Boligpolitisk satsing/innsats fra KS Helge Eide, områdedirektør for interessepolitikk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
Advertisements

Husbankens virkemidler – en innføring og oversikt
Husbankens virkemidler i det boligsosiale arbeidet
Rolf Barlindhaug Norsk institutt for by- og regionforskning
Konferanse for kommunale råd for likestilling
Husleie nivå  Husleien opp med ca 100% på 10 år.  Inntektene har hatt en lavere utvikling.  Det begynner å bli ”normalt” med over 40% bo.
Kommunesektorens interesse- og arbeidsgiverorganisasjon
Sosial boligpolitikk Velferdsalliansen Sosialpolitisk Forum Oslo, 21 april 2005 Lars Aasen Daglig leder.
KS Samhandlingsreformen
Regiondirektør Margot Telnes 23. september 2010 Husbankens rolle i boligpolitikken.
Lars-Marius Ulfrstad Avdelingsdirektør Husbanken Bærum
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i 2009.
BUDSJETT 2011 KS-konferansen 13. oktober Statsbudsjettet Økning i frie inntekter på 200 mill kr til fylkeskommunene Realøkning i frie inntekter.
1 Kommuneproposisjonen Kommunal- og regionaldepartementet 2 Revidert nasjonalbudsjett 2010 Lønnsveksten nedjustert til 3¼ pst. Økte energipriser.
1 Roma, Status og utfordringer for kommuneøkonomien framover Per Richard Johansen, Landsstyret i KS, 26. oktober 2011.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Økonomiplan 2007 – 2010 Fylkesrådets presentasjon mandag, 26. juni 2006.
Rask og god bosetting – kommunenes rolle Bjørn Gudbjørgsrud,
Side 1 Husbankens arbeid mot bostedsløshet Kriminalomsorgen Overgangsboligsamling Stavanger 13. – 14. mars 2006 Geir Barvik.
Statsbudsjettet 2007 Direktørmøte 12. oktober 2006 Strategidirektør Bård Øistensen.
Husbanken -statens sentrale organ for gjennomføring av boligpolitikken Regjeringens visjon er: "alle skal kunne bo godt og trygt". For å nå denne visjonen.
Boliger til vanskeligstilte Husbankens nye låneordninger
Husbanken – Klar til å bistå kommunene Geir Barvik Administrerende direktør.
Samspill mellom stat og kommune i boligpolitikken Boligpolitisk konferanse i Bodø 25.mai 2009 Adm. direktør Geir Barvik.
Geir Barvik Administrerende direktør
Kommunens rolle i boligpolitikken
Kommunene og Husbanken Hvordan jobbe sammen mot et felles mål KBL-konferanse Larvik 6.mai 2009 Adm. direktør Geir Barvik.
Boligkonferansen i Tromsø mai Boligpolitikk i Tromsø boligsosiale utfordringer.
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Oslo – flest utfordringer – størst oppmerksomhet
HUSBANKENS VIRKEMIDLER
Hvor går barnevernet? Landsmøte norsk barnevernlederorganisasjon (NOBO) Gardermoen, april 2012 Anne Jensen, KS Anne Jensen, KS KS Omstilling og.
Utfordringer for kommunesektoren
Kommunal- og regionaldepartementet 1 Statsbudsjettet for 2007 Gjennomgang av regjeringens og fylkesmannens presentasjon av budsjettet Noen vurderinger.
Boligkonferansen 2004 Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet 24. mars 2004.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Levanger kommune rådmannen Økonomiplanarbeidet etter Kom.prop’en - Ola Stene Formannskapet 1 Økonomiplanarbeidet etter Kom.prop’en Formannskapet.
Statsbudsjettet 2009 – og virkninger for Drammen kommune.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Visjoner om det fremtidig Kommune-Norge Administrerende direktør Sigrun Vågeng.
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
Skjema 13 Kommunalt disponerte boenheter og boligvirkemidler.
Anne-Gro Rolland Husbanken Region vest
RNB 2010/Kommuneproposisjonen Moderat økonomisk vekst framover, men usikkerhet om vekstutsiktene for Europa.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i statsbudsjettet 2008.
Kommunesektorens rolle i motkonjunkturpolitikken Per Richard Johansen, Rådmannslandsmøtet 13. mai 2009.
Lokaldemokratisk handlingsrom Strategikonferansen 2010 Inge Johansen, rådgiver, KS Nord-Norge.
RNB-Kommuneprop 2011 Rune Bye KS. Moderat økonomisk vekst framover, men usikkerhet om vekstutsiktene for Europa.
Kommuneproposisjonen 2005 Høring Stortingets kommunalkomite
NBBLs landsmøte 2003 Oslo 11. –12. juni 2003 Tale til landsmøtet Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Bolig – Den fjerde velferdspillaren
1 Statsråd Erna Solberg Solstrand Hotel 28. oktober 2004 Framtidens kommuner i møte med innbyggerne.
Kommunesektoren ser muligheter Adm.dir. Sigrun Vågeng.
Styreleder Halvdan Skard Strategikonferansene 2010.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Kommuneproposisjonen Konsekvenser for Troms fylkeskommune Økonomisjef Berit Koht.
Helseforetakene og kommunalt selvstyre i skjønn forening
Boligpolitikk – med fokus på boligmelding Av Christian Hellevang, KS.
Regjeringens tiltakspakke – hovedtrekk Sterk vekt på sysselsetting og klima – 20 milliarder i nye tiltak arbeidsplasser Skattelette er tonet ned.
Demografikostnader Luster kommune ( )
Sammen om digitalisering - kort om KS’ satsing
Statsbudsjettet 2018 Bjørnar Laabak Trondheim, 12. oktober 2017.
Statsbudsjettet 2018 Statssekretær Paul Chaffey Bø, 13. oktober 2017.
Hovedrapport – erfaringer fra fjorårets rapportering og hvordan ser årets ut? Plenumsdiskusjon: Hva må til for å komme i mål til våren.
Statsbudsjettet ”boligbudsjettet” Kunnskapslunsj 13.10, Trygve
Stabsdirektør Inger Vold Zapffe
Husbankens boligpolitiske utfordringer
Boligsosialt utviklingsprogram
Per – Erik Torp Seniorrådgiver, Husbanken
Utskrift av presentasjonen:

Boligpolitisk satsing/innsats fra KS Helge Eide, områdedirektør for interessepolitikk

19 fylkeskommuner 430 kommuner 500 bedrifter ansatte –20 pst av alle sysselsatte politikere 360 milliarder kroner –144 mrd over statsbudsjettet (16 % av samlede utgifter eks. lån og petrolumsvirksomhet) Kartgrunnlag Copyright © Statens kartverk, Norsk Eiendomsinf. og Asplan Viak Internet ASAsplan Viak Internet AS KS – kommunesektorens interesse- og arbeidsgiverorganisasjon vi representerer:

KS sin visjon EN SELVSTENDIG OG NYSKAPENDE KOMMUNESEKTOR

”Grunnlaget for en god boligpolitikk er en god kommuneøkonomi”

Vekst i inntekter og aktivitet

Ubalansert vekst bidro til å forsterke ubalansene i kommuneøkonomien Bto innenlandsk gjeld kommuner og fylkeskommuner261 mrd kr (feb 2010) Netto gjeld kommuner og fylkeskommuner137 mrd kr (des 2009) Netto rentebærende gjeld kommuner og fylkeskommuner108 mrd kr (des 2009)

Hva bruker kommunene sine inntekter på?

Standard på bygningsmassen Fra undersøkelse i 2008 Gjennomsnittsalder for alle kommunale bygg er 35 år. 1/3 trenger omfattende rehabilitering eller må reinvesteres 1/3 har moderate oppgraderingsbehov 1/3 er i god forfatning

Hvorfor ? Dagsaktuelle problemer prioritert framfor langsiktige løsninger Økonomiske rammer som i perioder presser til kortsiktighet Mer prestisje i å bygge nytt enn å vedlikeholde det man har? Men: et speilbilde av hva som er viktigst også for velgerne?

26 pst av kommunene sier de vil øke midler til byggvedlikehold

Befolkningsendringer særlig flere over 90 år bidrar nå til økte kostnader

Må satses mer på løpende vedlikehold –Nøkkeltall for 21 store næringseiendommer i Oslo, Trondheim, Bergen m.fl. viser utgifter til forvaltning, drift og vedlikehold på kr 674 per kvm (Kilde: NKF) –Kommunenes utgifter til forvaltning, drift og vedlikehold i 2008 var på ca 537 kr/kvm (eks avskrivninger) –Mange kommunale bygg antas å være mer kostnadskrevende å drifte og vedlikeholde For 25 mill kvm bygg, kan dette bety minst 3 mrd kr for lite i årlig vedlikehold Kommer i tillegg til vedlikeholdsetterslepet, anslått til minst 94 mrd kr i bygg og 40 mrd på veier, samt for lavt løpende vedlikehold på veier

Forventning til inntekter i 2011, sammenligning med En økning på 5,5 mrd kr utgjør 2,4 pst av frie inntekter (lavere enn Norges Bank og SSBs anslag på BNP-vekst neste år på 2¾ pst), og bare 1,7 pst av samlede inntekter

Kunnskapsgrunnlag NOVA 5/07: –Store kommuner scorer høyest på god forvaltningsskikk ved søknad om tildeling av bolig –Store kommuner best på rutiner for å forebygge utkastelse

Kunnskapsgrunnlag De offentlige virkemidlene som skal hjelpe de vanskeligstilte til å skaffe seg bolig fungerer ikke godt nok Mange boliger med dårlig standard og boligmiljø Dok 3:08 ( ) Riksrevisjonens undersøkelse av tilbudet til de vanskeligstilte på boligmarkedet

Politisk grunnlag Soria Moria 2 –Tilgang til bostøtte –Avskaffe bostedsløshet –Varig botilbud for personer som kommer fra fengsel eller rus/psykiatri institusjoner –Fra leie til kjøp av kommunale boliger –Utvide startlånordningen –Boligtilskudd for at flere eldre og funksjonshemmede blir boende lengre hjemme

Boligpolitikk i KS – et bredt engasjement Hovedstyret KS fylkesledd KS storbynettverk ASSS-nettverkene i KS

Organisatorisk samarbeid RegjeringenKSHusbanken Boligsosial samarbeidsavtale Bosettingsavtale Samarbeidsavtale

Ordningen med faste møter mellom Regjeringen og KS Etablert fra og med statsbudsjettet 2001 Formål: –å komme til enighet om hva som kan oppnås innenfor kommunesektorens inntektsrammer – å redusere bruken av sterke statlige styringsvirkemidler ved å etablere enighet om prioriteringer knyttet til kommunesektorens ressurser. Fire faste møter hvert år –Foran regjeringens rammekonferanse –Foran framleggelsen av kommuneproposisjonen –Foran sluttføringen av arbeidet med statsbudsjettet i Regjeringen –Etter framleggelsen av statsbudsjettet

Interessepolitisk engasjement Bostøtteregelverk og uttrekk av kommunerammene Rammevilkår for utbygging av omsorgsboliger og sykehjem MVA kompensasjon ved samarbeid med andre om bygging av omsorgsboliger Tilskuddssats for kjøp etc til bosetting av flyktninger Startlån Universell utforming

Ikke alt handler om penger (fra staten) Organisering påvirker i seg selv resultatene Kommunen kan gjennom regulering og aktiv tomtepolitikk legge til rette for god boligpolitikk Planmessig og godt vedlikehold av boligmassen Riktig prising av de kommunale utleieboligene