Språk ”En rekke barn har et annet morsmål enn norsk og lærere norsk som andrespråk i barnehagen. Det er viktig at barna blir forstått og får mulighet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Advertisements

Kjønn og likestilling- menn i barnehagen
- Sosialpolitikk, oppvekstpolitikk, kulturpolitikk og økonomisk politikk.
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Barns rettigheter - personvern
Barns perspektiv. Av Gruppe 5. F1a Jon E. Brendsrud Trine Schanning
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Norges beste barnehage
Tverrfaglig prosjekt Gruppe 1 Fredrik, Christine & Tine T.
Velkommen til bibliotekkurs - Hjelp til effektiv læring.
Barneperspektiv Av: Gruppe 6, F1a. Karianne Solberg, Anette Isaksen,
Litteraturlister og oppgaveskriving
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Bibliotekreform 2014 INNHOLD OG TJENESTER.
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
MANGFOLD I HVERDAGEN.
Språk og sosialisering
IKT i barnehagen.
Den Norske Skolen i London
SKOLEHVERDAGEN I ET FLERKULTURELT PERSPEKTIV
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen
Norges beste barnehage
Levanger kommune - Levanger bibliotek – Driftskomiteen Folkebiblioteket anno 2008 Hva er det?
Elevene imellom - 1 Arbeid for en inkluderende elevkultur
Mangfold og fellesskap
Presentasjon av spokus i HiØ-perspektiv
Nyresyk og fremmedkulturell
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
Samarbeid med foreldrene Daglig samarbeid Gjensidig åpenhet og tillit (kunnskapsdepartementet)
Det flerspråklige bibliotek – mer enn en boksamling!
Klar, ferdig – spill! Dataspill i bibliotek – et prosjekt ved Hamar bibliotek og Hedmark fylkesbibliotek Støttet av Barne- og likestillingsdepartementet,
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Vi henter inspirasjon fra barnas livsglede og positive energi.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Tverrfaglig prosjekt - Samfunnsfag og Pedagogikk.
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
Mangfold og likeverd Barns identitet
M ANGFOLD OG LIKEVERD B ARNS IDENTITET Elin Øydna, Tine Håvak, Elisabet Larsen & Lina Wik Amundrød.
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
Det viktige foreldresamarbeidet -utfordringer og muligheter
Minoritetsspråklige barn i barnehagen – regelverk Presentasjon laget av Juridisk avdeling 2 (barnehage), Utdanningsdirektoratet, til bruk for fylkesmennene.
Informasjonsmøte 17. januar 2014
Drama og teater ved Høgskolen I Vestfold
Barnehagen som språkarena
Barnehageloven §2 tredje ledd Barnehagen skal ta hensyn til barnas alder, funksjonsnivå, kjønn, sosiale, etniske og kulturelle bakgrunn, herunder samiske.
Kristine Angell, Kristine Gjelstad, Martine Haug og Renate Heyn.
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Etikk og nettvett Eva Marie, Heidi og Mona.
Barns perspektiv Tine T, Fredrik og Christine F1A.
Barnehageforum, Fylkesmannen i Oslo og Akershus 29. nov. 2013
Nov.2008 HDH Eksamensforberedelser F2A og F2B. nov.2008 HDH Mål 2. semester Utvikle en etisk reflektert holdning til og faglig forståelse av mangfold.
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
BARNEHAGEN I ET FLERKULTURELT SAMFUNN
Pedagogisk dokumentasjon i en lærende barnehage
Barnehagens betydning for barns identitetsskaping F1A
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
Det flerspråklige bibliotek Siri Tidemann-Andersen
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Observasjon og kartlegging av barns språk i overgangen fra barnehage til skole.
Språkarbeid I overgangen fra barnehage til skole.
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
Observasjon og kartlegging av barns språk
Gruppeoppgave 1 semester 2
Tospråklige lærere i Asker Kommune
Utskrift av presentasjonen:

Språk ”En rekke barn har et annet morsmål enn norsk og lærere norsk som andrespråk i barnehagen. Det er viktig at barna blir forstått og får mulighet til å uttrykke seg. Barnehagen må støtte at barna bruker sitt morsmål og samtidig arbeider aktivt med å fremme barnas norskspråklige kompetanse”(R06, s.29)

Språk er viktig for integreringen Morsmål er viktig for utvikling av et andrespråk Konkreter er viktig i læring av språk

http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/602956/

Foreldresamarbeid ”kunnskap om barnas eller foreldrenes hjemland og deres kulturelle tilhørighet, og dessuten forståelse av hvordan kultur og identitet har betydning for barns utvikling og hverdagsliv” (Larsen og Slåtten 2006,s121)

Må gjøre seg kjent med foreldrenes ønsker ang religion og levesett. Foreldrene viktig samarbeidspartnere ang bla språk og kultur Viktig å møte foreldrene på deres premisser. Viktig å forklare å forklare barnehagehverdagen.

Litteraturliste. Ladegård, A G. (2003) Å lære ett nytt språk i barnehagen. I: Mørk, O. (red.) ”jeg kjenner ikke han på norsk, jeg” s. 35-43 Vallset, Opplandske bokforlag. Larsen, A.K og Slåtten, M.V. (2008) En bok om oppvekst. Bergen, Fagbokforlaget Vigmostad og Bjørke. Kunnskapsdepartementet (2005) Lov om barnehager [internett] Tilgjengelig fra: http://www.regjeringen.no/upload/KD/Vedlegg/Barnehager/F-08-2006.pdf [Lest: 05.02.2010] Kunnskapsdepartementet (2006) Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver [internett] Tilgjengelig fra: http://www.regjeringen.no/upload/KD/Vedlegg/UH/Rammeplaner/L%E6rer/Endret%20ram meplan%20FLU.pdf [lest 05.02.10] Gjervan M. (red.) (2006) Temahefte om språklig og kulturelt mangfold. Oslo, Kunnskapsdepartementet. Høigård A. Mjør I. og Hoel T. (2009) Temahefte om språkmiljø og språkstimmulering i barnehagen. Oslo, Kunnskapsdepartementet. Kibsgaard (2007) Likeverdighet gjennom mangfold I: Moser T og Röthle (red.) Ny rammeplan- ny barnehagepedagogikk, s. 166- 181. Oslo. Universitetsforlaget. Khazaleh L.(2008) Barnehager skader integreringen?[internett] Tilgjengelig fra: http://www.lorenzk.com/norsk/2006/barnehager-skader-integreringen/ [lest: 05.02.10] Sanndvik M. og Spurkland M. (2009) Lær meg norsk før skolestart! Språkstimmulering og dokumentasjon i den flerkulturelle barnehagen. Oslo. Cappelen damm. Kunnskapsdepartementet (2007) Rundskriv F-02/2007.Statstilskudd til drift av barnehager.[internett] Tilgjengelig fra: http://www.hive.no/bibliotek/litteraturliste-harvard- hve/ [lest: 02.02.10]