Målbilde for byggstudiet ved NTNU i 2040

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

System for kompetansekrav NRHS – møte
Mottak og sosial integrering av internasjonale studenter: erfaringer fra UMB
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
Tore Hoven Avdelingsdirektør Teknologiavdelingen Vegdirektoratet
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Næringslivsringen Strategidokument Strategi for
Forskningsseminar : Forskning og utdanning Får vi det vi trenger – og trenger vi det vi får? Åpning ved President Marianne Harg.
Høringssvar Strategi 2020 Rektor Ole Petter Ottersen UiOs styremøte 2. mars 2010.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Rune Nilsen prorektor.
Etisk kompetanse er en forutsetning for kvalitet
Presentasjon av NVH med vekt på strategiske utfordringer Styreseminar 4. september 2008 Lars Moe.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Hva kan Vestfold selv gjøre for å vinne kampen om arbeidskraften? Sverre Høifødt Vestfold fylkeskommune.
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Forskningsrådet og internasjonalt samarbeid
Rekruttering til Byggenæringen april BNLs måldokument for utdanningspolitikk Rekrutteringsbehovet er; –6600 elever i videregående skoles byggorienterte.
1 Professor Bjarne A. Foss Gassteknisk Senter NTNU – SINTEF.
1 Litt om NTNU og NT strategi, mål, handlingsplaner Infodag for PhD-studenter ved NT Dekanus Bjørn Hafskjold Mer info finner du her:
Hva betyr samarbeidsavtalene for NTNU –
Sogn Arena Forventninger til hva samarbeidsavtalen skal bringe. ”Selbu”-seminaret 2011.
”Selbuseminaret” 2011 SAS Radison Blue Værnes 9-10 mars 2011 Tore Hoven Avdelingsdirektør Virksomhetsutvikling Vegdirektoratet.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Kommersialisering av forskningsresultater Viktige forutsetninger, hvordan disse er håndtert ved noen amerikanske universiteter og anbefalinger for norske.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Nytt MATprogram (2006 – 11) i Forskningsrådet Fokus på næringsutvikling og innovasjon innenfor: Fiskeri- og jordbruksbasert matproduksjon og foredlings-
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
MNs mål er å bli et av Europas mest attraktive steder for forskning og utdanning innen matematikk, naturvitenskap og teknologi.
Faculty of mathematics and natural sciences Master education in ”offshore technology” in the Oslo region Anders Elverhøi Forskningsdekanus MNF.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
NTNU – samarbeid med bransjen Fremtidens byggstudium Møte i policygruppe for bransjekontakt 14.oktober Tore Hoven Styreleder NLR.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Samfunnsvitenskapelig rusmiddelforskning i Norge Hva er status og hva er de viktige utfordringene framover?
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Kommersialisering av forskningsresultater Viktige forutsetninger, hvordan disse er håndtert ved noen amerikanske universiteter og anbefalinger for norske.
1 ForVei April 2012 Kunnskap for en bedre verden NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden Legge premisser for kunnskapsutviklingen Skape.
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
1 Hospitering aktuell samarbeidsform i nHS? Prosjektlederforum i Harstad Juni 2003 Ottar Ohren, Høgskolen i Molde.
Hospitering aktuell samarbeidsform i nHS?
Mandat og rammeverk for evalueringen
Senter for læring og utdanning
Kommersialisering av forskningsresultater
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Orientering om søkertall
MARKOM2020 Høgskolen Stord Haugesund – NTNU Ålesund – Arktisk Universitet UiT- Høgskolen i Sør-øst Norge.
People Students Research Fusjon Mål: Et samlet institutt
Statssekretær Jens Revold
Utdanning som sprenger grenser
Forskning og innovasjon
Overordnet strategi SV-fakultetet
Strategisk plan Meteorologisk institutt
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Betydningen av tidlig og langsiktig forankring i institusjonenes ledelse Finn-Eirik Johansen, visedekan for forskning, Det matematisk-naturvitenskapelige.
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Internasjonalisering - Utdanningsseminaret Mosjøen 2018
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Utdanning som sprenger grenser
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

Målbilde for byggstudiet ved NTNU i 2040

Et studium på internasjonalt nivå gjennom et unikt samarbeid mellom universitet, næring og forskning Faglig innhold Et profesjonsstudium der alle fag har et akademisk og forskningsbasert fundament Samarbeidet NTNU – næring – forskning Et forpliktende og organisert samarbeid som sikrer kvalitet og utvikling NTNU som attraktiv arbeidsplass Stillingene ved NTNU, i næringen og i forskningen er like attraktive Studentene Et studium som tiltrekker seg dyktige, motiverte og engasjerte studenter som ønsker å jobbe i næringen Byggenæringens attraktivitet og plass i samfunnet En næring som innfrir samfunnets behov, og derigjennom er synlig, forstått og prioritert

1. Faglig innhold Et profesjonsstudium der alle fag har et akademisk og forskningsbasert fundament Et tredelt studieinnhold bestående av teoretisk grunnlag, ingeniørfag og ferdighetsfag. Hovedvekt på de to første gruppene Alle fag og studieretninger har et akademisk og forskningsbasert fundament Studiet har et nasjonalt hovedansvar for byggfagene og inngår i en velfungerende nasjonal og internasjonal arbeidsdeling Et internasjonalt godt faglig nivå. Studentene har et kunnskapsnivå som gjør at de Ikke har problemer med å hospitere internasjonalt Er kvalifiserte til å arbeide i næringen nasjonalt og internasjonalt

En forpliktende organisering av samarbeidet Samarbeidet omfatter 2. Samarbeidet NTNU – næring – forskning Et forpliktende og organisert samarbeid som sikrer kvalitet og utvikling En forpliktende organisering av samarbeidet Samarbeidet omfatter Utviklingen av studiet Studieinnhold Undervisning Oppgaver (prosjekt, master, phd) Næringslivsprofessorer med hovedansvar for ferdighetsfagene Hospitering og utveksling mellom NTNU, næring og forskning Både NTNU og forskningen har sunn, forutsigelig og langsiktig finansiering Næringen Forskningen Utdanningen

Faglig utfordrende oppgaver som etterspørres. Er faglig i front 3. NTNU som attraktiv arbeidsplass Stillingene ved NTNU, i næringen og i forskningen er like attraktive Faglig utfordrende oppgaver som etterspørres. Er faglig i front Akademisk frihet muliggjør personlig og faglig utvikling Deltar i internasjonal utveksling og samspill Et godt samarbeid mellom NTNU, næring og forskning Undervisning Forskning Hospitering og utveksling Sunn og langsiktig finansiering Et godt arbeidsmiljø En god alders- og kjønnsfordeling En lønn som reflekterer kompetansekrav og viktighet

4. Studentene Et studium som tiltrekker seg dyktige, motiverte og engasjerte studenter som ønsker å jobbe i næringen Nasjonal og internasjonal rekruttering både til master- og phd-studiet Dyktige studenter som kommer fra gruppen av de best kvalifiserte Studenter med faginteresse som ønsker å jobbe i næringen Studenter med skaperglede og samfunnsengasjement Et kjønnsmessig nøytralt studentopptak Et stabilt studentopptak som samsvarer med næringens behov God informasjon gjør at studentene fordeler seg på de ulike studieretningene i antall som samsvarer med næringens behov

5. Byggenæringens attraktivitet og plass i samfunnet En næring som innfrir samfunnets behov, og derigjennom er synlig, forstått og prioritert Næringen leverer kvalitet på en miljø- og kostnadseffektiv måte. Dette oppnås gjennom kompetanse i alle ledd Næringen innfrir samfunnets forventning, og har derfor et godt omdømme Næringen er en respektert aktør i samfunnsdebatten Myndighetene har god kunnskap om næringen, og handler i samsvar med dette Næringen har riktig balanse mellom det å ivareta eksisterende verdier og det å bygge nytt Internasjonalt er næringen på et høyt etisk og faglig nivå