Nordmøre og Romsdal politidistrikt - Felles operativ enhet HMS-konferansen 2007 Redningstjeneste – innledning til beredskapsfilm.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Trygve Hillestad Consulting Hvor langt går kommunenes beredskapsansvar? Trygve Hillestad Consulting ROS-analyser, beredskapsplanverk, opplæring, rådgivning,
Advertisements

“UNDER THE KNIFE” Et planleggingssystem for operasjonsavdelingen Fylkessykehuset i Molde Prototype for planlegging, logistikk, og kostnads estimering.
Trond Ola Halsli - FORF.
Hva kan brannvesenet bidra med - før, under og etter en brann?
”Øvelse Frøya” Evaluering
«Mot lysere tider» – Bergen 14. – 15. mars 2013
Kommunens helsetjenester i samhandlingens tid.
KOMMUNEN- EN AKTØR I GRUNNBEREDSKAPEN
Bakgrunn: -Kommuneoverlege i Nes kommune siden -93
Kort introduksjon til Ressurssystemet. Hensikten med systemet Ressurssystemet skal gjøre det mulig for Røde Kors å samle alle ressurser i ett felles system.
Introdusere mandatet for Faglig Forum - Arbeidsgruppe operasjoner.
ISPS sikring og Beredskap
Oslo politidistrikt PRESENTASJON AV LRS.
Brannsjefkonferansen 2005
Copyright Sissel Eeg-Larsen HiO/SU Lov om helsetjenesten i kommunene av 1982, med endringer av 21.desember 2000.
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
Lov om helsetjenesten i kommunene
Regionalt senter for samfunnssikkerhet og beredskap
… en sentral samvirkeaktør i det norske redningskonseptet
BEREDSKAP I KOMMUNENE Der hendelsene skjer < 2000 innbyggere 4< 1000 innbyggere Klimaendringer Ekstremvær Flom Skred Strømbrudd Ekom tjenester Pandemi.
Kommunal beredskapssamling Johannes Nilssen Narvik, 27. november 2013.
KYBAL-web Yngvar Valebrokk.
Et trygt og robust samfunn – der alle tar ansvar Brannsjefkonferansen 2005, Levanger – Orienteringer - Hans Kr. Madsen Brannsjefkonferansen Nytt.
Beredskapsplan for massevaksinasjon Folkehelseinstituttet Avdeling for vaksine Prosjektleder Anne Wenche Lindboe.
Er vi forberedt på neste infeksjonskatastrofe?
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
Mini gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 9 Uke Ansvarlig redaktør: Erling Mathisen Redaktør: Hans Olav Kirknes Et produkt fra redaksjonsutvalget.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Når ble funksjonen opprettet? Vi skal se litt på funksjonen OPL og ansvarsområder Fagfunksjonen Operativ Leder.
Kommunal beredskap Kommunenes Brann- og redningstjeneste.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Beredskapsarbeidet i Drammen kommune
Brannen på Gulskogen Krisehåndtering.
Frivilliges innsats og plass i fremtidig eldreomsorg
Berge Tokyo built TDW This will bee a factor we have to take in consideration, whether we like it or not. But, be honest, as a seaman !
Norsk oljevernberedskap, struktur og aktører
Digitale samhandlingsverktøy i KO
Redningsinnsats til sjøs (RITS), norsk løsning
Nordredkonferansen 2012 Erfaringer
Terrorangrepene 22.juli 2011 Forberedelser Innsats Oppfølging.
Litt om å være forberedt Litt om hva Redningstjenesten kan gjøre for deg Litt om hva du kan gjøre for Redningstjenesten Frode Iversen Redningsleder Hovedredningssentralen.
Helhetlig tjenestetilbud for barn og unge med sammensatte funksjonshemminger -Administrativ ansvarsgruppemodell i Kvæfjord kommune.
Nasjonal, regional og lokal krisekommunikasjon
1 Lokale beredskapsplaner. 2 Hovedmål Det skal gjennomføres beredskapsanalyser og utarbeides beredskapsplaner for NTNUs enheter. De lokale beredskapsplanene.
Står politiet i Vestoppland bedre rustet etter 22.7? Beredskapsmøte i Gjøvikregionen, Sillongen, 16. november 2012.
Psykososial krisehåndtering HMS-dagen 2016 Sola Strand Hotel 26. januar 2016 Spesialrådgiver Grete Kvalheim.
REDNINGSTJENESTEN Politioverbetjent Eirik Rosø Beredskapsplanlegger / prosjektleder SAMPOL Søndre Buskerud politidistrikt Tlf /
Kommunekonferansen 2016 Samfunnssikkerhet og beredskap Kongsberg 14. april 2016 Knut Skrede Fylkesberedskapssjef.
FHS/Sjefskurs 1 Underdirektør Carl Gamlem Forsvarets høgskole Strategisk krisehåndtering
Flytkningsituasjonen – en beredskapsutfordring? Per Ketil Riisem Seniorrådgiver samfunnssikkerhet og beredskap Trondheim kommune.
Kommunikasjon og Omstilling AS Minsaas, Haugan, Welde, Farstad & Dahl Du dømmes ofte ut fra hvordan du håndterer en krise – og ikke etter krisens årsak.
Kommunal beredskapsplikt
Havariøvelse 26. august 2016 Hasvik kommune
Interkommunalt samarbeid om IKT - rettslige rammer for organisering -
Ambulansebestilling Bruk av ambulanse
Helsepersonelloven § 4. Forsvarlighet
Bente Westrum ass. fylkeslege Fylkesmannen i Oppland
Nasjonal beredskap Erland Røed Kartverket «Buskerudmodellen»
Nasjonalt seminar for beredskap mot akutt forurensning 2017
Invitasjon til frokostseminar, 8. desember kl
Kjeden som redder liv. Forventninger til Brannvesenet
Dosent Ingun Sletnes Juss i kommunen 16. januar
Operativ lederutvikling Organisasjon og ledelse
Utøvelse av lederskap ved kriser
Status og utfordringer i Forsvaret FST HR 2018
Beredskap og krisehandtering i tannhelsetenesta
Radikalisering og voldelig ekstremisme
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Bjørn Bakkhaug, Ålesund
VETERANFORBUNDET SIOPS - Skadde i internasjonale operasjoner
Utskrift av presentasjonen:

Nordmøre og Romsdal politidistrikt - Felles operativ enhet HMS-konferansen 2007 Redningstjeneste – innledning til beredskapsfilm

Nordmøre og Romsdal politidistrikt - Felles operativ enhet 3 sentrale prinsipper for sivil beredskap  Ansvarsprinsippet  Den som har et ansvar i en normalsituasjon, har også ansvaret i ekstraordinære situasjoner.  Likhetsprinsippet  Den organisasjon man opererer med under kriser skal være mest mulig lik den organisasjon man har til daglig.  Nærhetsprinsippet Kriser skal håndteres på lavest mulig nivå.

Nordmøre og Romsdal politidistrikt - Felles operativ enhet REDNINGSTJENESTE  Med redningstjeneste forståes den offentlige organiserte virksomhet som utøves i forbindelse med øyeblikkelig innsats for å redde mennesker fra død og skader som følge av akutte ulykkes- eller faresituasjoner, og som ikke blir ivaretatt av særskilt opprettede organer eller ved særlige tiltak  Berging av miljø, materiell eller produksjon ligger utenfor redningstjenestens ansvarsområde. Redningstjenesten omfatter land-, sjø- og flyredningstjeneste og utøves som et samvirke mellom offentlige, frivillige og private.  Ledes av 2 Hovedredningssentraler (HRS) og 28 lokale redningssentraler (LRS)

Nordmøre og Romsdal politidistrikt - Felles operativ enhet REDNINGSTJENESTE  Samvirkeprinsippet er en av bærebjelkene i Norsk redningstjeneste. Offentlige etater plikter å delta i aksjoner for å berge mennesker fra død eller skade samt å dekke egne kostnader ved slike aksjoner. Frivillige organisasjoner er et sentralt element i redningstjenesten som deltar på frivillig basis og får refundert faktiske utgifter. De frivillige skal være de primære mannskaper som skal benyttes ved søksaksjoner og førstehjelpsinnsats, de kan stille spesialtrent personell innen samband, søk/redning i bratt lende, grotter, strandsøk, søk med hund og småfly.  Private ressurser kan engasjeres og betales for.

Nordmøre og Romsdal politidistrikt - Felles operativ enhet Husk! Dette er funksjoner; ikke personer! Redningsledelsen : Brann Helse Forsvaret Sivilforsvar Lufttrafikktj. Havnevesen Norske Kirke Frivillige org. TelenorStabsfunksjonene Operasjonssentral Operasjonsleder Operatører Sentralbord Politimester Stabssjef STSJ Informasjonsapparat Redingsledelse Rådgivere/liaison Logistikk P4 Operasjon P3 Etterretning P2 Personell P1 Info P5

Nordmøre og Romsdal politidistrikt - Felles operativ enhet INNSATS LEDER FAGLEDER

Nordmøre og Romsdal politidistrikt - Felles operativ enhet  Pårørendesenter skal gi et oppholdssted/kontaktsted for pårørende med behov for ulik hjelp, omsorg, samtaletjeneste og informasjon.  Mottakssenter skal sikre en rask etablering av et mottaksted for et større antall personer ved evakuering fra en ulykkessituasjon både på land og sjø.  Mottaket skal sikre at HRS/LRS får kontroll med antall og identitet på personer som er involvert i en ulykke.  Evakuertsenter skal være et oppholdssted for fysisk uskadde som har vært involvert i ulykke/katastrofe og som har behov for ulik hjelp som samtaletjeneste, omsorg, varsling og gjenforening med pårørende.