VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bjørkelangen videregående skole
Advertisements

Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Skoleprogrammet VIP for nye kontaktlærere
”Psykisk helse i skolen –Noe å snakke om -Noen å snakke med?"
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Vårt Lokalsamfunn En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker,
Haugaland og Karmøy Distriktspsykiatriske Senter (DPS)
IKO – Ny GIV, én gruppe Struktur - pedagogikk
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Veiledning av studenter
LOFSRUD SKOLE Lofsrud skole Kunnskap - muligheter - trivsel
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Veiledning og Informasjon om Psykisk helse hos ungdom
Berit Bratholm : BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
PROGRAMFAG TIL VALG NOEN SMAKEBITER...
Pilotprosjekt læreplan kjemiprosess i den videregående skolen (VGS)
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Bakgrunn for satsingen  Oppstart 2004  Opplæringsloven § 9A  Samarbeid mellom Barne –og familiedepartementet, Sosial og Helsedirektoratet og Utdanningsdirektoratet.
I dag snakker vi om psykiske problem:
Vi som jobber i skolesatsningen Psykisk Helse i Skolen er veldig glade for å bli invitert med på denne dialogkonferansen med ungdom og psykisk helse som.
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Bakgrunn for satsingen
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Hovedmålsetninger:  Forebygge psykiske problem hos ungdom  Utfordre unges holdninger og deres fordommer overfor psykisk helse og psykiske problemer.
VIP Veiledning og Informasjon om Psykisk helse. Målsetting Hovedmål:  Bli bedre rustet til å ta vare på sin egen psykiske helse og bli oppmerksom på.
ÅRSHJUL FOR OVERGANGER
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum
Undervisning i gruppe for ungdom med psykisk utviklingshemming
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
VÅRT LOKALSAMFUNN En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn.
DLG – Horten vgs 5. September Skoleåret – 2012 KursEndringerAvbruddProsent EndringerAvbruddProsentEndringer Avbrudd Prosent.
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
NY GIV Kroppsøving Byåsen vgs Ny-Giv kroppsøving, et prosjekt rettet mot elever med IV og karakteren 1 og 2..
Velkommen til Vikhammer ungdomsskole
UTDANNINGSVALG i det 13.årige skoleløpet. Hele skolens ansvar! Elev Foresatt Lærer Karriereveileder Rektor Skoleeier Lokalt næringsliv.
Møte med klassekontaktene
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
Søke videregående opplæring Søkere med fortrinnsrett etter § 6-17.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Utviklet av pedagoger i
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  E-post til foreldre  På ”It’s learning” eller.
 Utfordringer skoleåret 2014/ Flere elever enn tidligere allerede i systemet (BUP, psykisk helsesøster, UPA ) - Økende tendens med selvskading –
Framgangsmåte i mobbesaker 1. 2 Ved mindre episoder: Ta affære på stedet (gjelder for alle ansatte) og marker tydelig til hver enkelt plager at dette.
VIP-Makkerskap ved AVGS Erfaringer i Elevtjenesten Ungdata Videregående skole i Kristiansund Forskning - Sintef/NTNU 2014 HVORFOR.
Sundvolden NAV-veiledere i VGS.
Velkommen til WORKSHOP I DRØMMESKOLEN Tromsø 14. – 15. april 2016
Den vanskelige samtalen
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Helsesøster- med eleven sitt beste i fokus
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

VIP Introduksjon til nye kontaktlærere

Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever i VGO ønsker besøk av fagfolk. (us foretatt av HSD 2000) Unge spør ikke om hjelp (Topp-studien, FHI 2007)

VIP-programmet Veiledning og Informasjon om Psykisk helse

VIP-programmet Forebyggende arbeid rettet mot elever i 1.trinn på vgs. for å hindre utvikling av psykiske lidelser

Mål Gjøre elever bedre rustet til å ta vare på egen psykiske helse og vite hvordan de kan få kontakt med hjelpeapparatet.

Elevenes forhold til psykiske plager og lidelser skal avmystifiseres. De skal lære mer om psykisk helse generelt, og få økt forståelse for det normale og alminnelige i det å ha psykiske problemer.

Elevene skal lære å oppdage signaler på psykiske problemer hos seg selv og andre, og bli bedre kjent med egne følelser.

Lærere, rådgivere og helsepersonell i skolen kan oppdage problemer hos elevene på et tidlig tidspunkt for deretter å sette i gang egnede tiltak.

VIP-materiellet  Elevheftet  Lærerveiledningsheftet  VIP-permen  VIP-boksen

Gjennomføringen  Samarbeidsmøte m kontaktlærere, helsepersonell (2 t)  Undervisning til skolens personell (2 t)  Arbeid i klassene m kontaktlærer (3 t)  Klassebesøk m helsepersonell (2 t)  Evalueringsmøte m lærere i VG1 og helsepersonell(2 t) VIP-koordinator på skolen ansvarlig for gjennomføringen. Ofte rådgiver evt. helsesøster på skolen

Kontaktlærerne Skal være ”arbeidsleder” i 3 timer  Forklar hva VIP er  Definer egen rolle  Forbered klassebesøk av helsepersonell  Spør hva elevene ønsker i de 3 timene

Spørsmål til klassen  Hva betyr det å ha god psykisk helse?  Hva vet dere om hvilke psykiske problemer unge sliter med?  Hva vil dere vite om psykisk helse?  Hva er normalt?  Hva tenker dere jeg som kontaktlærer kan bidra med hvis dere har det vanskelig?

Forslag til gjennomføring  Oppgaver om følelser s i elevheftet  Oppgaver om kriser og påkjenninger s i elevheftet  Oppgaver i brosjyren ”Ungdom og psykisk helse”

Elevheftet Del 1 (s 7-15)Generelt om psykisk helse Del 2 (s 15-32) Psykiske problemer og lidelser  Hver elev får sitt eget hefte  Heftet kan gjennomgås med hel klasse, i grupper eller individuelt  Forberede spørsmål til klassebesøk Se s 6-7 i lærerveiledningsheftet om tips til bruk av elevheftet

Lærerveiledningsheftet  Tips til bruk av elevheftet s 6, og  Forslag til gjennomføring s 7  Faktastoff og begrepsavklaringer s 8-11og 17  Lærerens rolle s  Psykososiale tiltak s  Oppgaver til bruk i timene s 22-25

Klassebesøk fra fagpersonell  2 timer innen 2 uker etter arbeidet med kontaktlærer  Helsesøster/PPT og en psykisk helsearbeider  Dialogundervisning

Evaluering  Alle elever som deltar i programmet evaluerer tiltaket i siste 7 minutter av de 2 oppfølgingstimene  Skjemaene gjennomgås raskt på lærerværelset med de som har vært med i oppfølgingstimene  Eventuelle oppfølgingstiltak gjennomføres  Alle involverte fyller ut evalueringsskjema  Evalueringsskjemaene oppsummeres og legges frem på et møte med de involverte.