Lederskap 2012 Utvikling – og relasjonskompetanse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Relasjonsledelse i klasserommet
Lederskap 2009 Utvikling av relasjonskompetanse Samhandling og suksess Møre og Romsdal fylke Hvilke ferdigheter kreves av relasjonsledere ? Hvordan trene.
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Læreren som administrator og leder
Kommunikasjon og relasjonskompetanse
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Hønefoss politistasjon
Motivasjon.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
KLASSELEDELSE.
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
LEDELSE.
Ledelse i endring Hanne Kristin Rohde
NESO Formannsskole Ledelse
Tema: Velkommen til foreldremøte på Malakoff videregående skole
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag (NB
Danning – å skape seg selv
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Tillit Tillit er bærebjelken i gode relasjoner
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Rolighetsmoen barnehage
Hvorfor kommunikasjon …? 1: Praktisk: - Grunnleggende ”redskap” i sosialpedagogisk arbeid 2: Teoretisk: Kommunikasjonsteorien hevder at det er bestemte.
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
Skoler og barnehager i Finnmark Alta mars 2013
Aktører, roller og relasjoner Noen punkter fra rollespill Bortreiseseminaret mars 2002.
Venn kommer av norrønt: Vinr
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
"God bagasje på livets reise."
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag. Noen grunnleggende fakta om livets gang som det er bra å bli klar over tidlig Ingen velger sine gener Ingen.
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
Lederstil og Motivasjon.
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
RELASJONSPEDAGOGIKK Jan Spurkeland
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Hva skal måles? Drivere eller resultatindikatorer…. ? Resultatindikatorer (for eks. regnskap) sier noe om hva resultatet ble Driverne (ENGIN)
Opprettholdende faktorområder
Forhold til ledelse/styrer Hvor fornøyd/misfornøyd er du med: Styrer som personalleder? Styrer som administrativ leder? Styrer som leder for den pedagogiske.
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
Læringsledelse og rolleforståelse i voksenopplæringen
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Samling 4, Klasse 19Tromsø januar 2015
Når det røyner på…hvilke lederegenskaper er viktige
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Vi vil «være sammen»; for barna…
Lederskap 2016 Utvikling av relasjonsledelse og relasjonskompetanse som grunnlag for rådgiverarbeid Rådgiversamling 22.april 2016 Hvordan mestre Relasjonskompetanse.
Åpenhet og relasjonskompetanse Organisasjon: 2015 : AKAN Foredrag ved Jan Spurkeland.
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Lekens egenverdi.
Hvordan forebygge mobbing?
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Verdensdagen for Psykisk Helse
Utvelgelser og utvikling av lederkandidater i kommunal sektor
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Relasjonskompetanse på Skeie skole
Hvordan lese rapportene
Ressursfokus vs mangelfokus
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Lederskap 2012 Utvikling – og relasjonskompetanse Sykepleierforbundet 1. november 2012 Hvilke ferdigheter kreves av relasjonsledere ? Hvordan trene ?

En trilogi om ledelse Jan Spurkeland En trilogi om ledelse som går fra grunnleggende lederteorier i boken Relasjonsledelse, via utdypning av Relasjonsbegrepet i boken Relasjonskompetanse, til boken Prestasjonshjelp som tar begrepet videre og synliggjør verktøy og holdninger som gir deg mulighet til å bli en god prestasjonshjelper! Relasjonspedagogikk: Oppnå bedre læring ved å høyne kvaliteten på relasjonen lærer–elev, den viktigste enkeltfaktoren for læring. Pedagogisk tilrettelagt for studier og personlig utvikling.

Kompetansenettverket Relasjonsledelse Norge består av fire frittstående samarbeidspartnere som dekker hele Norge. Alle er vi erfarne konsulenter, har tatt tilleggsutdanning i relasjonsledelse og er autoriserte brukere av konseptet. Vi har alle coachingutdannelse. Elin Gullesen Bratt Jan Spurkeland Helga Bognø Øyvind Røkenes

Norsk lederstil Relasjonsledelse bygger på norsk ledertradisjon Kjennetegn: Mindre statusforskjell mellom leder og medarbeider Likeverdighet, tillit og samarbeid er verdier som preger forholdet De tillitsvalgte har betydningsfull innflytelse i organisasjonen Arbeidsmiljøloven og norsk lovverk sikrer medvirkning og involvering. Verdens ledende demokrati

Forming/Omforming Å gi seg selv rom til å formes/omformes Å tillate seg selv å eksperimentere med egen atferd egne handlinger egne holdninger egne vaner Fra fange til president

Endringstrappa Vanskelighetsgrad Ny kultur Organisatorisk praksis Gjøre noe nytt sammen med andre Organisatorisk praksis Emosjonelt nivå Gjøre noe nytt alene Individuell praksis Emosjonelt nivå Ønske/foretrekke noe nytt Holdninger Emosjonelt nivå Lære eller mestre noe nytt Ferdigheter Intellektuelt nivå Kunnskaper Forståelse Intellektuelt nivå Tid

Tilbakemeldingsvinduet Sterk anerkjennelse Motivert/verdsatt Stolt Energisk Godt selvbilde Lojal Forvirret Ubalansert Manipulert Utrygg Sliten/nedbrutt Redd/bekymret Illojal Svakt selvbilde Demotivert/ikke verdsatt Ros Likegyldig Uengasjert Usikker Svekket selvbilde Svak Korrektiv Sterk neglisjering

Tilbakemelding 4 delferdigheter Gi ros Gi korrektiv Ta imot ros Ta imot korrektiv Økende vanskegrad Større relasjonelt mot

RAUS-testen R A U S 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Ja. Stemmer helt Nei.Stemmer ikke 1. Jeg føler meg velkommen på jobb hver dag = R(gode relasjoner) Jeg kjenner meg verdsatt på jobben = A (får anerkjennelse og ansvar) Jeg utvikler meg ved å være på jobb = U(blir mer kompetent) Jeg blir glad av å være på jobb= S ( opplever humor og jobbglede)

Hustavle for relasjoner Her skal du merke - at du blir sett - og verdsett

Humor og helse Utgangspunkt Varm humor – og – kald humor Bare mennesker – og alle mennesker har sans for humor. En sosial lek der det skapes munterhet. Planlagt eller improvisert. Varm humor – og – kald humor Som vil noen vel Som kun vil glede Som ikke vil ramme noen Som vil bygge en relasjon Som vil såre/skade noen Som vil bryte en relasjon Som vil skape avstand

Hvordan jobber Daniel Dareus med Relasjonsledelse i koret sitt ? Hvilken lærdom kan overføres til praktisk Relasjonsledelse ?

Relasjonell lytting: Intensjonslytting Å lytte på: Å lytte på : Intensjonskanalen Feilsøkingskanalen Lytteren hører og oppfatter: Lytteren hører og oppfatter Budskapet – ikke ordene Helheten – ikke detaljer Verdier – ikke formuleringer Hele uttrykket – ikke kun det verbale Visdommen – ikke det ufullkomne Ordene – ikke intensjonen Detaljene – ikke helheten Formuleringene – ikke intensjonen Utvalg av uttrykket- ordene Det ufullkomne – de formelle feilene Intensjonslytting Korreksjonslytting

Ny forskning 2012 Ukeavisen Ledelse 24.jan.2012 Prof. Bård Kuvaas, BI og førsteamanuensis Andres Dysvik , BI: Undersøkelse omkring støttende ledelse og resultater av den lederstilen: 550 ansatte ved 75 bensinstasjoner: Den fjerdedelen av bensinstasjoner som hadde høyest score på støttende ledelse hadde i gjennomsnitt 38 % bedre resultater enn den fjerdedelen som scoret lavest. Støttende ledelse ble definert som at lederen er opptatt av medarbeidernes bidrag til organisasjonens ve og vel, at lederen bryr seg om deres velvære og at de har det bra på jobb.

Forskning «Det studiet av mer enn en million Bård Kuvaas: Professor ved Handelshøyskolen BI(DN 11.august 2012): «Det studiet av mer enn en million medarbeidere og ledere viser, er at forhold som tillit,gode relasjoner mellom medarbeider og leder, selvbestemmelse i jobben, støttende ledelse, rettferdige ledere o.s.v. gir bedre arbeidsprestasjoner og mer dedikerte medarbeidere.» Bård Kuvaas:Tillit lønner seg (DN,14.09.2010)

Vindu for ledelse Resultat Høy Krav Engasjement Press(og stress?) Mål Oppgaver Ytelse Helsefarlig ? Engasjement Motivasjon Trivsel Ytelse Helsegod Medarbeiderfokus Resultatfokus Medarbeidersamtaler Utvikling/ jobb integrert Veiledning Konflikthåndtering Tillit Humor Tidspress Jobbkrav Ressursutnytting Prestasjonskrav Teknikk Økonomi Koseklubb Trivsel Lavt oppgavefokus Lav ytelse Helse Likegyldighet La-skure Meningsløshet Høy Lav Relasjon

Kunstig og naturlig autoritet Kunstig autoritet: Posisjon og makt Naturlig autoritet: Relasjon og tillit Det oppstår lojalitet i forholdet

Relasjonsledelse ”Dei blæs i segla mine”

Avhengighetsmodellen Medarbeiderne Lederlaget Miljøvoktere Tillitsvalgte Relasjonslederens avhengighet Kunder Leverandører Kontekst Lokalt/nasjonalt Myndigheter Samarbeidsorgan BU o.a. Eiere

Relasjonskompetanse Ferdigheter , evner og holdninger som etablerer, utvikler , og vedlikeholder relasjoner mellom mennesker. Basis: Relasjonelt initiativ Relasjonelt mot Relasjonell energi

Relasjonskompetanse

Grunnlaget for å lede Du kan ikke lede folk du ikke kjenner! Mor Theresa: Do you know your people? Do you love them? Du kan ikke lede folk du ikke kjenner! Du kan administrere folk du ikke kjenner. En datamaskin vil overta. I mellomtiden kan en sekretær gjøre denne jobben.

Hele mennesket 24-timers mennesket. Det fargerike fasettmennesket. Fag Framtid Familie Fortid Historie/biografi «Roman» Fritid/interesser

Det sympatiske menneske Trekk Historie Atferd Det usympatiske: Lett å mislike Irriterende Egoistisk Kunsten å bli glad i folk består i å observere ”det sympatiske menneske”