3 Les bedre.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
19 Leseproblemer, myter og misforståelser
Advertisements

EN NORSK OPPFINNELSE 5.—7. trinn Presentasjon før oppstart.
15 Notater og markeringer i teksten
LeseUtviklingsSkjemaet
2 Leseferdigheter og lesevaner
4 Bruk øynene riktig.
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
13 Lese fra dataskjerm.
14 Strategier for god lesing
16 Repeter for å huske og forstå
Kurs i Hurtiglesing – Superlesing – Fotolesing
6 Les ord som bilder.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
Hvordan lage spill i power point?
8 Skumlesing.
Effektiv lesing - leseteknikker
Auditiv skanning bok Kommunikasjonsbok som støtte for å uttrykke seg
Skaperen, ordneren og danseren
5 Øk lesesynsfeltet. 5.1 Lesesynsfeltet, lesehastigheten og oppfatningen •Når du fikserer blikket på et sted i teksten, kan du bare lese bokstavene og.
17 Legg forholdene til rette Leseforholdene påvirker lesingen 1.Det fysiske arbeidsmiljøet. 2.Andre fysiske forhold. 3.Mentale forhold. 4.Forhold.
Leselos Metakognisjon - målretting
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Veiledet lesing Mørkved skole
Lesestrategier og leseforståelse
Strategier og kompetanse
Mandag 8. November Powerpoint..
10 Superlesing.
12 Reflekterende lesing.
11 Fotolesing.
9 Skanning.
Dårlig kontakt i h/skulder
Kjennetegn og følgevansker
Lesing – lesetrategier. Aviser i undervisningen
Framtida nå – les og forstå!
Foreldre som gode leseveiledere
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
EN NORSK OPPFINNELSE 5.—7. trinn Presentasjon før oppstart.
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
Krise: fare & mulighet.
Å snakke med seg selv, fali det?
Lesing og lesestrategier
Den andre leseopplæringa Norsk
Panorama Vg2 Basis Lesing Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - vurdere og gi tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Fag og bøker Norsk Matematikk Lekser. Å lese saman med barnet Kvifor…
Hukommelse og glemsel. Hukommelse All den informasjon vi har med oss fra tidligere opplevelser, erfaringer og læringssituasjoner Hvordan virker hukommelsen.
Talevansker: Hva er årsaken? Spesialergoterapeut Hanne Kristin Sigmond slagenheten SSK.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Studieteknikk Bison.
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
Velkommen – presentasjon av deg selv
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Høresansen Høresansen er en av våre viktigste sanser.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Høresansen Høresansen er en av våre viktigste sanser.
Å lese for å lære Den 2. leseopplæringen.
Kapittel 4 Sjangrer Del 3: Skjønnlitteratur, lyrisk diktning
i Word 5 nye måter å jobbe på
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Utskrift av presentasjonen:

3 Les bedre

3.1 Gode leseferdigheter Kunne lese og oppfatte hurtig Kunne anvende ulike lesemåter Kunne kombinere ulike lesemåter Kunne legge forholdene til rette for god lesing

Kunne lese og oppfatte hurtig Bevege øyet riktig når du leser. Øke lesesynsfeltet slik at du kan se mer tekst om gangen. Lese ord som bilder, dvs. oppfatte ord og uttrykk med et raskt blikk. Presse opp lesehastigheten. Unngå vanlige lesefeil og oppklare misforståelser om lesing.

Kunne anvende ulike lesemåter Hurtiglesing: å lese alle ordene hurtig og oppfatte det meste av innholdet. Skumlesing: å lese deler av teksten for å få oversikt eller repetere. Skanning: å lete etter bestemte ord eller temaer. Superlesing: å lese med den maksimale lesehastigheten samtidig som hjernen er i alfatilstand. Fotolesing: å kaste ett blikk på hver side for å få en grov oversikt. Reflekterende lesing: å tenke gjennom og bearbeide teksten.

3.2 Lesestrategi gir bedre lesing Lesestrategiens hovedtrinn: Forberedelse Lesing av teksten en eller flere ganger Etterarbeid Lesestrategiens hovedprinsipp: Få oversikt Få med deg detaljene Få ny oversikt

3.3 Støtte lesingen med andre tiltak Ta notater og gjør markeringer i teksten. Repeter systematisk og ofte. Legg forholdene til rette for god lesing. Styrk konsentrasjon, forståelse og hukommelse. Få vekk vanlige lesefeil. Få hjernen til å fungere bedre.

3.4 Få vekk vanlige lesefeil Bevisst og ubevisst tilbakehopp, dvs. at du hopper tilbake i teksten for å lese ord og setninger om igjen. Visuell vandring (uthopp), dvs. at du hopper framover i teksten eller lar blikket gli ut av teksten. Høytlesing eller indre stemme, dvs. at du sier ordene høyt eller inni deg mens du leser. Bevegelse av hodet, kjeven, leppene, tungen, eller andre kroppsdeler når du leser. Konsentrasjonsproblemer, dvs. at du tenker på andre ting enn det du leser. Feil leseteknikk som skyldes misforståelser og myter om lesing.

3.5 Legg forholdene til rette for bedre lesing Leseplassen. Lesestillingen. Plasseringen av teksten i forhold til kroppen og øynene. Blateknikken. Leselyset. Luftkvaliteten. Pusteteknikken. Temperaturen i rommet. Lyder som kan forstyrre. Søvn og hvile. Trivsel, helse og ernæring.