Eksempel 4: Smart transport

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Advertisements

Nyetablering og VEKST ØST-REGIONEN
Hvordan gjøre veksten bærekraftig?
Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Den store parkeringskonferansen Mai 2013
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
LINK Ringerike 5. juni 2012 Stamvegutvalget. Ringerike og Jevnaker kan håndtere betydelig større vekst – og ønsker det.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Kommunes overordnede arealpolitikk/ utfordringer/ strategier
Regional areal- og transportplan Prosjekt Buskerudbyen
1 Statssekretær Frank Jenssen, dialogmøte i Tromsø, 16. november 2004 Politikk for økt verdiskaping og balansert utvikling i bosetting.
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Regionalt perspektiv på jernbane og knutepunktutvikling Regionrådet
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
Mjøsnett-ideen Kollektivsatsing i Mjøsregionen
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Arealpolitikk Ole Haabeth, fylkesordfører Østfold Fylkesordførernes sommermøte 8. aug 2011.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
AREALPROSJEKTET Felles overordnet
SVs politikk for forskning og høyere utdanning Kyrre Lekve Sogn og Fjordane SV, november 2010.
Regional transportplan Agder
HOVEDSTADEN FORNYER OG STYRKER SIN MILJØPOLITIKK Byrådsleder Stian Berger Røsland.
Buskerudbyseminar 12.oktober 2009 Areal- transport – klima Hovedmål - Felles erkjennelse og utfordringer – Befaring – Forslag til samarbeidsavtale.
Vi skal bygge videre på det vi har!
Foto: Helén Eliassen Hva er de strategisk viktigste forskningstemaene fremover? Helge Garåsen, 10.januar 2012.
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Kommunale bygg sin betydning for byutvikling Stian Berger Røsland Byrådsleder Omsorgsbyggkonferansen 2014.
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
Utredninger og planfase
Seniorrådgiver Øyvind Aarvig Avdeling for regional planlegging Seksjon for byutvikling, regional-, areal- og transportpolitikk Framtidens.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
Østfold i utvikling Fylkesordfører Ole Haabeth, Moss 28. januar 1.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Universell utforming av kollektivknutepunkt. Hvem er vi som arrangerer? Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet Avdeling for rettferd og inkludering Deltasenteret.
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
”Finansnæringen er sterkt konsentrert i Oslo og avgjørende for all næringsvirksomhet i Norge. Oslo er den suverent viktigste finansielle hub i Norge, og.
Hovedpunkter i en klimavennlig bærekraftstrategi for byutvikling (I)  Gjenbruk av byareal i stedet for utadrettet byvekst, med kanalisering av fortettingen.
Jernbanen som planinstrument En liten historie om Jærbanen og Vossebanen………… og litt til! Lars Chr Stendal Regional Strategidirektør sør og vest Jernbaneverket.
Kortere reisetid - hvilke effekter kan vi forvente for Hamarregionen? Atle Hauge, ex ØF nå HiL.
Helsebygg – motor i en bærekraftig byutvikling? Helhetsløsninger for mer attraktive byer og tettsteder – styrking av bærekraftige areal- og transportstrukturer.
KLIMAVENNLIG AREALPLANLEGGING. FAKTA OM NORSKE BYER Høy bilandel Høye transportkostnader Vanskelige å betjene med kollektivtransport.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Byregionprogrammet for Namsosregionen «Infrastruktur som grunnlag for økt samhandling og økonomisk vekst»
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Velkommen! Politisk dialogmøte 29. mars Ole Haabeth Østlandssamarbeidets leder.
Utviklingsprogrammet for byregioner (ByR)
SPR for SBATP og jordvern Olav Malmedal
KOBLERKOMMUNEN Midtveisseminar Levende Lokaler
Selvkjørende minibusser Oslo
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
Kommunemøter RPBA - om RTP
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
Hva er Nettverk for grønn mobilitet?
SAMSPILL  SUKSESS.
Erfaringer fra samarbeid mellom kommuner, region og FoU
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Kommunemøter RPBA - om RTP
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
EUROPEISKMOBILITETSUKE
Utviklingsprogram for byregioner
Rullering av Regional transportplan
Utskrift av presentasjonen:

Eksempel 4: Smart transport Tor Atle Odberg Siv. ing. /rådgiver Citiplan AS Vestregionen 21. juni 2013

hvordan bli attraktiv? Like aktuelt for pressområder som fraflyttingsområder

hvorfor henge sammen?

NTP 2014-2023 ”Mål om at veksten i persontransporten i de største byområdene skal tas med kollektivtransport, gange og sykkel” Sterk urban befolkningsvekst og økonomisk vekst gir mer transportarbeid Historisk høyt budsjett Satsing på by, IC bane og veg

The Digital City ”Urban life is about to change – real time data is teaching our towns how to think – and that’s reinventing everything from traffic to friendships”

Smart Grid / Smart Meter Smart Buildings / Building Smart / Retrofit ICT Finance / Economy Governance eGov Smart Grid / Smart Meter Mobility / eMobility Smart Buildings / Building Smart / Retrofit

Smarte knutepunkter ”tilgjengeligheten til et stort arbeidstaker marked er helt avgjørende for oss” ”de uformelle møtene”

Grunnstammen

”Arealbruk er all transports mor” Bredden Faget Debatt

framtidensbyer.no Jernbanen som grunnstamme i byregionens transportsystem

Utbyggingsalternativer for 2030 med perspektiv mot 2050 Grunnlag for videre arbeid med konsekvensbeskrivelser Ikke planalternativer, men illustrasjoner for å få fram konsekvenser av ulike utviklingsmodeller

Innovasjon

Tjenestedesign Punished instead of reward

Smarte hverdager

Mulighetsrom «noen» må gjøre noe..

De neste 30 årene Compact City, økt tetthet og kompleksitet setter høye krav til planprosesser og tilpassing av transportsystemet Helhetlige avtalefestede bypakker Smart City, urban mobility Fortetting i grønne byer med korte avstander og god utnyttelse av infrastruktur, grønne vegger, grønne tak, kortreist mat

Muligheter og utfordringer ATP utfordringene krever et regionalt samarbeid Smart city/Smart mobilitet - utviklingsprosjekter som styrker og utvikler de pågående areal- og transportprosessene Det ligger muligheter for å utvikle smarte AT løsninger i en regional kontekst / korridor– både for helse, FoU, og attraktiv mobilitet.

Bærekraft 3.0: Grønn korridor Reisen som aktivitet Bedre folkehelse Innovasjonsarena med nettverk av pilotprosjekter Kompetanseheving, FoU Attraktiv mobilitet

Mulighetsrom: Grønn korridor Næringsliv, stat og kommune felles interesser Regionalt grep av nasjonal betydning Foregangsregion Grip muligheten Start nå!