Introduksjon Studiereise til Malmö og København, juni 2006 Malmö Högskola Handelshøjskolen i København.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
1 NVBF’s FORÅRSKONFERANCE – 8. JUNI 2004, REYKJAVIK, ISLAND AT SKABE ORGANISATIONER MED MENNESKER I CENTRUM – MEDARBEJDEREN OG BRUGEREN ORGANISASJONSKULTUR.
Samarbeid folke- og skolebibliotek v/ biblioteksjef Guri Sivertsen Haugan, Levanger bibliotek Skal si litt om hva vi har gjort i Levanger, og hva vi.
Biblioteket som læringsarena i et eBorgersamfunn
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
UH-nett Vest og Profesjonalisering gjennom internasjonalisering Det 72. norske bibliotekmøte på Hamar Lene Bakke.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Bibliotekreform 2014 INNHOLD OG TJENESTER.
Kompetansekartlegging
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
IKT på Lærerutdanningen Utvalgte problemstillinger presentert av Leikny Øgrim Monica Johannesen.
Gruppe for digitale medier i læring «DML-gruppen tilbyr IT-støtte til utdanning ved UiO. Målsetningen vår er å legge til rette for god og fleksibel undervisning.
Biblioteket som læringsrom. Bakgrunnsteppe for kvalitetsreformen Ønske om internasjonale standarder Voksende studentkull Skifte i pedagogisk fokus –Fra.
1 Kvalitetsreformen og UHR-B Status Fra Bologna til Hammerfest - kvalitetsreformen i UH-bibliotekene, HiO. 6. april 2006.
Ungdomstrinn i utvikling
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
BIs bibliotekmodell ved bibliotekdirektør Dagmar Langeggen Åpning biblioteket ved BI Trondheim, 11. november 2008.
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Campus Helgeland og eCampus Nord UNINETT-konferansen 1. – 3. oktober 2013 Geir Hareide Hansen leder KOLT.
Dagens læringsmiljø – utfordringer i forhold til kvalitetsreformens krav.
Difi, 1. mars 2012 Sissel Gulbjørnrud
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Strategisk planarbeid og rapportering i private høyskoler
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering av fagbibliotek Torill Redse seniorrådgiver ABM-utvikling.
Høgskolen i Oslo Læringssenteret – - forskjellig fra ”tradisjonell bibliotektjeneste”? Avd. JBI Kari Mitchell, underdirektør; Tanja Strøm, hovedbibliotekar.
Rettigheter og plikter i forbindelse med kompetanseutvikling kunnskap gir vekst
Praktisk erfaring i forbindelse med arbeidet med miljøledelsessystem
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Faglig og administrativ bruk av Classfronter Vibeke Bjarnø Seminar for personalseksjonen
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim, Monica Johannesen IT-seksjonen Personalseminaret, LU
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på SOFFs konferanse Monica Johannesen & Leikny Øgrim.
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Organisering og arbeidet i kommunene
Kommunen som arbeidsgiver
Pedagogisk-psykologisk tjeneste på nett
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Eli.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Vibeke.
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
Riksrevisjonen – Stortingets kontrollorgan
Førskoledag 15. juni Hordvik skole
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Oppbygning, faglig og administrativ bruk av ClassFronter Vibeke Bjarnø Seminar for avdeling ØKS
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Kvalitetsreformen og IT- messige konsekvenser Astrid Jenssen XML-gruppa,
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A03 – våren 2004.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
AITeL – Avdeling for informatikk og e-læring Presentasjon for høgskolestyret 17.september 2007.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Administrativ organisering
Senter for læring og utdanning
NTNUs organisasjon NTNUs organisasjon.
Frokostmøte 5. mai 2017 Lansering Frilux.
Overordnet strategi SV-fakultetet
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
USITs Målbilde og prioriteringer
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Introduksjon Studiereise til Malmö og København, juni 2006 Malmö Högskola Handelshøjskolen i København

Malmö högskola Studiereise til Malmö, juni 2006 Fakta Opprettet: 1998 Antall Studenter: Ca Seks fagområder: Lærerutdanning, helse og miljø, kunst, kultur og kommunikasjon, teknikk og samfunn, Internasjonale studier.

BIBLIOTEK och IT Studiereise til Malmö, juni 2006 Organisering og budsjett: - BibliotekIT (BIT) er bibliotek og IT i samme avdeling med biblioteksjef som leder. - Organisert i rektors stab bibliotekarer og 24 IT-teknikere ansatt samt 5 i adm. - Budsjett på 45 mill. Biblioteket ½ og IT 1/3 av budsjettet. - Organisert med 7 funksjoner og hver funksjon i 12 teams. - Hver ansatt kan tilhøre max 3 teams. - Ad hoc teams opprettes etter behov. - Ansatte kan ønske hvilket team de vil tilhøre. - Bibliotekarer, IT-personalet og studenter (pool) deltar i help-desk’en.

BIBLIOTEK och IT Studiereise til Malmö, juni 2006 Organisering og mål: - Virksomheten BIT styres av BIT-nemden - faglig personale ved høgskolen. - Overordnet mål for BibliotekIT er å tilby studenter og ansatte er kreativt og utviklende læringsmiljø. - Kundeorientert og pedagogisk måte å jobbe på i forhold til brukerne. - Relativ flat organisasjon med få nivåer. - IT tekniker og bibliotekarer kan jobbe i samme team.. - Funksjonene med funksjonsansvarlige innen: Medieforsyning (kat. og klass.) kundebetjening/undervisning, digitale informasjonstjenester, It-support, nettverk/drift og telefoni. - Kartlegging av personalets kompetanse. Hva trengs av ny kompetanse??

BIBLIOTEK och IT Studiereise til Malmö, juni 2006 Undervisning, kurs og kundebetjening: - Både bibliotekarene og studenter ved høgskolen underviser. - Alle ansatte må gjennomgå et kurs (3 dager) i kommunikasjon og samtaleteori. - Kurs og undervisning i samarbeid med faglærer. - Bibliotekarene er helt naturlig med i undervisningen av studentene. - Personalet i undervisning og kundebetjeningen sier: ”Før trykte jeg ned i halsen på studentene hva vi syntes de burde vite om bibliotekets databaser etc. i dag får studentene selv prate om hva de søker, så hjelper vi dem underveis” - Studentene og ansatte indekserer selv sine publikasjoner og studentarbeider og legger det ut på nettet. Bibliotekarene kurser dem i hvordan gjøre det.. -

BIBLIOTEK och IT Studiereise til Malmö, juni 2006 Samlingsutvikling: - Målet er at de trykte samlingene ikke skal vokse. - Aktualitet av litteraturen på hyllene er viktig. Nettverk og samarbeid: - Med i nettverk for nye universiteter internasjonalt – INU ( - Felles møter med studieadministrativ enhet. - Felles språk- og studeieverksted for hjelp til skriving.. -

BIBLIOTEK och IT Studiereise i Malmö, juni 2006 Fra BITs help-desk og informasjon.

BIBLIOTEK och IT Studiereise i Malmö, juni 2006 Fra BIT med PC stasjoner og lounge-området.

BIBLIOTEK och IT Studiereise i Malmö, juni 2006 Fra BITs lounge for avslappning.

BIBLIOTEK och IT Studiereise i Malmö, juni 2006 Fra et av BITs serviceområder med utsikt over byen.

BIBLIOTEK och IT Studiereise i Malmö, juni 2006 Fra et av BITs studieområder med utsikt over byen.

Copenhagen Business S.(CBS) Studiereise til København, juni 2006 Fakta: Opprettet: 1918 Antall Studenter: Bachelor, master og Ph.D.

CBS Bibliotek Studiereise til København, juni

CBS Bibliotek Studiereise til København, juni 2006 Organisering: - Biblioteket har status som et fakultet. - Biblioteket er i direkte stab under rektor. - Bibliotekdirektør er åremåltilsatt (6 år) - Bibliotekdirektør med i direksjonen. Medarbeiderutvikling: - Noen områder på biblioteket utpekes hvert år til satsingsområder. - Følges opp med kompetanseheving av medarbeiderne. - Avskaffelse av ensformige og rutinepregete oppgaver v. outsourcing.. -

CBS Bibliotek Studiereise til København, juni 2006 Medarbeiderutvikling forts.: - Setter av ca ,- pr. år på bibliotekets budsjett til kompetanseheving. - Kontinuerlige utviklingssamtaler/medarbeidersamtaler. - Årlige studieturer for de som ikke deltar på konferanser el. seminarer. - Mulighet til å bruke av arbeidstiden til egne studier ved CBS. - Ansatte deltar mye i prosjekter - prosjektledererfaring. - Kontinuerlig organisasjonsutvikling i forhold til strategiske satsingsområder på CBS. -

CBS Bibliotek Studiereise til København, juni 2006 Medarbeiderutvikling (forts.) - Viktig kompetanse: Språk, bibliotekfag, ledelse og fag fra CBS. - IT er sekundær kompetanse for bibliotekarene. - Tilfredshetsmålinger blant personale. - Ansatte må være ledelsesorientert. Ledelsespolitikk ved CBS Bibliotek: -Finnes tilgjengelig for alle på bibliotekets nettside. -

CBS Bibliotek Studiereise til København, juni 2006 Organisering av CBS Bibliotek: -Finnes tilgjengelig for alle på bibliotekets nettside. Personalpolitikk ved CBS Bibliotek: -Finnes tilgjengelig for alle på bibliotekets nettside.

CBS Bibliotek Studiereise til København, juni 2006 Kurs og undervisning: - Vanlig bibliotekundervisning er ikke lenger ønsket. - Mer integrert i CBS ordinære undervisning for enkelte områder. - Ulike modeller for forskjellige fagområder. - CBS ledergruppe er opptatt av informasjonskompetanse. - Mulighet til å bruke av arbeidstiden til egne studier ved CBS. Outsourcing: - Katalogisering og interbiblioteklån foregår ikke lenger ved CBS biblioteket... -

CBS Bibliotek Studiereise til København, juni 2006 Andre oppgaver for biblioteket, forts.: - Ansvar for forskningsformidling og forskningsregistrering. - Inst. repositories (IA) - Open Access Journals - Drift av CBS sine eksterne og interne nettsider (minus innhold). Strategiske satsingsområder: - Det elektroniske bibliotek. - Godt studiemiljø - Personlig betjening og selvhjelp. - Det internasjonale bibliotek..

CBS Bibliotek Studiereise til København, juni 2006 Strategiske satsingsområder (forts.): - CBS vitenportal som omfatter: Forskningsbase, institusjonell arkiv m.m. - Informasjonskompetente brukere. - Strategisk organisasjon og medarbeiderutvikling.. - Kvalitetsmål, service, prosesser, ressursbruk og kvalitetsevaluering. - Biblioteket skal ha en internasjonal profil med nasjonal forankring. - Være partner med næringslivet og øvrige samfunn..

Konklusjon Studiereise til København, juni Organisering av biblioteket og IT i samme avdeling kan være fruktbart for begge parter dersom man jobber i team. - Å tenke læring og pedagogikk må ligge til grunn for alle bibliotekets oppgaver. - Bedre integrering av bibliotekets undervisning i de faglige kursene gir mer motiverte studenter og bedre undervisning. - Nye og større biblioteklokaler gir økt bruk av både bibliotekets trykte og elektroniske samlinger. - Motiverende for personalet å ha faste planer for utvikling og kompetanseheving. - Forutsigbarhet for personalet å ha nedtegnet ledelses- og personalpolitikk. - Vikte å ”følge med i tiden” og utvide bibliotekets og oppgaver og kompetanse som gir motiverte og engasjerte medarbeidere og ledelse.