Undervisning Irene W. Langengen Forskningsbibliotekar

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Advertisements

Senter for kunnskapsbasert praksis
Kunnskapsbasert praksis – rød tråd i bachelorutdanningen Institutt for fysioterapi, Høgskolen i Bergen Liv Heide Magnussen Institutt for fysioterapi Avdeling.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
U TDANNING OG FORSKNING AV BETYDNING FOR SAMHANDLINGSREFORMEN Marianne Hedlund, dekan ved Helse- og sosialfag, HiT.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Hva nytter innen tobakksforbyggende arbeid
Skrivetrening Profesjonsstudiet (1.-3. semester)
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
Øystein Pedersen Dahlen
Kritiske røster Ensidig fokus på forskningsbasert kunnskap
Senter for kunnskapsbasert praksis
Helsebiblioteket.no Nyttig på nett for hele befolkningen Det 73. norske bibliotekmøte Stavanger, mars 2012 Hege Underdal, konst. redaksjonssjef,
Sykehuset Innlandets satsingsområde
Seksjonsleder/hygienesykepleier
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
Lillebeth Larun, Sosial- og helsedirektoratet
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Velokmmen til master i folkehelsevitenskap 1 Master i FOLKEHELSEVITENSKAP Natur og miljø – helse og.
Kunnskapsbasert praksis (KBP) litt om trinnene…….
KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
Jan Ove Rein, Katrine Aronsen NTNU Medisinsk bibliotek Juni 2013
- rolle- retning og påvirkning Kari E. Bugge Fagsjef
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten Kunnskapsbasert praksis
Kunnskapsbasert odontologi:
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Hvordan jobbe kunnskapsbasert?
”Mat, måltider og ernæring på sykehjem
Bibliotek som støtte for forskning og utdanning. Fra en høgskolerektors ståsted Lise Iversen Kulbrandstad,
System for faglig ajourføring av fysioterapeuter Representantskapsmøtet 2006.
Une Hallem Utviklingssenter for sykehjem i Nord-Trøndelag Rolle og funksjon i helsetjenesten 1.
”Litt bedre i dag enn i går”
"Det beste med hele itslearning er planleggeren!"
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Hva slags kunnskap trenger vi
Helsebiblioteket.no ”...og bedre skal det bli!” 9. oktober 2006, Grete Strand.
Norsk senter for prosjektledelse Et forskningsbasert samarbeid med norsk næringsliv og forvaltning.
Medisin og helsefag 3. forelesning: Kunnskapsbasert praksis
Hva gjør en forskningsbibliotekar
Brownson 2003 Centre for evidence-based medicine 1999.
PBL- IPT- Sept99: Øyvind Ellingsen, DMF, NTNU
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
Hvordan kan vi styrke ergoterapi og samtidig utvikle kvaliteten i fagutøvelsen? Utvikling av ferdigheter i kunnskapsbasert praksis for studenter og klinikere.
Kurs nye praksislærere 28. oktober 2014 Toril Hanssen 1.
Formidling av forskning til brukere: Nettportalen «Sunn Skepsis» Erfaringskonferanse om kunnskapsbasert praksis 12. februar 2013 Astrid Austvoll-Dahlgren,
Helsebiblioteket.no – gratis kunnskapsressurser for helsepersonell
Senter for kunnskapsbasert praksis
Pasientforløp ”hjem til hjem”
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten John-Arne Røttingen og Gro Jamtvedt Status for Kunnskapssenteret og Helsebiblioteket Dekanmøtet i medisin.
Hvorfor er kunnskapsbasert praksis viktig?
Prosjekt - studenttett post av Kirsten Halse. Hensikten med presentasjonen... å informere om hvordan prosjektet er utviklet og spesielt å gi en forståelse.
Kritisk vurdering av en oversiktsartikkel
Fagkonferanse om SARS Geir Stene-Larsen
Innledning om forskning på frafall Kristoffer Halvorsrud, Kunnskapssenter for utdanning Nasjonalt råd for lærerutdanning Norges Musikkhøgskole,
Hva er en kunnskapsbasert fagprosedyre? Brynjar Fure, Forskningsleder dr med, nevrolog og geriater, Seksjon for spesialisthelsetjenesten, Kunnskapssenteret.
Innføring i Kunnskapsbasert praksis og litt om studieoppgave 2 Klasse C og D 13.november 2013 Anett Kolstad og Kari Dahl.
Nyttig på nett for helsepersonell. Helsebiblioteket.no: Hvem, hva, hvor?  Et offentlig nettsted med informasjon beregnet på helsepersonell  Redaksjonelt.
Forebygging av fall Læringsnettverk, Drammen, 13. oktober 2015 Hilde H. Holte, seniorforsker.
Hva er god praksis i fremtidens helsetjeneste? Tone Mette Flått, Overhalla kommune Karin Knutsen, Stjørdal kommune Aud Moe, Senter for omsorgsforskning/
Digital interaktiv opplæring i KBP for praksisveiledere.
1 Pedagogisk institutt Bachelorprogram og Årstudium i pedagogikk.
Retningslinjer for klinisk praksis
Irene W. Langengen
Standardisert pasientforløp Kronisk lymfatisk leukemi
Gjennomføring av tilsynet
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
NVP – Avstandsoppfølging på Agder Prosjektperiode: 2018 – okt 2021
Utskrift av presentasjonen:

Undervisning Irene W. Langengen Forskningsbibliotekar Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjeneste irene.langengen@kunnskapssenteret.no

Kunnskapsbasert praksis: trinnene Refleksjon i fagutøvelsen; Erkjenne og identifisere informasjonsbehov Implementere Formulere spørsmål Vurdere kunnskapen opp mot skjønn, verdier og preferanser The evidence based practice cycle. Gjennomføre litteratursøk - lete! Kritisk vurdere forskningsbasert kunnskap

Undervisning Ulike faggrupper Ulike typer kurs Ulike fagmiljøer Sykepleiere Leger Fysioterapeuter Jordmor Helsesøster Byråkrater Bibliotekarer Ulike fagmiljøer Giftinformasjonssentralen Sykehusavdeling Studenter Ulike typer kurs KBP-kurs (der søking er en del) Søkekurs STOR PÅGANG! http://www.irisdesign.no/SHdir/html/sample-1.htm

E-læring

Bakgrunn Statens institutt for folkehelse (Folkehelsa) Midten av 90-tallet: utdanning i folkehelsevitenskap for ulike helseprofesjoner KBP et tema i kursrekken Etterspørsel etter kurs  Formidlingsgruppe 2002: Sosial- og helsedirektoratet Enda mer etterspørsel... Prosjekt “Læringsarena” Nå: delprosjekt i Helsebiblioteket.no Det er ikke nok bare å gjøre forskning lettere tilgjengelig. Det må også bygges kompetanse i kunnskapshåndtering.

E-læring Målsetning Målgruppe Hensikt: Å gi en enkel innføring i kunnskapsbasert praksis Målgruppe Ansatte i helsetjenesten Andre: studenter, bibliotekarer Hensikt: Introduksjon for “nybegynnere” Forberedelse til kurs Repetisjon etter kurs

Innhold De tre første trinnene i KBP: Formulere gode spørsmål Finne frem til relevant forskningslitteratur (litteratursøk) Kritisk vurdere forskning (primærstudier og sekundærstudier) Anvende forskning i egen praksis Evaluere praksis

Moduler Basismoduler: Dybdemoduler: Introduksjon Spørsmålsformulering Forskningsmetoder Litteratursøk Dybdemoduler: Kritisk vurdering – introduksjon Randomiserte kontrollerte studier Systematiske oversikter Cochrane Library Medline

Kunnskapsbasert praksis: trinnene Refleksjon i fagutøvelsen; Erkjenne og identifisere informasjonsbehov Implementere Formulere spørsmål Vurdere kunnskapen opp mot skjønn, verdier og preferanser The evidence based practice cycle. Gjennomføre litteratursøk - lete! Kritisk vurdere forskningsbasert kunnskap

http://www.irisdesign.no/SHdir/html/sample-13.htm