- Hva må til for at vi skal få kulturhus og høyskolesenter ? - Hva er status i skoleprosjektet? Et attraktivt Rana i årene fremover
ROBEK Utsette innkjøp Vikarbruk ? MOMS investeringer ? Pensjon
Milliardomsetning Bruttobudsjett 1,436 milliard kr Driftbudsjettet 1,010 milliard kr TRANGT - krever stram økonomisk styring -
Økonomiplan Effektivitet –langsiktighet og forutsigbarhet Handlefrihet –netto driftsresultat 3% Demografi –inntektsbestemmende –utgiftsstyrende KOSTRA –indikator –ikke fasit Politiske føringer –fulgt opp og forsterket Omsorg og skole øker Helse og sosial justeres Teknisk og sentrale tjenester redusert Optimistiske anslag –presisjonsnivå Nye utfordringer –sysselsetting
Befolkning / Inntekter
Politisk styrt organisasjon Uenighet Status Målsetting Strategi ? innbyggere ledergruppe ordfører rådmann a n s a t t e barnehage jordmor kirke graver POLITISK
Sentrale indikasjoner Handlingsregelen –Brytes i mrd kr –Kommunene235 mrd kr Finansminister Sigbjørn Johnsen –Fylkesmann –Gjenvalgsbehov Økonomiplan
Kvalitet i skolen Modellkommune- prosjektet –Initiert 2006 (2008) –3 partssamarbeid Kvalitet i Ranaskolen –Initiert februar 2009 Rammeforutsetninger Bygningsstandard –Tendens landet over –Direktoratets fokus ForskningsImtec – faglig Link til aktørene –elev - lærer - foreldre –grunnlagsmateriale Fokus budsjett/struktur –generell låst diskusjon strukturer grendeskole Struktur fokusert
Skolesjefens kvalitetsdiskusjon Utskarpen Båsmo B Selfors B Skonseng Storforshei Storvoll Gruben B Lyngheim B Mo U Hauknes B NY U ? ?Alteren ?Båsmo U ?Ytteren ?Selfors U ?Gruben U ?Dalsgrenda
Kunnskapssenter
Mo i Rana HiNe HiBo MIP STAKO Kino SiU Meieritomt MoheiaVG
Høgskolenes rammebetingelser Høgskolene: Aldersgruppen år –Vokser frem til 2018 Bruttoareal 4000 m 2 –Redusert behov Begrenset økonomi –Husleiestøtte 5 mill kr Nordlandsutvalget –Innstilling Leiekontrakter 2012 Kommunen: Studentattraktiv –Studentmiljø –Beliggenhet –Bygning Styrket sentrum –Levende –Aktivt Synergier –Bibliotek –Kino
Sentrumsaktivitet
Hva er vi – hva vil vi bli ?