Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om søknad til læreplass 2010
Advertisements

ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Ditt valg! Idrettsfag • Musikk, dans og drama Studiespesialisering
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Læring på arbeidsplassen
Øvelse i utdanningsvalg for foresatte i grunnskolen
Startkurs for nye rådgivere 2010
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Samling Opplæringskontor 12. Desember 2012
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Slåtthaug videregående skole
Ulike veier til fag- og svennebrev Karrieresenteret i Vestfold Liv Marit Meyer Petersen Utdanningsavdelingen, fagopplæringseksjonen.
Hadeland arbeidsgruppe for næringsliv og skole Hvor står vi og hvor vil vi.
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
Fagdager ungdom NAV Oppland og Oppland fylkeskommune 12. april 2011 Kari Gording.
VOKSENOPPLÆRING OG REALKOMPETANSEVURDERING
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
Individuell vurdering
Søkere med særskilte tilretteleggingsbehov
Overgangsprosjektet NY GIV
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
Rådgiversamlingen høsten 2009
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
FORELDREMØTE 10. TRINN 11.oktober 2012
OPPLÆRING I SAMISK – ALTA KOMMUNE:
ÅRSHJUL FOR OVERGANGER
ÅRSHJUL FOR OVERGANGER
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Profilfag Tilpassa opplæring på Blindheim ungdomsskole.
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
Lena Fekene Liv Marit Meyer Petersen
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
Træleborg konferansesenter Velkommen! Rådgiversamling 2013.
Endring i forskrift til opplæringsloven 30. september 2014
Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.
Videregående opplæring. Hva er videregående opplæring? Inngangsporten til videre studier og til yrkeslivet:  Studieforberedende opplæring legger vekt.
Antall 1.februar søkere: 578 Antall tatt inn i individuelt inntak: 416 Antall søkere overført til ordinært inntak: 157 Antall søkere som fikk avslag på.
Hotell Klubben Velkommen! Rådgiversamling.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Søke videregående opplæring Søkere med fortrinnsrett etter § 6-17.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Info-dager 2014 Søking skoleåret Fortrinn og individuell vurdering 1.marssøkere med vedtak om spesialundervisning Bruk av overgangsskjema ved tilretteleggingsbehov.
Rådgiversamling OLA, OLK og Alternativt Vg3 i skole Sigurd Vabekk Hjelle Solveig Ljødal.
Ulike veier til Fag – og svennebrev Skolenes økte ansvar for Det 4 årige løpet Karrieresenteret i Vestfold 6. april 2016 Liv Marit Meyer Petersen og Liv.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Rådgiversamling i Vrådal nov
LUS UKE Informasjon fra rådgiver. Hvilke rettigheter har elever som går ut av grunnskolen Inntak på Vg1 på ett av tre prioriterte utdanningsprogram.
FYLKENES INFORMASJONSTJENESTE FOR SØKERE TIL VIDEREGÅENDE OPPLÆRING Videregående opplæring i Follo Ås ungdomsskole – 14. september 2016.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Videregående opplæring i Follo
Samarbeidsrutiner mellom videregåendeskoler, SMI-skolen, PP-tjenesten og Utdanningsavdelingen i forbindelse med innsøking til vgs. Rådgiversamling
Lærekandidatordningen
RÅDGIVERNETTVERK Vefsn Grane Hattfjelldal
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
LÆREKANDIDAT – målsetting er kompetanseprøve
Nytt og nyttig Rådgiverkonferanse oktober 2017 Foto: Thor-Wiggo Skille.
Statistikk om voksne i videregående opplæring
Informasjon om videregående skole
Utskrift av presentasjonen:

Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis opplæring i bedrift. Overgangsrutiner mellom ungdomsskole og videregående opplæring Rutiner for praksiskurs i uke 45 Forslag til temaer på neste samling Lunsj klokka Kl Slutt

Muligheter for mer praksis 1.2 Omdisponering av inntil 25 prosent av timetallet i fag for den enkelte elev. Skoleeier kan omdisponere inntil 25 prosent av timene som er fastsatt i det enkelte fag for enkeltelever når det er grunn til å anta at dette vil kunne føre til bedre måloppnåelse i fagene samlet sett for den enkelte elev. Slik omdisponering av timer forutsetter at målene i læreplanene for fag ikke blir fraveket, og krever samtykke fra den enkelte elev/lærling/foresatte. Kriteriene og prosedyrene for spesialundervisning må følges dersom det skal kunne gjøres avvik fra målene i læreplanen. Det presiseres at både i grunnskolen og i videregående opplæring må omdisponeringen innenfor 25 prosentrammen ta utgangspunkt i den enkelte elev og bygge på individuelt samtykke. Dette betyr at skoleeier ikke kan disponere disse timene for hele skoler eller grupper av elever. Omdisponeringen er ikke en rettighet og forutsetter en administrativ beslutning, ikke et enkeltvedtak. Omdisponering av timer avtales skriftlig, vanligvis ikke lenger enn for ett skoleår av gangen og med utgangspunktet i timetallet i fagene på hvert årstrinn. I særlige tilfeller kan en i grunnskolen, på grunnlag av lokalt fastsatt fordeling av timer på årstrinn, omdisponere innenfor de nivåene det er fastsatt kompetansemål for (etter 2., 4., 7. og 10. årstrinn) for den enkelte elev. Omdisponering av timer kan bare skje mellom fag med nasjonal læreplan. Vedlegg 1 avsnitt 1.2. til Udir

Nettsteder Karriere-vesteralen.no It’s learning

Muligheter for VGO i bedrift Vanlig ordning. Elev på skole i 2 år og lærling i 2 år. lærling – Søkes inn 1. mars med eller uten ønske om tilpasset opplæring – Søkes inn 1. februar for særskilt tilrettelagt opplæring, men målet er fag- eller svennebrev

Lærekandidat. Grunnkompetanse. Lærekandidat Målene i skole og bedrift tilpasses eleven / lærekandidaten. – 2 år i skole – 2 år i bedrift Krav: – Begrunnelse for STO eller – Ikke bestått i ett eller flere fag på vg1 / vg2

4 år lærling eller lærekandidat Krav: – Ingen spesielle inntakskrav ut over det vanlige. – Utfordringen er å finne en bedrift – Må ta alle fellesfagene på en eller annen skole. Disse kan fordeles over 4 år. – Særskilt tilrettelagt opplæring kan være aktuelt for fellesfagene i skole. Lærekandidat er et godt alternativ

Praksiskandidat. – Voksne med minimum 5 års allsidig praksis. – Må som regel ”fylle på med” noe teori før fagprøven. – Ingen krav til fellesfag Praksisbrev. Prøveordning i noen fylker.

Overgangsrutiner mellom ungdomsskole og vgo OVERGANGSSKJEMA GRUNNSKOLE -VGS VERSJON Sortland OVERGANGSSKJEMA GRUNNSKOLE -VGS VERSJON Sortland Overgangsskjema doc Overgangsskjema i Salten RUTINER FOR BRUK AV OVERGANGSSKJEMA Karriereplan overgang grunnskole – vgo Karriereplan i Salten

Rutiner for praksiskurs i uke 45 Alle elevene fører opp fire ønsker i prioritert rekkefølge. Dette er i tilfelle det ikke er mulig å oppfylle det første ønsket til alle. Dette skjemaet brukes for påmelding til karrieredagene i videregående skole. I kolonnene "Ønsker" skrives det koder for de forskjellige utdanningsprogrammene. Skjemaet sendes som vedlegg til e-post til innen 10. oktober. Etter at skjemaet er sendt er det ikke anledning til å endre ønsker. Det er viktig at skjemaet som sendes er elektronisk (ikke skannet eller fakset) og at de rette kodene brukes. Dette har påført oss mye ekstra arbeid og forårsaket forsinkelser. Ungdomsskolene sender en e-post til vesteralen.no med navn og mobilnummer til de lærerne som følger elevene under besøket. En lærer for hver klasse som deltar. Frist 21. oktober. Lærerne fra ungdomsskolen har egne oppgaver på vesteralen.nooppgaver på besøksdagene

De videregående skolene må sende e-post til vesteralen.no med beskjed om eventuelle endringer i tabellen koder. Frist 24. vesteralen.no koder De må også sende makstall for deltakere pr dag på de forskjellige utdanningsprogrammene. Frist 13. oktober. Ingen beskjed betyr ubegrenset antall eller det samme som i fjor. De må også sende en kortfattet beskrivelse av programmet for hvert utdanningsprogram, frammøte tid og sted og eventuell annen informasjon til de besøkende. Frist 1. oktober Endelig liste med navn på hver enkelt elev blir sendt ungdomsskoler og vgs den 25. oktober.

Forslag til temaer på neste samling