Berit Bratholm 21.09.04 BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Fra prøving og feiling til
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Pilotprosjektet så langt
Hva skal vi lære? TEMA: Sør Amerika Hvilke hav omgis verdensdelen av
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Med forskning på timeplanen
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Forelesning for A04 Hanne Christensen Vibeke Bjarnø.
Praksislærermøte GLSM-praksis
Tilpasset opplæring i en lærende skole
© Synovate Lærernes bruk og holdninger til digitale læremidler i videregående skole og i ungdomsskolen 2011.
Foreldremøte 4.-5.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Nye websider for Sørli skole
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Berit Bratholm : BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
VEIEN VIDERE FOR DIGITAL KOMPETANSE? 1.Kultur for læring 2. Forutsetninger for endring 3. Hva er oppnådd?
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Hverdagen for Ruth og Sissel.
F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T U T D A N N I N G Rikets tilstand, ITU-konferansen1 Prosjektleder Vibeke.
Borre ungdomsskole
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
PORTEFOLIO Ekrom skole.
Merete Aagesen Silje Oksavik Guro Maaø Nilssen Ketil Lønnum
Pedagogisk-psykologisk tjeneste på nett
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
Prosjektbeskrivelse av Lærende nettverk
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Namsos; Karrieresenteret, NAV, Norskopplæringen, Flyktningetjenesten
Cafédialog – elevmedvirkning
Velkommen til Vikhammer ungdomsskole
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Presentasjon av hovedprosjekt Skoleåret 2005/2006 Anita Enoksen.
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Slåtthaug ungdomsskole
Førskoledag 15. juni Hordvik skole
Velkommen til Tastarustå skole
FoU i Praksis 2004 Trondheim Berit Bratholm og Kristin R. Tholin.
ERFARINGSSEMINAR 11.MAI 2004 DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
Norges offentlige utredninger NOU 2003: I første rekke Forsterket kvalitet i en grunnopplæring for alle ___________________________________________________________.
Per Håvard Frilund Orientering Åndalsnes ungdomsskole Onsdag
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Foreldremøte med nye 8. klasses foreldre
ÅPENHET MANGFOLD ENGASJEMENT MESTRING
«Bare bok gjør ingen klok»
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT )
Velkommen til foreldremøte 10. trinn
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
«Alle med» Skåredalen skole
Utskrift av presentasjonen:

Berit Bratholm BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING

PROBLEMSTILLINGER FOR FORSØKET I FORPROSJEKT Gjøre forsøk med bruk av digitale mapper ved Ra ungdomsskole 10.-trinn og Granly skole i 5. og 6. klasse Hvordan arbeider og presenterer elever i prosjektarbeider i digitale formater?

FORSØKSSKOLENE: GRANLY OG RA Ra ungdomsskole Deltakere i prosjekt:10. trinn 50 elever- 5 lærere 22 grupper- 4 uker Tema: Det skapende menneske-L 97 Prosjektpres.flere dager Granly skole Deltakere i prosjekt: 5a og 5B, 6B 80 elever- 7 lærere 32 grupper - 2 uker Tema: Trafikk og sykkel Prosjektpres

Granly Ra 1.LedelseRektor/IKT leder Rektor/Trinnleder 1.ArkitekturLukket Åpen 1.Elever, ferdighet IKT Variert, under opplæring De fleste behersket 1.Lærere, ferdighet IKT Variert, under opplæring De fleste behersket 1.Tilgang på pc’er og nettverk Datalabb, noen datamaskiner i klasserommene Fri tilgang for elever og lærere 1.Organisering av elevene Klasser, ordinær Trinn, kjernegrupper, kjernelærer 1.Faglig innholdNorsk, Namisa Valgfritt 1.TidUke 18 og 19 Uke ØkonomiEkstra tilskudd Ingen tilskudd 1.HøgskolenKurs, veiledning 1.Resultat Samarbeidslæring Digitale mapper Læring med IKT Elever opplever samarbeidslæring Alle elever oppretter digitale mapper Alle elever utarbeider digitale presentasjoner i Classfronter Lærere rapporterer om høyt læringsutbytte blant svake elever Elever opplever samarbeidslæring En del elever oppretter digitale mapper Halvparten av elevene utarbeider digitale presentasjoner i Classfronter

GranlyRa Elever8050 Elevgrupper3322 Lærere75 TemaTrafikk og sykkel Det skapende menneske Varighet2 uker4 uker Digitale mapper AlleCa halvparten Presentasjon7.mai 2004 Flere dager i april RESULTAT ETTER FORSØK

1. RESULTATER – Læringsfellesskap Elise Marie: ”Det har vært godt samarbeid i gruppen, veldig gøy.” Mads: ”Alle har fått sitt arbeid inn i prosjektet” Camilla: ”Det har vært fint å jobbe sammen med andre”. Anders: ”Gøy å samarbeide; vi får gjort mye mer og blir raskere ferdig når vi jobber sammen”.

2.Læring med IKT Hanna: ”Det var gøy å arbeide i prosjekt, søkte faktakunnskap på Internett- på adressen veivesenet.no” Helge: ”Alle presentasjonene er forskjellige mht utvalg av stoff, innhold og bilder””Alle presentasjonene er forskjellige mht utvalg av stoff, innhold og bilder” Petter: ”Jeg liker bedre å skrive på tastatur enn for hånd” Lovise: ”Det er morsomt å samarbeide og jobbe med noe nytt”

3.ARBEID MED DIGITALE MAPPER Hillevi: ”Dette er det morsomste jeg noen gang har gjort!” Knut: ”Det har vært kjempegøy og lærerrikt”. Amra, Knut og Henriette: ”Vi syntes plutselig det var gøy med skolearbeid. Har vært hjemme hos hverandre, blitt bedre kjent og jobbet med dataen der”.Amra, Knut og Henriette Jan-Arve: ”Jeg har holdt foredrag om mitt arbeid for 8- trinn”.”Jeg har holdt foredrag om mitt arbeid for 8- trinn”.

G ranly skole: ”IKT er et verdifullt verktøy for å bedre kvaliteten i opplæringen ”: Helt uenig 0(0%) Delvis uenig 0(0%) Usikker 1(5%) Delvis enig 10(50%) Helt enig 8(40%) Ikke besvart 1 (5%)

Ra: ”IKT er et verdifullt verktøy for å bedre kvaliteten i opplæringen ”: Helt uenig 0(0%) Delvis uenig 0(0%) Usikker 0(0%) Delvis enig 11(61.1%) Helt enig 7(38.9%) Ikke besvart 0 (0%)

FORSØKET VISER: Suksesskriterier Forutsetning: Forsøket ledes på skolen og forankres hos lærere. Vilje til samarbeid og ønske om endring. Læring i læringsfellesskap med digitale mapper gir nye og bedre vilkår for læring. Elever gis mulighet til, under veiledning av lærer og konstruere egen kunnskap Elever deltar aktivt i egen lærerprosess

ANBEFALINGER- Lærerkompetanse Kunnskap om digitale mapper og anvende digitale verktøy Utvide kunnskap om: 1. veiledning i praksis 2.veiledning i prosjektarbeid sammen med elever 3.veiledning i digitale verktøy sammen med elever som læringsressurs mht TPO

ANBEFALINGER- Læringsfellesskap for elever Opprette og anvende digitale mapper i hele utdanningsløpet Utvide forsøket til å omfatte hele skolen etter forprosjekt Høst 2004: Samarbeidslæring i digitale mapper mellom Ra ungdomsskole og Thor Heyerdahl vg.skole matte/spansk Undervisning med video på nett- individuelle opplæringsplaner