle plan for hvordan digitalt verktøy for RV skal samhandle med andre digitale verktøy. -Konkretisere skoleoppgaver -Forberede pilotprosjekt for utprøving (oppstart våren 2007) -Utvikle dokumentasjon for innføring av metode og verktøy -Kontinuerlig informasjonsspredning -Kontinuerlig kontakt med andre relevante prosjekt