Etikettebasert medisin

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fokusgruppeintervju med pasienter DPS
Advertisements

895 studenter på Universitet i Oslo deltok undervisningsåret 2009/2010 på emner hvor forelesningene på tatt opp og lagt på nettet (Podcastet) Alle disse.
Vi har kjøpt en liten hytte på fjellet, og lurte på om du ville ta med deg familien eller noen venner og komme en tur i påsken for en liten påskepils med.
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
I.
”Når livet setter seg i kroppen…” Livsstyrketrening som en del av Arbeidsrettet rehabilitering Liv Haugli ASVL 5 feb.08.
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
“Arrogant, autoritær, uforståelig, for travel eller skremmende.”
Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Hønefoss politistasjon
FEILING gir erfaring Ikke la ting være uprøvd fordi du er redd for å feile. Du lærer mest av å gjøre, så gjør mest det.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
Allmennlegen som livsstilsveileder
Senter for sjeldne diagnoser Erfaringer fra kurs for brukere over 40 år May Cicilie Voldhaug, Kurs og informasjonsrådgiver FoU-dag 05. april 2013.
- roller og forventinger
En måte å lese Bibelen på
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
Hvordan arbeide med min treningsjournal?
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
Barnevernsbarns erfaringer- utdanning og helse
Karriereveiledning Gro Dyrhaug Karriereveileder.
Kan jeg eller kan jeg ikke?
Helsebiblioteket - sett fra en allmennpraktiserende leges synsvinkel
FORTSETT SETNINGENE. 1. Hun har et hus For fire måneder siden
Myrsæter bo- og rehabiliteringssenter
Nasjonale prøver i lesing og leseopplæring
Introduksjonssenteret
Sosialmedisin – en introduksjon
Langsgående tema Legerollen og Pasientmøtet (Profesjonell kompetanseutvikling) Kommunikasjon og konsultasjonsferdigheter.
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
Om behov for sakkyndige – og kompetanse
PRONOMEN.
Lag leddsetninger med som
Kapittel 5 oppgave b Sett inn riktig form av substantivene, med artikkel hvis nødvendig.
1 Å tjene skaperen eller skapelsen  Givertjeneste handler om penger ”Gi, så skal det bli gitt dere! Et godt mål, stappet, ristet og overfylt, skal bli.
Bakgrunn for satsingen  Oppstart 2004  Opplæringsloven § 9A  Samarbeid mellom Barne –og familiedepartementet, Sosial og Helsedirektoratet og Utdanningsdirektoratet.
I dag snakker vi om psykiske problem:
Vi som jobber i skolesatsningen Psykisk Helse i Skolen er veldig glade for å bli invitert med på denne dialogkonferansen med ungdom og psykisk helse som.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Info om pilotprosjekt Arbeidslivsrelevans i studiene (PILAR)
Smittende Tro Del Vær deg selv.. Pausebilde.
Praksissamling for fjerde semester praksis på Lektorprogrammet.
Over hav og fjell Avstand ingen hindring
Rom for pasientens historie - om bruk av pauser
Podcasting på odontologi. Kort om hva podcasting er. Mer om hvorfor vi podcaster. Deretter hvordan vi podcaster. Til slutt: Funker det???
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
Grunnleggende pedagogikk,
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Opprettholdende faktorområder
Tydeliggjøring av sykepleiernes bidrag til verdiskapning
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Dag Eggesvik, høgskolelektor Høyskolen i Oslo.
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Kommunikasjon – et avgjørende klinisk verktøy som må trenes og veiledes Pål Gulbrandsen Universitetet i Oslo og Akershus universitetssykehus.
Er du klar for nye utfordringer? Du får verdifull erfaring, kunnskap og kompetanse! Bli frivillig i Kirkens SOS krisetelefon eller SOS-chat!
Adoptivfamiliers erfaringer med hjelpeapparatet En kvalitativ undersøkelse i forbindelse med spesialistpermisjon, foretatt av psykologspesialist Marthe.
Ingen ting om meg - uten meg! 1 ​ Nasjonal informasjonskampanje -for og med helsearbeidere.
Til deg som er henvist og fått tilbud ved Allmenn psykiatrisk poliklinikk, Nydalen DPS Behandling Når utredningen konkluderer med at det foreligger en.
Relasjonskompetanse på Skeie skole
Norsk Grammatikk .
Mentorordning ved profesjonsstudiet i medisin – profesjonell kompetanse UiT Norges arktiske universitet Unni Ringberg Førsteamanuensis, spesialist i allmennmedisin.
Utskrift av presentasjonen:

Etikettebasert medisin -Det er lettere å lære gode manerer enn genuin empati Basert på en artikkel av Dr. Erlend Hem, førsteamanuensis i medisinske atferdsfag ved UIO

Historie I 1932 holdt legen Hans Sivertsen et foredrag hvor han sa: «Medisinstudenter må få undervisning i sosialmedisin!» - Noe liknende prestenes homiletikk ”det er nødvendig å introdusere seg selv og gi opplysninger om diagnose, prognose og terapi under en fast formet opptreden. Da vil det falle lett å ta de ubeleilige sykebud, natteuroen, de urimelige konsultasjoner, ja utakk og misforståelse”

Medisinske atferds fag Undervises på: 1., 4., 5., 6., 8., 11., 12. semester Omfatter: Medisinsk psykologi Medisinsk sosiologi Psykobiologi Klinisk kommunikasjon og Atferdsendring

Læringsmål Hvordan psykobiologi, psykologi og sosiologi kan integreres i et bio-psykososialt perspektiv på sykdom Innøving av basale ferdigheter Intervju teknikker Hvordan bruke de tilmålte minuttene best mulig Kurs i hvordan formidle dårlige nyheter Og mye mer…

Tabell 1  Omfang av undervisning i klinisk kommunikasjon ved de fire fakulteter Tromsø (timer) Trondheim (timer) Bergen (timer) Oslo (timer) Startfasen 1.–2. år 11 24 14 Midtfasen 3.–5. år 16 48 25 Avslutningsfasen 1 6. år 12 5 18 Samlet omfang 34 45 64 57 1I Oslo omfatter avslutningsfasen de tre siste semestre, i Trondheim det siste halve året

”Jeg krever ikke at de skal kjenne dyptfølt og ekte empati overfor pasientene. Det holder at de virker interesserte og er oppmerksomme og høflige.” -Dr. Erlend Hem

-Psykiateren Kahn, etter sykehusopphold «Jeg vet ikke hva legen min egentlig følte, men atferden hans – bekledning, manerer, kroppsspråk, øyekontakt – var så bra. Jeg tenkte at denne legen var profesjonell og – mer overraskende – at han var en gentleman. Det virket beroligende på meg.”

Etikettebasert medisin «Muligens kan jeg lære studenter å være nysgjerrige, se ting fra pasientens perspektiv eller tåle lidelse. Sikkert er det at jeg kan lære dem å håndhilse på pasienten, sette seg ned under samtalen og å være oppmerksomme.» - Dr. Kahn Kahn mener at kurs i medisinsk humaniora har liten effekt Han anbefaler gode rollemodeller og trening i etikettebasert medisin

Bryte grenser Medisinstudiet er en øvelse i grenseoverskridelser: -Vi skal lære å dissekere lik -Undersøke pasienter i alle kroppsåpninger -Snakke med pasientene om private ting Vi blir formet og sosialisert inn i legerollen Ferdigheter og egenskaper blir integrert

Gode manerer er enkelt! ”Det er fredag ettermiddag. Du har hatt vakt, er sliten og trett og skal ta imot dagens siste pasient. Hvor lett er det å vise genuin empati og medfølelse? Kanskje ikke så lett…..Men det er enkelt å ha gode manerer!” -Dr. E Hem