OPERAPROSJEKTET. Den pedagogiske lederrollen Hvordan operaprosjektet kan påvirke den Må ta ansvar og kunne deligere ansvar Gruppeprosesser og samarbeid.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Aud Berggraf Sæbø, foredrag HiO
Advertisements

Avsluttende prosjekt-oppgave på 10. trinn
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Månedsevaluering november 2011
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
KIRKEN – ET MØTESTED PÅ VEIEN I ET FLERKULTURELT MILJØ.
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
WRITE AN OPERA.
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Rolighetsmoen barnehage
EN SKAPENDE PROSESS Fra idé til ferdig produkt
Kunst i grunnskolens barnetrinn
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Mangfold og fellesskap
Veiledning av studenter
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Fra FLU til BLU Ny barnehagelærerutdanning
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Konferanse om ny rammeplan for barnehagen Loen 24. mars 2006
Filosofisk visdom i den kommunale hverdag
Månedsevaluering januar Denne måneden har vi feiret Edis 3 år, Emma 5 år og Evan 5år. Vi har også lekt masse ute i den etterlengta snøen. Ellers holder.
Kommunikasjon og personlig kompetanse
Om å ta mennesket på alvor Filosofisk visdom i den medisinske hverdag Henrik Syse, forsker og filosof NORDAF, Gardermoen,
OPERAPROSJEKTET.
Presentasjon av operaprosjektet
OPERAPROSJEKTET -en presentasjon. OPPRINNELSEN Begynnelsen av 80 – tallet, New York Utviklet seg videre til The Royal Opera House i London Kurs for lærere.
Av ”De riv ruskende studentpilotene” IKT førskole (F2B) Tommy Liverød, 2001.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Estetisk læreprosesser
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
"God bagasje på livets reise."
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Evaluering: «I kommunikasjon med mennesker og materialer utvikler jeg meg» Rør i fokus. I møte med rørene inntok barna en undrende og utforskende tilnærming.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
Gautesete SKOLE Kunst og Håndverk skoleåret Trinn.
HABITUS Habitus – våre sosiale og kulturelle disposisjoner.
Musikkfa get Korleis blir innhaldet, organiseringa og undervisninga no, då?
Biljana C. Fredriksen, Høgskolen i Vestfold
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell
Estetisk kompetanse og skapende virksomhet
De yngste barna i barnehagen
” Alle mennesker sosialiseres inn i en kultur, som skaper orden, forutsigbarhet og mening for den enkelte” (Jacobsen og Thorsvik, 2002:118).
Estetiske læreprosesser i barnehagen
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
FORELDREMØTE Fugleredet Sept. ‘13 i. Fugleprosjekt vår/sommer.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
1. Bruk konserten! - en praktisk inspirasjonsbok om: 2 Samspillet mellom opplevelse og læring Samspillet mellom kunst og pedagogikk Samspillet mellom.
MK VG2 Struktur: Stor grad av tverrfaglighet da vi jobber i prosjekter
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
Månedsbrev Småtroll Januar.
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Masteroppgåve, UiA Litt om utvalet mitt!.
Handlingsprogrammet 2017: Det skal fremmes sak om DKS i barnehagene
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Valgfag Bjørnsletta Foreldremøte 8.trinn.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Hva er karnevel for oss i Sommerly?
Valgfaget design og redesign
Foreldremøte Odderøya barnehage
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

OPERAPROSJEKTET

Den pedagogiske lederrollen Hvordan operaprosjektet kan påvirke den Må ta ansvar og kunne deligere ansvar Gruppeprosesser og samarbeid Ser nødvendigheten av et fagfellesskap Ser de andre i gruppa og det de har å bidra med Ser viktigheten av konstruktiv kritikk Løsingsfokusering, ikke problemfokusering Men ta konflikter når de oppstår, rett forum. Undrende i stede for bebreidende Ikke hvem, men hva

Viktigheten av variert erfaring med kunst og formkultur Vi har en forpliktelse i følge rammeplanen å gi barna variert erfaring med kunst og formkultur Vi forplikter oss i følge rammeplanen ikke bare til å gi dem estetiske opplevelser innenfor fagområdene, men innenfor den estetiske dimensjonen som er knyttet til barnas identitet og livskvalitet, og regnes som en betydningsfull bestanddel i ethvert menneskes liv.

Rammeplanens mål med de estetiske fagene er: Utvikling av skapende fantasi og kreativ tenkning og handling Utvikle kommunikasjonsevnene og varierte uttrykk gjennom skapende virksomhet i språket, bilde, ord, sang og musikk, rytmikk, dans og drama Utvikle følsomhet, lytteevne og iakttakelsesevne gjennom allsidige møter med kultur og kunst Utvikle og styrke kulturell identitet og personlig uttrykk

Hvordan ivaretar operaprosjektet dette Større bevissthet Oss selv og barn Integrert de estetiske fagene på en unik måte Integrert ulike uttrykk og gjort de og nye til våre egne Blitt mer bevisst på omgivelsene og menneskene rundt oss og den inspirasjonskilden det kan være Prosessen det viktigste, ikke resultatet Intet kreativt, utfoldende og skapende arbeid er bortkastet

Tverrfaglige kvaliteter Arbeidsform Redskapsfasen Alle skal delta i alt, ta ansvar for hele produksjon Skape fasen Inndeling i ansvarsområder Selvstendig arbeid, veiledning ved behov Øving og fremføring av produkt fasen Ta aktørene på alvor

Kunstform De tverrfaglige kvalitetene operaprosjektet har som kunstform er at vi får innsikt i forskjellige dimensjoner av de estetiske fagene, teoretisk og praktisk. Vi får prøvd oss i ulike uttrykksformer, underveis i prosessen og i den endelige fremføringen. Vi skaper et felles uttrykk som gruppe samtidig som vi skal finne vårt egent uttrykk i det vi gjør.