Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Advertisements

Etablering av ”MATEMATIKKROM”
En ny sjanse for voksne! Den store lesedagen – ”The Big Read” Alfabetisering og læring for voksne Statssekretær Lisbet Rugtvedt 23. April 2009.
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Kjønnsbalanse i utdanning og arbeidsliv - hvorfor og hvordan? Kristina Jullum Hagen, 4. juni 2013.
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Satsing på MNT •Norge har siden 2002 hatt nasjonale strategier for satsing på MNT •Startet med resultatene fra PISA og TIMSS.
FIRST LEGO LEAGUE 2014.
Forskningsseminar : Forskning og utdanning Får vi det vi trenger – og trenger vi det vi får? Åpning ved President Marianne Harg.
Samepolitikken – av statssekretær Raimo Valle Nordland fylkeskommune, Bodø.
UFD Den kulturelle skolesekken Helge Ole Bergesen, Konferansen “Museenes plass i de kommunale planene”
Kultur for samarbeid? Statssekretær Åge R. Rosnes FUG konferanse, Gardermoen 22. oktober 2005.
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Lærerprofesjonens etiske plattform
Lærerprofesjonens etiske plattform
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Drivkrefter i vitenskapelig publisering Slipp forskningsresultatene fri… 14. November 2007.
Et inkluderende arbeidsliv - en utnyttelse av individets ressurser Statssekretær Jan Erik Støstad Arbeids- og inkluderingsdepartementet 27. mars 2007.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Forebygging av frafall/ bortvalg - Ingen tryllestav! Noen utfordringer sett med utgangspunkt i evaluering av tiltak i arbeidet mot frafall.
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Realfag og ingeniørutdanning Visjon: Å bli regional industris første valg som kompetanse- og FoU-samarbeidspartner Helhetlig kunnskapskjede: Næring – Forskning.
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
Karriereveiledning i et livslangt perspektiv – sammenhengen mellom NAV og skolesystemet Rune Kristensen, NAV Rana arbeid Tromsø 20. april 2007.
Innlegg på konferanse, Tromsø,
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Statsbudsjettet 2010 Avdelingsdirektør Joar Nybo 19. oktober 2009.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Ved et veiskille? Landskonferansen 2003 Studieforbundet natur og miljø.
Næringskonferansen Vest Hva gjør Askøy for å tilrettelegge For rekruttering på kort og lang sikt? Ordfører Siv Høgtun.
SVs politikk for forskning og høyere utdanning Kyrre Lekve Sogn og Fjordane SV, november 2010.
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Hvorfor foreldremedvirkning?
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Mappe 1 Gruppe 2. ”Barn kan tidlig vise at de bryr seg om hverandre, løser konflikter og tar andres perspektiv. ”(R06, s.28) Å ta barns perspektiv vil.
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
”Skolens yrkes- og utdanningsveiledning” - tiltak i St. meld. nr. 16 ( ) …og ingen sto igjen Innlegg på konferanse, Bergen, september.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Velkommen til et nytt skoleår!
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Barnehageforum, Fylkesmannen i Oslo og Akershus 29. nov. 2013
Program for ungdomskolen i faget ”Utdanningsvalg”
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
STYRKE næringsnær læring
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Kenneth Ruud Prorektor forskning og utvikling UiT 2020: Drivkraft i nord Foto: Geir Gotaas.
OMRÅDELØFT GRORUDDALEN HVORDAN MØTE UTFORDRINGENE UTEN EN SATSNING I RYGGEN?
Realfagskommune Orientering Mari Ugland Andresen Realfagskoordinator.
Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren – FINNUT Programstyremedlem Terje Ogden Spesialpedagogikk og tilpasset opplæring i FINNUT.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Etter at du har satt inn bilde må du høyreklikke på bildet og trykke «send bakerst» REGIONAL PLAN FOR KUNNSKAPSSAMFUNNET.
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
Mandat og rammeverk for evalueringen
Knut Liestøl Programstyreleder
Skole- hjem samarbeid.
Fylkesrådsleder Alf Daniel Moen Stiklestadkonferansen 2008
Realfag for framtida Team for realfag April 2010.
Utskrift av presentasjonen:

Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt

2 Kunnskapsdepartementet Hydro - et norsk eventyr Undring og visjon ble et eventyr fra virkeligheten Kunnskap i realfag en forutsetning Historien kan utfordre oss i dag Museene kan spille en viktig rolle Hydro på Rjukan av Th. Kittelsen

3 Kunnskapsdepartementet Et bredt kunnskapssyn Kunnskap er drivkraften i samfunnet vårt Kompetanse erverves hele livet i og utenfor skolen Undring og kunnskap gir læring Museene kan spille en viktig rolle i dette

4 Kunnskapsdepartementet Soria Moria-erklæringen: særlig styrke realfagene gjennom hele utdanningsløpet og øke innsatsen for å rekruttere elever til disse fagene.

5 Kunnskapsdepartementet ”Et felles løft for realfagene”

6 Kunnskapsdepartementet Store utfordringer Særlig store utfordringer i Norge Få jenter velger realfag Et løft må skje i samarbeid med andre Museene er en slik aktør Helhetlig satsing påkrevet

7 Kunnskapsdepartementet Valg av realfag i videregående opplæring

8 Kunnskapsdepartementet Hvorfor realfag? Grunnlag for vår velstand Gir fremskritt innen medisin Kan løse energiutfordringene Kan bidra til fremtidens velferdssamfunn

9 Kunnskapsdepartementet To hovedutfordringer Rekrutteringen til mange studier med teknologisk og naturvitenskapelig innretning er for lav Norske elever har for svake prestasjoner i disse fagene

10 Kunnskapsdepartementet Strategiens overordnete mål Å styrke kompetansen i realfag i hele utdanningssystemet, i arbeidslivet og hos allmennheten Å øke rekrutteringen til arbeidsliv og utdanning innen realfag og teknologi Å fremme positive holdninger til realfag hos alle i utdanningssystemet og hos allmennheten

11 Kunnskapsdepartementet Strategiens fem hovedmål Styrke realfagene i barnehage og grunnopplæringen Styrke lærernes kompetanse og lærerutdanningen Utvikle realfagene i høyere utdanning og forskning Styrke kompetansen i realfag i arbeidslivet Styrke formidling til allmennheten

12 Kunnskapsdepartementet Den kulturelle skolesekken 160 mill kroner årlig Skolesekken skal videreutvikles Gratis inngang til universitetsmuseer Støtte til vitensentra

13 Kunnskapsdepartementet Satsingen på vitensentra Seks regionale vitensentra Satsingen skal forsterkes En hjelp til foreldre og skole Undring og kunnskap gjennom aktivitet Besøkene skal øke med 25 prosent

14 Kunnskapsdepartementet Et felles løft med museene på laget!