IPR Intellectual Property Rights
Gruppe 20 Henning KristensenPål Hjørnevik Tom Kristiansen Karl-W Kirkedam
Innhold Konkurransefortrinn Henning Hva bør beskyttes/ikke beskyttes Tom Beskyttelsesmetoder Pål Strategi og krenking Karl-Wilhelm
Konkurransefortrinn Hva er konkurransefortrinn? Fiskeoppdrettet. Styre markedet. Panasonic sin bildestabilisator. Andre eksempler: V stilen Innsidehandel Rune Skramstad Konkurransefortrinn varer kun til andre har dem….
Hva bør beskyttes? Produkter/innovasjoner som er: Økonomisk viktig for bedriften Strategisk viktig i forhold til marked og konkurrenter partnere og fremtidige muligheter/ønsker viktig i forhold til konkurranseevne på lang sikt
Hva bør ikke beskyttes! Teknologi som er interessant, men ikke økonomisk eller strategisk viktig Forbedringer av andres teknologi, som du ikke har rettigheter til. Teknologi i et nisjemarked, med mindre det er strategisk viktig Produkter osv som ikke gir noen økonomiske marginer.
Beskyttelsesmetoder Patentsøknad Varemerkesøknad Designsøknad Gode avtaler
Strategi Foretningsvirksomhet og beskyttelse i den retning Marked Konkurrenter Varighet og pris Ressurser
Krenking Undersøke Opprettholde Dårlig grunnlag Opponere Tenk lønnsomt Tvil
Takk for oss!