Status for Kunnskapsløftet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
Advertisements

Hvordan redusere frafall i fag- og yrkesopplæringen gjennom samarbeid?
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Læring på arbeidsplassen
Grete Haaland Sund HiAk,
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Yrkesfaglig konferanse Opptek Tysværtunet, 18.oktober 2012
Gjennomgående dokumentasjon i fag- og yrkesopplæringen Hva er hensiktsmessig dokumentasjon? v/Thomas Norland avdelingsleder, kompetanse- og utviklings.
• Teknikk og industriell produksjon • Elektrofag • Bygg- og anleggsteknikk • Restaurant- og næringsmiddelfag • Helse- og sosialfag • Design, medier og.
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
2 Konferanse for fag- og yrkesopplæring 30. november 2010 Forbundssekretær Halvor Langseth fra debatten i Faglig råd for Bygg- og Anleggsteknikk :  mange.
SAMLING OPPLÆRINGSKONTOR FORMIDLING LÆREKANDIDATER STATUS 7. APRIL 2010.
Byggnæringen i omstilling Hvordan ta vare på kompetansen i omstillingstider? Jørgen Leegaard Kompetansedirektør BNL.
Utfordringer for byggenæringen v/Thomas Norland Avdelingsleder, kompetanseavdelingen Entreprenørforeningen – Bygg og Anlegg, EBA 3. november
Marirosa Seu Stokkmo og Assad Nasir
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Fagopplæring -yrkesfag
Fagopplæring i arbeidslivet OpplæringskontorDimensjoneringMarkedsføringFormidling.
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Innlegg på konferanse, Tromsø,
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
Eksamen i Kunnskapsløftet
Pilotprosjekt læreplan kjemiprosess i den videregående skolen (VGS)
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?

Dokumentasjon på at vurdering er gitt!
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
har vi gleden av å invitere til
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
Overgangsprosjektet – NY GIV
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Hvordan lykkes med yrkesfag
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
”Skolens yrkes- og utdanningsveiledning” - tiltak i St. meld. nr. 16 ( ) …og ingen sto igjen Innlegg på konferanse, Bergen, september.
Inntakskontoret bidrar med tall og erfaringer Fagopplæringen bidrar med tall, prognoser og erfaringer (innhentet fra arbeidslivet, intensjonsavtaler) Skolene.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
God rådgivning for veien videre i utdanning og arbeidsliv
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
YRKESOPPLÆRINGSNEMNDA (YON)
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
PROGRAMFAG TIL VAL Om faget og førebuing til oppstart
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Fagopplæring i Vest-Agder Bjørn Olaf Pedersen, rådgiver Utdanningsavdelingen.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Helsefagarbeideren En presentasjon. Om helsefagarbeideren Erstatter dagens hjelpepleier- og omsorgsarbeider- utdanning 2+2-modellen "Aksjon helsefagarbeider"
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.

Arbeidet med ny tilbudsstruktur for yrkesfag
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Fagforbundet Vest-Agder
Are Solli og Kristian Ilner
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Studiespesialisering
Utskrift av presentasjonen:

Status for Kunnskapsløftet Litt bakgrunn og historie Litt om styring og organisering Litt om læreplanene Litt om bransjens ønsker Litt om hva bransjen har fått så langt Litt om hva bransjen kranglet seg til Litt om hva bransjen mangler svar på Litt om hva bransjen nå skal gjøre Opplæringskontorene for rørleggerfaget 20080522

Bakgrunn NOU 2002: 10 Førsteklasses fra første klasse Forslag til rammeverk for et nasjonalt kvalitetsvurderingssystem av norsk grunnopplæring Delutredning fra et utvalg oppnevnt ved kgl. res. 5. oktober 2001. NOU 2003: 16 I første rekke Forsterket kvalitet i en grunnopplæring for alle Utredning fra et utvalg oppnevnt ved kongelig resolusjon av 5. oktober 2001 Avgitt til Utdannings- og forskningsdepartementet 5. juni 2003 Opplæringskontorene for rørleggerfaget 20080522

Bakgrunn St.meld. nr. 30 (2003-2004) Kultur for læring Tilråding fra Utdannings- og forskningsdepartementet av 2. april 2004, godkjent i statsråd samme dag. (Regjeringen Bondevik II) Opplæringskontorene for rørleggerfaget 20080522

Opplæringskontorene for rørleggerfaget 20080522 7.4 Tilbudsstrukturen i videregående opplæring Departementets vurderinger Tilbudsstrukturen må også i større grad enn i dag bidra til at arbeidslivet får den kompetansen det har behov for. Dette innebærer blant annet at strukturen må utformes slik at de som gjennomfører videregående opplæring, har nødvendig fagkompetanse innenfor den utdanningen de har gjennomført til at arbeidslivet vurderer dem som verdifull arbeidskraft, og at de har tilstrekkelig bred kompetanse, i faget og generelt, til å møte omstillinger i bedriften, i yrket og i arbeidsmarkedet. Dette hensynet må ivaretas ved å sikre at elever og lærlinger i løpet av videregående opplæring får tilstrekkelig grad av spesialisering i det yrket de har valgt, samtidig som de oppnår tilstrekkelig bred kompetanse. Arbeidslivets behov må også ivaretas på den måten at det utdannes nok arbeidstakere til å dekke behovet for arbeidskraft innenfor de forskjellige bransjer, fag og yrker. Det er også viktig at den delen av ungdomskullene som skal ta videre utdanning i fagskole, på høyskole eller universitet, er faglig kvalifisert for dette. Disse elevene må ha ervervet en kompetanse som gjør dem i stand til å gjennomføre utdanning på dette nivået, i Norge eller i utlandet. Opplæringskontorene for rørleggerfaget 20080522

Opplæringskontorene for rørleggerfaget 20080522 Kunnskapsløftet Demokrati og danning Mening Relevans Helhet og sammenheng Kompetanse - Praktisk arbeid Differensiering – nivå og interesser Samarbeid skole arbeidsliv – ulike læringsarenaer Bredere utdanningsløp med økt vekt på de grunnleggende ferdigheter, og fleksibilitet i organisering og gjennomføring av undervisningen Opplæringskontorene for rørleggerfaget 20080522

Kunnskapsløftet Lokal frihet til valg av metoder i undervisningen Sterk økning i lokal tilpassing av fagstoff Fokus på målstyring og mestring av utvalgte faglige utfordringer Fortsatt yrkesfaglig styring gjennom samarbeid med partene om rammer og krav Individrettingen øker sterkt gjennom ”prosjekt til fordypning” Krav til en omfattende kvalitetsoppfølging av at kompetanseplattformen nås Opplæringskontorene for rørleggerfaget 20080522

Styrings- og organisering Kunnskapsdepartementet Utdannings-direktoratet (UDIR) Samarbeidsrådet for yrkesopplæring (SRY) Partene, lærere, skoleeiere, to dept. Faglige råd, et for hvert yrkesfaglige utdanningsprogram Y-nemnder Fagutvalg Opprettes av de faglige råd etter behov Opplæringskontorene for rørleggerfaget 20080522

Læreplanene - forskrifter Deltakelse fra partene – stramme rammer Mange runder før ferdige, men ble de bedre? Korte læreplaner – lite detaljerte i forhold til R94 Vg 3 fastsatt 19. mars Kompetanseplattformene henger nå i luften Dep og UDIR har i flere omganger forsikret at nødvendige endringer skal komme raskt Opplæringskontorene for rørleggerfaget 20080522

Hva ønsket bransjen av Kunnskapsløftet? En bedre fagopplæring enn R94 Gode og styrende læreplaner basert på sluttkompetansen Flere timer fag Yrkesretting av fellesfag Relevant yrkesteori Fleksibilitet i gjennomføring av opplæringen 0+4, 1+3 og 2+2 Justering i struktur Nei til ”mappevurdering” som eksamensform Gjeninnføre begrepet ”yrkesteori” Eksamen i praksis og teori ved avslutning av Vg2 Eksamen i teori før svenneprøven Opplæringskontorene for rørleggerfaget 20080522

Opplæringskontorene for rørleggerfaget 20080522 Hva fikk vi? En bredere (ikke bedre!) fagopplæring Lite detaljerte læreplaner (forskrifter) Færre (ikke flere!) timer fagspesifikk undervisning Prosjekt til fordypning (ikke spesifikk yrkesretting av fellesfag) Bred tverrfaglig teori Ingen reelle valg av alternative løp (fylket bestemmer) Kombinasjon av mappe- og sluttvurdering? Yrkesteoribegrepet lagt dødt Ingen teorieksamen ved avslutning av Vg2 Lite som tyder på en sluttevaluering i teori Opplæringskontorene for rørleggerfaget 20080522

Opplæringskontorene for rørleggerfaget 20080522 Hva kranglet vi oss til? Utvidet læretid Bedre samsvar mellom kompetanseplattform og læreplaner Målrettet ”Prosjekt til fordypning” Ivaretakelse av bransjenes egenart Opplæringskontorene for rørleggerfaget 20080522

Opplæringskontorene for rørleggerfaget 20080522

Opplæringskontorene for rørleggerfaget 20080522

Opplæringskontorene for rørleggerfaget 20080522

Opplæringskontorene for rørleggerfaget 20080522 Hva mangler vi svar på? Teorieksamen Vg3 Eksamen Vg2, praktisk/teoretisk 0+4, 1+3, 2+2: Fleksible løp Eksamen felles programfag her? Innhold? Kompetanseplattform og læreplan Kryssløp (programfag, programområder) Innhenting Utsettelse av søknadsfrist som nå er 1. mars (1/3 av skoleåret igjen) Statistikk/dimensjonering/rådgivning Status til kompetanseplattformen Opplæringskontorene for rørleggerfaget 20080522

Hva skal bransjen gjøre nå? Styrke opplæringskontorene Etablere opplæringskontor i Østfold Opprettholde rekrutteringsinnsatsen Utvikle relevant læremateriell Kjøre hardere på alternative løp Holde god kontakt med faglærerne Stresse Udir og Dep på klare vedtak på ubesvarte spørsmål Politisk lobbing på lokalplanet Styrke kontakten mot skoler og bedrifter Etablere virkemidler mot frafall og stryk BNL engasjerer 2 personer i 20% stilling for oppfølging av Kunnskapsløftet (Arvid Søgård og Liv Ellen Espenes) Opplæringskontorene for rørleggerfaget 20080522