Kunnskap gir vekst Hvilke rettigheter og muligheter har ansatte i følge HA og HTA ved ønske om kompetanseheving – og/eller endring av kompetanse www.forskerforbundet.no.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere
Advertisements

Fellesforbundets industripolitiske konferanse 14.august 2009
Advokat Tonje Urdal Sand
Del 2: Personlig økonomi.
Overføringen av vergemål fra kommunene til staten
SYSTEMATISK KOMPETANSEUTVIKLING INNEN PRIVAT OG OFFENTLIG VIRKSOMHET
Personalsjef- og tillitsvalgtsamling
Arbeidsplassvurdering på oppdrag fra NAV
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
Personalreglementet Sikrer medbestemmelse ved tilsettinger, oppsigelse og disiplinærforføyninger. Må ha 25% av de organiserte Sikrer klageadgang KY Knut.
Informasjon fra Lånekassen v/ seniorrådgiver Torleif Einarsen, Bergenskontoret Rådgiverseminar
Arbeid og fritid i helge- og høytidsdager

HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
Stavanger offshore tekniske skole Kalhammarvn. 54, 4007 Stavanger
Hovedavtalen.
Overordnet målsetting
”Vi strekker oss litt lengere” Personalsjef, kollega og medmenneske
Omstillingsprosesser i staten
Utdanningsforbundet Bergen
Tiltak for å redusere sykefraværet
Lønnspolitikk og lønnsfastsetting ved UiT
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Ønsker og muligheter i senkarrieren
Rettigheter og plikter i forbindelse med kompetanseutvikling kunnskap gir vekst
”Selbuseminaret” 2011 SAS Radison Blue Værnes 9-10 mars 2011 Tore Hoven Avdelingsdirektør Virksomhetsutvikling Vegdirektoratet.
BIO – tilskot til bedriftsintern opplæring Kontaktpunktet 5
Utbedringslån og utbedringstilskudd
Forsøk med Utdanningspermisjoner/ Utdanningsvikariater Seniorrådgiver Kirsten Nieuwejaar, Arbeids- og velferdsdirektoratet 14. Oktober 2008.
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Forholdsregler ved arbeidsnedleggelse. Regelverket Tjenestetvistloven Hovedavtalen i staten – del 3 Personalmelding (PM 2012:10)PM 2012:10 Hefte: ”Arbeidskonflikter.
Universitetet i Tromsø
Bernt Kristian Berntsen Personal- og organisasjonssjef
Forskerforbundets tanker om fremtiden Kompetanse og lønn kunnskap gir vekst
Politisk streik den 28.januar Forsvar arbeidsmiljøloven!!
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
NORDPLUS NABO. Hva er Nordplus Nabo Et program som skal stimulere til oppbygging av langsiktig og forpliktende nettverkssamarbeid mellom Norden og Baltikum.
PERMISJONSREGLEMENT hos
Kurs nye HT.
Søke videregående opplæring Søkere med fortrinnsrett etter § 6-17.
Hovedavtalen Modul 2 Kurs i avtaleforståelse
Erfaringer fra Kompetanseutviklingsprogrammet Sveinung Skule, Fafo Erik Døving, SNF.
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
Fagforbundets stipendordning Et Kaffekurs fra Seksjon Kontor og administrasjon.
Kompetanseplaner - hva har det med oss å gjøre? - hva er det?
Møte Lønnssystemet på KA-sektoren.
Tillitsvalgtes rolle under omstilling Individuelle konsekvenser? Sørmarka 2016.
AVTALEVERKET OG FORHANDLINGSTEKNIKK KS-området v/advokat Liv Torill Evenrud Tlf FORHANDLINGSKURS 2016.
Tillitsvalgtes ved under omstilling Sørmarka 20. april 2016 Thomas Sandvik.
Fagforbundets stipendordning Hvem kan søke? Yrkesaktivt medlem Ikke lærlinger, elev- og studentmedlem Har du vært yrkesaktivt medlem, men går over til.
Krav til rekrutteringsprosessen Må stillinger lyses ut? Hovedregel = JA Hjemmel: ikke lovfestet, men følger av hensyn til potensielle søkere og allmennheten.
Tema: Arbeidsmiljøloven §14-4a Rett til stilling for deltidsansatte tilsvarende faktisk arbeidstid Medlemsmøte den 11. februar 2015.
Fagforbundets lønnspolitikk er en viktig del av forbundets prinsipp- og handlingsprogram. I prinsipprogrammet heter det:. Fagforbundets lønnspolitikk.
1 Livslang læring. Samhandling hele livet Etter LO-kongressen 2013: ”Lik rett til livslang læring er et grunnprinsipp i LOs utdannings- og kompetansepolitikk,
Digital opplæring Samarbeidskompetanse og medbestemmelse.
TARIFF 2010 SPEKTER. Generelt Det gis et generelt tillegg på kr per år. Arbeidstakere i stillingsgruppe 5 gis et generelt tillegg på kr
Hva er IA-avtalen? Denne presentasjonen er oppdatert pr desember 2014.
HTV-konferanse februar
Lønnspolitisk drøftingsmøte HTA. Kap. 4.1, 5.1 og 3.4.2
Permisjoner 3. april 2017.
Rammevilkår for medbestemmelse
Hovedavtalen Hva, hvorfor og hvordan?.
Hva er det og hva omfatter de?
EDAG og a-ordningen Besøk Universitetet i Bergen Britt Visedo - Bluegarden 12. Mai 2014.
Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
Lønnsutvikling og lønnsforhandlinger i staten En veiledning for ledere
Arbeidstilsynet syn på verneombudenes plass og rolle i virksomheten
Lokal samfunnsutvikling i kommunene (LUK)
Personalarbeidet historiske utvikling Diskusjon om status
Utskrift av presentasjonen:

kunnskap gir vekst Hvilke rettigheter og muligheter har ansatte i følge HA og HTA ved ønske om kompetanseheving – og/eller endring av kompetanse www.forskerforbundet.no www.forskerforbundet.no

Hovedavtalen § 22 1. Ledelsen har et overordnet ansvar for kompetanseutvikling i virksomheten. Det er viktig at mål og midler for personalutvikling inngår i virksomhetsplan og budsjett. De tilsatte på alle nivåer i virksomheten må, i alle faser av yrkeslivet, sikres muligheter til å mestre nye krav og fremtidige behov gjennom kompetansegivende arbeidsoppgaver og andre utviklingstiltak. Samtidig må hver enkelt tilsatt ta et ansvar for egen kompetanseutvikling. 2. For å sikre god og effektiv oppgaveløsning i den enkelte virksomhet, kan et virkemiddel være å tilby individuell kompetanseutvikling og karriereplanlegging. Den enkelte medarbeider skal følges opp gjennom medarbeider- eller utviklingssamtaler. 3. De tillitsvalgtes medvirkning skjer i henhold til Hovedavtalen, jf. § 12 g) og den enkelte tilpasningsavtale. www.forskerforbundet.no

Rammer og regelverk for karriere- og kompetanseutvikling i staten Ledelsen i statlige virksomheter har et overordnet ansvar for kompetanseutvikling i virksomheten Kompetansetiltak skal være basert på virksomhetens behov.  De sentrale parter vil bidra til at det kan settes i verk tiltak for å stimulere til økt fokus på kompetanseutvikling og læringsutbytte for virksomheten og den enkelte arbeidstaker (HA § 23 – DIFI) www.forskerforbundet.no

Karriereutvikling Utvikling som: Utvikling kan skje: Utfordring: Faglig (Vedlikehold, oppdatering, videreutdanning) Oppgavemessig (Varierte oppgaver, utvidet ansvar, m.m. ) Personlig (Nye utfordringer, noe å strekke seg etter) Utvikling kan skje: Innenfor eksisterende stilling/overgang til ny Overgang til ny stilling i annet fagområde I bedriften/ut av bedriften Utfordring: Endrings- og omstillingstakt = skjerpede krav = nødvendig med målretta kompetansehevende tiltak MÅL: skape god personalpolitikk Strategisk verktøy for å nå mål Mulighet for ansatte å påvirke egen utvikling Diskusjon om karriereutvikling som kontinuerlig prosess www.forskerforbundet.no

Utdanning Grunnutdanning: Med grunnutdanning forstås den allmenn- og fagutdanning, herunder videregående opplæring, som kreves i vedkommende stilling. Etterutdanning: Med etterutdanning forstås en ajourføring av kunnskaper slik at arbeidstakeren i den stilling vedkommende til enhver tid har, er i stand til å løse sine oppgaver som følge av endret innhold i arbeidet og endrede bestemmelser eller forskrifter mv. Videreutdanning: Med videreutdanning forstås en utdanning som tar sikte på å kvalifisere arbeidstakeren utover det som trengs i den stilling vedkommende har nå. www.forskerforbundet.no

Kompetanseutvikling Virksomhetens behov Ansattes behov Kompetansekartlegging: virksomhetens behov for kompetanse hva er nåværende kompetansenivå gap-analyse: hvordan heve virksomhetens kompetanse til ønsket nivå målrettede kompetansehevende tiltak Ansattes behov Den enkelte ansattes behov for egenutvikling skal sikres, jf § 22 i HA Viktig for motivasjon Medarbeidersamtalen som styringsverktøy for egenutvikling www.forskerforbundet.no

Virkemidler for kompetanseutvikling Mulige lokale virkemidler: Etablering av opplæringsutvalg Opplæringsmidler som kan søkes Muligheter for kompetansegivende kurs- el. seminarvirksomhet Hel eller delvis permisjon med lønn Søke midler av eventuelle potter i HTA (pkt 5.6 – 25 mill) www.forskerforbundet.no

Stipend til kompetanseheving Den enkelte virksomhet Stipend til kompetanseutvikling Permisjon - stipend Enkelte fagdepartementer og virksomheter har på sine budsjetter bevilgning til stipend som kan tildeles tjenestemenn etter søknad i hvert enkelt tilfelle. www.forskerforbundet.no

Stipend til kompetanseheving Støtte til kompetanseutvikling i staten - prosjektstøtte og stipendier Støtte til kompetanseutvikling (hovedtariffavtalen pkt. 5.6.) Prosjektstøtte og stipendier Nordisk tjenestemannsutveksling - stipend Nordisk Ministerråd Nordisk tjenesteutveksling – stipend Nordisk Ministerråd bevilger årlig penger til tjenestemannsutveksling i Norden. Statstilsatte i alle de nordiske land er med i ordningen.  Det gis et stipend på et fast beløp pr. måned i utvekslingstiden. For tiden er dette beløpet DKK 8.000. Stipendet er fritatt for skatt og skal dekke utgifter til bolig og andre ekstra kostnader. Lønn under utvekslingsperioden skal dekkes av egen etat. Vanlig varighet på stipendperioden er 1-3 måneder. www.forskerforbundet.no

Permisjon med lønn Permisjon med full lønn kan innvilges for inntil ett år når: a) etter- og videreutdanning er nødvendig for fagdepartementet/virksomheten b) etter- og videreutdanning skal kvalifisere arbeidstakeren for fortsatt arbeide i stillingen/virksomheten og utdanningen er en integrert del av arbeidsvilkårene c) etter- og videreutdanning er nødvendig for at arbeidstakeren skal kunne fortsette i staten. Permisjon med delvis lønn Permisjon med delvis lønn kan innvilges for inntil ett år i de tilfeller etter- og videreutdanningen har mindre eller liten betydning for virksomheten. Det er fagdepartementet/virksomheten som vurderer om etter- og videreutdanning er nødvendig. www.forskerforbundet.no

Stipend til etter- og videreutdanning Det kan gis stipend til etter- og videreutdanning som virksomheten har behov for. Stipendet kan gis i kombinasjon med permisjon med eller uten lønn. Stipend kan også gis til dekning av utgifter som studieavgift, bøker, materiell mv. www.forskerforbundet.no

Eksamens- og lesedager Arbeidstakere har i forbindelse med eksamen rett til 1 eksamens-/lesedag pr. 2 studiepoeng. Eksamens-/lesedagene skal benyttes i umiddelbar tilknytning til eksamen. Arbeidstakere som tar etter- og videreutdanning som er til nytte for virksomheten eller for arbeidstakerens stilling/kompetanse, har rett til permisjon med lønn, jf. pkt. 1. Det kan gis til og med 21 eksamens-/lesedager i løpet av et studieår. Arbeidstakere som tar etter- og videreutdanning som har liten eller ingen betydning for virksomheten, har rett til permisjon med lønn, jf. pkt. 1. Det kan gis til og med 7 eksamens-/lesedager i løpet av ett studieår. Videregående skole 20 t pr. studieår = 1 studiepoeng Andre typer kurs og opplæring med avsluttende eksamen som ikke måles i studiepoeng, gir bare rett til permisjon med lønn til eksamen. Er kurset til nytte for virksomheten, kan arbeidstakeren gis permisjon med lønn en lesedag i umiddelbar tilknytning til eksamen. Arbeidstakere som mottar stipend i forbindelse med studiene, har kun krav på permisjonsdager, jf. pkt. 2 og 3, uten lønn. Bestemmelsene gjelder også midlertidig ansatte med tjeneste i minst 12 mnd. For midlertidig ansatte i kortere tjeneste, gis permisjon forholdsmessig www.forskerforbundet.no

Omstilling I forbindelse med omstillinger skal det gjennomføres kompetansekartlegging i virksomheten. Med bakgrunn i kompetansekartleggingen kan det gis: a) full lønn i inntil 3 år til ny utdanning/ kompetanseheving hvis arbeidsgiver anser at dette er nødvendig for at den tilsatte skal kunne fortsette i virksomheten eller b) delvis lønn i inntil 3 år hvis arbeidsgiver anser at dette er nødvendig for at den tilsatte skal kunne fortsette i staten. Studiestønad – Avgangskontrakt Inntil 3 år med 2/3 dels lønn (ved forsterket stillingsvern) www.forskerforbundet.no

Oppsummering Kompetanseutvikling for den enkelte er et felles ansvar for leder og medarbeider på den lokale arbeidsplass. Kompetanseutvikling skal være et fast tema i de årlige obligatoriske medarbeidersamtaler. Leder og medarbeider skal vurdere jevnlig: Har det skjedd noe i forhold til enhetens behov for kompetanse? Har det skjedd endringer i medarbeiderens oppgaver som nødvendiggjør kompetansepåfyll? www.forskerforbundet.no