Verdiene dine ARBEIDSGRUPPETEMA. Deltakere Innleder: Håndvevermester Bjørg Hustad.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Motivasjonsgruppenes HVEM HVA HVOR
Advertisements

Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Når det har skjedd: Varsling
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
ER DU EN PERSON SOM… Kan tenke nye tanker? Kan gjøre noe du ikke har gjort før? Kan du gjøre noe som ikke er typisk deg? Ser du for deg at du om ett år.
Kvinner og menn i ledelse og samspill Hvordan få økt mangfold?
Hvordan berede grunnen for de gode………
Omdømme, samfunnsansvar og etikk
Bjørg F. Franksson Rådgiver KSK
Ulike tilnærminger til systematisk etikkarbeid

Workshop etter medarbeider-/arbeidsmiljø-undersøkelsen
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
Inspirert, motivert og kompetent i jobben – hva er nøkkelen?
FIRST LEGO LEAGUE 2014.
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Basiskompetanse i arbeidslivet
Hvordan skrive en god utredning?
TBL Dokumentasjon av realkompetanse - en styrke for individet, en ressurs for bedriften.
Alle ansatte må involveres Hvordan tilrettelegge HMS-arbeidet i mindre energibedrifter? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Eirik.
Profil og omdømme Modul 2 Profilbygging Mål for denne modulen:
Markedsføring og pressearbeid
Arbeidsplassen ARBEIDSGRUPPETEMA. Deltakere Innleder: Tannteknikermester Johan Fridheim.
Undervisning i forskningsetikk Mandag 20.november 2006 Hilde W. Nagell sekretariatsleder i NESH.
- Og annet politisk påvirkning.
Tilstandsrapport Lev Nå kurs hos YIT 6 deltakere Stavanger Dato: juni 2012 Skala Lærte du noe som gjør deg styrket i din jobb hos YIT ?
1.Lærte du noe som gjør deg styrket i din jobb søkeprosess
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Hvordan skaffe penger og bevare sin sjel? Om pitching og søknadsskriving.
Etikk i Haugesund Kommune
Kjennetegn på situasjoner som egner seg til etisk refleksjon:
FOKUSKLUBB november 2008 SEH
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Innovasjon Norge – hvem er det ? Innovasjon - hva er det ?
Idrettsrådets ansvar og rolle
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Modellkommunene Hva er unikt?
Skap et godt idrettsmiljø i klubben din - Gjennomføres av trener eller leder For foreldre.
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
Neste samling. Dag 6 – regionvis (3) uke 41, 2014 Fra datastyrt til datainformert Mål: –Kompetanse i å bruke ulike data til å definere hvor det er behov.
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 5 1 Trøtte tryner Ice-breaker!
Verktøykassa For å få til tidlig intervensjon i praksis: Diskusjon på arbeidsplassen Bli bevisst på egen kunnskap om å se tegn og handle i forhold til.
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Representantskapets møte 26. mai 2010 Praktisk arbeid med samfunnsansvar 1.Kontinuerlig forbedring 2.Forbedring skjer gjennom dialog KLP inviterer til.
Problemløsning.
Kapittel 9 Kulturmøter i samtidstekster Karin Beate Nøsterud/NTB scanpix.
Regionalt lederutviklingsprogram Programmet er utarbeidet i et samarbeid mellom: Vest-Agder Fylkeskommune kommunene i Knutepunkt Sørlandet Mandal kommune.
1 ForVei April 2012 Kunnskap for en bedre verden NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden Legge premisser for kunnskapsutviklingen Skape.
Bedrifters samfunnsansvar - filosofiske utfordringer Henrik Syse, forsker og filosof Konferansen «Næringsliv og sosialt ansvar» 31. mars.
Prosjektbeskrivelse PROSJEKTNAVN Prosjekteier: …
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Intern opplæring for nye tillitsvalgte i bedriften
Presentere en teknisk rapport
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
Prosjektbeskrivelse PROSJEKTNAVN Prosjekteier: …
Prosjektbeskrivelse PROSJEKTNAVN Prosjekteier: …
Samling 2 klasse 5, Tromsø 28. – 30. april 2015
Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst.
Fagfornyelsen i grunnopplæringen og de tre tverrfaglige temaene
Ledelse VÆRE ROLLEMODELL SETTE RETNING ENGASJERE GJENNOMFØRE Forstå
Tips og triks Slide slettes!
Tips og triks Slide slettes!
Utskrift av presentasjonen:

Verdiene dine ARBEIDSGRUPPETEMA

Deltakere Innleder: Håndvevermester Bjørg Hustad

Verktøykasse I verktøykassens Bevisstgjørings-spørreskjema: Besvar spørsmål 22 til 26 Les seksjonen “Hvordan kan gode firmaverdier bidra til din bedrifts suksess?”

Verdiene dine Hovedmål: Å forstå av viktigheten av å ha klart definerte og forretningsfokuserte verdier for bedriften din Andre mål Å arbeide gjennom prosessen for å finne verdier Å diskutere ideer, innhold og formater Å dele deltakernes erfaringer

Verdiene dine Forretningens kjerneverdier kan presenteres som: –Regler for oppførsel –Utsagn om god forretningspraksis –Sett med regler En måte å drive forretninger på!

Motivasjon og støtte 1.Hva motiverer bedriften din? 2.Tror du dere allerede har en ‘sosialt ansvarlig bedrift’? 3.Hvem vil være talsmann for verdier og etikk i bedriften? 4.Har denne personen full støtte og bakcing fra eierne?

Definere verdiene dine 1.Er du klar over tema og bekymringer omkring bedriften din? 2.Vil du velge et rammeverk for å definere din visjon / policy / regler? 3.Vil dette rammeverket ta hensyn til alle interessenter? 4.Hvordan vil du dokumentere din bedrifts visjon og verdier?

Kommunisere verdiene dine 1.Hvordan ville du kommunisere reglene til alle interessenter? –Internt? –Eksternt? 2.Hva slags tilleggstrening og veiledning ville du gi til de ansatte?

Vansker og dilemmaer 1.Tror du du er en god rollemodell for andre i bedriften din? 2.Har du tenkt på noen omstendigheter der det ville være vanskelig for deg å følge din bedrifts verdier? 3.Hvordan ville du løse andre interesse- konflikter, dilemmaer eller problemer?

Arbeidsgruppens hovedkonklusjoner