Sammensatte tekster.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Sammensatte tekster Thomas, oktober 2010.
Fra ord til liv Mars 2011.
- og noen norskblogger. Fra bloggen Dette likte jeg. Bildene. Ordspillene. Fortellinga fra din barndoms.
Samling 3, HiØ 27. og 28. jan Fagspesifikk del Etterutdanningskurs for lærere Tysk på barnetrinnet.
Kreativ bruk av digitale verktøy: resepsjon, produksjon - og kanskje også interaksjon? Karin Dahlberg Pettersen.
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
NDLA I EN SKOLEKONTEKST
Avis i skolen – digital kompetanse i praksis
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
- roller og forventinger
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Dokumentasjon av en prosess
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Sammensatte tekster: Photo Story
IKT i barnehagen.
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Digital ferdigheter i alle fag
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Maja Michelsen Norsk november 2010
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Hvordan kan vi bruke det?
Muntlige presentasjoner
Sammensatte tekster.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
Forside/oversikt Fag / tema Sosial kompetanse, Norsk og KRL Trinn
Avdeling for sosionomutdanning
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
PCer i klasserommet – kaos eller kontroll? Erfaringssamling RFK, pedagogisk bruk av IKT, 4. mai 2010 Marita Aksnes, Randaberg vgs. Twitter: maritaa Blogg:
Den digitale leken -bare utenfor eller også innenfor barnehagen?
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Blogg og publisering på nett
”Bestefar er en stokk” Johan Borgens novelle “Av en født forbryters dagbok” Hvordan filmatisere de 19 første linjene i novellen? Hva ser vi på som temaet?
Språk ”En rekke barn har et annet morsmål enn norsk og lærere norsk som andrespråk i barnehagen. Det er viktig at barna blir forstått og får mulighet.
– som verktøy for refleksjon og læring Thomas, oktober 2010.
 Format?  Layout?  Estetikk?  Program?  Visuell kommunikasjon?  Produsere, ikke bare konsumere?  Lage/gjøre, ikke bare se/høre?  Blir elevene.
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
Litterære virkemidler
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
Digital mappevurdering - eller? IKT og MAPPEVURDERING Anne Anne Fængsrud
Digital Historiefortelling Hva ønsker du å fortelle?
Fag / tema Digital kompetanse som støtte og verktøy i ulike fag på ulike trinn Trinn 3.trinn og oppover Elever skal få trening i å se mulighetene ved å.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Utskrift av presentasjonen:

Sammensatte tekster

En reise på nettet Kor ska vi reis hen? Google fotograferer i Bodø Med Google Earth (Børje Klæboe Eidissen, sidesprang i Avisa Nordland fredag 9. april 2010.)

Norsk er et tekstfag, og det vil si at tekster – skriftlige, muntlige, visuelle – utgjør fagets materiale og temaer. Elever skal oppleve og skape tekster, og de skal lære å lese, analysere, tolke og vurdere dem. Med de digitale mediene oppstår det nye sjangrer og kommunikasjonsformer og til dels også nye språkformer. En overordnet målsetting for det å være digital i norskfaget blir dermed å utvikle en utvidet tekstkompetanse hos elevene. (Fra ”Å være digital i alle fag”, s. 127).

Å kunne bruke digitale verktøy i norsk er nødvendig for å mestre nye tekstformer og uttrykk. Dette åpner for nye læringsarenaer og gir muligheter i lese- og skriveopplæringen, i produksjon, komponering og redigering av tekster. I denne sammenhengen er det viktig å utvikle evne til kritisk vurdering og bruk av kilder. Bruk av digitale verktøy kan støtte og utvikle elevenes kommunikasjonsferdigheter og presentasjoner. (Fra LK06)

For en norsklærer er ”å kunne bruke digitale verktøy” for snevert For en norsklærer er ”å kunne bruke digitale verktøy” for snevert. Det lyder instrumentelt og setter ensidig fokus på tekniske ferdigheter. Mer meningsfullt og dekkende er å kunne uttrykke seg digitalt. (Fra ”Å være digital i alle fag”, s. 128).

Leselyst Skolen dreper leselyst: http://www.nrk.no/nyheter/kultur/2606848.html   Hvordan står det til med leselysten til unge nordmenn? http://www.side2.no/kultur/article1763470.ece Foreningen !Les: http://www.foreningenles.no/ Uprisen: http://www.uprisen.no/index.php Døgnåpen bok: http://www.døgnåpenbok.no/

Skriveglede Jeg elsker deg helt digitalt!

Språk er kommunikasjon. Hvem kommuniserer elevene med i sine norsk-tekster? Skriver de noe som har interesse ut over oppgavens rammer? Autentisk skriving er å skrive ”for virkeligheten, at man vet at noen der ute leser teksten. Skoletekst er noe helt annet. Den er og blir en kunstig øvelse som bare leses av læreren og markeres med rød penn. Hvem har ikke kjent hjertebanken og spenningen når teksten er kommet på trykk i avisen som far og mor, alle kjente og ukjente leser? Det er stort. Selv ikke beste karakter kan måle seg mot den opplevelsen.”

Autentisk skriving i skolen? ”Når jeg møter nye studenter i norsk pleier jeg i aller første forelesning å stille et spørsmål som gir all grunn til ettertanke." Husker du når norskfaget ble kjedelig?" Dessverre rekker mange hånden i været. Som svar på spørsmålet sier de aller fleste 4. eller 5. klasse i mellomtrinnet i barneskolen. Dette er en trist, nedslående, men nødvendig konstatering. Likevel har den noe positivt med seg – den gir grunnlag for didaktisk refleksjon om norskfagets utfordringer. Satt ytterst på spissen, er norskfagets og norsklærerens største utfordring så enkel og så vanskelig som dette provokatoriske spørsmålet: Hva skal man gjør med norskfaget når lesekoden er knekket, og eleven har lært å lese og skrive?" Finn Stenstad ”En vei i riktig retning kan være autentisk skriving. At skrivedisiplinen settes inn i en reell, ekte situasjon som elevene føler som meningsfull, stimulerende og som kan skape skriveglede. Hvordan skape dette? Jeg ser to veier i riktig retning. IKT-teknologi og aviser.”

Autentisk skriving i skolen? Digital publisering ”For dem som ikke finner veien til avisen, kan autentisk skriving finne andre kanaler og andre publiseringsfora. Den nye virkelighet med PC og Internett som en del av elevenes og etter hvert også skolens hverdag, er publisering og skriving allerede en realitet. Det er nok å nevne blogg og Facebook. At så mange barn og unge på godt og vondt kaster seg inn i en slik reality-preget publisering, bekrefter i positiv forstand hvilken drakraft autentisk skriving og reell publisering har. Det fører for langt i vår sammenheng å gå nærmere inn på hvilke utfordringer Internettpublisering innbærer – i parentes bemerket vil nettetikk bli en vesentlig komponent i elevens IKT-kompetanse i alle fag – men det finnes nettesteder som kan imøtekomme skolens og elevenes ønske om å få publisere. Skrivebua.no er et slikt, på godt og vondt Dagbladets Diktbasen et annet (http://www.dagbladet.no/diktbasen/.” ”Satt på spissen er etter min mening publisering det viktigste tilskudd IKT, PC og Internett til i dag kan tilføre norskfaget.” Hele artikkelen

Hypertekstfortellinger På Barn i fokus, Siljes dilemma: http://www.lnu.no/barnifokus/fortelling/index.html   Sjetne skole: http://skole.trondheim.kommune.no/sjetne/ Sjetne skole, hypertekstfortellinger: http://www.skole.trondheim.kommune.no/sjetne/elev/98/index.htm Kjerringøy skole: http://kjerringoy.bkskole.no/ Bygda.htm Kvarven Blåblokka: http://www.skole.trondheim.kommune.no/eberg/7klasse0708/blokka/blaa/blaablokka.htm

Lyrikk til sammensatte tekster Evighet   En liten evighet. Skilpadden over stranden. Sakte nærmer hun seg havet, hennes oppgave er gjennomført. En enda mindre evighet. Du som ligger der. Dine lukkede hender. Til jord har du kommet, og der skal du bli. Av Tikktakk, alias Mari Brugrand Hauge Til jord er du kommet, og der skal du bli: http://www.dagbladet.no/2009/04/26/kultur/litteratur/skolekammeret/skolekammeret_manedens_poet/diktkammeret/5927067/ Hva er lyrikk? http://www.dagbladet.no/diktbasen/eksamenskurs_leksjon1.html

En lyrikk-montasje er en klipp-og-lim-oppgave der det eksplisitt oppfordres til gjenbruk av andres tekster (og bilder). Oppdraget er å lage en montasje og rekontekstualisering av andres tekster – skape en sammensatt tekst som er elevens egen. (Fra ”Å være digital i alle fag”, s. 131).

Skattejakt   de ser ut som om de er en innsidehandel de sitter på kirketrappa vikla inn innfiltra akkurat nå er de en frivillig skittentøyvask han gjentar det han vet jo hva hun er god for og hun er solgt Av Thea Bjertnes vaken ja, eg vakna mellom to dyner ei pute og eit teppe desse skulle vore menneske men slik som eg er kan ein berre drøyme om slik og det gjorde eg i natt Av Fredrik Høstaker Han er i oss alle   steinbordet i hagen er skjevt jeg tror at djevelen har tilbragt natten der med syndene mine som pute Av Svanhild Amdal Telnes Djevelen er i oss alle: http://www.dagbladet.no/2009/10/22/kultur/litteratur/skolekammeret/skolekammeret_manedens_poet/8685748/ Mange drømmer om å være omsverma av folk: http://www.dagbladet.no/2009/05/23/kultur/litteratur/skolekammeret/skolekammeret_manedens_poet/diktkammeret/6352831/ De ser ut som de er en innsidehandel: http://www.dagbladet.no/2008/12/12/kultur/litteratur/dikt/diktkammeret/skolekammeret_manedens_poet/4010251/

Poesi i blogg?

Digitale fortellinger

Bildebehandling Dette bør du kunne gjøre med et bildebehandlingsprogram: beskjæring for å oppnå balanse eller maksimal intensitet skalering for å få passende størrelse til aktuell bruk justering av farge, kontrast, lys endring av farger bruke effekter (men selvfølgelig ikke smakløst) oppskarping (gjøre bildene skarpere) Anbefalte program: PhotoFiltre, på norsk (norsk språk må ”etterinstalleres”), gratis, lettbrukt og godt nok til enkel, grunnleggende bildebehandling, velg en eldre versjon (f. eks. 6.2.7/6.4.0) for å unngå shareware-begrensninger. PhotoShop Elements 8.0, på engelsk, 750 kr (1.090 kr sammen med Premiere Elements (videoredigering)), lettbrukt og avansert (layers).

Litteratur Leif Harboe: norskboka.no, Universitetsforlaget 2010 Hildegunn Otnes (red.): Å være digital i alle fag, Universitetsforlaget 2009 Svein Østerud (red.): Enter – veien mot en IKT-didaktikk, Gyldendal 2009 Ture Schwebs & Hildegunn Otnes: tekst.no, Cappelen 2006 Anne Øverland: På mange måtar – samansette tekster i skolen, Fagbokforlaget 2007 Terje Høiland & Tor Arne Wølner: Fra digital ferdighet til kompetanse – om didaktikk for arbeid med digitale medier i skolen, Gyldendal 2007 Rune J. Krumsvik (red.): Skulen og den digitale læringsrevolusjonen, Universitetsforlaget 2007 Gunnar Liestøl og Terje Rasmussen: Digitale medier – en innføring, Universitetsforlaget 2007 Martin Engebretsen: Å skrive for skjermen – en innføring i nettjournalistikk, Høyskoleforlaget 2002 Jørgen Knudsen: IKT og norsk – norsk for ungdomstrinnet, Aschehoug 2004 Nå er det min tur – om IKT i barnehagen: http://www-lu.hive.no/ikt/barnehage/min_tur/

Mer om Word og PowerPoint på neste samling. Viktig å lære grunnleggende bruk av programmene, stille krav til redigering, formatering og layout. I PowerPoint bør det være nulltolleranse for skrivefeil. Plakat/reklame: Glogster: http://www.glogster.com/

Oppgaver: sammensatt tekst (ei halv a4-side, tekst, mange bilder, 5 hyperlinker) hypertekstfortelling (ei halv a4-side, 5 hyperlenker, 2 bilder. digital fortelling (laget i Photo Story, ca. 15 bilder, 2 – 3 minutter, bilder, tekst, muntlig fortelling)