Www.nfi.no Film i Den kulturelle skolesekken. Om Norsk filminstitutt * Statlig institusjon under KKD * Forvalter den norske filmarven * Profilerer, restaurerer.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
BILDE SOM TEKST Nytt undervisningsprogram på Rogaland Kunstmuseum.
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Den digitale dimensjonen i Samfunnsfag i grunnskolen Nå kommer vi og tar deg!
Fagutvalg / programråd
Anders Isnes Nasjonalt senter for naturfag i opplæringen
Prosessarbeid med collage, tekstur og formlikhet
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Ove Eide Tatt av filmen. Den kulturelle skulesekken og filmmediet
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Prosjektoppgave Grafikk og Digitale foto
Historiefaget i skolen
Digitale læringsressurser i skolen
Faginformasjon om programfagene for
Kompetansekartlegging
estetiske virkemidler
WRITE AN OPERA.
Digital kompetanse i Mat og helse
Tverrfaglig prosjektarbeid Ett samarbeid mellom Tone Evant & Håvard Gundersen Fag: IKT 1 Faglærer: Terje Høiland.
Læreplanen i eldre historie
Informasjonskompetanse Evnen til å… –finne –avgrense –evaluere –bearbeide –anvende –forstå –bruke lovlig og etisk …informasjon.
Veileder i vurdering i musikk - introduksjon
Matematikk muntlig på studieforberedende program
EN SKAPENDE PROSESS Fra idé til ferdig produkt
Program Fakta om NTNU NTNUs utdanningsområder *Studieprogram* Student i Trondheim.
UFD Den kulturelle skolesekken Helge Ole Bergesen, Konferansen “Museenes plass i de kommunale planene”
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Kunnskapsløftet i Kunst og handverk
Læreplanen Historie Vg2.
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
OPERAPROSJEKTET -en presentasjon. OPPRINNELSEN Begynnelsen av 80 – tallet, New York Utviklet seg videre til The Royal Opera House i London Kurs for lærere.
Vurdering Vg2 Design og trearbeid
Bruk konserten! - en praktisk inspirasjonsbok om:
Marianne Larsen ABM-utvikling Sekretariatet for Den kulturelle skolesekken St.meld nr. 8 Kulturell skulesekk for framtida.
Norskfaget i ei multimedietid
Zippys venner og Kunnskapsløftet (06), sammenfallende mål
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Prosjektbeskrivelse av Lærende nettverk
Valgfag på Kastellet skole
Engler i Det gamle testamentet
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Sammensatte tekster ?.
Gautesete SKOLE Kunst og Håndverk skoleåret Trinn.
Sammensatte tekster PPU
Sammensatte tekster ALU
SAMMENSATTE TEKSTER Læreplanen sier at eleven skal kunne
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Kulturkonferanse april 2016 Den kulturelle skulesekken Nasjonal satsing for profesjonell kunst og kultur til alle skuleborn Samarbeid.
Kunst og Håndverk 9-Trinn Skoleåret PRODUKT DESIGN.
Rektors rolle i Den kulturelle skolesekken Mosjøen 4. juni 2008.
Illustrasjon: Elefantart. - utdrag fra programmet : Torill Kove (Oskar-vinner animasjon 2006 ) Tema: Kunstanimasjon og kommersiell animasjon Petter Brandtsæg.
1. Bruk konserten! - en praktisk inspirasjonsbok om: 2 Samspillet mellom opplevelse og læring Samspillet mellom kunst og pedagogikk Samspillet mellom.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
AKVARELL MALING Fargeperspektiv. diskutere hvordan kunstnere i ulike kulturer har framstilt mennesker gjennom tidene, og bruke dette som utgangspunkt.
KULTURTANKEN Visjon, verdier og målsettinger
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Den kulturelle barnehagesekken i Asker Komité oppvekst 2. mai 2017
Multiplikasjon – Om flipped classroom-opplegget – Kompetansemål og læringsmål Denne PowerPointen vil gi deg en oversikt over dette flipped classroom- opplegget.
Engebråten tilbyr følgende valgfag på 9. trinn:
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Kultur og helse Stiklestad 3. november 2004 Prosjektleder Folk 2
Handlingsprogrammet 2017: Det skal fremmes sak om DKS i barnehagene
Digital kunst, kultur og kommunikasjon Arbeidskrav 2b, Hioa høst 2016 WORKSHOP: FOTOGRAFI I SOSIALE MEDIER Elisabeth og Anne Gro.
Revidert læreplan i engelsk
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Den kulturelle skolesekken
Valgfaget design og redesign
Utskrift av presentasjonen:

Film i Den kulturelle skolesekken

Om Norsk filminstitutt * Statlig institusjon under KKD * Forvalter den norske filmarven * Profilerer, restaurerer og distribuerer * Omkring 70 ansatte, 4 fagavdelinger * 50 år og 8 måneder gammel

Ett av Norsk filminstitutts 3 hovedmål: ”Sikre barn og unge tilgang til audiovisuelle produksjoner” * Utgivelser av barne- og ungdomsfilm * Filmmuseet * Filmsekken * Animasjonskassen * Filmbutikken * Filmarkivet.no * Film i Den kulturelle skolesekken

Film som kunstart * Kunstens (nest) minstemann * Hybriduttrykk: musikk, billedkunst, litteratur, skuespill, håndverk, fortellerkunst * Genremessig beslektet med litteratur: kortfilm, novellefilm, spillefilm og dokumentarfilm * Formmessig beslektet med språk og andre kunstuttrykk

Film i Kunnskapsløftet - generelt * Økt metodefrihet gir større rom for film som undervisningsverktøy * Styrket fokus på digitale verktøy åpner for elevenes egne filmuttrykk

Kunst og håndverk: * Bruke animasjon i digitale bildebehandlingsprogram * Visualisere egne inntrykk i ulike teknikker og materialer * Redegjøre for sammenhenger mellom tegneserier og film * Kritisk vurdere budskap, kvalitet og problemstillinger i bl.a. film

Norsk: * Samtale om film og egne reaksjoner * Diskutere og vurdere filmens estetiske virkemiddel * Refleksjon over filmens påvirkningskraft * Bruk av film og levende bilder i egne presentasjoner

* Belyse et tema ved bruk av forskjellige kilder * Vurdere og forklare informasjon fra massemedier * Skille mellom meninger og fakta * Diskutere hva som påvirker en tenåring i dag Samfunnsfag: