Trenger vi IT-faget i den videregående skolen i Norge

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Klimagassregnskap for utbyggingsprosjekter. Klimaproblemet: Vekst i velferd og vekst i utslipp?
Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Slik kan du hjelpe skolen din komme i gang med programmering
2 Leseferdigheter og lesevaner
CO2 -fangst og –lagring: Vet vi nok?
Larvik Og Omegn MS Foreningen sin PC opplæring høsten 2005 Dette undervisningsmaterielle er laget av Ole Andreas Hvatum oktober 2005.
Fag / tema Matematikk og teknologi Trinn Fra 8-10.klasse
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med
Opprette Gmail-konto Lærer/ledsager 3i Opprette Gmail-konto
MS kap 61 Nye trender  Vi skal se på  Virtualisering  ”Cloud computing”
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •E-post •PPS •NEL •Studentweb •Its learning.
17 Legg forholdene til rette Leseforholdene påvirker lesingen 1.Det fysiske arbeidsmiljøet. 2.Andre fysiske forhold. 3.Mentale forhold. 4.Forhold.
Programmering av dynamiske websider i C# - hva er det, og hvordan undervise? Tom Heine Nätt.
Intro Datalingvistikk i IT – språk, logikk, psykologi Jan Tore Lønning.
1 Master i teknologi – 2-årig påbygging Linjen for Datateknikk Bård Kjos Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap NTNU.
Forside Introduksjon Fibonacci-tall Memoisering DP Neste uke Spørsmål Introduksjon til memoisering og dynamisk programmering Åsmund Eldhuset asmunde *at*
Fremtidens elektriske energisystem er et Smart Grid
V eg T ransport A real G eomatikk. Eksempler på geomatikk Posisjoner og bilder fra satellitter Bestemmelse av Jordens form Måling på 1/100 mm.
Velkommen til Masterstudiet i informatikk ved NTNU
Høgskolen i Østfold. 5 avdelinger Informatikk og automatisering - IA
Kommentarer til dataingenørstudiet ved HiØ Februar 2011.
Velkommen til klasse- foreldrene
Algoritmiske metoder Innhold: Effektivitetsbetraktninger Programmeringsteknikker Datastrukturer Algoritmer tilknyttet datastrukturene Lærebok: Hafting/Ljosland:
Kirsten Ribu Samfunnsinformatikk Introduksjon til kurset. Om argumentasjon og kildebruk.
”A-Team” Gruppeoppgave. Har din klubb et rekrutteringsproblem / avtagende medlemsmasse? JA Problemet er å beholde elevene / medlemmene Rekruttering generelt.
Sivilingeniørstudiet i datateknikk
Master i teknologi – 2-årig påbygging Linjen for Datateknikk
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Elevers læring av sannsynlighet i et IKT-miljø
Utdanning for informasjonssamfunnet – hvorfor digital kompetanse?
Drammensskolen ønsker foresatte velkommen inn i FRONTER
Samarbeid fagskole høgskole
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
Flash og ActionScript - eksempler og oppgaver
Nettverk for miljølære Et samarbeid mellom skoler, forskning og forvaltning En moderende møteplass for å praktisere miljøundervisning i eget lokalmiljø.
Publisering på verdensveven Kursdag 2 VÅFF, våren 2002.
Fra pedagogisk programvare til læringsmiljøsystemer Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo IKT.
Skolelederundersøkelsen 2008 Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen.
Her er den flotte skolen vår K ULTURØKT På mellomtrinnet har vi forskjellige kurs hver torsdag. Kursene varer i fem uker. Vi har seks forskjellige.
Tidlig innsats i matematikk
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 DRI 1001 Digital forvaltning Hva skal dere få vite i dag Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk.
Anders Isnes Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling PLUTO Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling Universitet i Oslo Presentasjon Utdannningstorget.
©Bergen kommune Byrådsavdeling for barnehage og skole 1 Eksamen Klagerett, hjelpemidler Klagerett Fylkesmannen Hjelpemidler under sentralt.
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
Forelesning 1 – WMP - Introduksjon/HTML - Tom Heine Nätt.
Prosjekt 20E – Våren 2002 ved HiST Geir R. Limås, søndag, 29. mars 2015 Implementering av ny elevdatabase i MS Access 2000 / Implementation of a new MS.
Gjennomgang av grunnskolenes bruk av IT, både teknisk og organisatorisk.
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
1 NFI 19. nov Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap Kjell Bratbergsengen Norsk fagråd for informatikk, 19. november 2007.
Hovedprosjekt 2HKI Interaktive sider med PHP og MySQL Av Kjell Kvitvær.
VirusLab Utvikling av en profesjonell applikasjon.
DRI1001 h04 - Introduksjon 16 aug Arild Jansen 1 Introduksjon til DRI – med vekt på IKT 1. forelesning 16. august Om kursopplegget og pensum Hva.
ELI TEELITE © ELektronikk, Informatikk og TEknologi – ELITE © © A. Austeng.
Datasystem for plateselskap Av gruppe Nr 35E: Peter Taban.
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Noen erfaringer fra NTNU ?
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 DRI 1001 Digital forvaltning Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk.
Professor Guttorm Sindre Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap Programmering i Python.
“IT i dag og i morgen”.
Bedre gjennomføring i matematikk
Velkommen til Newtonrommet
Velkommen til Newton-rommet
Velkommen til Newtonrommet
Nye trender Vi skal se på Virtualisering ”Cloud computing”
Hovedprosjekt E49 Student: Terje Valla Oppdragsgiver: Straumen skole
Utskrift av presentasjonen:

Trenger vi IT-faget i den videregående skolen i Norge Trenger vi IT-faget i den videregående skolen i Norge? Hva bør det inneholde? Kjell Bratbergsengen professor/instituttleder kjellb@idi.ntnu.no Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap NTNU http://www.idi.ntnu.no/

IT overalt Mobiltelefon GPS – Global Positioning System Internett Bilen din – mange systemer Betalingssystemene På teatret - for eksempel styring av lys På jobben I forvaltningen – skatt – pensjon – bygninger – veier ... På operasjonsstuen – bildebehandling, …roboter Ultralyd I kroppen din … …. IT-konferansen Lillehammer © Kjell Bratbergsengen

ITs mange roller Infrastruktur Publiseringsmedium Personlig hjelpemiddel ”Sekretærfunksjoner” Undervisnings- og formidlingskanal Beregningsverktøy Prosess- og metodefornyer Konstruksjonselement ”Innovasjonspådriver” ….. IT-konferansen Lillehammer © Kjell Bratbergsengen

Videregående skole i dag De trauste aktivitetene Datanett Drift Internett – 1970: programmere, 1980 tekstbehandler: 2000: web Sekretærhjelpemidler, word, excel, database, powerpoint Undervisning med IKT Lærer ikke om IKT, men om noen programsystemer slik de fungerer i dag Lærer lite om IT som sådan Mangler innsikt som kan gi forståelse for hvorfor det virker og potensialet Lærerne kan for lite til at IT-fagene blir interessante → dårlig rekruttering til datafag IT-konferansen Lillehammer © Kjell Bratbergsengen

Noen ”andre” eksempler Mobiltelefon, bare mulig med datateknikk GPS – bare mulig med datateknikk Genomforskning, ….. Ultralyd – bare mulig med datateknikk Seismikk for å finne olje - … ABS-bremser, 1,5 millioner linjer med program Moderne dieselmotor - … Innsprøyting gjøres flere steder etter hvert som stemplet beveger seg nedover i sylinderen. Mengde og tidspunkt beregnes ut fra turtall, ”gasspådrag” og sted i sylinderen. 15ms IT-konferansen Lillehammer © Kjell Bratbergsengen

Trenger vi IT-fag i skolen? Svaret er ja! IT-konferansen Lillehammer © Kjell Bratbergsengen

Hvor skal vi begynne? IT er en omfattende materie, grunnleggende fagtema: Datamaskinen, oppbygging og virkemåte Datanett og datakommunikasjon Programmering Operativsystemer Programmeringsspråk Algoritmer og datastrukturer Bildebehandling og datagrafikk Datamodellering og databaseteknikk Systemering Profesjonsstudiet på Linjen for datateknikk, NTNU: 16 datafag de første 3 år. I tillegg kommer matematikk, logikk, statistikk og grunnleggende elektronikk IT-konferansen Lillehammer © Kjell Bratbergsengen

Videregående skole, forskjellige plan Moderne arbeidsplass, på nett, bruker hjelpemidler IKT-basert undervisning Om datateknikken Lære datateknikk IT-konferansen Lillehammer © Kjell Bratbergsengen

Hva bør elevene lære? Om datateknikk: Om komponentene, nettverk, grunnleggende filosofi Innsikt i mange bruksområder Kompleksitetsanalyse? Matematikk og logikk er viktige følgesvenner IT-konferansen Lillehammer © Kjell Bratbergsengen

Kompleksitetsanalyse Del innholdet i 2 slik at summen av omsluttende arealer er minst mulig Antall mulige kombinasjoner er k=2n n=6, k= 26 = 64. A B A A A A B B IT-konferansen Lillehammer © Kjell Bratbergsengen

Hva bør elevene lære? Datateknikk: Her må datafagmiljøene ta selvkritikk Vi har ikke kommet med klare oppfatninger om hva som er viktig og riktig som de første kurs Programmering? Har en egenverdi ved at en lærer å løse et vanskelig problem ved å dele opp i mindre enklere delproblemer Abstraksjon Lærer hva som er lett og hva som er vanskelig For alle ? Neppe IT-konferansen Lillehammer © Kjell Bratbergsengen