IPR Intellectual Property Rights. Gruppe 20 Henning KristensenPål Hjørnevik Tom Kristiansen Karl-W Kirkedam.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Advertisements

Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
RENT VANN. REN FREMTID.. Klyngens mål På lang sikt: Utvikling av en midtnorsk vannteknologiklynge som oppnår økt konkurransekraft og posisjon i et globalt.
Gruppesamtaler 7.okt Fagsamling om publikumsutvikling i Buskerud Buskerud fylkeskommune i samarbeid med Norsk publikumsutvikling.
Presentasjon for Byggevareindustrien
Nærings seminar Bakgrunn •Bransje og interesse •Fag kunnskap er viktig •Bransjen manglet fleksibilitet og omstillingsevne…denne og •Prod / Salg.
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
Verdiskapning i lys av fremtidens materialkretsløp Trondheim 9 februar, 2006 Bernt Saugen, Tomra Effektiv produksjon II:
”KOMPETANSE SOM REGIONAL UTVIKLINGSFAKTOR” Kystnæringssenteret, Sortland Onsdag 12. desember kl – NÆRINGSLIVETS KOMPETANSEBEHOV v/ Marit Liberg,
2005 Intellectual Property Rights o Industrielle rettigheter o Varemerker/domenenavn o Design/mønster o Patenter o Opphaverett.
 Hva kan forklare innovasjonsresultatene fra statistisk sentralbyrå (SSB) for Risør/Gjerstad? Tina og Inger Beate.
Elementer i en forretningsplan
Økende behov for markedsinput i produktutviklingsprosessen
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
TEKMAR Teknologi for marin biomasseproduksjon; krav, behov og løsninger Trondheim 2-3. oktober 2003.
Styresammensetning.
Selge et produkt eller en tjeneste
Re næringsforening og Re-Torvet 4.Februar 2014
DI Fødevarer årsdag 7. november 2012 Jan Ove Rivenes Orkla Brands Nordic Fødevarebranchen FREMTIDENS VINDERHOLD Multinasjonal spiller på dansk bane - hvordan.
Hvorfor trenger vi patenter
SPIR Idélab Bodø.
Best sammen for reiselivet i Agder og Telemark
VIRKSOMHETSPLANLEGGING
Firmanavn Forretningsplan. Målsetting Erklær firmaets langsiktige mål klart og tydelig. –Prøv å bruke ord som hjelper med å styre veksten til firmaet,
Øving 2 – Elektronisk papir Ny teknologi (se ) Elektronisk blekk Bedre egenskaper enn dagens.
Sesjon 8: Motstand mot forandring Knut Haanæs Steinar Bjartveit
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Anvendelse av verktøyene
Forretningskonsept og forretningsplaner
Viktige prestasjonsmål for produksjonen
SkatteFUNN og innovasjon i små- og mellomstore bedrifter – et eksempel
HIT Nord-Norge Nettverksbasert innovasjon Arbeidsgruppa v/prosjektleder Tove Normann
USIT 3.0 etter LUP. Ledersamling 25. og 26. november Avslutning av LUP –Opprettholde/videreutvikle kunnskap og ny kompetanse fra LUP Bruke kunnskap fra.
Innovation Supply Chain Anvendt forskning - å vende blikket utover.
Intellectual Property due diligence
Forretningsplan.
Konkurranse og samarbeid
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Erfaringssamling Forskningsbasert Kompetansemegling Planlegging av bedriftsbesøk Erfaringer fra TEFT v/Kjell Molven RF - Rogalandsforskning.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Gruppe 31 Telenor Min Bedrift 2.0 Av:
Dynamic Capabilities William Lazonick and Andrea Prencipe The Innovative Firm William Lazonick.
Øvingsopplegg Singapore forkurs 2005 Gründerskolen 22. April 2006.
Fra gamle til nye tanker i næringspolitikken? Innlegg om innovasjonspolitikken Ekspedisjonssjef Morten Berg Nærings- og handelsdepartementet EVA-forums.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
M&L2 Kap. 3 - ver.2 Konkurrent- analyse Oslo, sept 2010.
M&L2 Kap. 3 - ver.2 Utvidet situasjonsanalyse Oslo, sept 2010.
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Presentasjon av forretningsplan
Presentasjon av forretningsplan
[Firmanavn] Forretningsplan.
Firmanavn Forretningsplan.
Innovasjon Norge Arktis | Dag Ronald Fredheim
[Firmanavn] Forretningsplan.
(Selskapsnavn) Forretningsplan
(Selskapsnavn) Markedsplan
Gassbasert fermentering og dets kompetansebehov
Product differentiation
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Presentasjon av forretningsplan
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Presentasjon av forretningsplan
Selge et produkt eller en tjeneste
Firmanavn Forretningsplan.
Oversikt som danner grunnlag for et felles målbilde på kompetansebehov
Rapporteringsrutiner til styret om immaterielle rettigheter
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Strategisk markedsføring
Utskrift av presentasjonen:

IPR Intellectual Property Rights

Gruppe 20 Henning KristensenPål Hjørnevik Tom Kristiansen Karl-W Kirkedam

Innhold Konkurransefortrinn Henning Hva bør beskyttes/ikke beskyttes Tom Beskyttelsesmetoder Pål Strategi og krenking Karl-Wilhelm

Konkurransefortrinn Hva er konkurransefortrinn? Fiskeoppdrettet. Styre markedet. Panasonic sin bildestabilisator. Andre eksempler: V stilen Innsidehandel Rune Skramstad Konkurransefortrinn varer kun til andre har dem….

Hva bør beskyttes? Produkter/innovasjoner som er: Økonomisk viktig for bedriften Strategisk viktig i forhold til marked og konkurrenter partnere og fremtidige muligheter/ønsker viktig i forhold til konkurranseevne på lang sikt

Hva bør ikke beskyttes! Teknologi som er interessant, men ikke økonomisk eller strategisk viktig Forbedringer av andres teknologi, som du ikke har rettigheter til. Teknologi i et nisjemarked, med mindre det er strategisk viktig Produkter osv som ikke gir noen økonomiske marginer.

Beskyttelsesmetoder Patentsøknad Varemerkesøknad Designsøknad Gode avtaler

Strategi Foretningsvirksomhet og beskyttelse i den retning Marked Konkurrenter Varighet og pris Ressurser

Krenking Undersøke Opprettholde Dårlig grunnlag Opponere Tenk lønnsomt Tvil

Takk for oss!