Fleksibel læring for straffedømte IKT som verktøy, læringsmiljø og sosialiseringsfaktor i utdanning av straffedømte Foreløpig evaluering Leikny Øgrim Høgskolen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Teknologi i klasserommet
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
HVA ER GOD UNDERVISNING –PÅ HØGSKOLENIVÅ?
Fra prøving og feiling til
Grete Haaland Sund HiAk,
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Fra kaos til kunnskap Hva har IKT med heimkunnskap å gjøre?
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Aldri før har det vært så nærliggende å ta høyere utdanning.
NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole BRUK AV IKT I LÆRINGSARBEIDET Hvordan fungerer IKT som pedagogisk verktøy/hjelpemiddel ved Stovner.
"Lyn og torden".
1.
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Hovedoversikt Prosjektledelse
Berit Bratholm : BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Hvordan kan vi bruke det?
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo Avdeling for lærerutdanning
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim, Monica Johannesen IT-seksjonen Personalseminaret, LU
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på SOFFs konferanse Monica Johannesen & Leikny Øgrim.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på NKUL Monica Johannesen & Leikny Øgrim Høgskolen i.
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Masterstudium IKT og læring Arbeidsseminar PUS 12/2 03.
Fjernundervisning på campus? Om erfaringer med teknologibasert fleksibelt læringsmiljø ved IT-seksjonen, ALU, HiO Presentasjon på Nettverkskonferanse -
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo Avdeling for lærerutdanning
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Organisering og arbeidet i kommunene
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Horten vidergående skole
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Praktiske erfaringer fra DN Bruk av kommunikasjonsverktøy som læringsarena Utviklingssjef Magnus Blegen
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Høgskolen i Oslo IKT i ny grunnskolelærerutdanning ved LUI, HiO Seminar i regi av Ballast Hovedfunn fra Ballast-prosjektet. 2.Hva er digital.
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Hvordan skape et godt læringsmiljø?
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Skarnes VGS avd Kongsvinger fengsel. Kongsvinger fengsel Vardåsen Høg sikkerhet, 52 innsatte (72) Lågere sikkerhet, 48 innsatte Avdeling G Høg sikkerhet,
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Philip Christensen Konstituert Avdelingsdirektør IKT
Kompetanse for mangfold
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Utskrift av presentasjonen:

Fleksibel læring for straffedømte IKT som verktøy, læringsmiljø og sosialiseringsfaktor i utdanning av straffedømte Foreløpig evaluering Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo

Grønland voksenopplæringssenter avdeling Grorud, Bredtveit kvinnefengsel

Metode dokumentstudier observasjon intervjuer med lærerne, betjenter, innsatte, andre interessenter

Vurdering på tre nivåer Generelle erfaringer med IT i fengselsundervisningen Erfaringer fra hvert enkelt prosjekt Erfaringer med prosjektarbeidet: planlegging, organisering og gjennomføring

Vurdering på tre områder Fengselsundervisning i forhold til ordinært skoletilbud Fengselsundervisning som tilbud til innsatte IKT som verktøy for organisasjonsendringer

Verktøy: Læremateriell, fysisk eller teoretisk Subjekt: De lærende Regler: Innenfor hvilke regler foregår læringa Objekt: Hva virksomheten dreier seg om, området for læring Resultat: Kunnskaper og ferdigheter Samfunn: Omgivelsene for læring Arbeidsdeling: Hvilke roller har deltakerne i læringssamarbeidet En ramme for vurdering

Egenskaper ved teknologien edb: lager, ”puggemaskin” IT: skrivemaskin, teknisk og kreativt verktøy (regnskap, DAK/DAP, PP, bilder, tekst), informasjonslager (internett) IKT: kommunikasjon (internett), samarbeid

Verktøy: PC, programvare, internett Subjekt: Eleven Regler: Bruk av PC og internett Objekt: IT som fag, IT i fag Resultat: Kunnskap, ferdigheter Samfunn: Fengslet, skolen Arbeidsdeling: lærer, betjenter, elever Læringsprosessen

Generell læreplan Individualitet Tema og prosjekt Samarbeid

Sikkerhet Internett Fjernundervisning

Verktøy: PC, programvare, internett Subjekt: Eleven Regler: Bruk av PC og internett Objekt: IT som fag, IT i fag Resultat: Kunnskap, ferdigheter Samfunn: Fengslet, skolen Arbeidsdeling: lærer, betjenter, elever Læringsprosessen

Verktøy: PC, programvare, internett Subjekt: Lærere, elever, betjenter Regler: Planer, sikkerhetsregler, pensum Objekt:PC som fag, PC i fag Resultat: Endringer i organisering, erfaringer, kunnskap Samfunn: Skolen, fengslet, prosjektet Arbeidsdeling: Prosjektledelse, skole, fengsel, elever Organisasjonsendringer?

Verktøy: PC, programvare, internett Subjekt: Prosjektdeltakerne Regler: Prosjektmandat, fengselssystemet Objekt: Organisering og gjennomføring av fengselsundervisning med PC Resultat: Erfaringer Samfunn: Prosjektet, de lokale fengsler og skoler Arbeidsdeling: Prosjektledelse, delprosjekter, veileder, evaluator Prosjektstyring

Noen lærdommer IT gir store muligheter for individuell opplæring Samarbeid må planlegges IT kan være sosialiseringsverktøy IT kan være veldig motiverende IT kan bedre livskvaliteten