i:SEE ”MATTEBOKSEN” Plastkoffert med cuisenairestaver som vi bruker

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kombinatorikk for lærerstudenter
Advertisements

i:SEE Conceptual Learning DA
Matematikk hver dag Hvordan kan vi bruke dagliglivet til å gi
I.
NyGiv 2013 Kari Kallevik, Stavanger PPT
Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Tom Rune Kongelf Tallbegrepet
”BRØK-, DESIMAL- OG PROSENTPLATER”
”MATEMATIKK TEMALINJAL 3 –
”BRØK-, PROSENT- OG DESIMALPLATER”
HVA ER GRUNNLEGGENDE BEGREPER ? HVORFOR ER DE VIKTIGE ?
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Vi ønsker å presentere Excel som verktøy.
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
”TALL-LINJEN” Positive og negative tall
”MULTIPLIKASJONSBÅNDET” Telling, antall og symboler for antall 1i:SEE Conceptual Learning DA i:SEE
Tirsdag time.
Foreldrene betyr all verden! Mona Røsseland Ann-Christin Arnås
¡A golpe de periódico! Svein Erik Svendsen Høgskolelektor © Lenguasol.
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Veiledet matematikk.
Praksislærermøte GLSM-praksis
Diagnostisk undervisning  Viktig begrep: misoppfatning  En misoppfatning er en uutviklet begrepsforståelse eller en overgeneralisering.
Diagnostisk undervisning
Utvidelser av tallområdet:
Målene for regning og bruk av regnestrategier
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Hvordan hjelper vi barna våre med matematikk?
”NORSK RETTSKRIVING 1” Stemt og ustemt konsonant
i:SEE Conceptual Learning DA
”DEN LILLE GANGETABELLEN” Multiplikasjon
i:SEE Conceptual Learning DA
”MULTIPLIKASJONSBÅNDET” Addisjon og subtraksjon
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
VURDERING Matematikk 7. trinn.
Matematikk hver dag Hvordan kan vi bruke dagliglivet til å gi
Tidlig innsats i matematikk
Tilpasset undervisning i matematikk
Kulturelle skolesekken Satsingen er oppdatert og ny for sesongen Oppgaver er satt opp av fagpersoner innen skole og geologi. Den tar utgangspunkt.
Nummer 8-10 H. Aschehoug & Co Sehesteds gate 3, 0102 Oslo
Matematikk 1. trinn Læreverk: Multi, Gyldendal forlag
Brøk, desimaltall og prosent
M4 onsdag 22. okt.
§4. Irrasjonale og komplekse tall
Matematikk LUB Elise Klaveness
Matematikk/literacy LUB Elise Klaveness
Matematikkvansker.
Matematikk LUB Elise Klaveness
Oppstartsoppgave 2 : 0,5 Diskuter med læringspartneren din (Den som sitter ved siden av deg). Hvordan kan du forklare/vise/konkretisere denne oppgaven.
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
PROGRESJONSPLANER FOR DE ULIKE FAGOMRÅDENE TIØRINGEN BARNEHAGE SAMMEN OM EN GOD BARNDOM!
Tallregning Basale regneregler Anslå svar. Vurdere rimelighet.
Foreldremøte 1. trinn. Oppstarten - Nye rutiner - Nye venner - Friminutt - Matboks - Refleksvest - Innesko - Gymsokker - Skiftetøy - Påkledning - Tur.
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
Velkommen til foreldremøte!. Agenda:  Tredelt møte  Oppstarten  Generell info  Lekser  Ukeplan  Fagene norsk og matematikk  Foreldrekontakter.
C. Celle (i et regneark) Forklaring og synonymer Ruta i et regneark. A3 forteller hvor cella er plassert. A er kolonnen, 3 er raden Setninger med ordet.
Brøk Regneartene.
MATEMATIKK 1. trinn.
Matematikk i skole og hjem
Hva er nytt? De fire regneartene..
Multiplikasjon - Leksjon 1: Sammenheng mellom multiplikasjon og divisjon Lekse til mandag.
Foreldremøte for barnehagens foreldre Øvre Slettheia oppvekstsenter
Foreldremøte rød.
Velkommen til foreldremøte
Overgang ungdomstrinn – videregående skole
Impulskonferansen 2015 Innspill Haldor Hove
Utskrift av presentasjonen:

i:SEE ”MATTEBOKSEN” Plastkoffert med cuisenairestaver som vi bruker i læring av matematikk. Disse stavene kan brukes gjennom hele grunnskolen. i:SEE Conceptual Learning DA

Stavene i Matteboksen har navn etter den belgiske Cuisenairestaver Stavene i Matteboksen har navn etter den belgiske læreren Emilie Georges Cuisenaire som ble født i 1891. Han utviklet stavene for å hjelpe elever til å få større forståelse for matematikkfaget. Det viste seg raskt at elever som brukte stavene oppnådde bedre resultater enn elever som ikke brukte dem. Dette bekrefter det forrige bildet om antall og tallord. Det er viktig for eleven å huske tallordene på norsk, og antallet disse symboliserer. i:SEE Conceptual Learning DA

i:SEE Conceptual Learning DA Hver stav kan symbolisere det du ønsker i forskjellige matematiske temaer I ”Matteboksen” er cuisenairestavene sortert i 11 små adskilte rom. Staver med samme farge er samlet i hvert sitt rom i boksen. Dette gir oversikt og system for elevene og gjør det enklere å bruke stavene. Fargene kan symbolisere ulike verdier avhengig av hvilket tema man jobber med. Tallsymbolene står istedenfor konkrete antall. Istedenfor å bære med seg et bestemt antall av noe, sier vi tallordet og skriver tallsymbolet. i:SEE Conceptual Learning DA

Ved å bruke stavene i ”Matteboksen” vil eleven enklere kunne lære: Klokken Geometri Addisjon Det metriske system Subtraksjon Algebra Multiplikasjon Ligninger Divisjon Positive og negative tall Brøk, desimal og prosent Alle temaene gjennomgås systematisk med gode fargeillustrasjoner i ”Veiledning og oppgaver til Matteboksen”. I denne presentasjonen lærer du om stavenes farger og hvilket antall fargene symboliserer. Dette bekrefter det forrige bildet om antall og tallord. Det er viktig for eleven å huske tallordene på norsk, og antallet disse symboliserer. i:SEE Conceptual Learning DA

”Multiplikasjonsbåndet” Bruk ”Multiplikasjonsbåndet” for å bli kjent med hvilke antall de ulike stavfargene kan symbolisere. Dette bekrefter det forrige bildet om antall og tallord. Det er viktig for eleven å huske tallordene på norsk, og antallet disse symboliserer. i:SEE Conceptual Learning DA

Eksempel på hva stavfargene kan symbolisere Legg en hvit stav som symboliserer antallet 1 slik som vist på illustrasjonen. Ved å lære seg stavfargene, blir det enklere å bruke dem senere - nå eleven for eksempel skal lære addisjon, subtraksjon osv. i:SEE Conceptual Learning DA

Eksempel på hva stavfargene kan symbolisere Legg to hvite staver - eller én rød som her symboliserer antallet 2 - langs båndet som på illustrasjonen. Ved å lære seg stavfargene, blir det enklere å bruke dem senere - nå eleven for eksempel skal lære addisjon, subtraksjon osv. i:SEE Conceptual Learning DA

Eksempel på hva stavfargene kan symbolisere Legg så tre hvite staver - eller én lys grønn som her symboliserer antallet 3 - langs båndet. Fortsett slik med de øvrige fargene opp til 10. i:SEE Conceptual Learning DA

Antall, tall- og mengdeforståelse Øv på å se ulike antall ved hjelp av fargekodene inntil dette er lært. Da er det er ikke nødvendig å telle hver gang for å vite hvor mange 1’er staver en annen stav består av. Øv tallforståelse ved å legge et ukjent antall 1’erstaver på en telleplate og gjøre et overslag over antallet (mengden). Ikke telle, men vurdere ut fra tall- og mengdeforståelse. Ved å lære seg stavfargene, blir det enklere å bruke dem senere - nå eleven for eksempel skal lære addisjon, subtraksjon osv. Overslag: Omtrentlig, skjønnsmessig beregning. i:SEE Conceptual Learning DA

Gode verktøy for å lære å telle Veiledning til bruk av Cuisenairestavene Matteboksen med cuisenairestavene Multiplikasjonsbåndet i:SEE Conceptual Learning DA

Eksempel på bruk av Matteboksen med cuisenaire-stavene De hvite kubene symboliserer 1’ere, og sirkelen en gruppeplate Tell 1 og 1 inn i gruppeplaten. Fortsett opp til 10 sammen med barnet Vi sier ”0 og 1 til, blir 1” Vi sier ”2 og 1 til, blir 3”. Vi sier ”1 og 1 til, blir 2”. 1 2 3 i:SEE Conceptual Learning DA

i:SEE Conceptual Learning DA GJØR TELLING TIL EN LEK Tell først en og en av gangen Tell antall mennesker Tell antall hoder, øyne, neser, ører, tenner osv hos hvert menneske Tell antall kroppsdeler Tell antall fingre og tær osv Når barnet har lært å telle en og en av gangen kan det fortsettes slik: Tell to og to av gangen, to øyne, to ører, to armer, to ben osv Tell fem og fem av gangen, fem og fem fingre, fem og fem tær osv Tell ti og ti av gangen, 10 fingre, ti tær, ti tenner i overkjeven osv Når barnet har forstått tellingen kan for eks. prikker symbolisere antallet de fant for så å lære dem symbolene for antallet, tallene. Her bør det kanskje stå: Hvor i rekka har gutten plass?(Har han plass som nr 2 fra venstre, eller som nr 3 fra høyre? Forholder vi oss til posisjonssystemet og starter fra høyre når vi snakker om plass her?) i:SEE Conceptual Learning DA

Bruk av Matteboksen sammen med Multiplikasjonsbåndet Oppsummering Bruk av Matteboksen sammen med Multiplikasjonsbåndet hjelper eleven til å bli kjent med stavenes ulike verdier. Bruk av cuisenairestaver gjør at eleven slipper å telle antall for eksempel 1’ere, men isteden ser antallet ved hjelp av fargen. Matteboksen kan brukes til bl.a. lære å telle, å se konkrete antall ut fra stavenes farger, å vurdere antallet av en mengde for å anslå / gjøre et overslag. Ved å lære seg stavfargene, blir det enklere å bruke dem senere - nå eleven for eksempel skal lære addisjon, subtraksjon osv. i:SEE Conceptual Learning DA