KP/tk 23.06.2004 Planlegg på forh å n d Kollektivtrafikk i fjordbyen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Sentrumskonferansen 26. September 2007 Levende Oslo v/byråd Merete Agerbak-Jensen.
Advertisements

Presentasjon av Destinasjon Fornebu
Dokumentasjon til telefonmøte fredag 23. april Ny nettløsning En orientering om hva vi lanserer 3. mai Dokumentasjon til telefonmøte fredag 23. april.
Øyfergesambandet i Oslo Dialogkonferanse 7. januar 2013 Rolf Michael Odland Leder for Innovasjon & HMSK Boreal Transport Norge 1.
Parkeringspolitikk i Bergen •Disposisjon –Om Bergen –Parkeringspolitikk –Bergen Parkeringsselskap KF sin rolle i parkeringspolitikken –Om Bergen Parkeringsselskap.
BOGODT - I BOLIGER FOR LIVET
Dialogtorg i Kristiansand
Lys i møtet mellom by og fjord
ROM som kollektivknutepunktutvikler En moderne skysstasjon, samarbeid, organisering, tilrettelegging og utforming Øyer, 6 september 2011.
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
Maria Wirkola Plansjef
Utfordringer og potensialer for kollektivtrafikken i Elgeseter gate
Flere reiser med Ruter God trafikkvekst og økt markedsandel :
Randi G. Trøan Prosjektleder Statens vegvesen
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Innhold Resultat fra holdningsundersøkelse om bomringen og Oslopakke PROSAM-rapport 120.
KDP E18-korridoren i Asker
Reguleringsplan Vendespor Ski sør -del av Follobanen – nytt dobbeltspor Oslo – Ski Åpent møte
Presentasjon for Drammen formannskap 7. juni 2011
Hvordan måle fremgang? Utvikling av tilgjengelighetsindikatorer for kollektivreiser under handlingsprogrammet for BRA Inger Marie Lid, Sosial- og helsedirektoratet,
DSD / Norled Innlegg ifm Dialogkonferanse 7 januar 2013 om øyfergesambandet i Oslo havnebaseng. .
Tilbudskonferanse 23. april 2014 Nytt båttilbud Aker brygge - Fornebu Gylve Aftret-Sandal Analysesjef Ruter.
Polen tur 2007 Uke 39. Avreise Søndag 23/9 Oppmøte kl Skolen Vi pakker buss og lignende Setter opp liste med hvem som sitter hvor.
Tema D: Aktuelle omstillingsprosjekter, erfaringsdeling og informasjon: Ny IKT-organisering Elektronisk bestillings- og fakturasystem Oslo kommune Utviklings-
Muligheter for tilrettelegging Sosial- og helsedirektoratet Snart Student? Informasjon om høyere utdanning og funksjonsnedsettelse. September – men.
Utdrag fra presentasjon E16 Sandvika - Skaret
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Byråd for byutvikling Bård Folke Fredriksen
TØI-rapport nr 761/2005 Nils Vibe, Øystein Engebretsen og Nils Fearnley: Persontransport i norske byområder Samferdselsdepartementets Program for overordnet.
Gjennomgående kollektivfelt i Trondheim
Skjemaendringer i systemer bestående av XML-data i relasjonsdatabaser Høgskolen i Gjøvik Master i Medieteknikk, Marianne Brattrud.
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven Studieadministrativt forum Kongsberg 23. januar 2009 Kortfattet papirnotat om diskriminerings- og tilgjengelighetsloven.
Lokal arbeidstidsavtale
Velkommen til Oslo Guri Melby (V) Byråd for miljø og samferdsel.
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
En kort introduksjon til byplanlegging
SHARED SPACE Skvallertorget Avsluttet. SHARED SPACE Hensikten  Bedre trafikksikkerheten og framkommeligheten for g å ende og syklende i byen  Gj ø re.
BYDELSGUIDER FOR BARN STAVANGER ANDREAS VOLLAN. PRINSIPP  PÅ BARNAS PREMISSER SE DET STORE I DET LILLE / DET NÆRE !
Universell utforming av kollektivknutepunkt. Hvem er vi som arrangerer? Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet Avdeling for rettferd og inkludering Deltasenteret.
Sikkerhet og juridiske utfordringer Trondheim kommune.
Jernbanen som planinstrument En liten historie om Jærbanen og Vossebanen………… og litt til! Lars Chr Stendal Regional Strategidirektør sør og vest Jernbaneverket.
1 © 2016 Ipsos Mobilitet for synshemmede april/ mai © 2015 Ipsos.
KOLUMBUS AS Rogaland kollektivtrafikk FKF nedlagt pr
KLIMAVENNLIG AREALPLANLEGGING. FAKTA OM NORSKE BYER Høy bilandel Høye transportkostnader Vanskelige å betjene med kollektivtransport.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Tilrettelegging for buss, sykkel og gange fra Nesøya Plan, samferdsel og næringsutvalg 22. oktober 2015.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
Bymiljøpakke, Trondheim Pressekonferanse 12. februar.
Stans krangelen om kollektivtrafikk Venstres førstekandidat Jon Gunnes er lei av all kranglingen om kollektivtrafikken i Trondheim. Han etterlyser.
UTVIKLING I TILKNYTNING TIL IC-STASJONEN PRESENTASJON I FORMANNSKAPET UTVIKLING I TILKNYTNING TIL HØNEFOSS IC-STASJON.
Tilbudskonferanse Rv 23 Linnes - E18. Planområdet Rv. 23 binder sammen E6 i Akershus og E18 i Buskerud Hovedinnfartsåren mot Drammen fra Røyken og Hurum.
SENTRUMSKONFERANSEN 15. SEPTEMBER 2016 BO i – ARBEIDE i – HANDLE i – og OPPLEVE BYEN.
Forslag til fremtidig strategi og organisering av samferdselsområdet
Møte 7.juni 2017 Få input til hvordan det nye Vidarheim skal være- tekniske krav Fortelle om prosessen og hva som er gjort så langt. Saken sendes på høring.
Bompenger som politisk virkemiddel
Kommunemøter RPBA - om RTP
«Florence Nightingale – kvinne i krig»
Presis – Ofte – Behagelig
Presis, ofte og behagelig
Universitetskommune 3.0 Forberedende diskusjon frem mot ILM 21. nov
Presis, ofte og behagelig
Sari Wallberg, Vegdirektoratet,
Jernbane i Trøndelag
Kommunemøter RPBA - om RTP
Først noen korte betraktninger om trafikkutviklingen over bygrensen i vest. Hva har skjedd på vegnettet og med kollektivtrafikken. Er det sammenhenger?
Ideer for i dag og i morgen
En blå bybane Kollektivtransport langs Bergen sjøfront –
Bygg og uteområder Kort introduksjon til modulen.
Ny gjennomføringsløsning for eksamen og prøver
Utskrift av presentasjonen:

KP/tk Planlegg på forh å n d Kollektivtrafikk i fjordbyen

Viktige prinsipper KP/tk Planlegg på forh å n d Fjordbyen tilrettelegges for gjennomgående kollektivtrafikk. –del av byens nett. –tilknyttet sentrale knutepunkter

Viktige prinsipper KP/tk Planlegg på forh å n d Fjordbyen tilrettelegges for gjennomgående kollektivtrafikk. Separat kjørebane for buss og/eller bane. – egen trase eller kollektivfelt – forutsetning for høy kollektivandel – gir punktlig og forutsigbar fremkommelighet – trase tilpasset både trikk og buss. – jernbanespor kan brukes til trikk (kombibane)

Viktige prinsipper KP/tk Planlegg på forh å n d Fjordbyen tilrettelegges for gjennomgående kollektivtrafikk. Separat kjørebane for buss og/eller bane. Stoppesteder plasseres sentralt i bydelene. –synlig –kort gangavstand –stoppesteder for en eventuell kombibane kan komme i utkanten.

Viktige prinsipper KP/tk Planlegg på forh å n d Fjordbyen tilrettelegges for gjennomgående kollektivtrafikk. Separat kjørebane for buss og/eller bane. Stoppesteder plasseres sentralt i bydelene. Det må avsettes god plass ved stoppesteder. –universell utforming (stor utfordring på stoppesteder for både trikk og buss) –NB! endestoppesteder

Viktige prinsipper KP/tk Planlegg på forh å n d Fjordbyen tilrettelegges for gjennomgående kollektivtrafikk. Separat kjørebane for buss og/eller bane. Stoppesteder plasseres sentralt i bydelene. Det må avsettes god plass ved stoppesteder. Bydelene bør få egen brygge for rutegående båt. –Rådhusplassen kan være et alternativ til vippetangen for øybåtene