Helse, livsstil, identiteter og sosialisering i ungdommen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
«Te ka slags nøtte?» 10. oktober 2012 Anders Bakken, NOVA
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
HELSE OG LIVSSTIL.
Å opprettholde et godt immunforsvar
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Psykiske utfordringer ved MS
Samspill og Samhandling
Nye rusmidler, nye trender- hvilke konsekvenser ? Statistikk 2003
Ungdomstid og endring Skole, familie og fritid
Mestring og forebygging av depresjon
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Hva er aktivitet og deltakelse?
Helse, livsstil, identiteter og sosialisering i ungdommen
På vei mot likevekt! Likevekt!.
Å lykkes eller være lykkelig?
TEMA I HELSEFREMMENDE LIVSSTIL
Barn og unges helse Levanger kommune
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Aktivitet på Mestringssenteret
Rolighetsmoen barnehage
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Etisk kompetanse er en forutsetning for kvalitet
VERDIGHET av sykehusprest Håvard Ervik, Molde sykehus
Ungdomsrollen i dagens samfunn Elisabeth Backe-Hansen NOVA.
Kirken har fått en ny plan for diakoni, en plan som gjelder fra 1. 1
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Mestring og forebygging av depresjon
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
ABRAHAM MASLOW (BILDE).
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Tvangsekteskap 20.Mai 2009 Av Shilan Shorsh.
Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum
"God bagasje på livets reise."
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
FAIR PLAY CHARLOTTENLUND SPORTSKLUBB. FAIR PLAY – HVA ER DET? Fair play dreier seg om mer enn å unngå gule og røde kort! FAIR PLAY HANLDER OM HVORDAN.
Lek og Læring i barnehagen
DELTAKELSE, TILHØRIGHET OG VENNSKAP - muligheter og utfordringer
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
Fritid med Bistand.
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
BARNAS BARNEVERN 2020.
Prieur og Identitet Mattias Øhra 2008.
Seksuelle SMiso Rogaland.
Elevforutsetninger for religionsundervisning
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
FAIR PLAY. Fair Play - et ansvar for hele fotballfamilien - spillere, trenere, ledere, foreldre, publikum og media Troms Fotballkrets er blant Nord-Norges.
Samarbeid med frivillig Organisasjoner  Det å flytte og etablere seg på nytt er spesielt belastende for barn og unge som må lære et nytt språk, beherske.
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
Avd. for helseopplysning - SiA
Velkommen til Åmot ungdomsskole
INNSAMLING TIL REDD BARNAS ARBEID
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Kapittel 1 SAMSPILL.
Psykisk helse.
Utskrift av presentasjonen:

Helse, livsstil, identiteter og sosialisering i ungdommen Eivind Meland, professor og fastlege, Institutt for samfunnsmed fag, Bergen

Mitt utgangspunkt Driver med motivasjons- og konsultasjonsforskning/ -undervisning Ungdomsforskning blant annet om livsstil og egenvurdert helse Filosofisk poliklinikk Skolelege i mange år Opptatt av sykdom og helse som identitet og selvforståelse – ”lim på fingrene”

”lim på fingrene” – hva er det? Det er ikke mulig å berøre et annet menneske uten å gjøre noe med dets selvoppfatning Diagnoser/ kategorier berører andre menneskers selvforståelse De forteller noe om den som diagnostiserer De forteller noe om og gjør noe med relasjonen

En liten ”elev-øvelse” I hvilke situasjoner må dere som undervisere være ekstra etisk bevisste med tanke på hva som limer seg fast når dere berører medmennesker?

Woody Allen om identitet og tilhørighet ”I would never join a club that would have me as a member!” Omskrevet: Vi deltar alle i kamper om å bli medlemmer i klubber – der vi aldri ville blitt medlem hvis de andre visste hvem vi egentlig var Er identitets-prosjektene i det moderne samfunn storstilte forstillelsesprosjekt? Ungdomstiden som en spesielt sårbar periode

Noen hovedfunn fra egen forskning Risikoatferder er ofte forbundet med hverandre: røyking, beruselse, narkotiske stoffer, tidlig seksuell debut, mobbing, usunne kostvaner, negativ oppfattelse av egen helse Det dreier seg om risikoøkning – ikke om obligatorisk sameksistens (senk skuldrene!) Risikoatferd er også forbundet med redusert psykisk helse

Noen hovedfunn fra egen forskning Livsstilsvalg kan også oppfattes som identitetsmarkører Sosial identitets-teori Risikoatferd er forbundet med sterk horisontal integrasjon (venner er inn-gruppe) Risikoatferd er forbundet med svakere vertikal integrasjon (voksne som ut-gruppe, mest foreldre. Ungdom med ruserfaring rapporterer gode relasjoner til lærere/ helsepersonell)

Sosial identitetsteori Behovet for tilhørighet er grunnleggende menneskelig Trenger en gruppe som vi føler oss i slekt med eller som vi ønsker å være i slekt med – inngruppe Trenger en gruppe som vi ikke føler oss i slekt med eller som vi ikke ønsker å være i slekt med – utgruppe, som vi definerer oss forskjellig fra

Noen hovedfunn fra egen forskning Risikoatferd er forbundet med traumer i oppveksten – for eksempel familieoppløsning Risikoatferd er forbundet med fravær av sosial synlighet og kontroll, for eksempel hybel-tilværelse

Elevøvelse nr 2 Hvor viktig er sosial identitet som helsefremmende faktor i ungdommen? Hvis risikoatferd ”hjelper” en med å mestre den sosiale integrasjonen blant venner, er ikke dette da bra (nok)? Hvilke utfordringer ser vi som voksne med tanke på å hjelpe ungdommen med den vertikale integrasjonen?

Noen kjennetegn ved det moderne samfunn Differensiering - barn og foreldre lever på forskjellige arenaer med fare for usynlighet og mangel på involvering og sosial kontroll Profesjonalisering - viktige oppdragerfunksjoner overlates til profesjonelle og hverdagsdialogen blir preget av pedagog-/ psykologspråk og formålsrettethet (foreldreusikkerhet?) Individualisering - identitetsutviklingen blir en oppgave som må løses individuelt, større frihet men fallhøyden er større

“Forebygging er ingenting!” Det handler om det som skapes når vi er sammen som medmennesker Det handler om de verdier vi forfekter og forhandler når vi er sammen Menneskelig utvikling handler om involvering og arenaer for slik involvering Alles kompetanse er velkommen Husk å understreke foreldres kompetanse og mandat Barna skal bli hørt men skal ikke ha autoritet foran foreldre Dialogkompetanse er viktig

Kroppsmisnøye og egenvurdert helse ”Hvordan vurderer du din helse for tiden” Kroppsmisnøye øker risiko for dårlig egenvurdert helse Kroppsmisnøye er svært utbredt blant ungdom og øker i løpet pubertetsårene spesielt blant jenter Egenvurdert helse er et viktig helsemål spesielt for ”den nye sykeligheten”

Hvorfor er dette viktig? Kroppsvekt, mosjons- og kostvaner er viktig for helsa De samme størrelser er viktige som identitetsmarkører i det moderne samfunn Kroppen som identitetsmarkør Brukes til å markere hvem vi er og hvem vi ikke er Noen grupper barn og unge med overvekt føler seg lite respekterte av andre, de sliter med sitt selvbilde og sitt velbefinnende (jenter i pubertet, de som søker behandling for vektproblem, de som er blitt mobbet for overvekt) Overvekt og stigma: ”dum, lat, upopulær”

Sosial identitetsteori Behovet for tilhørighet er grunnleggende menneskelig Trenger en gruppe som vi føler oss i slekt med eller som vi ønsker å være i slekt med – inngruppe Trenger en gruppe som vi ikke føler oss i slekt med eller som vi ikke ønsker å være i slekt med – utgruppe, som vi definerer oss forskjellig fra

Sosial identitetsteori, forts.. Fiendtlighet og belæring kan styrke den identitetsgivende funksjon innad i gruppen Eks.: Egen mobbeforskning

Et spørsmål til overveielse Hvordan forholde oss som voksne i en verden der noe av det limet vi har på fingrene handler om hvordan vi er medansvarlige for identiteter (gode og dårlige) for barn og unge?

Ulikheter i helse Økende på tross av materielle forbedringer og at ingen sulter eller lider materiell nød i moderne samfunn Henger sammen med relative status-forskjeller Kroppen som markør for slik status er av (økende?) betydning Ulikhetene formidles av (mangel på) tillit og sosial respekt/ sosial involvering Krenkelsene (og verdigheten/ respekten) setter seg i kroppens fysiologi

Hvilket ansvar har vi helsevesenet og skoleverket? Helsevesenets vitenskapssyn: Objektivering og evaluering Selvobjektivering og selvevaluering Analytisk fornuft som den viktigste kompetanse for å mestre livet Spontanitet og tilstedeværelse i eget liv og i relasjoner blir mangelvare Relasjoner som helsefremmende faktor usynliggjøres Helsevesenet ikke bare dysfunksjonell ift den nye sykelighet – heller en del av diagnosen Hva med lærernes ansvar som identitets-givere?

Kroppsmisnøye og egenvurdert helse Uførheten (uføretrygd) kan bare ”halv-forklares” av forskjeller i sykdommer eller symptomer Egenvurdert fysisk og psykisk helse forklarer like mye av variansen Dårlig ”egenvurdert helse” som en identitet og selvoppfyllende profeti Påvirker også harde endepunkt som for eksempel dødeligheten (også blant unge)

”Kildene” til egenvurdert helse Somatiske helseplager og uførhet Psykisk helse og generelt velbefinnende Kroppsmisnøye Trivsel i skolen Negative livsstilsfaktorer (røyking/ beruselse) Positive livsstilsfaktorer (fysisk aktivitet)

Kan slike faktorer påvirkes? Ja – det er det evidens for Utfordringen er blant annet å kunne arbeide på individuelt- og systemnivå på en inkluderende og helsefremmende måte som ikke virker stigmatiserende Sosiale læringsprogram med vekt på toleranse og ivaretakelse ”Positiv psykologi” med vekt på selvaksept og selvempati

Naturfaglæreren og KRL-læreren i tospann Læreren som veiviser med en etisk oppgave til å styrke barn og unges funksjonsevne og bedre deres livsdugelighet En solidarisk etikk/ nestekjærlighet En trygg identitet (alternativ til Woody Allen): Bevissthet om og aksept for forskjellighet og individuell unikhet Din neste og deg selv (Jesu livsstilsråd) Amin Malouf om krig og konflikt: Det finnes ingen fremmede, bare naboer!

Naturfaglæreren og KRL-læreren i tospann Richard Sennet: autonomi må basere seg på respekt for det hos vår neste som vi ikke forstår. Dialogen som middel til gjenreisning av sosial verdighet Knud E Løgstrup: respekten for nærhetssonen OG barnlig frimodighet til spontane ytringer (tillit og talens åpenhet)