Sandefjord Kommune Velkommen til Sandefjord Sykkelbysamling Region vest 7.-8. mai.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
RESSURSER, NÆRINGER OG BOSETTINGER
Advertisements

Agenda Innledning og status Spørreundersøkelse
Hvordan gjøre veksten bærekraftig?
Bergen en sykkelby med potensiale
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Industriell verdiskapning en mulighet for gode klimatiltak? Stortingets klimaforlik, klimatiltak og virkemidler i industrien Terje Lien Aasland, Næringskomiteen.
Ole Jakob Johansen Ph.D VAV
1 Sandefjord Kommune Sykkelbyen Sandefjord Presentasjon Sykkelbysamling Region Vest.
ANALYSE AV DET REGIONALE POTENSIALE FOR
Generelt om Randaberg Kommunen
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Miljø- og samfunnsansvar i offentlige anskaffelser i Vestfold
E i g e r s u n d k o m m u n e – motiv: Utsikt mot havet fra Varberg Egersund.
Kommunereform for vekst
Ordfører Tore Oppdal Hansen
LINK Ringerike 5. juni 2012 Stamvegutvalget. Ringerike og Jevnaker kan håndtere betydelig større vekst – og ønsker det.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Sluttrapportens vedlegg VI Sykkelbyen Levanger Prosjektgruppen i Levanger 2020.
Regionalt Utviklingsprogram Møte med kommunene Vigdis Hjulstad Belbo RUP 2003 Fylkeskommunen – ny og forsterket rolle Den nye fylkeskommunen.
Fylkesmannen Vest-Agder – Kristiansand kommune
Litt om Statens vegvesen
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
© Bergen kommune Bergen og Hordaland - et sterkt lag Presentasjon av ordfører Gunnar Bakke Torsdag 3 januar 2008.
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
Miljøutfordringer løst i andre land ? VRI Rogaland Sola 20. januar 2012.
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
Universell Utforming – regional samling Velkommen til Oslo
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Kommuneplan for Drammen –”Bærekraft skal være et grunnleggende prinsipp når bysamfunnet utvikles. Fortsatt vekst i Drammen møter utfordringer.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
I Festivalseminar 29. 0kt 2010 Hva betyr festivalene for Helgeland Ordfører Geir Waage Leder i indre Helgeland Regionråd.
Kan god kommunikasjon gi økt sykkelbruk?
Sykkelbynettverket Mer vekt på dialog Foto: Knut Opeide.
Næringskonferansen Vest Hva gjør Askøy for å tilrettelegge For rekruttering på kort og lang sikt? Ordfører Siv Høgtun.
Klimakur 2020 Energikonferansen Sør 21.september 2010 Magnus Utne Gulbrandsen, Rådgiver, Klima- og forurensningsdirektoratet.
Fakta om Steinkjer Innbyggere: (pr )
Forslag til kompenserende tiltak i Finnmark
Universell utforming i Mandal
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Handlingsplan for parkering Trenger byen en P-politikk?
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Sykkelby- nettverket 80 kommuner, 15 fylkeskommuner og regionene i Vegvesenet Regionale samlinger, Storbysamling, studietur, todagers kurs i planlegging.
Nasjonalt sykkelarbeid Foto: Knut Opeide.
Neste års PETS og Distriktskonferanse:
Sykkelbynettverket Mer vekt på dialog Foto: Knut Opeide.
Utredninger og planfase
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
1 Budsjettundersøkelse - representativitet. 2 Forslag investeringsbudsjett 2015 Anslag for investeringer i kommunene 2015 – cirka 60 mrd. kroner (anslag.
Sykkelprosjektet Hvordan kommunikasjon bidrar til å gjøre Oslo til en bedre sykkelby.
Bioøkonomi i oljeskyggen Åpen høring i Stortingets finanskomité 16. mai 2013 Johan C. Løken, styreleder i Det norske Skogselskap.
Nasjonal sykkelstrategi Tryggere og mer attraktivt å sykle Økt trafikksikkerhet for syklister Øke andel syklende med 50% i sykkelbyer (SFJ; fra 7% til.
1 Fylkesplan for Østfold med fokus på klima og energi Fylkesplan  Tre grunntemaer  10 satsingsområder  6 mål og indikatorer for miljø Levekår.
Hva kan regionale politikere tilføre folkehelsearbeidet? Thore Westermoen Fylkesordfører.
Foto: Ernst Furuhatt Arbeidslivets behov for kompetanse Hanne Østerdal 23. mai 2016.
Velkommen til Hamar! Morten Aspeli Ordfører. Mjøsbyen.
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Velkommen til Sandefjord!
Kommunemøter RPBA - om RTP
Trysil- Utfordringer og muligheter.
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
Velkommen til Sandefjord!
Vi får Vestfold til å gro
«En selvstendig og nyskapende kommunesektor»
Kommunemøter RPBA - om RTP
Fakta om Steinkjer Innbyggere: (pr. 1.kvartal 2017)
Kommunikasjon og mediehåndtering
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
EUROPEISKMOBILITETSUKE
Utskrift av presentasjonen:

Sandefjord Kommune Velkommen til Sandefjord Sykkelbysamling Region vest mai

2 Sandefjord Antall innbyggere pr 2014 er ca personer Netto tilflytting er ca. 300 pr. år Areal: 121,8 kvadratkilometer Sentral landskapstrekk er halvøyene og raformasjonen Historie: Vikingtid (Gokstadskipet) Bystatus i 1845 (749 innbyggere) Kurbadet Hvalfangst

3 Sandefjord Næringslivet i Sandefjord: Tradisjonelt skipsfart og industri Nå kunnskapsbasert, bl.a. engineering Transport til og fra Sandefjord Pendling til og fra Vestfoldbyene og Drammen – Oslo Sandefjord lufthavn Torp, nasjonal og internasjonalt Ferge til Sverige

4 Sandefjord som by for syklende Konsentrert bebyggelse: 75 % av befolkningen bor innenfor en radius av 3 km. fra sentrum (15 minutters rolig sykling). Svært mange av turene våre er korte Sykkelvennlig topografi Sykkelvennlig klima

5 Hva betyr det at Sandefjord er Sykkelby? Vi har satset på økt sykling siden Investering: ca. 35 millioner kroner -Drift / kampanjer: ca. 1,5 mill. pr. år Fokuset på sykling har økt -Bevisstheten om at Sandefjord er sykkelby er stor (over 80 % av befolkningen kjenner til prosjektet) -Sandefjord sykleklubb har mange og store arrangementer (Sandefjord Grand Prix m/ Hushovd, Kristoff og Boasson Hagen) Syklingen har økt -Nær dobling av syklingen fra 2006 til 2010 (5  9 %)

6 Forankring Sykkelbyen Sandefjord Styringsgruppe: -Ordfører Sandefjord kommune (leder) -Fylkesvegsjef Statens vegvesen -Utvalgsleder / varaordfører Vestfold fylkeskommune -Topptung styringsgruppe gir god forankring Prosjektledelse: -Sandefjord kommune v/ Ole Jakob Hansen -Viktig at kommunen har prosjektledelsen, kommunen er nærmest befolkningen og lokal media.

7 Sykling som folkehelsetiltak Samfunnsøkonomiske gevinster ved økt sykling -Økningen i sykling fra 2006 – 2010 i Sandefjord gir en samfunnsøkonomisk gevinst på 25 mill. kr. årlig -Gevinsten kommer i form av reduserte utgifter til helsebehandling og befolkningens økte velvære (flere kvalitetsjusterte leveår)

8 Sykkel som miljøtiltak Sykling er et ikke ubetydelig virkemiddel i Klimaplan for Sandefjord kommune TiltakTonn CO2- reduksjon (år) Elbiler i kommunens virksomhet400 Energieffektivisering / konvertering kommunale bygg 2200 Materialgjenvinning av plast500 Biogassproduksjon5000 Fjernvarme i Sandefjord sentrum12000 Sykkelandel 12 % (mål 2020) Tabellen viser kvantifisert utslippsreduksjon ved forskjellige tiltak i Sandefjord kommune

9 Hva gir prosjektet utover tilrettelegging og økt bruk: -Økt fokus på sykkelen som transportmiddel Internt i kommunens / fylkeskommunens / vegvesenets organisasjon Blant politikere og andre beslutningstakere Blant byens befolkning -Økt kunnskap og motivasjon i arbeidet for økt sykkelbruk

10 Takk for oppmerksomheten og lykke til med samlingen!