Forelesning 8: Middelalderen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vitenskapelsen 1.
Advertisements

”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut”. ”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut” Galaterne 6.
Arven fra Athen Humanismens hjemby.
… vitenskapen ikke gir rom for å tro på Gud.
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Kjærligheten landet i julen
Perioden ideene personene
Religionskritikk Forbanna religion!!!!!.
Kompetansemål: Drøfte kristendommens syn på kjønn og kjønnsroller
Religioner og livssyn i dag
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Etiske modeller - hva er det?
Forelesning 5: Aristoteles’ Teoretiske Filosofi
Dagens tema: vitenskapsskoler introduksjon til forskningsmetoder.
FORELESNING 2: Sofistene og Sokrates
ROMANTIKKEN.
KRL Av Karina Schjølberg
Forelesning 11: Moderne Politisk Teori
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
Etikk.
Hellenismen Anders og Ramona.
Radical Behaviorism and Scientific Frameworks From mechanistic to relational accounts.
Forelesning 17: Vitenskapelige Lover, Metoder, Hypoteser
Forelesning 7: Den Vitenskapelige Revolusjonen
Forelesning 11: Kants Teoretiske Filosofi
Forelesning 12: Hume Narve Strand.
Forelesning 9: Den Vitenskapelige Revolusjonen
Forelesning 19: Forklaring og Forståelse i Menneske- og Samfunnsvitenskapene Narve Strand.
FORELESNING 4: Platon II: Praktisk Filosofi
Forelesning 10: Hume Narve Strand.
Forelesning 9: Den Klassiske Liberalismen I
Forelesning 5: Aristoteles’ Teoretiske Filosofi
FORELESNING 3: Platon I: Teoretisk Filosofi
Forelesning 14: Kants Etikk
Forelesning 21: Kuhn og Vitenskapelige Revolusjoner
Forelesning 6: Aristoteles’ Praktiske Filosofi
Forelesning 8: Descartes
Forelesning 7: Vitenskap fra Aristoteles til Galen
Ingvild L, Hege, Thomas og Ørjan ALU 2F 2002/3
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Tekster om tro og livssyn
Undring Tro Viten.
Oppsummering Retorikk og dialektikk hos Platon
Fire modeller som kan brukes når dere skal vurdere hva
Erkjennelsesteoretisk fundamentalisme. Fundament Overbygning Prosjekt: Bygg opp fra basis.
Forelesning 1: Teoretisk filosofi v/Stig Hareide
Exfac for historieprogrammet Gruppeundervisning våren 2005
… Gud ikke er stor For opptak:
FILOSOFI - IDRETTSFILOSOFI
Naturfagdidaktikk hovedtemaer:
1 Kan Gud finnes, når det er så mange dårlige argumenter for Guds eksistens?
1 Kan det finnes gode argumenter for at Gud eksisterer?
1 Det ondes problem. 2 Hva er det ondes problem? Det onde som et teoretisk problem Tilsynelatende motsetning mellom på den ene siden å tro at det finnes.
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
1 Kan en evig og personlig Gud eksistere?. 2 Kan vi tenke at Gud finnes? Finnes en grunnleggende årsak til alt? Finnes en grunnleggende årsak til alt?
Dei tre store Sokrates, Platon, Aristoteles. Sokrates f.kr. Ein av antikkens tre største filosofar Hovudkjelda til hans liv er Platon, kva er.
Filosofi og etikk uke 4 Innledning. Etikk og filosofi (målområde 1c) Studenten skal ha kunnskap om grunnleggende etiske teorier, om etiske verdier i de.
Platon: Menneskesyn og etikk. Platon ( f. Kr.) virket i Aten. Elev av Sokrates. Kilder: hans egne dialoger samt gjengivelser i samtidige filosofers.
Stoisismen og kristendommen
Filosofi og kristendom
Sant Sann Guds Ord Teori Teori På kollisjonskurs?
Det moralske argumentet for Guds eksistens
Hvordan du ser på mennesket, både deg selv og andre.
Antikkens filosofer 8. trinn
2) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
Historie og filosofi 1 Side
Velkommen!.
Religion og Identitet Lisa Stornes
RenÉ descartes Fransk MATEMATIKER, FILOSOF OG NATURVITENSKAPELIG FORSKER SOM LEVDE FRA 1596 TIL 1650 MEDITASJONER ble utgitt I 1641 og så utgitt på.
Utskrift av presentasjonen:

Forelesning 8: Middelalderen Narve Strand

Var Middelalderen mørk egentlig?

Når begynte middelalderen? Hvor fant den sted?

Kriterier Middelalder Der enten under Romerriket, eller direkte påvirkning Etter Kristendommens inntog

Vitenskap og Filosofi Sto aldri sterkt i Romerriket: (1) Mer fokus praktiske, imperiebygging (2) Filosofi allerede svekket hellenistisk tid (3) Teoretisk vitenskap heller ikke sterkt

Mer fokus bevaring, assimilering, videreføring Gresk visdom → ”Vitenskap v/ overlevering”

Kristendommen igjen: (1) Frelsesreligion (2) Mest opptatt hinsidige (3) Ikke nødvendigvis mot naturfilosofi og vitenskap → Men best-case-scenario: Teologiens tjenestepike

Middelalderen Ingen sterk politisk kultur Andre verdier, fokus Annen agenda Likevel: Veldig viktig framveksten moderne vitenskap, filosofi, samfunn!

Augustin Katolsk biskop Filosofisk hovedbakgrunn: Nyplatonismen Original tenker

Hovedfokus: Gud og sjelen Hovedfokus: Gud og sjelen. Natur og samfunn bare verdi i forhold til disse

Gudsoppfatning Fra filosofene: Guds natur Fra bibelen: Allmektig skaper, frelser, styrer historien En fundamentalistisk rasjonalist!

Kosmologi Verden skapt ut av intet v/ Guds allmakt og allviten alene Kristus kun korsfestet en gang Mot Grekerne: Verden ikke evig Tiden/historien linjær

Sjelslæra Dualisme Oppmerksomhetsretning: fra yttre, inn i seg selv, mot Gud

Epistemologi (1) Mye usikkert yttre (2) Men indre visshet (3) Kun sann viten, sikkerhet i Gud

→ Mot skeptikerne: (2) → (1)-(3): Stor påvirkning pionérer vitenskapelig revolusjon (Bacon, Descartes)

Viljeslæra Før Augustin: Egentlig ikke rom for vilje Sokrates/Platon: Intellektualisme Aristoteles: Ikke rom for å fritt velge det onde

Augustin: Kan ha rett innsikt og aktivt ville det motsatte!

→ Viljen eget, aktivt prinsipp. Forårsaker all handling, involvert alle bevissthetsakter

Konklusjon I: Viljesbegrepet mot fornuftens og bevissthetens selvtilstrekkelighet Konklusjon II: Viljen ikke selvtilstrekkelig for sann moralsk handling heller

Augustins Tenkning Langs to akser: (1) Vertikale (2) Horisontale

Politikk og Samfunn Menneskets mål hinsides denne verden, så: Instrumentelt syn politikk (praxis) → Enorm påvirkning moderne politisk tenkere (Hobbes, Machiavelli, Locke)

Originalitet Skapelse utav intet Kritikk av skeptisismen Viljesbegrepet Mer realistisk syn bevissthetens fallgruver Instrumentalistisk syn natur og samfunn → Enorm påvirkning senere filosofi, vitenskap, politisk filosofi, syn på oss selv

Kritikk Aristotelisk Fysikk: Philoponus (500-tallet) Mot verdens evighet: (i) Hvis verden evig, bevegelse evig = krysse uendelig mange punkter (ii) Ikke mulig (iii) Ikke mulig evig verden, bevegelse!

Mot Aristoteles’ ”Fallov”: To legemer ulik vekt fra tårn!

Thomas Aquinas Italiensk munk Ikke så original Primære relevanse for oss: Gudsbevisene

Gudsbevisene Anselms ontologiske gudsbevis: (i) Idé om Gud som fullkomne (ii) Innbefatter virkelig eksistens (iii) Gud har virkelig eksistens Argumentet fra bevegelse: (I) Ting i bevegelse → beveger (II) Ikke uendelig årsaksrekke (III) Ergo: Førstebeveger = Gud

(2) Årsaksargumentet: (I) Bevirkende årsaker i verden (II) Ikke uendelig årsaksrekke (III) Ergo: Førsteårsak = Gud (3) Argumentet fra kontingens: (I) Ting i verden kontingent, avhengig (II) Ikke alt, for da ingenting (III) Ergo: Noe nødvendig = Gud

(4) Gradsargumentet: (I) Ting mer eller mindre X (II) Ikke uendelig mange grader (III) Ergo: Et Maksimum = Gud (5) Det Teleologiske Argumentet: (I) Selv sjelløse ting oppnår hensikt (II) Hensikt → intelligens (III) Ergo: Høyere Intelligens = Gud

Seinmiddelalderen Fra syntese til skepsis → moderne tid

Universaliestriden Hvilken status har allmene begreper egentlig? (1) Ekstrem begrepsrealisme (ante res) (Platon og Augustin) (2) Moderat begrepsrealisme (in rebus) (Aristoteles og Aquinas) (3) Nominalisme (post res) (William av Ockham)

Nominalismen Brudd med tradisjonen tilbake til Platon og Aristoteles → Ikke nå Gud → Gud ikke basis viten natur/samfunn → Ingen garanti viten naturen engang!

Islam og Vitenskap Som Romerriket, ikke sterk politisk kultur Som kristendommen, frelsesreligion → Som middelalder: Mer fokus bevaring, o.s.v.

Islams Bidrag Vesten Tekster og datamateriale Videreføring gresk vitenskap i mer avansert form Forsøk forenkle astronomien

Konklusjon Middelalder Mest bevaring og utbedring vitenskapen Nyvinninger innenfor tenkningen (skapelse, vilje, instrumentalistisk syn natur og samfunn, kritikk Aristoteles, o.s.v.)