Regional plan for bærekraftig arealpolitikk og kulturminner

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny partnerskapsavtale - Vedtak 1 Fylkestinget Partnerskapsavtale Østfoldhelsa mellom fylkeskommunen og kommunene godkjennes som samarbeidsavtale.
Advertisements

Fritidsboliger i seterlandskapet
Politisk påvirkningsarbeid i Mental Helse Lysark til studieplan Sosialpolitisk påvirkningsarbeid – Mental Helse Studieplannummer
KOMMUNESAMARBEIDET I VESTFOLD (9-K) LAHOLMEN 14. MARS 2003 Oppsummering Referat styringsgruppen vedlegg 6.
Generelt om Randaberg Kommunen
8 Det politiske systemet i Norge
Rådmannsrollen slik jeg ser den
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Buskerudbysamarbeidet - status Informasjon for Drammen kommune Formannskapet 9.juni 2011 Tore Askim Prosjektsjef, Buskerudbyen.
Bymiljøavtalene – styring og organisering av oppfølging
Forsøksordning med snøscooterløyper Gjennom arealplanlegging etter plan- og bygningsloven.
FRIVILLIGHETSMELDING Hedmark fylkeskommune 1. Verbalforslag årsbudsjett 2011 “Fylkestinget ber fylkesrådet utarbeide en frivillighetsmelding med fokus.
Vannforvaltning som regional planlegging - Verktøy for teknokrati eller politikk? Fagkonferansen, HIOA, 24. oktober 2013 Sissel Hovik.
Arealpolitikk Ole Haabeth, fylkesordfører Østfold Fylkesordførernes sommermøte 8. aug 2011.
Forvaltningsnivåenes roller i planleggingen
Planstrategi som nytt verktøy
12K-STYRET FRA REGIONALE NÆRINGSOMRÅDER TIL BÆREKRAFTIG AREALPOLITIKK
Side 1 Veier videre for 9K Jørund K Nilsen Laholmen 14. mars 2003 Veier videre for 9K.
Skolen – en kommunal virksomhet
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Innsigelsesinstituttet
FN-by prosjektet Samarbeid mellom UNEP/GRID-Arendal, Arendal kommune, Aust-Agder fylkeskommune og Ungdommens bystyre Bygger på ideer og initiativer for.
Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyremøte 14.oktober Geir Vinsand Hva er en samkommune og hva er alternativene? Frosta, Levanger og Verdal.
Aktørenes roller i planprosessene
Strategisk utredning om transportinfrastruktur i nordområdene
Regionalplan for Setesdal Vesthei Ryfylkeheiene og Setesdal Austhei = Heiplanen Hva, hvorfor, litt hvordan. Muligheter.
Fylkesmannen i Sør-Trøndelag Folk og samfunnBarnehage og opplæring Barn og foreldreHelse og omsorgMiljø og klimaLandbruk, mat og reindrift Kommunal styringPlan.
Rjukan – Notodden Industriarv Nominasjon til Unescos Verdensarvliste
Nordlandskartdagene GeoNordland 2005 Satsing på Arealis og Geovekst Magnar Bakksjø Enhet for plan og miljø Kultur- og miljøavdelingen.
Arealplan, innspill, føringer og framdrift
Å lede i det skapende spenningsfeltet - KS’ policy for god ledelse
| 1 Instruktørkurs for kommuner Normen (30min)
xxx 1.
> 9-kommunesamarbeidet Vekst og bosettingsmønster 2 Jonathan Hall.
Regionale forskningsfond
Planstrategi og planhierarki
©All rights reserved - Metier AS- BETTER PROJECTS Fylkeskommunene som tydelig prosjekteier Hva kjennetegner god prosjekteierstyring? …og hvordan foreslås.
Eldrerådsopplæring Øygarden eldreråd Sigmund Olsnes 1Arna Rådgivning Sigmund Olsnes.
1 Helge Kolstad (AP), Østfold fylkesting Landskapsvern og regionpolitikk Hensikten med en estetikkveileder.
Eierstyring Sigdal kommunestyre 16. – 17. januar 2012.
Østlandssamarbeidet Presentasjon på fellesmøte mellom ORE og ØS i Brussel 1. april Ann Irene Sæternes.
Velkommen til dialogkonferanse Hvordan styrke de mellomstore byene på Østlandet som motor for regional vekst og næringsutvikling? Roger Ryberg Fylkesordfører.
Buskerudbysamarbeidet ATM-rådet, 29. februar 2016 Innledning v/Tore Opdal Hansen, leder av ATM-utvalget.
Kommunedelplan for kulturminner og kulturmiljøer Høringsfrist: 31. mars.
Fylkeskommunene ”Fra tjenesteprodusent til regional utviklingsaktør” – sykehusene over til staten Ansvarsreformen Regionreformen
Velkommen til folkemøte Politisk: Knut Sletten, Leder Planutvalget Hans Henrik Hansen, Nestleder Planutvalget Laila Benjaminsen, Medlem Planutvalget Helge.
STRATEGISK STYRING OG LEDELSE: FORUTSETNINGE OG BEGRENSNINGER Irene Dahl Andersen Divisjon for psykisk helsevern Sykehuset Østfold.
Foto: Bjørn Erik Olsen Dialogmøte planlegging Greta Johansen 21.April 2014.
Hva har skjedd i Forollhogna siden området ble vernet for 11 år siden – verneverdier, næring, bosetting. Utfordringer videre Forollhognakonferansen 29.
Noen tanker rundt etablering av grønn grense Øyvind Dalen med bistand fra Gunnar Berglund og Rune Skeie.
Velkommen til folkemøte
Regionreform og kulturpolitikk
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Langsiktige utviklingsgrenser i Vestfold – praktisk bruk og erfaring
Velkommen til strategimøte
Enhetsfylke i Møre og Romsdal
Terje Skjeggedal og Roald Lysø
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk Næringsperspektivet i revideringen av RPBA Verdiskaping Vestfold 6. september 2017 Rådgiver Magnar Simensen.
Evaluering av ”Fritt Fram”
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Kulturminneforskning i et miljøforvaltningsperspektv
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
Anne-Marte Kolbjørnshus, komitéleder
Massehåndtering og kulturminner
KOMPETANSETILGANG I REGIONALE ARBEIDSMARKEDER
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Utskrift av presentasjonen:

Regional plan for bærekraftig arealpolitikk og kulturminner

Alt vokser unntatt arealene. Knapphet på arealer. Matjord, kulturminner m.m. Ikke lenger drømmen om småbruk på landet.

Arealplanlegging i Norge Grunneier/utbygger Offentlige organ, lover, forskrifter

Hvorfor? Kommunene ville. Kulturminneforvaltningens mål om «tidlig & tydelig». Oppdrag fra fylkestinget i Strategisk kulturplan. Kommunene ville 30 års-perspektiv. Fra detaljer og enkeltsaker til helhet. Gjensidig forpliktende. Unngå innsigelser. Tidlig og tydelig Troverdighet og gjennomslagskraft. Strategisk kulturplan. Være drivkraft i samfunnsutviklingen. Bruke kulturarven til å berike byer og tettsteder. Utvikle og effektivisere forvaltningen. Dele kunnskap og kompetanse.

Hvordan? Politisk styringsgruppe - ordførere Administrativ prosjektgruppe – rådmenn Treffpunkt med andre regionale myndigheter Fylkeskommunen er sekretariat Fylkestinget er formell beslutningstaker Oppløp for 3-4 år siden. Kulturarv med. Med på alle møter, verksteder, redegjørelser + intern prosess. Tar ansvar for fagfeltet hele veien fram til ferdig produkt. Krever MYE arbeid og må prioriteres. KA bruker 15% på utvikling resten på drift. Mål, strategier og retningslinjer var på høring våren 2012. To høringsrunder. Vedtak i fylkestinget i mars 2013.

Skjær i sjøen Hvilke krefter styrer egentlig boligbygging? Attraktivitet = lav tetthet og store tomter? Fag og politikk Konsensusprinsippet Prosesstretthet Kulturminneloven Marked, demografiske endringer. Hva kan man planlegge seg til? Tilby noe annet enn Oslo. Interessekonflikter. Gjenvalg. Konsensus vanskelig i små kommuner tett på hverandre. Kml: dispensasjon, registrering, kostnadsdekning. Østlandsposten

Hovedgrep Forutsigbarhet Gi og ta Kulturmiljøer – ikke kulturminner Kulturmiljøer med streng forvaltning Liberal forvaltning innenfor omforente grenser Business as usual utenfor disse grensene

Innenfor og utenfor Innenfor: Retningslinje anbefaler at kulturminneinteresser avklares på et tidligst mulig stadium. § 9 før høring. Disp § 8, 4. ledd avgjøres i høringsperioden. Kommunene tar inititativ. § ) helst før overordnet plan på høring. Høytekno der formålstjenlig. Mer liberal forvaltning hvor hensikten er å fremme ønsket samfunnsutvikling tett på kulturminnene. Fjerning er alternativ. Utenfor: Business as usual. Kml §§ 10 (9) og 8.4. Hva når avveining vern – samfunnsinteresser er gjort på så overordnet nivå og i en slik prosess? Har ingen detaljer omveiføring, byggehøyder og slikt.

37 kulturmiljøer KRITERIER Helhet med landskapsrom Funnpotensial Kildeverdi Opplevelsesverdi Tidsdybde-egenart-variasjon 37 kulturmiljøer pekt ut raskt, turte å velge. Erfaring. Alle er regionalt og nasjonalt viktige. Noen har også internasjonal verneverdi. Kulturmiljøene er representative for Vestfolds kulturminnebestand. Spesialskrevne tekster. Retningslinje: Nevner kriterier, valgt ut fra kunnskap, faglig skjønn og utøvelse av myndighet delegert etter kulturminneloven. Skal sikres i hensynssoner i kommune- og reguleringsplaner. Inntil de inngår i vedtatte kommunale arealplaner, vil tiltak i kulturmiljøene vurderes av regionale kulturminnemyndigheter fra sak til sak. Nevner vernehensyn til bestemmelser (helhet, ikke rive, nye bygninger tilpasses særpreg, steingjerder/styvingstrær/veier bevares, tilrettelegging, hugst).

Fortetting og transformasjon Fortetting med kvalitet. Retningslinjer: Nye tiltak inntil områder lagt til hensynssone kulturmiljø eller spesialområde bevaring skal tilpasses områdets særpreg. Tiltak i nærheten av bygninger fredet etter kulturminneloven skal tilpasses den fredete bygningen og miljøet for øvrig. Fortetting og transformasjon skal foregå i tråd med analyser av de kulturhistoriske bygningsmiljøenes tålegrense. I handlingsplan. NB.