Presentere meg selv Ny rolle

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Advertisements

Rammeplan for Barnehagens innhold og oppgaver
Evaluering av oktober på blå
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Barns trivsel Tjenesteområde barnehage Gjøvik kommune Til barns beste – satsingsområde i Oppland 2013 – 2014.
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
1. Personalet har kompetanse på rammeplanen. Barnehagene i Bærum: Satsningsområde 2006 – 2009: Implementere rammeplanen i alle barnehagene HOVEDMÅL.
GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen
Levanger kommune enhet Bunntekst 1 Orientering til Driftskomiteen Antall barnehager/eierforhold etc. 8 kommunale (203 barn/ 20,3%) Status for.
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Ny rammeplan for barnehagen
Religion, etikk, filosofi: Ny Rammeplan for barnehagen
Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaverSamfunnsfag i F-utdanninga.
FORELDREMØTE I KORSVOLLTOPPEN BARNEHAGE 24 SEPTEMBER 2008
FORELDREMØTE I KORSVOLLTOPPEN BARNEHAGE 21 OKTOBER 2008
Program for dagen Velkommen Merkevarebygging v/Orangeriet Sammenheng satsingsområde/profil v/fagavd Gruppearbeid Lunsj Presentere gruppearbeid Fagavd.
Vi henter inspirasjon fra barnas livsglede og positive energi.
Møte for nye barnehagestyrere
Styrermøte 21.mars 2013.
Styrermøte 8.september 2011.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Helseetaten Forskrifter og andre dokumenter
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
"God bagasje på livets reise."
Oppdatert pr (NBJ) Barnehageloven.
Barnehagekontoret Styrermøte 10.februar Barnehagekontoret ”Sats tidlig – land trygt”
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
© Bergen kommune Budsjettmål for 2008 For barnehagesektoren Etablere full barnehagedekning Styrke barnehagenes kvalitet.
Styrermøte 16.september 2010.
Presentere meg selv Ny rolle
© Bergen kommune Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen 2007/08 Språk og tallforståelse Digitale verktøy Barns medvirkning.
Barnehagekontoret Styrermøte 3.Desember Barnehagekontoret AGENDA : Velkommen! Kommunalsjefen informerer Informasjon fra MIB-gruppen
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Tilbakeblikk fra desember på Rød. Natur, miljø og teknikk Barna har fått erfare hvordan teknikk kan brukes i leken.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Barnehagens samfunnsmandat
Barnehagekontoret Møte for nye barnehagestyrere 4. september 2008.
Barnehagekontoret Styrermøte 14.februar Barnehagekontoret Statens kompetansesatsing for barnehageansatte i 2013 Vennskap og deltakelse Omsette formålsparagrafen.
Oppdatert pr (NBJ) Barnehageloven.
Rammeplan for barnehagen. Nytt på nytt eller noko heilt anna? Loen mars 2006.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Barnehagene i vår tid Oppdrag En ”annen” barnehage og en annen tid? Horten Turid Thorsby Jansen.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
TLF: –
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Velkommen til nytt barnehageår!. Velkommen til nytt barnehageår Lille Roligheden bygg og organisering Innhold felles – hva er viktig for 1 og 2 åringen.
Kompetanse for mangfold
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
JORDBÆRVEIEN BARNEHAGE
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
Pedagogisk dokumentasjon
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Foreldremøte Odderøya barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Presentere meg selv Ny rolle Viktig for meg å si noe litt kort om kontoret jeg er leder for og hvilke hovedutfordringer vi har akkurat nå. Det er flere nye ansikter her i dag, det kommer stadig flere barnehager i Bærum, og det kan jo også være noen av dere andre som sitter her som ikke helt har den store oversikten over alt bestandig heller!

DEN RØDE TRÅDEN! LE!

1. Personalet har kompetanse på rammeplanen. Barnehagene i Bærum: Satsningsområde 2006 – 2009: Implementere rammeplanen i alle barnehagene HOVEDMÅL Alle barnehagene i Bærum har implementert rammeplanen innen desember 2009. DELMÅL 1. Personalet har kompetanse på rammeplanen. 2. Alle barnehager har en årsplan som viser at loven og rammeplanen er implementert. 3. Det er utviklet sentrale og lokale prosjekter som bidrar til implementering av rammeplanen. 4. Barn, foreldre og personale skal delta. Vi er midt i satsningsområdet vårt, og som jeg etter å ha lest høstens årsplaner vet at 98% er i full gang med!

Satsningsområder Bærum: 2007-2008 Implementering av rammeplan Plan for kompetanseutvikling (Statens strategiplan 2007 - 2010): Pedagogisk ledelse Barns medvirkning Språkmiljø og språkstimulering Samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole Antall, rom og form IKT Helhetlig opplæring Læringssyn og barnesyn

BARNEHAGENES EGET ANSVAR OPPGAVER VÅR 2007 HØST 2007 VÅR 2008 HØST 2008 VÅR 2009 HØST 2009 KAP. 1: BARNEHAGENS FORMÅL, VERDIGRUNNLAG OG OPPGAVER Formålbestemmelse Verdigrunnlag X Evaluere Kvalitetsperm Barn og barndom Barns medvirkning Samarbeid med barnas hjem BARNEHAGENES EGET ANSVAR Barnehagen som pedagogisk virksomhet Leder oppl. Fysisk miljø - LÆRINGSMILJØ Inkluderende fellesskap m. plass til det enkelte barn

OPPGAVER VÅR 2007 HØST 2007 VÅR 2008 HØST 2008 VÅR 2009 HØST 2009 KAP. 2: OMSORG, LEK OG LÆRING: Omsorg og oppdragelse. X Lek Læring Sosial kompetanse Språklig kompetanse Barnehagen som kulturarena

BARNEHAGENE ER GODE PÅ DETTE OMRÅDET? OPPGAVER VÅR 2007 HØST 2007 VÅR 2008 HØST 2008 VÅR 2009 HØST 2009 KAP. 3: FAGOMRÅDENE: Kommunikasjon, språk og tekst X Kropp, bevegelse og helse BARNEHAGENE ER GODE PÅ DETTE OMRÅDET? Kunst, kultur og kreativitet ? Natur, miljø og teknikk Etikk, religion og filosofi Nærmiljø og samfunn Antall, rom og form

Satsingsområde 2004 - 2006 OPPGAVER VÅR 2007 HØST 2007 VÅR 2008 KAP. 4: PLANLEGGING, DOK. OG VURDERING: Satsingsområde 2004 - 2006 KAP. 5: SAMARBEID: Grunnskolen X Barneverntjenesten Helsestasjonen Ppt Utdanningsinstitusjoner UTVALGTE OMRÅDER: Likestilling og likeverd IKT De yngste barna

KOMPETANSEUTVIKLING Hva som er gitt av kurstilbud/foredrag2007-08 Satsingsområder 2007 - 2008 Pedagogisk ledelse Barns medvirkning Språkmiljø/ stimulering Samarbeid barnehage - skole IKT Antall, rom og form Annet Leder-opplæring (R. Nesje) Barnehage-basert vurdering A og B (E. Devold) Aksjonslæring (R. Nesje) FAGLIF FORUM: Ped.ledelse-barnehagen som lærende organisasjon (E. Devold) Veiledning Læring og barnesyn (S. Østrem) Likestilling i barnehagen (Nina Rossholt) Hvordan stimulere til språkutvikling i barnehagen? (Nùria Oliu Moe) Språk 4 Hvordan skape et godt samarbeid med minoritets-foreldre (K. Spernes) Styrking av barns språk-kompetanse (H. Grøtting/W.I. Aasland) Helhetlig opplæring IKT (Nina Bølgan og Ann-Ingjerd Kanestrøm) Fotofortellinger (E. Øiestad) IKT for nyebegynnere (M. Johansen) Etikk i dokumentasjon-sarbeidet Antall, rom og form (Else Devold) Ny formålsparagraf (Inga Bostad) Vold i nære relasjoner

Videreutdanning KOMPETANSEUTVIKLING KOMPED (PUB) Pedagogisk veiledning Småbarnspedagogikk/Barnehagepedagogikk

Prosjekter/utviklingsarbeider i barnehagene som får kompetansemidler fra Barnehagekontoret Barns perspektiver: barn og digitale bilder Nadderudskogen Individuelle utviklingsplaner (IUP) i barnehagen som et ledd i kvalitetssikring av overgang barnehage-skole Helset og Toppenhaug Verden gjennom kunst Østheim Dokumentasjon som kan fange barnehagens særegenhet som pedagogisk virksomhet Mattelek VIER på Lagåsen Hvordan planlegge barnehagens temaarbeid som legger til rette for barns medvirkning? Det Norske Veritas Barnehave Etikk i dokumentasjonsarbeiet Grini, Haslum, Høvik, Søråsen,

ERFARINGSLÆRING Fremlegg på styrermøter Kurs/foredag Nettverksgrupper Dele kompetanse Fremlegg på styrermøter Kurs/foredag Nettverksgrupper

Forslag til satsingsområder 2008-09 Fortsatt: Implementering av rammeplan IKT og bruk av digitale verktøy i arbeidet med barna Helhetlig opplæring (HOL) Progresjon i arbeidet med fagområdene Pedagogisk ledelse – barnehagen en lærende organisasjon Barns medvirkning Språkmiljø og språkstimulering

Se word dokument!

Prosjekter initiert av Barnehagekontoret Etikk i dokumentasjonsarbeidet – er i gang Skapende læring - ”Den kulturelle barnehagesekken” - ? Likestillingsarbeid ? Tverrfaglig samarbeid – blir satt i gang Evaluering av plan for kvalitetsutvikling – skal settes i gang Handlingsplan for mer likestilling i skole og barnehage

Evaluering av ”Kvalitetspermen” Vurdering av visjon, verdier og innhold - revitalisering? - revidering? - avvikling? - noe nytt? Arbeidsgruppe som foreslår hvordan vi skal arbeide med prosessen – høst 2008 Nettverksarbeid - prosess fra januar 2009 Ferdig: Høst 2009 eller vår 2010

Styrermøtene 2008-09 Tema Ressurser til ekstrahjelp Vold i nære relasjoner?

Forslag til tilsyn på kvalitetsutvikling 2008-09 Implementering av rammeplan (føringer 2008-09) Kompetanseutviklingsplan Progresjon i arbeidet med fagområdene, bruke årsplanmal som hjelpemiddel

Hva sier rammeplanen?

Årsplanen skal inneholde: Fra presentasjon på styrermøte april 2006: Informasjon om hvordan barnehagen vil arbeide med omsorg, oppdragelse, lek og læring Informasjon om hvordan barnehagelovens bestemmelser om innhold skal følges opp, dokumenteres og vurderes. Hvordan fagområdene blir tilpasset det enkelte barns og gruppens interesser og det lokale samfunnet. Her må også progresjon tydeliggjøres Hvordan vurderingen skal gjennomføres må nedfelles i årsplanen: Hvilken hensikt? Hva skal vurderes? Hvem skal delta? Hvordan og når skal de delta? Resultatene av vurderingen bør legges til grunn for arbeidet med neste årsplan. Markering av lokale kulturbegivenheter bør nedfelles. Planer for overgang fra barnehage til skole. Konkretisere arbeidet med å legge til rette arbeidet for barns medvirkning Foreldrene må gis mulighet til å delta aktivt i planleggingen av barnehagens innhold. PROGRESJONSPUNKTET

Progresjon Kapittel 3: Fagområdene ”Hvordan fagområdene blir tilpasset det enkelte barn og gruppens interesser og det lokale samfunnet, skal avgjøres i den enkelte barnehage og nedfelles i barnehagens årsplan. Her må også progresjon tydeliggjøres.” s.33 Kapittel 4 Planlegging, dokumentasjon og vurdering ”Alle barnehager skal utarbeide en årsplan. Den enkelte barnehage avgjør i hvilken grad det i tillegg bør utformes planer for kortere perioder. Barnehagen kan også ha behov for en langtidsplan for å sikre progresjon og sammenheng i barns læring og opplevelser gjennom hele barnehageoppholdet.” s. 47 Les punktene. Presentere foredragsholderne

Samarbeid barnehage - skole Barnehagens aktivitetsplan for implementering av lov og rammeplan for 2008/2009 Statlige føringer Kommunale føringer Barnehagens egne satsinger Pedagogisk ledelse Barns medvirkning Språkmiljø/ stimulering Samarbeid barnehage - skole IKT Fagområdet Antall, rom og form HØST 08 VÅR 09

Nettverksdiskusjoner Fag og kompetansegruppen ønsker tilbakemeldinger / torunn.stornes@baerum.kommune.no Rutinene skal være i gang i løpøet av våren. Blir sendt ut i løpet av uken. Skolene skal ta den første kontakten. NB! Minimum. Det er lov å gjøre mer! Ped.tenkning skal jobbe i to år til. Tilbakemelding. Diskuter på 1.møtet dere har!

Søknad om kompetansemidler 2008 Satsingsområder for barnehagen i Bærum kommune: Pedagogisk ledelse Barns medvirkning Samarbeid barnehage - skole Språkmiljø og språkstimulering Antall, rom og form IKT Mer informasjon kan fås ved å kontakte Barnehagekontoret (lisbeth.bjerke@baerum.kommune.no, tlf: 67504579) Søknad fra Barnehage: Eier: Styrer/kontaktperson: Email: Tlf: Internett: www.Baerum.kommmune/ Barnehage Kvalitetsutvikling Det søkes om støtte til Satsingsområde Deltakere Stilling Utviklingsarbeid * Etterutdanningstiltak Videreutdanningstiltak Begrunnelse for søknaden/Kartlagt kompetansebehov: Beskrivelse av tiltaket i forhold til behov og satsingsområde: Vi legger ut nye skjemaer ang. søknad om kompetansemidler. *Legg ved prosjektbeskrivelse. Se mal