Kontaktutvalget for Velforeninger i Oslo

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan gjøre veksten bærekraftig?
Advertisements

Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Høringsseminar om trængsel og kørselsafgifter
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Fylkesordfører Nils Aage Jegstad
Innspill DFDS Seaways Dagens og fremtidens aktiviteter !
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
HH Oslo-Stockholm = regional utvikling i Nordens triangel
Finansiering av Vegbygging
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Flere reiser med Ruter God trafikkvekst og økt markedsandel :
Miljøpakken for transport i Trondheim
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Innhold Resultat fra holdningsundersøkelse om bomringen og Oslopakke PROSAM-rapport 120.
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
KDP E18-korridoren i Asker
Biogasskonferanse i Østfold, 23.mai 2013 Satsninger i kommunene Eidsberg kommune v/ varaordfører Maren Hersleth Holsen.
Kommunes overordnede arealpolitikk/ utfordringer/ strategier
Presentasjon for Drammen formannskap 7. juni 2011
Fossumdiagonalen, Trondheimsveien
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
Miljø Klima Regional utvikling Sysselsetting
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
Malmø mars Likheter Drammen – Malmø Befolkning og integrering: Høy befolkningsvekst Økende antall personer med innvandrerbakgrunn Konsentrasjon.
Dialogkonferanse billettkontroll, samt vektertjenester for nattilbudet
ByggArena Byggebørs Haugesund. 12. november 2010
Sektorutvalg Levekår 3. juni 2008 Historie Utfordring nr. 1 – prisstigning SSB indeksen ”Drift og vedlikehold av veier i alt” Prisstigning på gjennomsnittlig.
Havnedirektør, Bodø havn KF
HOVEDSTADEN FORNYER OG STYRKER SIN MILJØPOLITIKK Byrådsleder Stian Berger Røsland.
Foreningen for Miljøtunnel Mosseveien ca. 500 betalende medlemmer registrert i Brønnøysund dekker flere Vel også ’talsmann’ for trafikantene fra syd.
Hvordan mener du fordelingen av pensjonsfondet ideelt sett burde vært?
Byråd for byutvikling Bård Folke Fredriksen
en jernbane for fremtiden
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Bærekraftig bompengeregime Erfaringer fra Oslopakke 3 Fylkesordfører Anette Solli.
Kommunale bygg sin betydning for byutvikling Stian Berger Røsland Byrådsleder Omsorgsbyggkonferansen 2014.
Handlingsplan for parkering Trenger byen en P-politikk?
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Informasjon fra styringsgruppa samferdsel Indre Østfold Regionråd – 16
Velkommen til Oslo Guri Melby (V) Byråd for miljø og samferdsel.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i statsbudsjettet 2008.
Plansamarbeidet torsdag 5. desember 2013 Gro Martnes Leder, Spikkestadbanen Pendlerforening.
Seniorrådgiver Øyvind Aarvig Avdeling for regional planlegging Seksjon for byutvikling, regional-, areal- og transportpolitikk Framtidens.
Tema Rute 465 Mysen-Askim-Sarpsborg
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
KVU for kryssing av Oslofjorden
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Pressekonferanse 9. mai 2003 Statsråden St.meld. nr. 31 ( ) Storbymeldingen Om utvikling av storbypolitikk.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Hovedpunkter i en klimavennlig bærekraftstrategi for byutvikling (I)  Gjenbruk av byareal i stedet for utadrettet byvekst, med kanalisering av fortettingen.
Jernbanen som planinstrument En liten historie om Jærbanen og Vossebanen………… og litt til! Lars Chr Stendal Regional Strategidirektør sør og vest Jernbaneverket.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
Bompenger som et virkemiddel til å realisere politiske mål – erfaringer fra bergen øivind hauge støle byrådsavdeling for byutvikling 25. oktober 2016.
Bompenger som politisk virkemiddel
Kommunemøter RPBA - om RTP
Tredje rullebane Avinor Oslo Lufthavn
Akershus fylkeskommune
Akershus fylkeskommune
Trondheim sentrum fram mot 2040
KOLLEKTIVTRANSPORT ROMERIKE
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Oslopakke 3 Handlingsprogram mai 2012
Utskrift av presentasjonen:

Kontaktutvalget for Velforeninger i Oslo Oslopakke 3 O3 Effektiv, sikker og miljøvennlig transport for en region i vekst Kontaktutvalget for Velforeninger i Oslo 8. november 2006 Stian Berger Røsland

O3 Oslopakke 1 & 2 TØIs evaluering av Oslopakke 1 og 2: All vekst på hovedveiene Trafikkveksten er på norsk gjennomsnitt Flere kollektivreiser over bygrensene, men redusert kollektivandel Veibygging i takt med trafikkvekst Noe bedre flyt i morgenrush Mindre trafikk på lokalveiene gir økt sikkerhet og bedre miljø Effektiv, sikker og miljøvennlig transport, for en region i vekst

O3 Utfordringene frem til 2025 Biltrafikken vokser En vekstkraftig Oslo-region trenger effektiv, sikker og miljøvennlig transport Forventet vekst i Osloregionen fram til 2025: Befolkning og arbeidsplasser +20 % Biltrafikk +30 % Trafikkveksten vil uten Oslopakke 3 skape: Mer kø på hovedveiene og i indre by Uforutsigbar transport for næringslivet Mer trafikk på lokalveiene Dårligere miljø og flere ulykker i boligområder Effektiv, sikker og miljøvennlig transport, for en region i vekst

O3 Vår løsning Oslopakke 3 – et lokalt initiativ for å: Videreutvikle et moderne hovedveinett Omfattende utbygging av tunneler for å skjerme nærmiljøer for støy og luftforurensning Frigi arealer for byutvikling Styrke kollektivtrafikken med midler til investering og drift Effektiv, sikker og miljøvennlig transport, for en region i vekst

O3 Økonomiske rammer 2008–2027, mrd kr Uten Oslopakke 3 Med Oslopakke 3 Stamvei 4,8 Øvrig riksvei 7,6 Dagens bomring 5,5 30,7 Snitt ved Blommmenholm - Ekstra tunge kjøretøyer 3,4 75 øre/koll.reise 0,4 2,1 Sum 18,3 53,4 Effektiv, sikker og miljøvennlig transport, for en region i vekst

Fordeling av midlene O3 Totalpakke: 53.000 mill. kr Prosjekter i Oslo 30.500 mill. kr Prosjekter i Akershus 21.600 mill. kr Herav til kollektivtransport: 20.500 mill. kr Effektiv, sikker og miljøvennlig transport, for en region i vekst

O3 Fordeling mellom formål Effektiv, sikker og miljøvennlig transport, for en region i vekst

O3 Trafikantbetaling Dagens bomring – gj.snittlig pris 19 kr Bompenger uten tidsdifferensiering i retning mot byen Dagens bomring – gj.snittlig pris 19 kr Nytt betalingssnitt mellom E 18 ved Blommenholm og Marka – gj.snittlig pris 13 kr Rabatt 5 kr ved passering av Blommenholm-snittet og Bomringen på samme tur Periodekort avskaffes, men dagens rabatt klippekort videreføres Mer automatisk innkreving – mer av inntektene til utbygging og drift Effektiv, sikker og miljøvennlig transport, for en region i vekst

O3 Oslopakke 3 Effektiv, sikker og miljøvennlig transport, for en region i vekst

E18 Bjørvikatunnelen: 2 325 mill. O3 Effektiv, sikker og miljøvennlig transport, for en region i vekst

Ring 3 Ulven-Sinsen: 1 290 mill. O3 Effektiv, sikker og miljøvennlig transport, for en region i vekst

O3 E 18 Vestkorridoren: 11 000 mill. Effektiv, sikker og miljøvennlig transport, for en region i vekst

O3 E6 Manglerudtunnel og E18 Mosseveitunnel E6 Manglerudtunnel: 3 800 mill E18 Mosseveitunnel: 2 000 mill Effektiv, sikker og miljøvennlig transport, for en region i vekst

O3 Røatunnelen: 700 mill. Effektiv, sikker og miljøvennlig transport, for en region i vekst

O3 Homansbyen stasjon Opprusting av T-bane: 2 750 mill Sees i sammenheng med oppgradering av Majorstutunnelen Effektiv, sikker og miljøvennlig transport, for en region i vekst

O3 Opprusting av T-bane fortset.: 2 750 mill. Haslesvingen med ny Løren stasjon gir mulighet for å kjøre direkte mellom Grorudbanen og T-baneringen mot Nydalen, Blindern og Majorstuen og videre mot sentrum. Tiltaket øker praktisk kapasitet i hele T-banenettet, slik at det blir mulig å gi høyere frekvens også på Østensjøbanen (ill. grønn linje 3) Effektiv, sikker og miljøvennlig transport, for en region i vekst

O3 Noen av prosjektene i Akershus Oslopakke 3 Effektiv, sikker og miljøvennlig transport, for en region i vekst

O3 E6 Vinterbro –Assurstjern: 850 mill. Effektiv, sikker og miljøvennlig transport, for en region i vekst

O3 Rv 152 i Follo: 600 mill Kolbotn Vegomlegging Kolbotn – Langhus Bedre trafikksikkerhet og miljø Ski Vegomlegging Trolldalen i Frogn Kurveutretting og ny gang/sykkelveg. Ås Ny trasé Ås – Holstad. Effektiv, sikker og miljøvennlig transport, for en region i vekst

Fornebubane: 600 mill. O3 Effektiv, sikker og miljøvennlig transport, for en region i vekst

Kolsåsbanen: 550 mill. O3 Effektiv, sikker og miljøvennlig transport, for en region i vekst

O3 Baneforlengelse til A-hus: 700 mill. Effektiv, sikker og miljøvennlig transport, for en region i vekst