Handelsbarometeret © Pronto og TradeMark as

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Advertisements

Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Effektiv prosjektplanlegging
Antalis-HQ BRUKERVEILEDNING FOR BESTILLINGER. Antalis, Europas ledende distributør av papir, emballasjeløsninger og dekor & display produkter, presenterer.
Nordic Outdoor AS Alt til fiske og friluft på ett sted!
Fremtiden begynner hos BackerSkeie
#ksindeks Header: Relation 1 Internal/Identier/File name
Rapport av markedsundersøkelse
Emballasjedesign og Marinepack MARINEPACK seminar høst 2002 MarinePack - FOU-program for sjømatemballasje Strategisk analyse forts. Nettverksanalyse Forbrukerinformasjon.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
STORE ER DE OG UTE STÅR DE En undersøkelse om oppbevaring av store løse gjenstander ved SIKA-museene.
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Tariffkonferanse Norsk Fysioterapeutforbund
Gauldalskonferansen 2011 Skal små og mellomstore bedrifter lykkes i årene som kommer må de skoleres innen ledelse, strategisk planlegging og innovasjon.
Om å få det til!.
DI Fødevarer årsdag 7. november 2012 Jan Ove Rivenes Orkla Brands Nordic Fødevarebranchen FREMTIDENS VINDERHOLD Multinasjonal spiller på dansk bane - hvordan.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
<PROSJEKT NAVN OG NR.> <DATO>
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
BIT-Møbel.
BIT-programmet, EFFEKTMÅLING Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Effektmåling i utvalgte bransjer, november 2001.
Resultater Kundesenter
Bank-Norge i endring Ola Sundt Ravnestad Konsernsjef Terra Gruppen AS
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
Kjennskap til – og oppfatning av Lom juni Om undersøkelsen Undersøkelsen henvender seg mot et representativt utvalg av befolkningen i hele Norge.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
8. Kommunikasjonsvirkemidler
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
Bygg og funksjon – å bestille et bygg – roller i en byggeprosess
Kartlegging av byggavfall i Nord - Norge. 2 NESO som bransjeaktør -Jack Johnsen, kompetanseleder i NESO -NESO Bransjeorganisasjon for NordNorske byggentreprenører.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Eierskap og Eierstyring.
E.C. Dahls Eiendom AS ble etablert i 1986, og eier helt eller delvis et 50-talls eiendommer i Trondheim sentrum. Selskapet er en langsiktig eiendomsaktør.
VI ØNSKER TOLLPOST FUTURUM VELKOMMEN TIL NORENGROS K.J. BRUSDAL AS
RM – Online Thon Hotels Director of Revenue Management - Jorunn Svidal
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
SINTEF Fiskeri og havbruk AS 1 Hvordan oppnå økt deltakelse på Tromstrygdskolen? Signe Sønvisen og Trine Thorvaldsen SINTEF Fiskeri og havbruk.
PROSJEKTSELEKSJON OG RESULTATMÅLING NORGES FORSKNINGSRÅD INDUSTRI OG ENERGI Presentasjon på EVA IX 11. – 12- sept. -03.
Informasjon og omdømme Kort innlegg på PETS 17. april 2010.
MarinePack - FOU- program for sjømatemballering Verdikjede- og strategianalyse av emballering av frosne hvitfiskfileter Jan Gjerde Ole Jørgen Hanssen Kjersti.
Verdiskaping i SMB-sektor: Kan regnskapsføreren bli en utviklingspartner for SMB? Enhanced value creation in the SME-sector: Strengthening the impact of.
Eierstyring og lønnsomhet: Ny innsikt fra store norske selskaper Øyvind Bøhren Bernt Arne Ødegaard Institutt for finansiell økonomi Handelshøyskolen BI.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
NTE Allianse ADCom as Etablert 1987 Eid 100% av NTE 30 ansatte
SIVILØKONOM NHH NORGES LEDENDE HANDELSHØYSKOLE.
Utviklingsfondet for skogbruket Skogprogrammet Bidrag til FoU – fokus på fremtiden Kristin Danielsen Avdelingssjef Landbruk og marin virksomhet Norges.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Mellom skremsler og beroligelse Kommunikasjon med publikum om fugleinfluensa Gunhild Wøien Kommunikasjonsdirektør Folkehelseinstituttet
Representantskapets møte 26. mai 2010 Praktisk arbeid med samfunnsansvar 1.Kontinuerlig forbedring 2.Forbedring skjer gjennom dialog KLP inviterer til.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
2D multyplayer på sosiale medier
Forbruker- & Finanstrender 2018
12. Organisasjonsutvikling
Kjøpsatferd - bedriftsmarkedet
12. Organisasjonsutvikling
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Presentasjon av forretningsplan
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Handelsbarometeret © Pronto og TradeMark as ”Hvordan vektlegges kompetanse i byggevarebransjen sammenliknet med andre bransjer?” Handelsbarometeret © Pronto og TradeMark as

Handelsbarometeret © Pronto og TradeMark as Handelsbarometeret er utviklet og eies av rådgivningsvirksomhetene TradeMark AS og Pronto Hanne Pettersen, TradeMark AS Siviløkonom / Master in Business Administration (MBA). Arbeidet for LOrèal, Ted Bates Reklamebyrå og SC Johnson. Partner TradeMark 10 år. Nils Høgevold, TradeMark AS Arbeidet for Saba/Mølnlycke, Freia og Tjæreborg. Partner TradeMark 10 år. Foreleser på OMH Business School/ NKS Høyskolen. Tor Ivar Riise, Pronto Siviløkonom NHH Lederstillinger i Norske Skogs byggevarevirksomhet til 1993. 1993-2002 Byggmakker Norgros, fra 1997 adm.dir. Eier og driver rådgivningsvirksomheten Pronto siden 2002 For å sikre kvaliteten i undersøkelsen er intervjuene hos kjedene og leverandørbedriftene gjort personlig av TradeMark AS og Pronto. Handelsbarometeret © Pronto og TradeMark as

Handelsbarometeret © Pronto og TradeMark as Innhold presentasjon Handelsbarometeret – modell Kompetanseutvikling som del av verdikjeden På hvilke områder skiller de beste seg ut? Kompetansebygging hos kjedene Hvor stor rolle spiller kompetanseutvikling som suksessfaktor hos kjeder og leverandører? Overraskelse …. Handelsbarometeret © Pronto og TradeMark as

Handelsbarometeret – metode og gjennomføring 1.1 Bakgrunn Undersøkelsen søker å beskrive hvordan aktørene agerer og hvordan viktige prosesser i verdikjeden i norsk handel foregår. Målet er å identifisere kritiske områder for suksess for leverandører og for kjeder. 1.2 Utvalg Bransjer: Dagligvare, byggevare, apotek, sport, møbel og elektro Leverandører: Totalt 63 fordelt blant de største i hver bransje (se oversikt 1.3) Forhandlere: Totalt 165 forhandlere blant de største i hver bransje Kjeder: De største i hver bransje (se oversikt 1.3) Dagligvare Apotek Bygge- vare Kjedeledere Forhandlere Leverandører Møbler Elektro Sport Handelsbarometeret © Pronto og TradeMark as

1.3 Utvalg og respondenter BRANSJE KJEDER STØRRELSE LEVERAN-DØRER FORHANDL./ BUTIKKER Dagligvarer De fire store kjedene + Smart Club I overkant av 99% av bransjen 1,5-2t dybde- samtale 13 av de største leverandørene 30 blant de største butikkene 15 min telefonintervju av Norstat AS Byggevarer De sju største byggevarekjedene Ca. 85% av norsk byggevare-handel 14 av de største leverandørene 30 blant de største forhandlerne Apotek De fire kjedene som er i markedet 98% av bransjen eks. sykehus-apotek 10 av de største leverandørene 30 blant de største apotekene Sport De seks største kjedene i bransjen 76% av bransjens omsetning 30 blant de største sportsforretn. Møbler De fire største kjedene Anslagsvis 65% av bransjen 8 av de største leverandørene 23 blant de største møbel-handlerne Elektro De tre største kjedene Anslagsvis 75% av bransjen 8 større leverandører fra flere kateg. 22 blant de største forhandlerne TOTALT 27 kjeder 63 leverandører 165 forhandlere Handelsbarometeret © Pronto og TradeMark as

1.6 Handelsbarometerets hovedområder ENTREPRENØRER FORHANDLER Arbeidsdeling i verdikjeden Vil produsentene selge direkte? Hva blir handelsleddets rolle? Vurdering av leverandører Prioritering av kjede- kontorets oppgaver TRENDER/ FORVENTNINGER Hvilke funksjoner forventes å ivaretas av hhv leverandør og kjede/forhandler? Leverandørens salgsapparats oppgaver Bransjeglidning Internett Eierskap LEVERANDØR Prioritering av kjeder Sortiments- styring SAMARBEID KJEDE/ LEVERANDØR Viktigste kjennetegn for resultatskapende samarbeidsklima Årsak til bytte Merkevarens betydning MAKTFORDELING Forventet utvikling MF BUDSJ./ JOINT MKT Ytelse/gjenytelse Nivå utvikling/ fordeling AVTALE Hva kjennetegner en god avtale? Evne til oppfølging Ideell avtaletid Sanksjoner LEVERANDØR/ KJEDER Profiler (vurdert av kjede/ forhandler/leverandør) Tillitsfaktor pr aktør Fremtidige suksesskriterier Avgjørende kriterier for valg av leverandør PRIVATE LABEL Villighet Utvikling Strategi Miljø Styret KJEDER Handelsbarometeret © Pronto og TradeMark as

VERDIKJEDE - NÆRINGSKJEDE Næringskjede: Ei næringskjede viser kven som et kven i naturens ville verden, og korleis energi og stoff går frå ein organisme til ein annan. Næringskjeda byrjar alltid med produsent (ein som gjennomfører fotosyntese). Som i dette tilfellet er rosa. I kvar overføring av energi frå eitt ledd til eit anna, forsvinn om lag 90% av energien(maten) som bl.a.varme. Avhengighetsforhald: Nokre individ er avhengig av ei spesiell næringskjede som berre finnes i spesielle område. Til dømes koalabjørnen et berre eukalyptusblad. Handelsbarometeret © Pronto og TradeMark as

Fellestrekk i nærings- og verdikjedene NÆRINGS-KJEDEN 3-4 ledd Avhengighets-forhold 90 % av energien går tapt gjennom hvert ledd i kjeden It’s a jungle out there….makta rår! VERDIKJEDE - HANDEL 3-4 ledd Avhengighets-forhold Hvor mye energi går tapt gjennom kjeden? It’s a jungle out there…. makta rår! Handelsbarometeret © Pronto og TradeMark as

Handelsbarometeret © Pronto og TradeMark as 6.1 Funksjonsansvar i verdikjeden – alle bransjer (Resp.: Leverandører og kjeder) %-skalen viser % kjedeansvar Blå hel linje viser kjedenes oppfatning av dagens kjedenes funksjonsansvar Blå stiplet linje viser kjedenes oppfatning av kjedenes funksjonsansvar om 3 år Brun hel linje viser leverandørenes oppfatning av kjedenes funksjonsansvar Gul stiplet linje viser leverandørenes oppfatning av kjedenes funksjonsansvar om 3 år Gjennomgående følger kjede- og leverandørsvar hverandre. Både leverandører og kjeder ser for seg mer funksjonsansvar hos kjedene. Størst sprik ses i oppfatning av hvem som skal ha ansvar for varelager Handelsbarometeret © Pronto og TradeMark as

5. 6 På hvilke områder skiller de aller beste leverandørene seg ut 5.6 På hvilke områder skiller de aller beste leverandørene seg ut? (resp. Kjeder alle bransjer) Innovative /utvikler markedet (8) God oppfølging (3) Proaktive/løsningsorientert (2) God kategoristyring (1) Dyktige selgere (1) Prof. organisasjon (1) Langsiktighet (1) Ser sin rolle i verdikjeden (1) SAM- ARBEID PROFESJONELL ORGANISASJON ( 16) ANNET (2) Gode produkter (7) PRODUKT/ MERKEVARE (7) TILLIT / ÆRLIGHET (3) Tett samarbeid (3) Utvikler kategorien sammen (2) Godt samarbeidsklima (1) Bearbeider våre kunder (1) BYGGE RELASJONER (3) SAMARBEID (7) ØKONOMI (5) KJENNER VÅRT KONSEPT (7) Villig til å bidra økonomisk (2) Lønnsomme produkter (2) Lik kalkyle gjennom sesongen (1) KUNNSKAP / OPPLÆRING (6) LOGISTIKK (6) God kunnskap om markedet (3) God opplæring (3) Ant.svar: 62 Ant. i utvalg: 27 Handelsbarometeret © Pronto og TradeMark as

Handelsbarometeret © Pronto og TradeMark as Kompetansebygging hos kjedene vurdert på skala 1-9 (For leverandørene: vurdert av kjedekontor, forhandlere og leverandørkolleger For kjedene : vurdert av leverandørene) Leverandørenes kompetansebygging hos kjedene blir høyt vurdert i byggevarebarnsjen Kjedenes egen kompetansebygging vurderes lavt i forhold til andre bransjer Handelsbarometeret © Pronto og TradeMark as

Kompetansebygging og lederutvikling som kjedeoppgave Alle kjedene i undersøkelsen ble spurt: På en skala fra 1 (minst viktig) til 9 (mest viktig), hvor viktig er følgende kjedekontoroppgaver? Blant de 10 oppgavene som ble vurdert var ”kompetansebygging og kjedeutvikling” Nr. 3 Nr. 6 Nr. 5 Nr. 2 Nr. 8 Rangering blant de 10 vurderte kjedekontoroppgaver Handelsbarometeret © Pronto og TradeMark as

Handelsbarometeret © Pronto og TradeMark as Er det sammenheng mellom KOMPETANSE og TOTALVURDERING av kjeder av leverandører? Bransjevinnerne på TOTALVURDERING – hvordan blir de vurdert på området KOMPETANSEBYGGING (ett av 14 kriterier i profildelen av undersøkelsen)? Handelsbarometeret © Pronto og TradeMark as

75% av bransjevinnerne er vurdert som nr. 1 eller 2 på KOMPETANSE Sammenhengen mellom KOMPETANSE og TOTALVURDERING Beste kjede og beste leverandør i hver av 6 bransjer 75% av bransjevinnerne er vurdert som nr. 1 eller 2 på KOMPETANSE Handelsbarometeret © Pronto og TradeMark as

92% av bransjevinnerne er på pallplass i sin bransje m.h.t. tillit Bransjevinnerne på TOTAL VURDERING – hvilket nummer er de i sin bransje på TILLIT? 1 kjede og 1 leverandør i hver av 6 bransjer 92% av bransjevinnerne er på pallplass i sin bransje m.h.t. tillit Handelsbarometeret © Pronto og TradeMark as

Handelsbarometeret © Pronto og TradeMark as Oppsummering Det er uenighet om arbeidsdelingen i verdikjeden når det gjelder kompetanse mellom kjeder og leverandører i byggevarebransjen. I byggevarebransjen er kompetansebyggingsevne hos leverandørene vektet som viktigere enn i andre bransjer av kjedene Kjedenes egen kompetansebygging vurderes som lavere av leverandørene enn det leverandørenes vurdering i andre bransjer Det er sammenheng mellom å være dyktig totalt sett og det å være dyktig på kompetansebygging. Handelsbarometeret © Pronto og TradeMark as

Prisutdeling

Leveradørprofiler byggevare– TOTALT DYKTIG ….. and the winner is …. Handelsbarometeret © Pronto og TradeMark as

Kjeder byggevarer – TOTALT DYKTIGE ….. and the winner is …. Handelsbarometeret © Pronto og TradeMark as

Leverandørprofiler byggevare - TILLITSINDIKATOR ….. and the winner is …. Handelsbarometeret © Pronto og TradeMark as

Kjeder byggevarer - TILLITSINDIKATOR ….. and the winner is …. Handelsbarometeret © Pronto og TradeMark as