Innsigelsesinstituttet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
UU og Fylkesmannens rolle
Advertisements

Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
Ny plan- og bygningslov og nye muligheter for uu-arbeidet
Nyere tids kulturminner i kommuneplanens arealdel
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
Det kommunale og det statlige barnevern
Plan- og bygningsloven som virkemiddel for kulturminneforvaltninga
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Ved Ola T. Heggem Statssekretær Landbruks- og matdepartementet Jordvern og arealpolitikken.
Tidsfrister i planleggingen
Arkitektbransjens erfaringer og opplevelse av prosessen
”Tilpasning til nye værforhold” - Lunsjseminar KS 19. september
Samarbeidsavtale mellom Plan- og bygningsetaten og bydelene
Samordning av statlige innsigelser i Aust-Agder
Fylkesmannens Plankonferanse 2013 Fellesuttalelse fra Ordførermøtet på Helgeland 18. oktober 2013 Besøksadresse: Strandgata 52 | Rådhuset, 8800 Sandnessjøen.
Kort om forsøk om samordning av innsigelser - FOSIN -Nordland Plankonferansen 11. desember 2013.
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
Arealpolitikk Ole Haabeth, fylkesordfører Østfold Fylkesordførernes sommermøte 8. aug 2011.
Dialog om kommunal og regional planstrategi Marit Moe, KS Midt-Norge/Nord-Trøndelag, rådgiver
Forvaltningsnivåenes roller i planleggingen
Planstrategi som nytt verktøy
Ny plandel i plan- og bygningsloven. 2 Miljøverndepartementet februar 2008 Ny plandel i PBL Ny plandel av plan og bygningsloven Lovforslaget lagt fram.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Handlingsplan for økt tilgjengelighet gjennom universell utforming Satsingen på pilotkommuner (tiltak BU 31) Forventninger til pilotkommunene Ekspedisjonssjef.
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
Nils Marstein Riksantikvarens rolle i byggesaker.
Elise Nordskag Rådgiver areal og plan Bykle kommune
Roller og ansvarsdeling En enklere hverdag... Kulturminneforvaltningen Kommuner, fylkeskommuner, sametinget, museer, Riksantikvar Nasjonal, regional og.
Verktøy i pbl. Kulturminner, kulturmiljø og landskap.

Aktørenes roller i planprosessene
Opplæringspakken for barnerepresentantene Juridisk forankring av hensynet til barn og unge.
Regionalplan for Setesdal Vesthei Ryfylkeheiene og Setesdal Austhei = Heiplanen Hva, hvorfor, litt hvordan. Muligheter.
Informasjon og nyheter: Ny plandel til plan- og bygningsloven Framtidens byer - Fornebu Seniorrådgiver Øyvind Aarvig.
Tanker rundt samarbeidet i Trøndelag Nye muligheter i ny plan- og bygningslov v/Alf Daniel Moen.
Arealplan, innspill, føringer og framdrift
Markaloven og Maridalen Fem fylker – 19 kommuner 310 km2 i Oslo 850 km2 i Akershus 325 km2 i Buskerud 210 km2 i Oppland 5 km2 i Østfold Til sammen 1700.
Regjeringens stasing på barnevern – hva foreventes av kommunene Kjell Erik Øie Statssekretær.
1 Temadag kommunedelplan Tromsdalen Enhetsleder Øivind Holand.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Idrettsrådets ansvar og rolle
Barnevernet sett fra Regjeringens side Innlegg på kommunekonferansen til Nordland Fylke Kjell Erik Øie Statssekretær
Kreativ planlegging for en kreativ region?. Evalueringen av Felles fylkesplan Startet rundt årsskiftet 2004/2005 Har fulgt planprosessen fram til høsten.
Helseforetakene og kommunalt selvstyre i skjønn forening
Forsøk med samordning av statlige innsigelser til kommunale planer (innsigelsesforsøket)
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
Helhetlig forvaltning av vassdrag og kystvann - forvaltningsplanen - Anders Iversen, DN Jon Lasse Bratli, Klif.
NY PLANDEL I PLAN- OG BYGNINGSLOVEN Generell del, Nasjonal del, Regional del Erik Sveistrup, seniorrådgiver Avdeling for regional planlegging, MD PBL-konferanse,
1 Innledning på plankonferansen Utbygging av IC-triangelet innen sammen om bedre og mer effektive planprosesser.
Ny planlov, nye muligheter Morten Strand, spesialrådgiver i KS.
NVF-seminar Forvaltningsreformen og samferdsel Plan- og beslutningsprosesser KVU/KS1-prosesser og planprosess etter plan- og bygningsloven Marit Winther.
Dialog i plansaker Bodø 21. april Pbl. § 1-1, andre ledd Planlegging etter loven skal bidra til å samordne statlige, regionale og kommunale oppgaver.
Plansamling - Hadeland Samhandling - effektive planprosesser Runa Bø – 3. november 2016 Bilde.
Forvaltningsplanen er sektorovergripende og skal bidra til å styre og samordne både vannforvaltning og arealbruk på tvers av kommune- og fylkesgrenser.
Arealforvaltning etter plan- og bygningsloven
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Erfaring med likebehandling av kommunale og private barnehager
Samhandling for effektive planprosesser
«Ytringsfrihet og varsling i norske kommuner og fylkeskommuner»
Et verktøy for helhetlig styring Har kommunene behov for et verktøy for helhetlig styring? Markedsundersøkelse og utvikling av styringsverktøy.
Private aktører - veilednings- og kompetansebehov
Enhetsfylke i Møre og Romsdal
Samhandling om plan Fylkeskommunens rolle Regionalt planforum
Samhandling om plan Fylkeskommunens rolle Regionalt planforum
Ungdata i folkehelsearbeidet i Vestfold
Planprosess - litt om roller og oppgaver
Få inn bilder + navn/posisjon på de som sitter i panelet!
Regionalplan for Setesdal Vesthei Ryfylkeheiene og Setesdal Austhei = Heiplanen Hva, hvorfor, litt hvordan. Muligheter 1.
Seniorrådgiver Terje Kaldager
Utskrift av presentasjonen:

Innsigelsesinstituttet En undersøkelse gjennomført for Kommunenes sentralforbund

Bakgrunn Asplan Viak AS og Agenda Kaupang AS et FoU-prosjekt om innsigelsesinstituttets påvirkning av det lokale selvstyret Side 2

Prosjektets formål hvordan innsigelsesinstituttet praktiseres omfanget av innsigelser hvordan innsigelse påvirker det lokale selvstyret hvilke tiltak som kan iverksettes for å redusere omfanget av innsigelser hvilke tiltak som kan iverksettes for å styrke det lokale selvstyret i relasjon til innsigelsesinstituttet Side 3

Prosjektet sier noe om: hva staten kan gjøre hva fylkeskommunen kan gjøre hva kommunene kan gjøre selv Side 4

Data brukt i undersøkelsen KOSTRA Spørreundersøkelse på nett til kommunene og innsigelsesmyndighetene Både til administrasjon og politikere i kommunene Analyser av planeksempler fra 5 fylker Diskusjonssamlinger i de samme fylkene Side 5

Problemer med innsigelser Uenighet om arealbruk eller vilkår i arealplan, men konflikt med nasjonal eller vesentlig regional interesse er ikke dokumentert eller synliggjort Praksis som griper inn i eller representerer en stor risiko for å gripe inn i det lokale selvstyret uten at det er tilstrekkelig grunnlag for det etter § 5-4 i pbl Kan også mangle begrunnelse Side 6

Men selve instituttet har stor legitimitet Side 7

Forbedringspunkter Enhetlig praktisering Begrenses til saker der nasjonal eller vesentlig regional interesse faktisk er berørt Utvikling av arealstrategier for plantema med et særlig behov for å klargjøre nasjonale og vesentlig regionale interesser Side 8

Oppgaver for staten prosess for en fornyet og mer enhetlig praktisering av innsigelse MD, de enkelte fagdepartement og deres ytre etater avgrense bruk av innsigelse til arealkonflikter der nasjonal eller vesentlig regional interesse faktisk er berørt bedre redegjørelse for konflikt med nasjonal eller vesentlig regional interesse i de konkrete innsigelsessakene forsterke planfaglige råd som virkemiddel redusere bruken av varsel om innsigelse Side 9

bedre koordinering av statlige interesser sterkere innretting av sektorveiledere og sektorrettede retningslinjer til i større grad å legge vekt på samhandling, kunnskapsutveksling og veiledning forutsigbar tidsbruk for avgjørelser av innsigelser i MD bedre samordning av kulturminneforvaltningen i plansaker Side 10

Oppgaver for fylkeskommunen regional planmyndighet veiledningsansvar for kommunene i planleggingen forvaltning av kulturminneloven eier av riksveger utvikle samhandlingsrutiner som styrker planfaglige råd som virkemiddel i arealplanleggingen bruk av regional planstrategi og regionale planer for å avklare arealstrategier for plantema der dette er viktig for å klargjøre nasjonale og vesentlige regionale interesser Side 11

Oppgaver for kommunene ta ansvaret som arealplanmyndighet og integrere nasjonale og vesentlige regionale interesser i arealplanleggingen skape rom for lokal utvikling og en bærekraftig arealpolitikk gjennom arealplanleggingen aktivt bruke de tidlige samhandlingsrutinene med berørte myndigheter Side 12

bruke planfaglige råd som gis av berørte myndigheter kvalitetssikre planer som legges ut til høring og offentlig ettersyn gi folkevalgte god opplæring i rammene for kommunens arealplanmyndighet Side 13

Noen utsagn om kulturminner mange kommuner kommenterer at i forhold til fylkeskommunene er det kulturminnesiden som er utfordrende. rigide prosesser forholdet mellom fylkeskommunens kulturminneansvar og Riksantikvaren mange mener Riksantikvaren har en samarbeidsform som er vanskelig for kommunene Side 14

myndighetsområder med uavklart ansvar eller roller i første rekke knyttet til fylkeskommunene forholdet mellom fylkeskommunene som kulturminnemyndighet og Riksantikvaren Side 15

forholdet mellom fylkeskommunen og Riksantikvaren i arealplansaker ansvarsforholdene mellom fylkeskommunene og Riksantikvaren i arealplanleggingen uoversiktlig og lite forutsigbar for kommunene situasjonen der fylkeskommunen samtidig er kravsetter og utfører av kulturminneregistreringer forholdet mellom fylkeskommunen og Riksantikvaren i arealplansaker Side 16

www.ks.no/PageFiles/25668/114014_Inn sigelsesinstituttet_rapport.pdf Les mer her: www.ks.no/PageFiles/25668/114014_Inn sigelsesinstituttet_rapport.pdf Side 17