PBL- IPT- Sept99: Øyvind Ellingsen, DMF, NTNU

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Advertisements

Marketing and Brand Management (MBM)
Eksamen og andre vurderingsformer. ”Kvalitetsreformen”
En suksesshistorie fra Vestfold….
PROSJEKTARBEID I LÆRERUTDANNING, VIDEREGÅENDE OG I GRUNNSKOLEN
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
Fra kaos til kunnskap Hva har IKT med heimkunnskap å gjøre?
Velkommen til foreldremøte 27.aug 2013
Didaktisk relasjonstenkning
Hjertelig velkommen til medisinstudiet på DMF ved NTNU og til St
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
ICF i undervisning og forskning.
Kunnskapsbasert praksis (KBP) litt om trinnene…….
“FORELDRESKOLE” - obligatorisk uten hjemmel Litt generell informasjon
Biblioteket som læringsrom. Bakgrunnsteppe for kvalitetsreformen Ønske om internasjonale standarder Voksende studentkull Skifte i pedagogisk fokus –Fra.
Veiledning av studenter
Differensiering fordi…
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Veilederkorpset - Eide kommune Trondheim
System for faglig ajourføring av fysioterapeuter Representantskapsmøtet 2006.
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Temasamling 4 Spesialitetsstruktur og -innhold 20 mars 2013 Spesialiseringsløpet Irene Sørås Prosjektleder spesialitetsstruktur og -innhold Sykehusavdelingen.
Pedagogisk leder Ny stilling under prorektor, enhet for faglig tilsyn og kvalitet
Helsefremmende arbeidsmiljø i hjemmetjenesten
Overgangsprosjektet NY GIV
Undervisning Irene W. Langengen Forskningsbibliotekar
Semesteroppgave i pers. data Gruppearbeid Plannlegging av gruppearbeid Prosjektoppgaven.
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
Skolebesøk Presentasjon for HFs studieråd 31. mars 2011.
PORTEFOLIO Ekrom skole.
Ny uke !. Ros og ris fra forrige uke Meget bra oppmøte til forelesning Mange grupper med god aktivitet i øvingsavdelingen Flott aktivitet på forum Dette.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
PBL - PROSJEKT.
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Tredje semesters praksis på Lektorprogrammet
VARDAL UNGDOMSSKOLE Utnevnt til demonstrasjonsskole i 2002/2004 Utnevnt på nytt i 2004/2005.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
PEDAGOGISK UKE, NOEN TANKER Institutt for fagspråk og interkulturell kommunikasjon (FSK) Anne Kari Bjørge, instituttleder.
Lærerkonferansen 2014 og veien mot læringsutbytte for faglig ledelse.
Bachelorprogrammet i offentlig administrasjon og ledelse OADM 3090 AVSLUTNINGSEMNE Faglig opplegg våren 2007 Læringsmål: - Trening i problemløsning gjennom.
Problembasert læring i ansikt-til-ansikt og distribuerte grupper
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Prosjekt - studenttett post av Kirsten Halse. Hensikten med presentasjonen... å informere om hvordan prosjektet er utviklet og spesielt å gi en forståelse.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
MENA programkomite Faglige visjoner sett fra MENA.
Noen sentrale momenter
Integrert profesjonell kompetanse. Våre kandidater skal lykkes faglig og profesjonelt Mål: Opplæring i profesjonell kompetanse skal integreres i de regulære.
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
 Unge & Rus eies og driftes av KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge  Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom −KoRus-Nord −Høgskolen i Bergen.
SiA helse og Ressurssenter for tilrettelegging, helse og mestring.
P ROSJEKT SKOLEKONKURRANSER Benedikte Sterner, Styremedlem WSN og Offisiell delegat WSI.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Sluttvurdering av student i apotek Tips til utfylling av vurderings-skjema Camilla Foss, ansvarlig for apotek-praksis ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
1 EiT 2006/2007 Eksperter i team Arbeid med loggskriving Utarbeidet for EiT av Professor Are Holen NTNU - Det medisinske fakultet Institutt for nevromedisin.
1 Eksperter i team våren 2012 Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland.
Vurdering for læring i Fysikk 1
Orientering om status for spesialistutdanningen for leger
Skrivekurs 1. avdeling Høsten 2016 v/Kristine Helen Korsnes
Øvelse gjør mester.
Økonomisk ramme for medisinutdanning nord i Trøndelag
7 erfaringer Hvordan går vi videre i forsøket med Coursekeeper med utgangspunkt i erfaringene?
Program for dagen Velkommen v/Dekan Thrina Loennechen
NORGES TEKNISK NATURVITENSKAPELIGE UNIVERSITET
TID Hva er TID? Kort introduksjon av modellen
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

PBL- IPT- Sept99: Øyvind Ellingsen, DMF, NTNU PBL-Problembasert læring ved DMF, NTNU INTEGRERT STUDIEMODELL SIDEN 1993 - forelesninger og kurs (ned 80% 1. og 2. studieår) - PBL grupper (6-8 stud. + veileder, 2-3 timer, 1-2/uke) - ferdighetslab - klinisk undervisning med faktiske pasienter Maks. 16t/uke studieaktiviteter i timeplanen Integrert årseksamen (skriftlig + praktisk) PBL- IPT- Sept99: Øyvind Ellingsen, DMF, NTNU

PBL- IPT- Sept99: Øyvind Ellingsen, DMF, NTNU Fakultetets læringsmål for PBL Teoretisk plattform knyttet til anvendelse - basalfag, sykdomslære, etc. Personlig arbeidsform Studenten skal kunne: Termin 1A “ - anvende problembasert læring for å definere egne læringsbehov - delta i PBL-arbeidet på en positiv måte og gi konstruktiv evaluering av egen og medstudentenes innsats i gruppearbeidet” Termin 1B “ - evaluere gruppeprosessen i PBL-gruppen, og evaluere egen og de øvrige gruppemedlemmenes bidrag til samarbeidet” PBL- IPT- Sept99: Øyvind Ellingsen, DMF, NTNU

PBL- IPT- Sept99: Øyvind Ellingsen, DMF, NTNU PBL - Problembasert læring - forskjellig fra problemløsning - diagnostisere læringsbehov - ikke primært stille pasientens diagnose eller løse pasientens problem Tar utgangspunkt i et praktisk problem PBL- IPT- Sept99: Øyvind Ellingsen, DMF, NTNU

PBL- IPT- Sept99: Øyvind Ellingsen, DMF, NTNU Grunnlegggende trinn i PBL Identifisere relevant problem Brainstorm - Hypotesestesting - Ubesvarte spørsmål Definere relevante oppnåelige delmål for egen læring Evaluere innhold og gruppeprosess - refleksjon og feedback: 5-15 min. på hvert møte PBL- IPT- Sept99: Øyvind Ellingsen, DMF, NTNU

PBL- IPT- Sept99: Øyvind Ellingsen, DMF, NTNU Nødvendig for å lykkes med PBL Kjernegruppe > kritisk masse, studenter Organisatorisk forankring - fakultetsvedtak Personlig arbeidsform - eksplisitt læringsmål Tid - riktig plass i timeplanen, integrering Veileder-opplæring Relevante oppgaver Relevant eksamensform Kvalitetssikring PBL- IPT- Sept99: Øyvind Ellingsen, DMF, NTNU