Konkurransekraft på heimebane

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
DASH EAM Enterprise Asset Management Vedlikeholdsstyring
Advertisements

Produkter for en bedre hverdag…
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
SALG AV EL-FORRETNINGEN Statoil selger El-forretningen til LOS AS (Agder Energi) Classification:Status:
Næringslivets utviklingsmuligheter Atle Kvamme Bergen Næringsråd 1.
1 REGNSKAP 1. HALVÅR 2000 PRESENTERT AV ADM.DIR. ARE SKINDLO 16. August 2000.
Destinasjon Norge Regjeringens reiselivsstrategi.
– Løsningen er kunnskap: Verdiskaping – hvem, hva hvor? Et innovativt Nord-Norge Markedsinnovasjon er og merke- varebygging i Nord-Norge; hvordan få det.
PRESIDENT ELECT TRAINING SEMINAR | 1 STYRKE ROTARY – VI ER HVA VI GJØR Inger-Britt Zeiner, Rotary Public Image Coordinator sone 16.
Standardisert arbeid.
Diplomat Norge AS.
PAGE 1 - Presentasjon 1. halvår august 2002.
Nordnorske Suksesshistorier Kan suksess læres?
Treningsleir på Stiklestad Hotell - Forbedringsarbeid i egen bedrift
Monopolistisk konkurranse og oligopol
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
v/adm.direktør Stig Morten Nilsen
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Produktvalg Læringsmål:
Branding av Nord-Norge - synliggjøring av det unike nord.
Clear Water 42 Holding ASA Presentasjon
Rådmannen Bruker- og medarbeiderundersøkelser Resultater 2007.
NORSK EKSPORTBAROMETER Nasjonal konkurranseevne: mer enn kroner og øre! Foredrag av Carl Arthur Solberg Handelshøyskolen BI Trondheim 6. Februar 2003 SINTEF’s.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Konsernstrategi: Sammensetting, styring og organisering
Viktige prestasjonsmål for produksjonen
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Hva er hovedutfordringene for de regionale sparebankene?
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Hvordan få en økonomisk dimensjon på investeringens godhet? Svein Sandbakken Temadag 6. Mai 2010.
NORDISKE LOGISTIKKLØSNINGER
VI ØNSKER TOLLPOST FUTURUM VELKOMMEN TIL NORENGROS K.J. BRUSDAL AS
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
PAGE 1 - Presentasjon 1. kvartal april 2003.
PAGE 1 - Presentasjon 2. kvartal august 2003.
Presentasjon 3. kvartal oktober 2002
Relansering av eFaktura B2B. Nord Europas ledende meldingsformidler Itella leverer elektroniske informasjons- løsninger og -tjenester i ti nordeuropeiske.
PETS DISTRIKT 2290 ROTARY ÅRET MÅL OG STATEGIER.
Espen Rønningsland Diplomstudent ved linjen for Industriell Økonomi og Teknologiledelse (NTNU)
Konkurransekraft på heimebane
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
Globalisering og norsk bildelindustri.
Copyright Mercell AS 1 Oslo,30. August 2006 Bergen,31. August 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
LR-Akademi Grunnlag markedsføringsplan LR-Akademi LRs forretningsmodell.
Økonomiplan 2009 – 2012 Presentasjon av rådmannens forslag
FORUM PRODUKTUTVIKLING OG DESIGN MÅLSETNING Møtested for alle som arbeider med problem- stillinger knyttet til produktutvikling og design Utveksling.
Heidi Skaaret Konserndirektør, Group COO Heidi Storruste
Akvakultur og ny teknologi Florø 24 og
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Skovreden Rapport fra den norske PUR gruppen Hva har vi allerede prestert Arbeidsprogram 2011/2012 Bjørn Vik, BA8 Rådgivende Ingeniører AS.
Sammen skal vi gjøre Stavanger-regionen åpen, energisk og nyskapende Vi arbeider med strategisk næringsutvikling i en flerkommunal.
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Presentasjon Sentrumshandelen Per Øyvind Mørk, Daglig leder.
NTE Allianse ADCom as Etablert 1987 Eid 100% av NTE 30 ansatte
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
SINTEF Raufoss Manufacturing AS
Hvordan bygge og utnytte norske fortrinn Hanne de Mora.
1 GeoPortal – Rammeverk Introduksjon. 2 Teknisk rammeverk - Interoperabilitet Interoperabilitet evne til å kommunisere, kjøre programmer, eller overføre.
X10 webservices/IM -> mobilklient. Oppdragsgiver:
Kalkulering Formål med kalkyle Kostnadsstruktur Kalkulasjonsmetode.
(0) Sammen redder vi liv.
Mer vei for pengene?!... Peter Gjørup NCC Construction AS Policymøte SVV Onsdag 14. oktober 2009.
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Klok og Varm Råskap Roger Karlsen Kommersiell Direktør og 100% fra
Kapittel 14: Styring av arbeidskapital
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Utskrift av presentasjonen:

Konkurransekraft på heimebane

Strategivalg i 1991 Ekornes hadde tilgjengelig: Medarbeidere Kompetanse Produksjonsanlegg Produkt Markedsapparat Merkenavn

Omsetning (million NOK)

Resultatutvikling

Markedskonsept Produkter Organisering / Ledelse Produksjon Filosofi Inv. Teknologi Kultur

Produksjonsstrategi Produktkonseptene skal bygge på standardiserte prosesser, enkelt- produkter og komponenter. Produksjonsmessig skal det legges opp til store volumer av hver komponent, noe som skal danne grunnlag for lave kostnader pr. enhet. Konkurransedyktige leveringstider, leveringspresisjon og feilfrie produkter er viktige markedsstrategiske element der fabrikkene har et primæransvar.

Produksjonsstrategi Den daglige produksjon skal være basert på følgende prinsipper: u Operatørene skal om mulig gis anledning til å påvirke planlegging og prioritering knyttet til den løpende produksjonsprosessen. u Det stilles krav til hver produksjonsenhet om å etablere mål for daglig produksjon (ant. enheter),leveringspresisjon (%) og leveringstid (ant. dager). u Kontinuerlig forbedring skal organiseres med basis i avdelingsutvalg, fabrikkutvalg eller lignende. Dette endrer ikke ledelsens ansvar for forbedringsarbeid.

Produksjonsstrategi Den daglige produksjon skal være basert på følgende prinsipper: u Systemer for opplæring av medarbeidere skal videreutvikles for å oppnå økt fleksibilitet og produktivitet I produksjonen. Det erkjennes at kunnskap må fornyes kontinuerlig for å utnytte datasystemer og komplisert teknisk utstyr. u Alle operasjoner skal være tidsatt (tidsstuderte). Lønnssystemer skal være knyttet til produktivitetsutvikling, målt i forhold til disse “standardtidene”. Standardtidene skal for øvrig benyttes til kalkyler og planlegging.

VISJON Ekornes skal være en av de mest attraktive merkevareleverandørene i verden av møbler til hjemmeinnredning. VERDIER Ekornes skal: Forbindes med redelighet, troverdighet og konsistens overfor kunder, leverandører, aksjonærer og medarbeidere

Ekornes® markedskonsept er solid forankret i selskapets ”Mål og verdier”. Dette sikrer en optimal koordinering mellom markedsstrategi og markedskonsept, produksjonsstrategi, produktutvikling og andre strategisk viktige områder.

Ekornes markedskonsept er basert på et helhetlig ”total produktkonsept” der mange elementer kompleterer hverandre. Kjerneprodukt – en stol, en sofa eller en madrass Det fysiske produkt – alle differensierende produktfordeler som er bygget inn i produktet. Det utvidede totalprodukt – alle omliggende element som oppleves av forhandler eller konsument.

Bevisst merkevarebygging både nasjonalt og internasjonalt Bevisst merkevarebygging både nasjonalt og internasjonalt. Ekornes® har de tre mest kjente merkene i norsk møbelbransje. Stressless® er blant de mest kjente møbelmerkene i flere europeiske land. Denne kjennskapen er sterkt økende. Core brand identity ”Comfort, function and design features”

Ekornes® design manual (106 sider) spesifiserer hvordan markedsføring skal utformes for å sikre konsistent kommunikasjon og profil verden over.

Ekornes® har fokus på presentasjon og kommunikasjon i butikk Ekornes® har fokus på presentasjon og kommunikasjon i butikk. Dette for å sikre at kommunikasjon om differensierende produktfordeler når helt fram til konsument på en korrekt og attraktiv måte. Stressless® Studio Svane® Studio

Ekornes- konsernet

J.E. Ekornes AS Avd. Vestlandske Ekornes Fetsund AS Stressless® Ansatte: 630 Avd. Vestlandske Ansatte: 180 Ekornes Fetsund AS Svane® Ansatte: 160

Ekornes Møbler AS Ekornes Stranda Ekornes Hareid Ekornes Grodås Ekornes® Collection sofa Ansatte: 80 Ekornes Hareid Ansatte: 100 Ekornes Grodås Trekomponenter

Ekornes i tall 2001 Omsetning. NOK (1535,9 mill) 1709,8 mill Resultat NOK (290,3 mill) 316,3 mill Omsetning pr. marked: Norge (430 mill) (28,0%) 25,5% Sverige, Danmark, Finnland (12,5%) 10,0% Sentral-Europa (11,0%) 14,5% Sør-Europa (14,5%) 16,0% UK (8,5%) 10,5% USA (21,5%) 19,5% Asia (4,0%) 4,0% Antall ansatte: 31.12.01 (1323) 1340

Produktområder 2001 13,0% 4,5% 11,5% 71,0% Stressless® Sofa Madrass Annet

Selektiv distribusjonsstrategi Ekornes® arbeider etter en selektiv distribusjonsstrategi. Hver forhandler får et selektivt distrikt å fokusere på. Dette gir Ekornes® få men gode forhandlere som det kan jobbes tett med, og det gir forhandlerne incitament til å investere lokalt i markedsføring og prioritere Ekornes®. Det benyttes avansert dataverktøy for å beregne geografisk område for hver forhandler og dette området’s omsetningspotensiale.