Base til Base Initiativet, realisering av Vei til Sjøambisjonen, i ett bredt partnerskap som inkluderer myndighetene Velg Sjøveien! Konferanse Tromsø,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
MYTER OG VIRKELIGHET OM LUFTFART OG MILJØ
Advertisements

Sist oppdatert august Tallene i presentasjonen bygger på regnskapsdata hentet Brønnøysundregistrene. Bedriftene som er med i utvalget er innen de.
Harstad Havn KF Utfordringer og planer
1. 2 Vi er selskapet som går nye veier Vi bygger og vedlikeholder veier og infrastruktur 2011 etablerte vi Svevia Norge AS Vi er den største entreprenøren.
Erfaringer fra 8 års (2004 – 2011 ) Krabbefiske
Insert company logo here. Bergensregionen Insert company logo here Kunnskapsbaserte næringsklynger ENERGI: Olje, gass og fornybar energi MARITIME NÆRINGER:
Hvordan tar vi dette videre? Markeds- og logistikksjef Rolf Aarland, Trondheim Havn 5. juni 2012 Velg sjøveien.
Miljøverndepartementet Norsk mal: Startside Miljøverndepartementet HUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Klimapolitikken og biogass Politisk rådgiver.
Hva kan vi bidra med ? Geir Lundkvist, Adm.direktør Scandic Norge.
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
BIOGASS – GÅRDSANLEGG LITE ELLER STORT ?
GodsFergen - Fremtidens kystlogistikk
Logistikk  Billigst mulig  Uten tap av service  Miljø er ekstra bonus.
Polarsirkelen Lufthavnutvikling AS
Nor Lines – det unike transportsystem.
Vestlandet mot resten av landet. Samarbeid eller rivalisering ?
Morten Fossum, Trondheim Energi Fjernvarme AS
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
KRITISKE SUKSESS FAKTORER I VALG AV TRANSPORTØR
HH Oslo-Stockholm = regional utvikling i Nordens triangel
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen SHORT SEA KAN OVERTA MYE AV VEITRAFIKKEN, MEN HVA ER SUKSESS KRITERIENE? GARDERMOEN 12 JANUAR 2012.
Lyses planer for fjernvarmeutbygging fram mot 2020
CIP – Competitiveness and Innovation Programme KS 10. september 2009 Marthe Haugland.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Leverandøreffekter av petroleumsaktivitet i Møre og Romsdal
Høring finanskomiteen vedrørende Statsbudsjettet for 2007 Geir Ove Ystmark direktør FHL industri og eksport Agnar Moe direktør FHL fiskemel.
© Bergen kommune Bergen og Hordaland - et sterkt lag Presentasjon av ordfører Gunnar Bakke Torsdag 3 januar 2008.
Bærekraftig bruk av skogen som energileverandør og karbonlager
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Utnyttelse av et gassrør til Grenland
Miljøutfordringer løst i andre land ? VRI Rogaland Sola 20. januar 2012.
Hvordan takle miljøutfordringene – et bedriftseksempel Fellesforbundets industrikonferanse 25. januar 2006.
1 Kommunal selskapsstatistikk Kilde Brønnøysund, september 2009 Bedriftsstyret Marianne B. Skou.
Maritim visjon 2020 v/ Lars Peder Solstad Haugalandskonferansen 2010.
Havnedirektør, Bodø havn KF
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
Asak Miljøstein AS.
Hvorfor velger Smith sjøveien?
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Årets store mønstring for sjøtransporten
Hva skal til for at mer gods i dagligvarebransjen
REMA Distribusjon Norge AS Distribunal Narvik Hjalmar Larssen Daglig Leder .
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen VELG SJØVEIEN 2012 Bergen SJØVEIEN – NOE MER ENN OVERSJØ VIDAR KARLSEN ADM. DIREKTØR DFDS LOGISTICS.
Rammebetingelser og NTP Hva er gjort? Hva er status? Hva gjør vi nå? Gardermoen Erling Sæther.
Foto: Jo Michael Godsfergen Tom Rune Nilsen,
Samfunnsnyttig verdiskaping hjemme og ute – perspektiv fra rederinæringen Elisabeth Grieg Grieg Shipping Group Brodersens minneforelesning 18. november.
Investering i infrastruktur i et næringsperspektiv Professor Arild Hervik Ålesund, 12. oktober 2005.
St.meld. Nr. 39 klimautfordringene – landbruket en del av løsningen
Sist oppdatert november 2013.
Dr.ing. Jan Tore Pedersen
Presentasjon for Aukra
Hans Kristian Haram, Shortsea Promotion Center Norway
Strategisk utredning om transportinfrastruktur i nordområdene
Telenor Miljøkalkulator
Refleksjoner fra havbruksnæringen
Akvakultur og ny teknologi Florø 24 og
Maritim strategi - ubalanse mellom tilbud og etterspørsel etter maritim kompetanse 17. September 2014 Ove Trellevik. Maritimpolitisk talsmann. Næringskomiteen.
Regional transportplan Agder Agder Kollektivtrafikk AS Siv Wiken
Velg sjøveien Erfaringer så langt – veien videre.
Samfunnsnytten av Moss Havn Mosseregionkonferansen 28. januar 2015 Geir Berg.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Kraftvarmverket på Mongstad Utslippstillatelse til Statoil Forpliktende samarbeid om helhetlig miljø- og energiprosjekt Pressekonferanse torsdag 12. oktober.
ExxonMobil Gründercamp Oppgave
Norges Turistbarometer Vintersesongen 2015 Prognose for norsk og utenlandsk ferie- og fritidstrafikk i Norge Norges Turistbarometer.
Helse Nord-Trøndelag - status og retning Presentasjon til formannskapet i Levanger 27. februar 2008 Arne Flaat.
Nasjonal satsing på TRE – ”Fellessatsing TRE” Tre i bygg Gardermoen
Kommentarer Bred Godsanalyse Oktober overlevering Bred samfunnsanalyse av godstransport - 2 Drammen havn, 4. september 2015.
Nasjonal transportplan Terminalstruktur KS Fredag 30. oktober 2015 Toril Presttun Vegdirektoratet.
Klima- og miljødepartementet Norsk mal: Startside Har du bruk for engelsk mal? Klikk på Oppsett under Hjemfanen og velg relevant side i undermenyen  KMDmal_engelsk.
Oppstartsmøte Transportplan Nordland – Innspill fra Ofoten Eystein Markusson, sekretariatsleder Bodø, OFOTENREGIONRÅ D.
Utskrift av presentasjonen:

Base til Base Initiativet, realisering av Vei til Sjøambisjonen, i ett bredt partnerskap som inkluderer myndighetene Velg Sjøveien! Konferanse Tromsø, 14. mai 2012 David Ottesen Risavika Havn AS

Tråden i presentasjonen  Litt om Risavika Havn  Forslag til NTP  Base til Base initiativet  Elementer til ettertanke

Vår visjon; ett logistikk knutepunkt for vest, nord og nordøst, til og fra Europa og verden Forutsetter:  Effektiv infrastruktur  Arealer  Stimulerende rammevilkår  «Best for Brukerne « Forutsetter:  Effektiv infrastruktur  Arealer  Stimulerende rammevilkår  «Best for Brukerne «

2011

 Investering på 1,4 milliarder  2500 nye arbeidsplasser  Risavika havn når ferdig utbygd vil disponere ca. 900 mål havn og en kai lengde på ca meter og dybde fra 6.0 til14.3 meter.  Et av Norges største masseflyttingsprosjekt: 4 millioner kubikkmeter masse flyttes, dette tilsvarer ca. 9 millioner tonn.  Vågen rommer i underkant av 700 millioner liter vann  Investering på 1,4 milliarder  2500 nye arbeidsplasser  Risavika havn når ferdig utbygd vil disponere ca. 900 mål havn og en kai lengde på ca meter og dybde fra 6.0 til14.3 meter.  Et av Norges største masseflyttingsprosjekt: 4 millioner kubikkmeter masse flyttes, dette tilsvarer ca. 9 millioner tonn.  Vågen rommer i underkant av 700 millioner liter vann  Offentlig Privat Samarbeid  Eiere  45 % Stavanger Regionale Havn IKS  34 % NorSea  21 % Risavika Eiendom  Offentlig Privat Samarbeid  Eiere  45 % Stavanger Regionale Havn IKS  34 % NorSea  21 % Risavika Eiendom

Nasjonal Transportplan  Farleder for større skip og bedre sikkerhet  Bedre Veier til Stamnetthavnene  Reduserte avgifter for sjøtransporten  Økonomiske virkemidler for havner  Arealbruk og utvikling av gods- og terminalklynger  Bred samfunnsutredning  Hva skjedde med Utpekte Havner Godstransport på sjø

Risavika/Tananger Status per februar 2012  Sola Kommunes største arbeidsplassdistrikt er utviklet over mange år, hvor starten som oljebase på ‘60 tallet har vært en betydelig utløsende faktor.  Arbeidsplasser i Sola Kommune  Arbeidsplasser i 4056 området (74.7%)!  Innbyggertallet i Sola Kommune har økt med 24% på ti år  Siden Shell raffineriet ble nedlagt har vi skapt 2500 arbeidsplasser bare i Risavika Sør  I hele Risavika/Tananger er der 214 bedrifter med arbeidsplasser og en omsetning på Kr ~ 29 Milliarder kroner  En økning på 21,6% fire år!  Johan Sverdrup (Aldous/Avaldsnes) – Nye felt gir økt aktivitet

Mulighetsrommet  Veinettet er sprengt  Det går daglig nærmere 100 base transporter mellom Stavangerregionen og hhv Ågotnes, Mongstad, Florø og Kristiansund.  Aktiviteten flytter seg nordover, men industrien flytter ikke etter = økt transportbehov.  Farlig last på fergene hindrer annen trafikk  Risikoen generelt større på vei enn på sjø  Hva med miljøet?  En av de viktigste vekstregioner i landet.  Vi må etablere bærekraftige logistikkløsninger.  PÅ SJØ!

Løsningen Base til Base på kjøl

I forhold til konvensjonelle skip Total CO2 besparelse:38% Total NOx besparelse:90% Total SOx besparelse:100% Ingen partikkel utslipp. Total energi reduksjon: 18% Kilde:Rolls-Royce ”Rolls-Royce EnvironShip Concept” Løsningen Base –Base på kjøl  Ambisjonen  To skip i rotasjon med daglige avganger fra Risavika  Avgang sen ettermiddag, tidlig kveld for å fange opp mest mulig gods  Neste dag lossing Ågotnes, Mongstad og Florø  Initielt med eksisterende skip  Etter hvert med 2. generasjon LNG skip  % reduksjon av tungtrafikk på vei i det aktuelle området  Betydelig samfunnsgevinst i form av  Bedre fremkommelighet på vei  Betydelig miljøgevinst

Dette kan vi få til hvis…..  ….Den maritime næringen  Gjennom effektivitet i alle ledd minimaliserer effekten av intermodale elementer (omlastning)  Leverer på forutsigbarhet, regularitet og kvalitet  … Vareeiere, speditører og transportører  Tar ansvar og viser vilje til å tenke annerledes  Arbeider konstruktivt med den maritime næring med å finne de beste og mest praktiske løsningene  ….Myndighetene  Ikke lenger tillater utenlandske transportaktører frikort på norske veier  Tar ansvar for å bevirke at gods flyttes fra vei til sjø gjennom  Avgifts tilpasninger (les reduksjoner og fjerning)  Eco-tilskudd til vareeier for å flytte gods fra vei til sjø  Setter krav til operatørselskapene på Norsk sokkel i forhold til fraktmetode

Hva så med Nord områdene?  Ta initiativ til å etablere en logistikk klynge innen petroleumssektoren  Forstå brukernes behov og utvikle løsninger i forhold til disse  Verdiene som håndteres står ikke i forhold til logistikk-kostandene  Uansett logistikkvalg  Kvalitet, forutsigbarhet og regularitet er de viktigste kriterier  Allianse med speditører og rederier  Arbeid aktivt med å få frem mulighetsrommet  Vi trenger effektive ruter fra sør til nord og ett effektivt nettverk i nord!  Utfordre myndighetene  Sjøtransport vinner på alle områder i forhold til landtransport  Miljø  Samfunnskostnad  Fremkommelighet  Men NTP forslaget er uten kraft; bidra til at det får det gjennomslaget vi trenger.

THE SMART HARBOURs LOOK TO TROMSØ AND…….. RISAVIKA Takk for oppmerksomheten