Politiet mot 2020 Ingelin Killengreen Politidirektør

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vi gir mennesker muligheter
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Salten politidistrikt KONTAKTMØTE MELLOM SALTEN REGIONRÅD OG POLITIMESTEREN I SALTEN 21. NOVEMBER 2008.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Prosjekt Skadestatistikk - Bakgrunn Møte i referansegruppen 17. september 2004.
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Vi gir mennesker muligheter
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
DI Fødevarer årsdag 7. november 2012 Jan Ove Rivenes Orkla Brands Nordic Fødevarebranchen FREMTIDENS VINDERHOLD Multinasjonal spiller på dansk bane - hvordan.
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
St.meld.nr 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
VOFO, Frokostmøte 26. november 2008
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
Nordisk GIS – konferanse 2003 Lillestrøm GisLink – kart og fagdata på nett Et samarbeidsprosjekt mellom Fylkesmannen i Møre og Romsdal og Fylkesmannen.
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Politidirektoratet Behov for særskilte tiltak Politidirektør Ingelin Killengreen Sentrumskonferansen i Oslo 27. september 2007.
Kompetansebehov i offentlig sektor for å levere god tjenesteyting.
Rådmannens forslag til handlingsprogram HKH Rådmannens forslag 1. november 2011 Handlingsprogram
- rolle- retning og påvirkning Kari E. Bugge Fagsjef
Regionalt senter for samfunnssikkerhet og beredskap
BEREDSKAP I KOMMUNENE Der hendelsene skjer < 2000 innbyggere 4< 1000 innbyggere Klimaendringer Ekstremvær Flom Skred Strømbrudd Ekom tjenester Pandemi.
Stier og løyper. Historisk utvikling Frem til 2007: * 9 løypeområder er ansvarlig, også økonomisk, for løypeproduksjon * Kommunen bidrar med ,-
Folkehelsearbeid Nasjonale mål og prioriteringer for kommunene i 2010 Kristiansand
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
Folkebibliotekene vil: - være omstillingsdyktige - gi bedre tjenester til alle innbyggerne - demokrati -sosial utjevning.
Ny handlingsplan for økt tilgjengelighet i Presentasjon - Soria Moria erklæringen - Statsbudsjettet for 2007.
Kommunal beredskap Kommunenes Brann- og redningstjeneste.
Beredskapsarbeidet i Drammen kommune
Statsbudsjettet 2010 Avdelingsdirektør Joar Nybo 19. oktober 2009.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Visjoner om det fremtidig Kommune-Norge Administrerende direktør Sigrun Vågeng.
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
Morgendagens politi – Politianalysen Molaseminaret på Voss 6. desember 2013.
VELKOMMEN Til samarbeidsmøte mellom Kommunene og St. Olavs Hospital, avd. Orkdal sykehus Adm. direktør Nils Kvernmo den 24. mars 2010.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Handlingsplan mot tvangsekteskap Presentasjon av Barne- og likestillingsminister Karita Bekkemellem.
Boligutfordringer i Oslo og Akershus Innlegg ved politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
NBBLs landsmøte 2003 Oslo 11. –12. juni 2003 Tale til landsmøtet Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
Statssekretær Frank Jenssen Strukturelle utfordringer for kommunesektoren Innlegg på Styringsdialogkonferansen i Nord-Trøndelag 6. januar 2004.
Hemmelig.
Sentral støtte til lokal innsats Direktør Bjørn-Inge Larsen.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
EVU i samarbeid mellom arbeidsliv og høyere utdanning Seniorrådgiver Helge Halvorsen NHO Avdeling arbeidsliv Miniseminar NRØA.
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Kommunesektoren ser muligheter Adm.dir. Sigrun Vågeng.
Samhandlingsreformen
Statsråden Pressekonferanse 14. mai Fra ord til handling Styrket lokaldemokrati og økt kommunal handlefrihet Pressekonferanse 14. mai 2004 Kommunal-
Styreleder Halvdan Skard Strategikonferansene 2010.
KS Arbeidsgiverutvikling 2009
Hvordan unngå strid mellom kommune og helseforetak? Betyr det noe for pasientene og samfunnsøkonomien hvem som står ansvarlig? Rikard Nygård Overlege BUP.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Fleksible arbeidstidsordninger – muligheter og utfordringer – hva mener partene i arbeidslivet Samarbeidskonferanse 22. februar 2006 – Bente Stenberg-Nilsen.
1 Risiko- og sårbarhetsanalyser i kommunen. v/ konstituert rådmann/organisasjonssjef Randi Rasmussen, Malvik kommune Fylkesmannens kommunesamling 12. november.
Brannstudien 1 1. Brannstudien - grunnlaget 2  428 kommuner brann- og redningsvesen ‒ > 620 brannstasjoner ‒ 264 brannsjefer (2/3 deltid) ‒ 10.
Humaniora og de store samfunnsutfordringene
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
utfordringer i en ny region
Lokal samfunnsutvikling i kommunene (LUK)
Økonomi Moss kommune som arbeidsgiver
Utskrift av presentasjonen:

Politiet mot 2020 Ingelin Killengreen Politidirektør Politidirektoratet Politiet mot 2020 Ingelin Killengreen Politidirektør (Denne presentasjonen er hovedpunktene i Politidirektørens foredrag i OMS 17. november 2008)

Agenda Grunnprinsippene for norsk politi Samfunnsutviklingen Politidirektoratet Agenda Grunnprinsippene for norsk politi Samfunnsutviklingen Fremtidens behov for polititjenester Konklusjon

Grunnprinsipper for norsk politi Politidirektoratet Grunnprinsipper for norsk politi Politiet skal avspeile samfunnets idealer. ha bred rekruttering. ha et sivilt preg. være desentralisert. virke i samspill med publikum. være integrert i lokalsamfunnet. være underlagt effektiv kontroll fra samfunnets side. prioritere mellom sine oppgaver og legge hovedvekten på forebyggende virksomhet. Politimannen skal være en generalist Vi skal ha et enhetspoliti St.meld. nr. 42 (2004-05), Politiets rolle og oppgaver

Politidirektoratet Rammefaktorer Nærhetspolitiet Organisering

Politiets beredskapsansvar Politidirektoratet Politiets beredskapsansvar Politiet skal være den sentrale aktøren i det sivile samfunnets beredskap mot store ulykker, naturkatastrofer og terroranslag. Politiet skal ha det sentrale ansvaret i den lokale beredskapen Støtteressurser til politiet Redningsressurser – brann, helse, frivillige organisasjoner Sivilforsvaret Forsvaret St.meld. nr. 42 (2004-05), Politiets rolle og oppgaver

Forsvarets bistand til politiet Politidirektoratet Forsvarets bistand til politiet Kgl. res. av 28. februar 2003 Samarbeidsavtale mellom politiet og Forsvaret– i kraft 2.10.07 POD/FOHK – approbert av FD/JD Politimesteren har ansvaret for operasjonen Støtteressurser som øves jevnlig: Forsvarets spesialkommando (FSK) Kystvakten (KV) Heimevernet (HV) Garnisonen i Sør-Varanger (GSV)

Samfunns- og kriminalitetsutvikling Politidirektoratet Samfunns- og kriminalitetsutvikling Kriminalitetsutvikling Marginalisering Økt bruk av rusmidler Motsetning mellom grupper Nye måter å begå kriminalitet på (eksempelvis via IKT) Mediesamfunnet Tillit og omdømme Fortsatt lokalt forankret politi Ikke OM, men HVORDAN være til stede

Befolkningsutvikling Politidirektoratet Befolkningsutvikling Sterk befolkningsøkning Befolkningssammensetningen endres Flere mellom 15 – 29 år Økt innvandring Urbanisering

Politidekningen i dag 12.500 årsverk Politidirektoratet Politidekningen i dag 12.500 årsverk Underkant av 1,8 politiutdannet pr 1.000 innbygger Lavt sammenliknet med Danmark og Sverige Norsk politi har flere ansvarsområder Norsk politi mer desentralisert Tilførsel av nye oppgaver Brutto og netto-ressurser (1.9.07): omregnet tid for turnus (Rt 106) 566 årsverk (4,8 %) obligatorisk opplæring 543 årsverk (4,6 %) ledighet ved ansettelser 410 årsverk (3,5 %) sykefravær 666 årsverk (5,22 %) annet arbeidsrelatert fravær 680 årsverk (6,7 %) den 6. ferieuken + 9 årsverk (0,1 %) Dette utgjør ca 25 % reduksjon i bruttoressursene Bemanningen økt med ca 6.000 årsverk siste 25 år Ca 50% politiutdannet personell

Kunnskapsbasert og publikumsrettet politi Politidirektoratet Bemanning Kunnskapsbasert og publikumsrettet politi Noen særskilte satsingsområder Betydelig innsats mot mengdekriminalitet Alvorlig og organisert kriminalitet Datakriminalitet Vold- og seksuallovbrudd Økonomisk kriminalitet Kunnskapsbasert og publikumsrettet Kulturforståelse og mangfold Kommunikasjon og samfunnskontakt Strategisk og operativ analyse Særskilte satsingsområder Operativt politiarbeid datakriminalitet vold/seksual-kriminalitet økonomisk kriminalitet organisert, alvorlig kriminalitet analyse og kunnskap generell politiberedskap Internasjonalt samarbeid utlendingsforvaltning

Politiet må styrkes for å kunne håndtere samfunnets utfordringer Politidirektoratet Solid grunnbemanning – en forutsetning Opprettholde en desentralisert politistruktur Tilgjengelig og effektivt politi Opprettholde tilliten til politiet Nå våre målsetninger Ytterligere satsing og spesialisering Politiet må styrkes for å kunne håndtere samfunnets utfordringer

Anbefalt styrking fram til 2020 Politidirektoratet Anbefalt styrking fram til 2020 Øke nasjonal politidekning fra 1,8 til 2,0 polititjenestemenn pr 1.000 innbyggere Følge befolkningsveksten Behov 2009 - 2020: Om lag 2700 politistillinger (en vekst på 2,7 % pr. år) Om lag 1000 stillinger andre kategorier Utdanningskapasiteten ved PHS må økes Rekruttere flere med annen utdanning Nye IKT-systemer er strengt nødvendig Effektivisering Redusert behov for skranketjenester Stillingsøkningen krever 2,54 mrd over 12 år IKT-løsningene krever 1 mrd over 5-6 år 2009 552

Dekningsgrad og befolkningsvekst Politidirektoratet Dekningsgrad og befolkningsvekst Inntak av 432/560 studenter på PHS Andel studenter som ikke begynner i etaten (5 %) Avgang med pensjon Årlig avgang før pensjonsalder, basert på erfaringstall (70) Kompensasjon for 120 årsverk som følge av ny AML Kompensasjon for befolkningsveksten 2003 til 2020. (SSB’s middels prognose) Hittil i år (1.juni) er politiet svekket med ca 54 årsverk pga befolkningsvekst

Politidirektoratets oppfølging Rekruttere andre yrkesgrupper - frigjøre politiutdannede Styrke kompetansen Kompetanseutvikling satt i system Bedre bruk av eksisterende kompetanse Føre en god seniorpolitikk Løpende moderat tilpasning av organisasjonsstrukturen Redusere uønsket avgang fra etaten Modernisere og tilpasse IKT Krever ressurser

Underbemanning oppfattes som en risikofaktor Politidirektoratet Underbemanning oppfattes som en risikofaktor Å være underbemannet er: svært risikofylt 53,3% noe risikofylt 10,5% ganske risikofylt 34,9 % svært lite risikofylt 1,2 % Samme funn for by og land ”For lite politi i de enkelte oppdrag skaper mest utrygghet og langvarig slitasje”.

Konklusjon Politidekningen må økes til 2,0 pr 1.000 innbygger Politidirektoratet Konklusjon Politidekningen må økes til 2,0 pr 1.000 innbygger Frem mot 2020 må politiet øke bemanningen med: 2.700 polititjenestemenn 1.000 sivilt tilsatte Politibemanningen må følge befolkningsveksten Inntaket ved Politihøgskolen økes til 560 studenter pr år IKT-systemene moderniseres Alle satsingsforslag forutsetter finansiering med friske penger 2,5 mrd på personelløkning 1 mrd i IKT-satsning For å unngå en svekkelse av politiet må politidekningen følge befolkningsutviklingen og heves fra dagens nivå på 1,8 til minst 2,0 politiårsverk pr. 1 000 innbyggere. For å oppnå en politidekning på 2,0 pr. 1 000 innbyggere trenger etaten 2 700 nye politiårsverk fram til 2020. Det anbefales at styrkingen fordeles med en jevn vekst på 2,7 % pr. år fra 2009 til 2020. Satsingen forutsetter at opptaket til Politihøgskolen økes til 560 studenter fra 2009. I samme periode er det behov for en vekst på om lag 1 000 årsverk i andre stillingskategorier. Dette gjelder både politijurister, administrativt ansatte og andre sivile stillinger. Sivile stillinger omfatter både stillinger som kan frigjøre politistillinger til politiarbeid og spesialister med høyskole-/universitetsutdanning som vil styrke kompetansen i kriminalitetsbekjempelsen.

Budsjettsituasjonen Brutto økning Politidirektoratet Budsjettsituasjonen Brutto økning Økt antall studenter ved Politihøgskolen Men: Øremerkede midler Anstrengt driftssituasjon