Å utvikle ordforråd Senter for leseforsk: Bruk tid på hva ord betyr. De mener å ha funnet en forskjell. Essensielt for barn med flere språk. Å avdekke.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Advertisements

”Når livet setter seg i kroppen…” Livsstyrketrening som en del av Arbeidsrettet rehabilitering Liv Haugli ASVL 5 feb.08.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
– tidlig kommunikasjon
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Et bekymringsløst liv – er det mulig? Matteus 6,23-34
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Kursmøte 3 På-vei-mot f(x) setninger.
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Leselos Ordforråd/metakognisjon
- roller og forventinger
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
SIN BOK Barnehageåret Bilder av de som bor hjemme hos meg :
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Min Problemløsningsbok Navn: ____________________________________ Slik ser jeg ut (tegn eller lim inn bilde):
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
GOD MORGEN.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Smådyrgruppa VI SOM VAR MED PÅ GRUPPA, OLE KRISTOFFER, MILLE, MARIUS S, ESPEN, VETLE, SIMEN OG BENJAMIN.
det første ordforrådet
GRUPPEARBEID, LESEOPPLÆRING 25. OG 26. OKTOBER 5. – 10. TRINN GRUPPE 13 LESEFORSTÅELSE.
I dag snakker vi om psykiske problem:
Barnets sjette leveår Trinn 8. Tema for trinnet Skolestart Barnets tospråklighet Arenaspråk.
Barnehagen som språkarena
Redd Barna og Sinna mann
SØRUM KOMMUNE Du kan gjøre en forskjell!
Du er en viktig del av ditt barns språkmiljø
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Disippel-overføring.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Tiltaksplan og rutiner for språkstimulering.
Uke april -17.april I would like a pizza, please.
Lesing og lesestrategier
Skriving i begynneropplæringa
Norsk som andrespråk LUB
Problemløsning.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Ingvild Aas Grove 1 Helhetlig språklæring v/ Ingvild Aas Grove innhold form bruk.
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
SPRÅK En kort presentasjon av språkutvikling og språkmiljø i vår barnehage. Tale Språkproduksjon Språkforståelse - Verbal - Ikke verbal Underliggende evner.
Ettspråklige og tospråklige ordbøker Hva er forskjellen? (et sammendrag av artikkelen ”Ettspråklige og tospråklige ordbøker i engelskundervisningen”)
Kapittel 34 Ernesto intervjuer en bussjåfør og en ekspeditrise Ernesto.
SKRIV OM SLIK AT SETNINGENE BETYR OMTRENT DET SAMME Kapittel 8 oppgave j.
Omsorg. Omsorg Alle mennesker er avhengig av omtanke og omsorg fra andre.
0 Psykologisk førstehjelp - å snakke vennlig til seg selv og andre Solfrid Raknes, psykologspesialist.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
Samtykke.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Messen - den katolske gudstjenesten
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Ord 1 - fremside Ord 2 - fremside Ord 3 - fremside Ord 4 - fremside
«Bare bok gjør ingen klok»
Kommunikasjon Gode samtaler. Kommunikasjon Gode samtaler.
Vurderingskriterier enkel versjon
Emilios jobb som assistent
Sinne Film:
Tospråklige lærere i Asker Kommune
Kapittel 6 f) Sett inn sin, si, sitt, sine, hans, hennes eller deres.
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Følelser Læring for livet 9.trinn.
«Å være sin egen bestevenn»
Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Å utvikle ordforråd Senter for leseforsk: Bruk tid på hva ord betyr. De mener å ha funnet en forskjell. Essensielt for barn med flere språk. Å avdekke hvilke ord som er vanskelige: - ”uten takt og tone” - befruktning Ord som nesten blir forstått (Liljene på marken uttalt med trykk som i ”marked”) Arbeid med unyanserte begreper som ”sur”

Arbeid med begreper som sur Bok om sinne Drama: Lag en sinna skulptur Samtale: Hvor i kroppen kjenner du sinne? Snakke om ord for sur Lage liste Skrive: ”En gang jeg var sint”

Temaarbeid + tospråklige barn Engasjere følelser Skape dype begreper hos barna. Under- og over- begreper: Hav, bekk, kran Leke, bruke kroppen V: vann (jf Helen Keller) Skrive, tegne Samtaler Lære et vers Gruppearbeid Utedag

Begrepshierarki Vann Ute Inne i hus Hav Innsjø Rennende vann Vann- kran Dusj Saltvann Fersk- vann Bekk Elv Tang Sølepytt!