Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Operativ lederutvikling Organisasjon og ledelse

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Operativ lederutvikling Organisasjon og ledelse"— Utskrift av presentasjonen:

1 Operativ lederutvikling Organisasjon og ledelse

2 Operativ lederutvikling
Målet med ”Operativ lederutvikling” er å gi eleven kunnskaper og ferdigheter i å organisere og lede innsats på et skadested etter prinsipper fra fagområdene operativ psykologi, teamsamarbeid, taktikk og organisering og ledelse av innsats. Operativ lederutvikling Taktikk Team Øvelser Org og ledelse Operativ psykologi Ø Operativ lederutvikling

3 Mål: Operativ psykologi
Elevene skal forstå hvordan psykologiske forhold kan påvirke operasjoner og samhandling i innsatsyrker. Kommunikasjon, beslutningsprosesser, situasjonsbevissthet og innsikt i hvordan vi kan håndtere stress, utmattelse og begrensninger i hukommelsen, er emner som eleven skal beherske. Team Elevene skal forstå hva det innebærer å både være teamdeltager og teamleder. Eleven skal kunne anvende kunnskapen ved å benytte kompetanser og kvaliteter som finnes i teamet sikkert og effektivt, samt evne å videreutvikle et team og styrke seg selv som teamdeltager og teamleder. Taktikk Elevene skal få nødvendige kunnskaper og ferdigheter for å ta i bruk taktiske metoder ved redningsinnsatser med ulikt omfang og kompleksitet. Organisasjon og ledelse Elevene skal kunne lede en innsats på en sikker og effektiv måte og forstå hvordan innsatser skal organiseres slik at skadestedet blir håndterbart. Praktisk ledertrening Elevene skal etter endt undervisning vise ferdigheter i å organisere og lede en innsats på et skadested etter prinsipper fra fagområdene organisering og ledelse, teamsamarbeid, operativ psykologi og taktikk.

4 Organisasjon og ledelse
Mål: Operativ psykologi Elevene skal forstå hvordan psykologiske forhold kan påvirke operasjoner og samhandling i innsatsyrker. Kommunikasjon, beslutningsprosesser, situasjonsbevissthet og innsikt i hvordan vi kan håndtere stress, utmattelse og begrensninger i hukommelsen, er emner som eleven skal beherske. Team Elevene skal forstå hva det innebærer å både være teamdeltager og teamleder. Eleven skal kunne anvende kunnskapen ved å benytte kompetanser og kvaliteter som finnes i teamet sikkert og effektivt, samt evne å videreutvikle et team og styrke seg selv som teamdeltager og teamleder. Taktikk Elevene skal få nødvendige kunnskaper og ferdigheter for å ta i bruk taktiske metoder ved redningsinnsatser med ulikt omfang og kompleksitet. Organisasjon og ledelse Elevene skal kunne lede en innsats på en sikker og effektiv måte og forstå hvordan innsatser skal organiseres slik at skadestedet blir håndterbart. Praktisk ledertrening Elevene skal etter endt undervisning vise ferdigheter i å organisere og lede en innsats på et skadested etter prinsipper fra fagområdene organisering og ledelse, teamsamarbeid, operativ psykologi og taktikk.

5 - Kunne anvende et handlingsmønster effektivt
- Forstå prinsippene for enhetlig ledelsessystem; ELS - Forstå prinsippene for ordrebasert, situasjonsbasert og oppdragsbasert ledelse - Forstå hva kontrollspenn er, kunne etablere og drifte en innsatsorganisasjon med sektorinndeling, gjennomføre ordremøter med sektorledere samt identifisere behov for lederstøtte og styrking av innsatsorganisasjonen - Forstå hvilke fullmakter som ligger til leder av brannvesenets innsats ihht §12 i brann- og eksplosjonsvernloven - Forstå betydningen av org. kultur og hvilke mekanismer som skaper tillit - Beherske sambandsreglementet del 1 og 2 - Få trening i å håndtere media og vite om medias ansvar og rolle

6 § 12.Fullmakter ved brann og andre ulykkessituasjoner
Leder av brannvesenet a)har ledelsen av brannbekjempelsen, b)har skadestedsledelsen ved andre ulykkessituasjoner inntil ledelsen overtas av politiet, c)har ordensmyndighet inntil politiet kommer til stedet, d)kan rekvirere eiendom, bygninger, materiell og personell innenfor rammen av § 5 fjerde ledd, e)kan pålegge eier eller bruker av eiendom som har vært utsatt for brann, eksplosjon eller annen ulykke å sørge for vakthold og andre nødvendige sikringstiltak. Fullmaktene i første ledd gjelder tilsvarende for den som i lederens sted har innsatsledelsen på brann- eller ulykkesstedet. Departementet kan gi forskrifter om fullmakter og plikter for leder av brannvesenet ved brann, eksplosjon og andre ulykker.

7 § 5.Den enkeltes plikt til å forebygge og begrense skadevirkningene ved brann, eksplosjon og annen ulykke Enhver plikter å vise alminnelig aktsomhet og opptre på en slik måte at brann, eksplosjon og annen ulykke forebygges. Enhver plikter ved brann, eksplosjon eller annen ulykke straks å underrette de som er utsatt for fare og ved behov varsle nødalarmeringsentral. Det samme gjelder ved overhengende fare for en slik hendelse. Enhver som oppholder seg nær en brann, eksplosjon eller annen ulykke plikter etter evne å gjøre det som er mulig for å begrense skadevirkningene. Enhver plikter å delta i brannvesenets rednings- og slokkearbeid når innsatsleder krever det, samt stille eiendom, bygninger, materiell og eventuelt personell til disposisjon for slik innsats. Det kan gjøres inngrep i den enkeltes materielle verdier dersom dette er nødvendig for å gjennomføre redningsinnsats eller begrense skade. Inngrep i privates eiendom kan likevel bare foretas dersom dette er nødvendig for å sikre liv eller verne verdier som er større enn det som går tapt eller står i fare for å gå tapt ved inngrepet. Departementet kan gi forskrifter om den enkeltes plikt til å forebygge og begrense skadevirkningene ved brann, eksplosjon og andre ulykker.

8 "Organisasjonskultur er de sett av felles verdier, normer og virkelighetsoppfatninger som utvikler seg i en organisasjon når medlemmene samhandler med hverandre og omgivelsene". Verdier er det som oppfattes som viktig og verdt å streve etter, mens normer viser til hva som anses som akseptabelt og uakseptabelt når det gjelder holdninger, handlinger og atferd. Virkelighetsoppfatninger hjelper medlemmene til å forstå det som skjer rundt dem, for eksempel hva som kan oppfattes som sant og usant. Fra boka til Henning Bang, (2011). Organisasjonskultur (4. utg.)Universitetsforlaget.

9 Organisasjonskultur og mekanismer som skaper tillit
Hvordan skal du skape tillit? Refleksjonsgrunnlag; Hvem er jeg? Hva kjennetegner meg? Hvordan vil jeg fremstå? Hvilket inntrykk vil jeg skape? Hvilke verdier gjør meg godt likt? Hva må jeg gjøre for å sikre meg? Hvor påvirker jeg mest? Hvilke plikter har jeg?

10 Gruppeoppgave: Konflikt - case
Du er utrykningsleder og har ansvaret for et vaktlag. Laget ditt er sammensatt av både erfarne og yngre brannmannskaper. 60 – 70 % av tiden fungerer samarbeidet på laget brukbart, men… En av konstablene i laget ditt er relativt humørsyk; dvs at du opplever ham uforutsigbar i forhold til det sosiale samspillet på laget. Det kommer til uttrykk ved at han i varierende grad inkluderer/ekskluderer de andre lagmedlemmene ift kunnskap/informasjon du vet han sitter inne med; noen ganger deler han villig, mens andre ganger oppdager du i ettertid at han kunne vært mye mer aktiv med å bidra til utvikling/god informasjonsflyt i laget. Du har en følelse av at dette går mest utover den sist ansatte, uten at du har noe håndfast. Den ugne følelsen av at det til tider er dårlig stemning i laget plager deg, og du mener at humørsvingningene og atferden til denne personen er en hovedårsak. Etter en brann, der laget ditt hadde førsteinnsatsen og lyktes relativt bra, blir du fortalt noe foruroligende; Du hadde vært tydelig på at det første tiltaket skulle være slukkeinnsats fra utsiden for å følges opp med røykdykkerinnsats så fort bil 2 ankom stedet. Tidligere nevnte brannkonstabel var oppsatt som røykdykker 1 og hadde forsøkt å overtale røykdykker 2 (som denne gang var ”yngstemann” på laget) til å avslutte utvendig innsats og bli med ham inn uten at du var involvert i diskusjonen. Det skjedde i ”kaosfasen” og du er ikke helt sikker på om det er noe hold i historien og om han eventuelt hadde tenkt å involvere deg før de gikk inn. Diskuter situasjonen på dette vaktlaget og legg fram en konklusjon; Ville dere iverksatt noe, eventuelt hva ville dere iverksatt? Hvordan ville dere gått fram? Deretter, hvis det er tid, skal dere beskrive en situasjon/noen situasjoner der dere opplevde konflikt i eget brannvesen. Hvordan ble det løst, eventuelt unngått, fortiet,……?

11 Sambandsreglementet består av tre nivåer:
Nivå 1 - Felles sambandsreglement for nødetatene og andre beredskapsbrukere Nivå 2 - Sambandsreglement på nasjonalt nivå for den enkelte etat/brukerorganisasjon Nivå 3 - Regionalt/lokalt sambandsreglement for den enkelte etat/brukerorganisasjon

12 Sambandsreglementet Nivå 1 Felles sambandsreglement for nødetatene + andre
5.2 Samhandling på vei til innsatsområdet Tidskritisk informasjon skal, så snart den foreligger, meddeles via felles talegruppe. Med tidskritisk informasjon menes tilgjengelig informasjon, som er viktig for å ivareta innsatsmannskaper og andres liv og helse. Informasjonen skal så snart den foreligger meddeles via felles talegruppe. Eksempler på tidskritisk informasjon: Kjørevei Møteplass Innsatsområde Skadeomfang Melder, vitner. mv. Farlig område Situasjonsrapport fra første enhet på stedet (uavhengig av etat) Viktig informasjon for den videre planlegging av ressurser, i form av materiell, personell, beredskap osv.

13 Sambandsreglementet Nivå 2 Nasjonalt nivå; Brann og redning
6.1.7: 110-sentralen har lytteplikt på hendelser så lenge det er ledige ressurser til dette. Når sentralen går ut av gruppa skal fagleder brann forhåndsvarsles. 110-sentralen skal alltid svare på oppkall 110-sentralen har lytteplikt på aktuell BAPS-kanal når politiet har besluttet at denne skal brukes under utrykning til skadested.


Laste ned ppt "Operativ lederutvikling Organisasjon og ledelse"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google