BERGEN APRIL 2009 SIDE 1/13 Senter for Byøkologi © 2008 Hvordan påvirke samfunnsutviklingen? Kari Anne K. Drangsland Senter for byøkologi Byfriksjoner.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
BILDE SOM TEKST Nytt undervisningsprogram på Rogaland Kunstmuseum.
Advertisements

Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
I.
Energibruk i bygninger
Hva er migrasjon og hva gjør Røde Kors Ungdom?
De dårige følelsene. Veiene ut..
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Hvordan kan vi forstå menighetsutvikling i norsk folkekirke? Harald Hegstad Bergen 2. februar 2010.
Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
Dialogtorg i Kristiansand
Fra ord til liv desember 2008 " Men la din vilje skje, ikke min " (Lk. 22,42)
- roller og forventinger
Grunnleggende spørsmål om naturfag
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Bibliotekreform 2014 INNHOLD OG TJENESTER.
Barnevernsbarns erfaringer- utdanning og helse
Tina Åsgård, kvinnepolitisk leder i SV
Asylmottak og nærmiljø
Språk og sosialisering
Ved Ola T. Heggem Statssekretær Landbruks- og matdepartementet Jordvern og arealpolitikken.
BERGEN NOVEMBER 2008 SIDE 1/21 Senter for Byøkologi © 2008 Asylmottak som nærmiljø Bente Beckstrøm Fuglseth Kari Anne K. Drangsland.
Kultur: Koder i bakhodet og et dynamisk felt
Diagnose – forståelse eller merkelapp
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Mangfold og fellesskap
12-kommunesamarbeidett i Vestfold Strategisk plan
Demokratisk fornyelse Lokale praktiske erfaringer og mulig implementering i nasjonal politikk. Tone Tellevik Dahl-bydelsutvalgsleder Morten Nordlie-kultur-
Vedlegg 3 Fjorårets budsjettsprosess - alle komiteer Svar fra representanter fra byrådspartiene ® (rev:2.0.70) Fjorårets.
Kontaktutvalget mellom innvandrere og myndighetene Møte med partiene Rita Kumar, utvalgsleder
SYKEHUSSOSIONOMEN GRÅTEKONE ELLER PROFESJONELL PROBLEMLØSER?
Samhandling og kommunikasjon
Ingen tid å miste! Kari-Ann Baarlid, Nestleder i fagavdelingen
OPERAPROSJEKTET. Den pedagogiske lederrollen Hvordan operaprosjektet kan påvirke den Må ta ansvar og kunne deligere ansvar Gruppeprosesser og samarbeid.
Hvorfor jobber PRESS med asyl?
Energisektorens muligheter for å tilpasse seg et endret klima: En vurdering av tilpasingskapasitet Tor Håkon Inderberg, Fridtjof Nansens Institutt CANES-møte.
Senter for operativ virksomhet i nord NMI Årskonferanse 22.okt.2008 Kristine Lind-Olsen, senterleder Møte mellom forskning og næringsliv.
På vei mot VEKS Utbygging av kurs: Etiske problemstillinger og kommunikasjon i behandlerpraksis.
"God bagasje på livets reise."
FINF H Arild Jansen. AFIN/UiO 1 Digital forvaltning: Informatikk møter jus FINF  IKT og jussen: som verktøy/redskap og som objekt.
selvhjelp.no Selvhjelp Norge, Nasjonalt kompetansesenter for selvorganisert selvhjelp TLF:
Arbeidsmiljøundersøkelse 2011
Barnehagen som språkarena
NIFS LOV OM IDRETTSRÅD I ALLE KOMMUNER MED MER ENN TRE IDRETTSLAG SKAL DET VÆRE IDRETTSRÅD FOR IDRETTSLAG SOM ER MEDLEM I NIF. (NIFS LOV § 8) Idrettsrådet.
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Forelesning i mikroøkonomi.
Tema: Kommunikasjon i team
Innvandrere og deres barn i Groruddalen og Søndre Nordstrand - Hvem er de og hvordan går det med dem? Foredrag ved konferansen ”Det nye VI” 13. Januar.
Det flerkulturelle samfunnet
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lokaldemokratisk handlingsrom Strategikonferansen 2010 Inge Johansen, rådgiver, KS Nord-Norge.
DITT LIV Skru opp volumet og klikk for å komme i gang.
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Idrettsrådets ansvar og rolle
Mangfoldsåret 2008 markeringsår for kulturelt mangfold - Foto: Det flerspråklige bibliotek/ Deichmanske bibliotek.
Hva er samfunnsgeografi og samfunnsgeografiske perspektiver?
Hvordan skape nye og kreative rom for samhandling og samvær Grorud samfunnshus Fredag 11.april 2008 Kl Velkommen.
Karriereveiledning i grupper
Språk og leseveilederutdaning Turid Weiby 2009
Master i global utvikling og samfunnsplanlegging
Sted/rom SGO 4000 – høst 2007 Per Gunnar Røe. Idéhistoriske romoppfatninger Det statiske, absolutte rom (Aristoteles) Det geometriske rom (Newton) Det.
Jobb med hindringer og barrierer i fredstid! Å ta opp tabuiserte temaer krever et trygt arbeidsmiljø! Forankring i ledelse! Arbeid over tid! Og en god.
Delta i dialogen om TEORETISERING I SKOLEN. TEORETISERING I SKOLEN! Pisasjokket ”Lekeskolen” Tiltak: –K06 –Teoretisering av alle fag i skolen Fokus på.
1 Kontekstuell undervisning Se: H L-K To bevegelser i samfunnet Sentripetal: Det som binder sammen. Enhet Sentrifugal: Det som splitter. Fragmentering.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Kultur i endring Norge har gått fra å være nokså homogent til å bli et mer flerkulturelt samfunn I et flerkulturelt samfunn snakker vi ofte om etniske.
Utskrift av presentasjonen:

BERGEN APRIL 2009 SIDE 1/13 Senter for Byøkologi © 2008 Hvordan påvirke samfunnsutviklingen? Kari Anne K. Drangsland Senter for byøkologi Byfriksjoner 22. april

BERGEN APRIL 2009 SIDE 2/13 Senter for Byøkologi © 2008 Senter for byøkologi

BERGEN APRIL 2009 SIDE 3/13 Senter for Byøkologi © 2008 Struktur Vår rolle i samfunnsutviklingen Hvordan skape prosjekter som kan påvirke samfunnsutviklingen? Asylmottak som nærmiljø Workshop

BERGEN APRIL 2009 SIDE 4/13 Senter for Byøkologi © 2008 Vår rolle i samfunns- utviklingen Hva er stedsutvikling? Hva er vår rolle som formgivere, planleggere og arkitekter?

BERGEN APRIL 2009 SIDE 5/13 Senter for Byøkologi © 2008 Produksjon av rom/sted STEDER PRODUSERES KONTINUERLIG -Gjennom stedspraksis -Gjennom stedsutvikling -Gjennom fantasier, forestillinger og drømmer

BERGEN APRIL 2009 SIDE 6/13 Senter for Byøkologi © 2008 Hvordan påvirke samfunns- utviklingen? Påvirking gjennom å tilføre nye perspektiver og premisser for utviklingen 1.Identifisere rådende problem og løsningsforståelser 2.Kombinasjon av fysiske og sosiale elementer 3.Overføre teoretiske perspektiver til virkeligheten

BERGEN APRIL 2009 SIDE 7/13 Senter for Byøkologi © 2008 Identifisere rådende problem og løsnings- forståelser Fra kulturelt problemområde til kulturell skattekiste Utfordre: ”det finnes ingen etniske problemer her, det stemmer ikke. Det er sosiale problemer” (Informant 1). Utnytte: ”ingen av innvandrerne her interesserer seg for kunst. Vi snakker om deltakelse, men det er bare fordi det ser fint ut på søknadene om penger” (Informant 2).

BERGEN APRIL 2009 SIDE 8/13 Senter for Byøkologi © 2008 Samspill mellom fysiske og sosiale elementer MOSKE I DUISBURG -Rådgivende organ -Inter-religiøse møter -Åpne befaringer -Inter-religiøst bibliotek -Kafé

BERGEN APRIL 2009 SIDE 9/13 Senter for Byøkologi © 2008 Overføre teoretiske perspektiver til virkeligheten Testing og visualisering av teorier innen samordna areal- og transportplanlegging

BERGEN APRIL 2009 SIDE 10/13 Senter for Byøkologi © 2008 Asylmottak som nærmiljø 1/2 -Konflikter rundt mottak er ”konflikter over sted” -Asylmottak som ”ikke- sted” -Anlegge et nytt perspektiv på asylmottak -Øke kunnskapen om relasjoner mellom lokalsamfunn og asylmottak

BERGEN APRIL 2009 SIDE 11/13 Senter for Byøkologi © 2008 Asylmottak som nærmiljø 2/2 “Du kjører forbi de når de går. Alle de går jo, og alle de andre kjører” (informant lokalbefolkning) ”Når du går på bussen så er det ikke bare flyktninger. Det er andre mennesker der med oss. Det føles godt” (Beboer) ”Jeg vil ikke bli behandlet som en flyktning, men som et normalt menneske” (Beboer)

BERGEN APRIL 2009 SIDE 12/13 Senter for Byøkologi © 2008 Kulturell veving Skape en møteplass mellom mottaksbeboere og lokalbefolkningen

BERGEN APRIL 2009 SIDE 14/13 Senter for Byøkologi © 2008 Workshop Hvordan kan asylmottaket bli en del av stedsutviklingsprosessen?