Undervisning Irene W. Langengen Forskningsbibliotekar Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjeneste irene.langengen@kunnskapssenteret.no
Kunnskapsbasert praksis: trinnene Refleksjon i fagutøvelsen; Erkjenne og identifisere informasjonsbehov Implementere Formulere spørsmål Vurdere kunnskapen opp mot skjønn, verdier og preferanser The evidence based practice cycle. Gjennomføre litteratursøk - lete! Kritisk vurdere forskningsbasert kunnskap
Undervisning Ulike faggrupper Ulike typer kurs Ulike fagmiljøer Sykepleiere Leger Fysioterapeuter Jordmor Helsesøster Byråkrater Bibliotekarer Ulike fagmiljøer Giftinformasjonssentralen Sykehusavdeling Studenter Ulike typer kurs KBP-kurs (der søking er en del) Søkekurs STOR PÅGANG! http://www.irisdesign.no/SHdir/html/sample-1.htm
E-læring
Bakgrunn Statens institutt for folkehelse (Folkehelsa) Midten av 90-tallet: utdanning i folkehelsevitenskap for ulike helseprofesjoner KBP et tema i kursrekken Etterspørsel etter kurs Formidlingsgruppe 2002: Sosial- og helsedirektoratet Enda mer etterspørsel... Prosjekt “Læringsarena” Nå: delprosjekt i Helsebiblioteket.no Det er ikke nok bare å gjøre forskning lettere tilgjengelig. Det må også bygges kompetanse i kunnskapshåndtering.
E-læring Målsetning Målgruppe Hensikt: Å gi en enkel innføring i kunnskapsbasert praksis Målgruppe Ansatte i helsetjenesten Andre: studenter, bibliotekarer Hensikt: Introduksjon for “nybegynnere” Forberedelse til kurs Repetisjon etter kurs
Innhold De tre første trinnene i KBP: Formulere gode spørsmål Finne frem til relevant forskningslitteratur (litteratursøk) Kritisk vurdere forskning (primærstudier og sekundærstudier) Anvende forskning i egen praksis Evaluere praksis
Moduler Basismoduler: Dybdemoduler: Introduksjon Spørsmålsformulering Forskningsmetoder Litteratursøk Dybdemoduler: Kritisk vurdering – introduksjon Randomiserte kontrollerte studier Systematiske oversikter Cochrane Library Medline
Kunnskapsbasert praksis: trinnene Refleksjon i fagutøvelsen; Erkjenne og identifisere informasjonsbehov Implementere Formulere spørsmål Vurdere kunnskapen opp mot skjønn, verdier og preferanser The evidence based practice cycle. Gjennomføre litteratursøk - lete! Kritisk vurdere forskningsbasert kunnskap
http://www.irisdesign.no/SHdir/html/sample-13.htm