Charlottenlund Barneskole-1. trinn Praksisgruppe 8

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Advertisements

Å gi rammer som støtte for elevenes skriving
Huset med det rare i Asta Elinor Rødtang Hovedprosjekt 5E 2001 Pedagogisk programvare utarbeidet i Visual Basic.
Mål med oppgaven - fremme samarbeid og motivasjon hos elever
Engebråten skole 2008/09 Skrevet av Cathrine Juul
Østlendingen og skolene i tospann
Geografiprosjekt Uke Innlevering 20.mars kl
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Oppstart Hoveddel Avslutning Hver elev taster et 7-sifret tall. Det skal ha fire tall før komma og tre sifre etter komma og det skal ikke inneholde.
Forside/oversikt Fag / tema
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
STASJONSUNDERVISNING
IT-seksjonen, avdeling for lærerutdanning
Hvordan åpne døren inn til en verden med produserende elever?
Praksislærermøte GLSM-praksis
TiEy ved Sinsen skole Tilpasset lese- og skriveopplæring etter australsk modell Klasseromsprogram 4 økter i uka med læringsstasjoner, leselekser hver dag.
Aktivitetsskolen Ammerud periodeplan oktober-desember 2012
Velkommen til klasse- foreldrene
PBL nr.1 Gruppe 16 Ida, Torhild, Lars Wilhelm og Eivind.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Forside/oversikt Fag / tema Eventyr Trinn 1.trinn
Lise Iversen Kulbrandstad, Høgskolen i Hedmark, foredrag Midtveiskonferanse Felles læreplan i norsk og aksjonsforskning Lise Iversen Kulbrandstad.
Undervisning og organisering
Trinn 4: Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Lage en skriveplan for skolen
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
1 Litt om undervisning i noen aktuelle sjangre Forklaring Eksperiment Rapport Utredning.
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
Musikk En multimediepresentasjon Komposisjon –Tekstskaping Delt i grupper Tema 30 ferdiglagde ord –Refleksjon: hva, hvordan, hvorfor.
Norsk - lytte, tale, lese, skrive - eventyr og fortellinger om dyr
HAMAR NATURSKOLE EN KOMMUNAL NATURSKOLE OG EN DEL AV GRUNNSKOLEN I HAMAR NATUR – MILJØ – FRILUFTSLIV 6500 ELEVER PR ÅR = 300 SKOLEKLASSER/- GRUPPER 1.
Merete Aagesen Silje Oksavik Guro Maaø Nilssen Ketil Lønnum
Gutter og jenter i klasserommet, erfaringer fra praksis.
Global Dignity Day Klikk for film:.
IKT og media i norskfaget. L97 om IKT og media i norskfaget  Fra 1.klasse skal de se video eller fjernsynsprogram  Fra 2.klasse skal de leke på datamaskin,
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Presentasjon av hovedprosjekt Skoleåret 2005/2006 Anita Enoksen.
Gilbert Engelsk 5. – 7. trinn, spesialundervisning ungdomstrinnet.
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
Hovedprosjekt 2HKI Interaktive sider med PHP og MySQL Av Kjell Kvitvær.
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Skriving i begynneropplæringa
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Lekseplan for 7.trinn uke august 2015.
Nattergalen Et eventyr fra Iran. Iran.
Plan for 1.klasse Uke Mai – 3.juni Verdiord for juni: Fred.
Skriveopplæringen på 1.trinn Sørbø skole 2015/2016.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Sakprosa A1, Marit Skarbø Solem. Oversikt over forelesningen Hva er sakprosa Å skrive sakprosa Læreboka som sjanger.
Nasjonale prøver Sandved skole
Seminarundervisning EXFAC03
Titteskap Korleis lagar vi det?.
Nasjonalt senter for nynorsk i opplæringa
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Modul 4 – Representasjoner
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
Modul 1 – Representasjoner
Utskrift av presentasjonen:

Charlottenlund Barneskole-1. trinn Praksisgruppe 8 GLSM Charlottenlund Barneskole-1. trinn Praksisgruppe 8

PROBLEMSTILLING Hvordan gjøre tekstskaping interessant og motiverende for elevene?

TEKSTSKAPING Jobbet i familiegruppene 3 ulike stasjoner Bruk av pc Knyttet til eventyr sjangeren Veileder i hver gruppe

Tekstskaping ved hjelp av musikk ”Dyrene i Afrika” Hvorfor musikk som utgangspunkt for tekstskaping. Konkretisering. Pc, fløyte. Hvordan motivere elevene og gjøre tekstskaping mer interessant.

Tekstskaping ved hjelp av dramatisering Musikkrom til disposisjon 6 elever + 2 veiledere Tekstskaping på pc før dramatisering

Tekstskaping ved hjelp av eventyr Fire elever + en veileder Skrive eventyr om dyrene Bruk av bærbar PC

Fremføring

Diskusjon Var denne type tekstskaping interessant og motiverende for elevene? Hvorfor? Hvorfor ikke? Tekstskaping på PC fremmer lese- og skriveferdigheter hos elevene.