Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bjørkelangen videregående skole
Advertisements

Foreldrenes betydning
Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Organisering og roller i Lp modellen PPT sine roller
Unge & Rus Bjørnholt skole.
Samarbeid mellom skole og hjem
Unge & Rus.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Engebråten skole 2008/09 Skrevet av Cathrine Juul
IKT i Vurdering for læring 3. oktober 2012
Hønefoss politistasjon
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Unge & Rus Erfaringer og knyttet til planlegging og gjennomføring av tiltaket Unge og Rus Torsdag 4. juni 2009 Andreas Kjærnet Oddvar H. Heen, Årvoll skole.
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Kompetente barn og unge
Veiledet lesing Mørkved skole
Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
’Skolens navn’ ’Tittel på samlingen’.
Ungdomsgruppe Pedagog, BUP Levanger
-c Britt Unni Wilhelmsen DET NYTTER Å FOREBYGGE Dr.philos Britt Unni Wilhelmsen Høgskolen i Bergen Kompetansesenteret ved Nordlandsklinikken.
Gjennomføring av unge&rus Nordseter skole 2008/09 Lena Bjørnsen Hoff.
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
LP og evidens i undervisningen
Mosjøen 4.mai 09 Kjell Amundsen 1 Kommunikasjon og Sosial kompetanse Dialogkonferanse Mosjøen Kjell Amundsen.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Foreldremøte 8.september trinn
Foreldremøte 8.september trinn
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
DELTAKELSE, TILHØRIGHET OG VENNSKAP - muligheter og utfordringer
Drop-In metoden i skolen
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
Unge utforskere La ungdom ta grep i eget liv
Kjære forelder/ foresatt
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Deltakende læring.
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
Hva er viktig for elevers læring?
Forebygging, ungdom og alkohol Arbeidsseminar Nord-Troms oktober 2008 Førstelektor Øystein Henriksen.
Foreldresamarbeid Arbeidsseminar i Unge & Rus Tromsø 19. Mars 2013 Dosent Øystein Henriksen.
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
 Unge & Rus eies og driftes av KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge  Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom −KoRus-Nord −Høgskolen i Bergen.
Rusplan i videregående opplæring i Møre og Romsdal Et samarbeid mellom Kompetansesenter - Rus Midt-Norge og Møre og Romsdal fylkeskommune ved utdanningsavdelinga.
UNGE OG RUS - AUSK. ALTA UNGDOMSSKOLE Alta ungdomsskole har pr. dato ca. 475 elever og ca. 70 ansatte Skolen består av 17 klasser (inneværende år 6 klasser.
Forebygging i skolen Tromsø 19. mars 2013 KoRus-Nord.
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
Velkommen til Åmot ungdomsskole
Gruppelederopplæring Nord-Troms oktober 2008
Innhold Sak 1: Velkommen v. teamleder. Kort presentasjon av team 9
Skole- hjem samarbeid.
IKT for læring Mattias Øhra.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.

Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen v/professor dr. philos Britt Unni Wilhelmsen Høgskolen i Bodø v/dosent ØysteinHenriksen Øystein,

Unge & Rus er et rusforebyggende undervisningsprogram til bruk i skolen. Unge & Rus er tilrettelagt for 8. klassetrinn, 9. klassetrinn og videregående skole. Unge & Rus finnes på bokmål og nynorsk. Programmet skal oversettes til nordsamisk. Unge & Rus retter seg mot elever, foreldre/foresatte og skolen.

Målene med Unge & Rus – 8. klassetrinn Utvikle kunnskaper og evne til å tenke kritisk om bruk av alkohol Styrke holdningene mot bruk av alkohol Styrke ferdigheter til å si nei til rus Utsette alkoholdebut

Tema i Unge & Rus 8. klassetrinn Tema 1: Påvirkning - kultur og tradisjoner Tema 2: Meninger om alkohol Tema 3: Bruk av alkohol Tema 4: Mestring av drikkepress Tema 5: Elevenes mening

Innhold i Unge & Rus Arbeidsseminar for lærere og skoleledere Elevarbeid - Ca 20 skoletimer Gruppelederopplæring Foreldresamarbeid – 2 foreldremøter

Om elevarbeidet Problembasert læring som metode Elevarbeid i grupper, ledet av gruppeleder Gruppe- og individuelle oppgaver, hjemmeoppgaver, Elevenes mening Bruk av IKT Samarbeid med hjemmet

Gruppelederopplæring Tidsbruk: ½-1 dag Skolens lokaler eller et annet sted Innhold Bli kjent med Unge & Rus Arbeide med noen av oppgavene Dele elevene i grupper Lage gjennomføringsplan for Unge & Rus Fokus på demokratisk ledelse

Gruppeledere Lærers forlengede arm Må føle seg trygge på sine oppgaver Trenger veiledning underveis Deler ansvar med sin lærer Er medlem av sin gruppe Deltar på gruppelederopplæring

Elevrollen Organisere eget arbeid Lytte til andre Argumentere for egne standpunkt Ta beslutning gjennom gruppeprosess Se egen rolle i forhold til andre Stimulere andre i deres rolle

Lærerrollen Tilrettelegge og veilede Gi opplæring i sentrale ferdigheter/tilnærminger Gi elevene ansvar for eget arbeid

I Unge & Rus er det samarbeid mellom skolen og foreldre/foresatte Målene med foreldrenes deltakelse Styrke fellesskapet mellom foreldrene Styrke foreldrenes autoritet til å sette grenser for barns utprøving av rusmidler Styrke foreldrenes kompetanse til å snakke med barna sine om bruk av rusmidler

Unge & Rus legger opp til to foreldremøter 1.Foreldre – foreldremøte foreldrene/foresatte diskuterer holdninger og praksis overfor de unges bruk av rusmidler. Det foreldrene blir enige om skrives ned. 2. Foreldre - elevmøte Her møter både foreldre og elever. Det settes sammen grupper av foreldre og barn, som diskuterer holdningene slik de ble formulert i første møte. Gruppediskusjonene oppsummeres i plenum, og skrives ned om ønskelig.

Unge & Rus presenteres ny drakt og på ny teknisk løsning i I den nye løsningen har vi lagt vekt på å forbedre brukeropplevelsen og åpnet opp for integrasjon til andre nett-tjenester som Youtube, Facebook og Twitter.YoutubeFacebook Twitter

Det nytter! Forskning viser at Unge & Rus nytter Elevene blir engasjert Foresatte blir engasjert Skoler/lærere blir engasjert