KP/tk Planlegg på forh å n d Kollektivtrafikk i fjordbyen
Viktige prinsipper KP/tk Planlegg på forh å n d Fjordbyen tilrettelegges for gjennomgående kollektivtrafikk. –del av byens nett. –tilknyttet sentrale knutepunkter
Viktige prinsipper KP/tk Planlegg på forh å n d Fjordbyen tilrettelegges for gjennomgående kollektivtrafikk. Separat kjørebane for buss og/eller bane. – egen trase eller kollektivfelt – forutsetning for høy kollektivandel – gir punktlig og forutsigbar fremkommelighet – trase tilpasset både trikk og buss. – jernbanespor kan brukes til trikk (kombibane)
Viktige prinsipper KP/tk Planlegg på forh å n d Fjordbyen tilrettelegges for gjennomgående kollektivtrafikk. Separat kjørebane for buss og/eller bane. Stoppesteder plasseres sentralt i bydelene. –synlig –kort gangavstand –stoppesteder for en eventuell kombibane kan komme i utkanten.
Viktige prinsipper KP/tk Planlegg på forh å n d Fjordbyen tilrettelegges for gjennomgående kollektivtrafikk. Separat kjørebane for buss og/eller bane. Stoppesteder plasseres sentralt i bydelene. Det må avsettes god plass ved stoppesteder. –universell utforming (stor utfordring på stoppesteder for både trikk og buss) –NB! endestoppesteder
Viktige prinsipper KP/tk Planlegg på forh å n d Fjordbyen tilrettelegges for gjennomgående kollektivtrafikk. Separat kjørebane for buss og/eller bane. Stoppesteder plasseres sentralt i bydelene. Det må avsettes god plass ved stoppesteder. Bydelene bør få egen brygge for rutegående båt. –Rådhusplassen kan være et alternativ til vippetangen for øybåtene