Hvordan forske på materiale som har ukjent opphav? Bristol 17.03.05 Innledning ved Sekretariatsleder i NESH Hilde Wisløff Nagell.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Dokumentasjonsplikt for alternative behandlere i Norge
Advertisements

Hva er forsvarlighet i LAR?
Ved juridisk rådgiver Silje Lægreid 19. januar 2011
Et eksempel på hvordan kan en dokumenterer IK – Akvakultur?
UiO – Forskningsadministrativ avdeling – 2007 Tiltaksplan for forebygging av uredelighet i forskningen Prorektor, prof. Haakon Breien Benestad Universitetet.
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
SIKKER VANNinstallasjon
Et velfungerende forskningssystem? Jan Fagerberg, Universitetet i Oslo Innledning til diskusjon på dialogmøte 31 Mai 2010.
Eierskapskontroll NKRFs kontrollutvalgskonferanse 2009
Sladrehank skal selv ha bank – eller?
NY PKK Tor Simonsen.
1 1 Måling av lykke Nordisk statistikermøte København august 2010 Olav Ljones, Statistisk sentralbyrå
Sjeldensentre og registre Heidi Thorstensen personvernombud.
Teknologi og forskningslære
Varsling Er alt slik det skal ved UiO?
Regulering av arbeidstid for ansatte i vitenskapelige stillinger Orientering til Universitetsstyret
EN SKAPENDE PROSESS Fra idé til ferdig produkt
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Anette Kure Bibliotekar  Det dere gjør her ved Høgskolen er en forberedelse til og en øvelse i forskningsarbeid.  All forskning og alt akademisk.
Arkivering av nettsider
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Infeksjonskontrollprogram Smitteverntankegang i daglig arbeid
INSTITUTT FOR NATURFORVALTNING Hva kan UMB lære av saken om uredelighet i forskning?
Nasjonale anbefalinger Helsetilsynets betraktninger
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Riksrevisjonens fokus på forvaltningens etterlevelse av etiske normer og regler Universitets- og høgskolerådet 19. september 2007.
Kunnskapsdepartementets oppfølging på etikkområdet Ekspedisjonssjef Toril Johansson, Kunnskapsdepartementet.
Innsigelsesinstituttet
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Jon Birger Østby Lov om kulturminner historikk og foreslåtte endringer Seminaret:
Barn i forskning: Barn av innsatte og barn av asylsøkere Rundebordshøring i regi av NESH 17.april 2007 Dr.polit Hilde W.Nagell Sekretariatsleder i NESH.
Undervisning i forskningsetikk Mandag 20.november 2006 Hilde W. Nagell sekretariatsleder i NESH.
Betaling av informanter Forskningsrådets politikk og praksis Norges forskningsråd Avdelingsdirektør Hege Torp.
HKH – Hurtig Kartlegging & Handling Ingelin Tangestuen - prosjektleder
KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
Om å disponere masteroppgaver
Fagdag LU - UTVIKLINGSARBEID OG FORMIDLING
Ekstern skolevurdering. Kjennetegn på en god rapport Glansbildet – tydelig, gjenspeiler valgt tema, observerbart/målbart Dokumentasjon – prosessen, viser.
Foreldregodkjenning av fosterhjem
Farlig avfall 2010 Nye krav til farlig avfallsbransjen og andre viktige budskap til de frammøtte 14. September 2010 Rica Nidelven Hotel i Trondheim Harald.
Seminar om styrearbeid « Erfaringer fra styrearbeid, ulikheter Sverige - Norge, kvinnekvotering i Norge » 1.
Ot. prp. nr. 58 ( ) om lov om etikk og redelighet i forskning Statssekretær Åge R. Rosnes.
Overordnet bevaringsplan for privatarkiver i Vestfold Marit Slyngstad
GAUS Planleggingsgruppemøte Agnethe Sidselrud.
Rettighetsklarering av vitenskapelige artikler Ingrid Cutler Universitetsbiblioteket i Bergen.
Attachè – rollen i TEFT John Arne Bjørgen Seminar
Juridisk interoperabilitet, spesielt om begrepsbruk og definisjoner i lover Dag Wiese Schartum.
ETTERUTDANNING TØNSBERGBARNEHAGENE
Å redusere unyttig helseforskning i Norge ved å bruke systematiske oversikter – kommentar sett fra erfaring med forskningsetiske vurdering i REKVEST Berit.
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
Veien videre… Caroline Austdal Prosjektleder Pasientsikkerhetskampanjen
Styrearbeid Tromsø 29. september. Vi som er her Innlogg.
1 Genetisk veiledning Termin IC Frank Skorpen Institutt for laboratoriemedisin, barne- og kvinnesykdommer NTNU.
Foto: Geir Hageskal Bevare eller kaste? – Dokumenthåndtering i Trondheim kommune Bevaring- og kassasjonskartlegging IKA Finnmark, , Eirik Andersen.
Einar Lie Hva er god forskningsledelse i en presset hverdag?
Kjemikaliehåndtering
Praktikumsoppgaver - med eksempler fra alminnelige formuesrett
Dokumenthåndtering i fylkeskommunen Oppstartsmøte
Møte med instituttledere
KS Utredning og Dokumentasjon
Forelesninger over fast eiendoms rettsforhold Endre Stavang
23. November 2017 Skolen fyller 50 år !
Regionalt Brukerutvalg
Velkommen til Teglverket skole! Foreldremøte høsten 2017
Studentombud – en oppsummering så langt
Standard prosjektfaser (hovedprosesser)
Opplæringslova kapittel 9A Lovendring fra 1. august 2017
Næringsforeningen i Stavanger-regionen Agenda 2. mars 2018
Teknisk beskyttelse.
Utbrudd og utbruddshåndtering i kommunale helseinstitusjoner – og når skal vi screene? ... Eller må vi det egentlig? Horst Bentele, seniorrådgiver Molde,
TAUSHETSERKLÆRING   Jeg
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan forske på materiale som har ukjent opphav? Bristol Innledning ved Sekretariatsleder i NESH Hilde Wisløff Nagell

Forespørsel fra UiO v/rektor Hvilke normer bør (a) den enkelte forsker og (b) den institusjon forskeren arbeider for bestrebe seg på å følge med hensyn til å initiere og utføre forskning på materiale som det enten er positiv grunn til å tro ikke befinner seg hos sin rettmessige eier eller disponeres av andre på grunnlag av samtykke fra denne eier, eller der det ikke foreligger dokumentasjon som gir et tilstrekkelig betryggende grunnlag for å avvise mistanke om at materialet kan ha vært gjenstand for illegal utførsel eller etisk tvilsomme transaksjoner? Hvilke normer bør (a) den enkelte forsker og (b) den institusjon forskeren arbeider for bestrebe seg på å følge når det gjelder ulike former for faglige råd eller faglig bistand – eksempelvis knyttet til identifisering, klassifisering, oppbevaring m.v. – til den som faktisk sitter med slikt materiale?

Dilemmaet plikt til ikke å være i befatning med noe man har god grunn til å tro er stjålet eller ervervet på tvilsomme måter vitenskaplig plikt å bruke sin kompetanse til å fremskaffe mer kunnskap

FortidFremtid F I Forske Dokumentere Identifisere Klassifisere Oppbevare Nødvendig aktsomhet -> T ilbakeføre M Positiv mistanke Opplysningsplikt Usikker Undersøke Rådføre -> K unnskap -> M arked -> B evare

Åpenhet heller enn nulltoleranse? Opplysningsplikt Nødvendig aktsomhet (undersøke, rådføre) Stilles som krav til å forske på et materiale at eier samtidig stiller samlingen åpen for forskning på eierhistorie Inkorporeres et eget avsnitt om hvor alle materielle kilder stammer fra og hvordan de er kommet i institusjonens besittelse i alle dokumenter fra prosjektplan til rapport. Utarbeides enkle skjemaer for å holde oppsyn med hvilke forskere som utfører forskningsoppdrag både for og utenfor institusjonen. I akademiske presentasjoner, gjøre oppmerksom på koblingen mellom plyndring og samlere (Lundén)

Veien videre Er det ønskelig og eller mulig å utarbeide retningslinjer for institusjoner og forskere som kan lette håndteringen av lignende saker i fremtiden? Er det behov for andre nasjonale tiltak?

FortidFremtid F I Forske Dokumentere Identifisere Klassifisere Oppbevare Nødvendig aktsomhet -> T ilbakeføre M Positiv mistanke Opplysningsplikt Usikker Undersøke Rådføre -> K unnskap -> M arked -> B evare

Takk for oppmerksomheten! Sekretariatsleder i NESH, Hilde Wisløff Nagell