Grunnleggende brukermedvirkning Lysark til studieplan Sosialpolitisk påvirkningsarbeid – Mental Helse Studieplannummer 37-725.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Abup sitt arbeid i bufetats familiebehandlingstiltak
Kommunale råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne – en ”vaktbikkje” også for utviklingshemmede? Gunn Strand Hutchinson, medlem av Bodø kommunale råd.
Tanker om brukermedvirkning
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Brukermedvirkning og pasientmakt
1 TUD – erfaringer og problemstillinger sett fra kommunehelsetjenestens side Trond Hatling.
Om barn og unges mulighet for medvirkning
”Selbuseminaret” Ambulante tjenester – i brukerperspektivet 2. – 3. november 2006 Sykehuset Innlandet Avdeling BUP døgn Hagen behandlingsenhet Anne Kirkeby.
MENTAL HELSE Nordland Årsmøte, Bodø 26
Nett-basert-individuell plan SamPro
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
Brukermedvirkning, Individuell Plan og andre enkle ting
”Sammen om en bedre kommune”
Rusavhengige en vanlig pasientgruppe?
Brukermedvirkning i LHL
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Likemanns- arbeid.
Samhandlingsavtalene status og fremtid •Kvalitet i helsetjenestene •Det handler om kvalitet-medvirkning og prioritering •Brukermedvirkning i samhandlingsavtalene.
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
Prosjektskisse Status så langt…. November 2011
Karianne Viken Leder, Studieforbundet Funkis Buskerud
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
Partnerskapet mellom stat og kommune i NAV-kontoret. Hvordan brukerne kan stimulere til utvikling av NAV- kontorene? Honoratte Muhanzi Kashale Samarbeidsforum.
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
NAV – REFORMEN Innhold og utfordringer i NAV-kontorene. 12 K PLO-nettverk 27.september 2006 Live Jetlund, rådgiver, Fylkesmannen i Vestfold.
Likeverdige tjenester i praksis
BIKUBEN – Regionalt brukerstyrt senter
Helse – Midt 6. mars 2012 Erik Torjussen A-larmBrukermedvirker.
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Brukermedvirkning i boligsosialt arbeid
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Hva er det vi har behov for å få hjelp til av spesialisthelsetjenesten? Av Per Willy Ormestad, Sosionom m/spesialkompetanse i sosialt arbeid på rusfeltet.
BRUKERMAKT OG BRUKERINNFLYTELSE? Hva opprettholder status quo?
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
Hverdagsrehabilitering Del 3 Brukermedvirkning
Lovgrunnlag Historikk Reglement/retningsliner for brukerutval/-råd
Grunnleggende opplæring i representerende medvirkning
Interesseorganisasjoner som inkluderer hele befolkningen Avdeling minoritetshelse og rehabilitering Rådgiver Gro S. Lopez.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Ungdomsrådet Av ungdom, for ungdom CP konferanse 30 jan 2015.
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
Samhandlingsreformen SAFO SørØst Høstmøte Hva er samhandlingsreformen? Forebygge fremfor bare å reparere Få kommune og Spesialisthelsetjenesten.
Modellkommunene Hva er unikt?
1 Kommunalminister Erna Solberg Innlegg for Nordea 3. mars 2005 Strukturendringer.
Skrive masteroppgave (1): Valg av emne, vinkling og problemstilling
Arbeid i valgkomite og nominasjonskomite på fylkesplan i Sp
Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon - FFO Brukermedvikning, men først……
HANDLINGSPLAN FOR FUNKSJONSHEMMEDES FELLESORGANISASJON ROGALAND 2016 – 2017.
Universell utforming UU i kommunene. Hva er Universell Utforming (UU)..?? Universell utforming i kommunale planer Praktisk diskusjon.
Organisasjonsmedvirkning som metode for å sikre universell utforming Temadag om Universell Utforming Nordland fylkesting 16. februar 2010 Lizett Ulrika.
Brukarutval/-råd I.Lovgrunnlag II.Historikk III.Reglement/retningsliner for brukerutval/-råd.
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF.
Brukermedvirkning i helseforskning i Norge Regional brukerkonferanse november 2015 May Britt Kjelsaas, rådgiver Helse Midt-Norge RHF helsefagavdelingen.
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Elin Stoermann-Næss, spesialrådgiver Kreftforeningen
Brukerrådet Akuttpsykiatrisk seksjon – Oslo Universitetssykehus
Forum for rus og psykisk helse i Buskerud Sundvollen 24. oktober 2016
Brukermedvirkning i helseforskning
Hovedavtalen Hva, hvorfor og hvordan?.
BRUKERMEDVIRKNING PÅ SYSTEMNIVÅ I HELSEFORETAK
hvordan kan det gjennomføres?
Bred eller smal – rund eller spiss og klar?
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Ønsker du å bidra med din kompetanse?
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Utskrift av presentasjonen:

Grunnleggende brukermedvirkning Lysark til studieplan Sosialpolitisk påvirkningsarbeid – Mental Helse Studieplannummer 37-725

Hvorfor brukermedvirkning? Demokratisk prinsipp at de som skal motta tjenesten får være med å si noe om hvordan den bør være (rettighet) Kvalitetssikring av tjenestene (tjenesteapparatet har nytte av brukererfaringene) Brukermedvirkning som selvstyrkingsprosess (empowement)

Forskjellige nivåer Individnivå: den som mottar tjenesten skal medvirke i valg, utforming og anvendelse av de tilbud som til enhver tid måtte være tilgjengelig Systemnivå: brukere inngår i likeverdig samarbeid med tjenesteapparatet og er aktivt deltagende i planleggings- og beslutningsprosesser fra start til mål Politisk nivå: brukerorganisasjoner blir involvert i prosesser før beslutninger fattes, bla gjennom deltagelse i råd og utvalg som legger premisser for politiske vedtak

Lovverk Brukermedvirkning reguleres i ulike deler av helse- og sosiallovgivningen: Pasientrettighetsloven (Individnivå) Psykisk- helsevernloven (Individnivå + kontrollkommisjonen) Lov om statlige helseforetak (individ – og systemnivå) Sosialtjenesteloven (individnivå) Lov om representasjonsordning i kommunar og fylkeskommunar for mennesker med nedsatt funksjonsevne med mer (systemnivå på kommunalt plan) Internkontrollforskriften (systemnivå)

Brukermedvirkning er en lovfestet rettighet, og dermed ikke noe tjenesteapparatet kan velge og forholde seg til eller ikke

Brukermedvirkning definisjon FFO: Når en bruker eller brukerrepresentant går i innspill med politikere og profesjoner og på likefot med dem tilbyr kompetanse og spesialkunnskap for å løse samfunnsoppgaver, basert på egne erfaringer og samlede erfaringer

Rollen som brukerrepresentant Brukerrepresentanten innehar en kunnskap som fagfolkene ikke har: Hva det vil si å leve med et psykisk helseproblem Hvordan oppleves hjelpeapparatet Kunnskap om hva som er viktig i den livssituasjonen en befinner seg i

Rollen som brukerrepresentant En brukerrepresentant bør: Ha bearbeidet egne negative opplevelser Være løsningsorientert fremfor problemorientert Se det positive fremfor det negative Ha evnen til å ”nedtone” egne opplevelser Kunne diskutere saker på generelt nivå uten å fokusere på enkeltopplevelser Jeanette Breivik Skaland, leder av brukerutvalget i Helse Stavanger

Utfordringer: ” Dilemma: skal være representant for de svakeste, og samtidig velartikulerte talerør som kan mestre kompliserte faglige og organisatoriske problemstillinger Egenerfaring kontra det å skulle speile bredden i organisasjonen

Utfordringer Hjelpeapparatets fagfolk forventer at brukerrepresentantene skal kjenne til og tilpasse seg deres situasjon og forventninger og ikke omvendt Man skal ha egenerfaring med tjenesten, samtidig skal man representere erfaringer som er gyldige for mange, snakke et språk tjenesteapparatet aksepterer (ikke enkelthistorier), - og gi råd i forhold til tjenesteutforming de ikke selv kan gi

Utfordringer: Paradoks: jo større vekt helseforetak tillegger brukermedvirkning og jo nærmere maktposisjonene man kommer, jo mer ”betydningsfulle” brukerne blir, jo større blir utfordringen for brukerrepresentantene til ikke å ende opp med å tenke som hjelpeapparatet tenker

Fallgruver Gisselrolle? Brukermedvirkning er en strategi som bare gir rom for små endringer i systemer der grunnleggende premisser ikke er i overensstemmelse med brukernes interesser. Generalsekretær Lars Ødegård i Norges Handikappforbund: ”Forventes det at vi skal sitte pent og pyntelig og formidle våre erfaringer, mens sykehusene daglig rapporterer om køer, ubesatte stillinger og nedleggelse av tilbud? Forventes det at vi skal redegjøre for våre synspunkter, mens det kuttes dramatisk i nødvendige helsetilbud? Sånt blir det ikke reell brukerinnflytelse av. Tvert i mot er risikoen svært stor for at vi isteden blir gisler for en helsepolitisk utvikling som vi er sterke motstandere av”.

Fallgruver Kakepynt? Er brukermedvirkningen reell? Brukeren er med, men har ingen reell innflytelse, fordi man ikke lar brukernes innspill få konsekvenser Brukermedvirknignen er organisert slik at den ikke gir reell innflytelse, bla i det at man er i mindretall og at man kommer sent inn i prosesser. Brukerne blir lett fanget av tenkemåter i det systemet de skal bidra til å reformere