Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Miljøstatusrapportering i Norge 1992: Første, digitale State of the Environment Norway presentert i Rio av GRID-Arendal 1996: Miljøtilstanden i Norge.
12. Oppsummering.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
KOMMUNIKASJONS- STRATEGI
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Vest-Agder fylkeskommune Seminar Bokvalitet – etterlyses! Kommunens syn Er planene gode nok? Blir resultatet kvalitetsmessig bra? Foredrag 15. november.
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Identitet Skilpadde eller løk? GAUA feb KK 1.
Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Faglige og politiske utviklingsverksted for aktive skoleeiere.
HELSEOPPLYSNING Påvirke holdninger og atferd Fremme god helse
Effekivisering Kubr. Kap 5. Rådgivning og kultur •Kultur er den kollektive programmering av den menneskelige bevissthet som skiller en menneskegruppe.
Sosiologi i barnehagen
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Familieråd 12 K Småbarnsdager i Gausdal
Systemisk tilnærming ved overgrep mot eldre - gjør den en forskjell?
Rolighetsmoen barnehage
Arbeidsgiverrollen - politisk og administrativt
Hvordan skape et attraktivt produkt i Toppserien Visepresident Erik Loe SKF, 11. mars 2007.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Barns læring, voksnes ansvar!
Avdeling for sosionomutdanning
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Fiskeriministeren Fiskeriministeren ønsker
Definere og velge hovedmål og delmål
ROTARYS OMDØMME MØTER MEDIA
Kommunen som arbeidsgiver
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
God intern kommunikasjon vær trygg
Del 3 God intern kommunikasjon – vær trygg
God kommunikasjon – vær trygg
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Omdømmebygging Hans Antonsen.
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Hindring eller katalysator?
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
Fritid med Bistand.
Trådløs kulturby Andy Pham Damir Nedic Amund Letrud Ruben Vijayaroopan Sivarajah Espen Olsen.
Missional menighet – missionale kristne Tiden – kallet - veien Hva kommer dette til uttrykk i vår kultur – her hos oss? Fotfeste kan svikte.. Vi kan.
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Politisk påvirkning.
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
Hvorfor være sammen? Noen sosiologiske grunnbegreper Dag Østerberg. I: sosiologoske nøkkelbegreper (2002)og samfunnsformasjonen(1991). Og Zygmunt Baumann.
Organisasjoner setter oss i en spesiell kontekst (sammenheng) som gjør at vi tenker og handler på spesielle måter. Dette kalles organisasjonsatferd.
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Deltakende læring.
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Estetiske læreprosesser i barnehagen
Det flerkulturelle samfunnet Norge er et flerkulturelt samfunn. Svært forenklet betyr det at det bor folk fra mange kulturer her. I denne sammenhengen.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Oktober 2000 Prioriterte grupper - opplæring IKT og lokaldemokrati.
Hva gjør mennesker lykkelige? Jens Tennebø Jensenius.
Språklig variasjon LUT 2 HØST Oversikt over emnet  Språklig variasjon – hva er det?  Språk og dialekt  Språk og identitet  Språklig variasjon.
Bedrifters samfunnsansvar - filosofiske utfordringer Henrik Syse, forsker og filosof Konferansen «Næringsliv og sosialt ansvar» 31. mars.
Den politiske styringskjeden
Grupper.
Ressursfokus vs mangelfokus
«Syns du ikke finns du ikke»
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Agnes Giertsen, Helsesøster/ høgskolelektor &
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter v/Erik Larsen

Refleksjonsdel Bruker vi tiden på menneskene eller teknologien? Rollo May, psykiater: aldri før har vi hatt så mye informasjon om vår ytre verden, men aldri visst så lite om oss selv har vi egentlig nytte av den voksende informasjonsmengden? Jfr. Japansk forsker

Asymmetrisk syn ”Alle” vil påvirke, overbevise, selge seg og sitt til oss.. Hundre års helseopplysning har ikke gitt noe friskere samfunn Røykere har lest så mye om røykeslutt at de har sluttet å lese (om det Private verre enn offentlige virksomheter? Ulike typer informasjon - knyttet til ansvar og oppgaver, men...

Systemets kamp for seg selv Det offentlige er til for brukerne... eller er brukerne noe det offentlige trenger for å legitimere sin egen virksomhet? Eks: Fra torsdag 16.9.99 Ønsker å bedre profilen Selger politiske ideer Selger temaer og kampanjer men bruker lite tid på informasjon om rettigheter og plikter (K. Abrahamsson).

Påvirkning eller dialog? Tror politikere og næringslivstopper at det er lett å påvirke eller gir mediestrategiene andre effekter som er de de egentlig streber etter? Hvilke informasjonsmodeller og teorier ligger til grunn for tenkningen? Hvilke modeller ville kunne gitt andre resultater?

PR-beslektede begreper i offentlig forvaltning Offentlighet Informasjon Kommunikasjon/dialog Deltakelse/medvirkning Medbestemmelse Selvforvaltning/brukerstyring

Kommunikasjon i sosiale nettverk Forståelsesramme (kontekst): informasjon treffer tenkende individer mottakere er selektive i forhold til egne behov, interesser, kunnskap, språk, vanker, holdninger, kultur mottakere er omgitt av andre påvirkning skjer oftest og best i kommunikasjon med personer som står oss nær eller som vi tror på..

Hva er sosiale nettverk? Et sett av relativt vage, uformelle relasjoner mellom mennesker Nettverket har en mengde aktører og en mengde relasjoner mellom disse uformelle nettverk formelle nettverk sosiale - tekniske nettverk

Nettverk for PR-folk Personlige nettverk Hjelpepersonell Organisasjonslivet hvem kommuniserer effektivt med hvem? Hvem kan være medinformatører eller informasjonsbærere?

Samhandlingsspiralen Beskriver en ned-opp-strategi Gruppen definerer selv sine mål og måtene å løse problemene på Deling av informasjon mellom aktører fører til felles handling. Kunnskapen bidrar til fellesskap, som igjen gir den enkelte en identitet. De som identifiserer seg med dette fellesskap, vil dele informasjon med nye personer, som gjør at spiralen utvides. Empowerment-teorier i forhold til såkalte utsatte grupper

Mange trusler mot ”spiralen” Ulike roller for deltakerne Ulik grad av integrasjon og åpenhet Ulike personer dominante uten interesse motstridende interesser de som blir isolert fra nettverket Erfaringer fra Hedmarksprosjektet Formidling og brukerkontakt

Hva skjer ”der ute”? Motinformanter Medinformanter De likegyldige (sammenliknet med teorier og berørthet!!) Skal vi nå fram (dypere effekter) må vi skape et sosialt nedslagsfelt hvor massemediebasert informasjon og personlig kommunikasjon spiller på lag A.Simonsen

Hva kan vi gjøre? Etablere et nett av interesserte Finne fram til ideer og saker som de er reelt interessert i Tilrettelegge og gjennomføre medieinformasjonen og ”trene” medinformantene

Lage nettverkskart Lag ditt eget nettverkskart Nettverkskartlegging i en virksomhet Nettverkskarttenkning i en kommune Nettverkskarttenkning sett fra staten Mann - kvinne-symboler Slekt/familie - venner - kolleger - off.ansatte Tetthet/klynger - hvem har med hvem å gjøre? Grad av nærhet mellom personer