Trenger vi IT-faget i den videregående skolen i Norge Trenger vi IT-faget i den videregående skolen i Norge? Hva bør det inneholde? Kjell Bratbergsengen professor/instituttleder kjellb@idi.ntnu.no Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap NTNU http://www.idi.ntnu.no/
IT overalt Mobiltelefon GPS – Global Positioning System Internett Bilen din – mange systemer Betalingssystemene På teatret - for eksempel styring av lys På jobben I forvaltningen – skatt – pensjon – bygninger – veier ... På operasjonsstuen – bildebehandling, …roboter Ultralyd I kroppen din … …. IT-konferansen Lillehammer © Kjell Bratbergsengen
ITs mange roller Infrastruktur Publiseringsmedium Personlig hjelpemiddel ”Sekretærfunksjoner” Undervisnings- og formidlingskanal Beregningsverktøy Prosess- og metodefornyer Konstruksjonselement ”Innovasjonspådriver” ….. IT-konferansen Lillehammer © Kjell Bratbergsengen
Videregående skole i dag De trauste aktivitetene Datanett Drift Internett – 1970: programmere, 1980 tekstbehandler: 2000: web Sekretærhjelpemidler, word, excel, database, powerpoint Undervisning med IKT Lærer ikke om IKT, men om noen programsystemer slik de fungerer i dag Lærer lite om IT som sådan Mangler innsikt som kan gi forståelse for hvorfor det virker og potensialet Lærerne kan for lite til at IT-fagene blir interessante → dårlig rekruttering til datafag IT-konferansen Lillehammer © Kjell Bratbergsengen
Noen ”andre” eksempler Mobiltelefon, bare mulig med datateknikk GPS – bare mulig med datateknikk Genomforskning, ….. Ultralyd – bare mulig med datateknikk Seismikk for å finne olje - … ABS-bremser, 1,5 millioner linjer med program Moderne dieselmotor - … Innsprøyting gjøres flere steder etter hvert som stemplet beveger seg nedover i sylinderen. Mengde og tidspunkt beregnes ut fra turtall, ”gasspådrag” og sted i sylinderen. 15ms IT-konferansen Lillehammer © Kjell Bratbergsengen
Trenger vi IT-fag i skolen? Svaret er ja! IT-konferansen Lillehammer © Kjell Bratbergsengen
Hvor skal vi begynne? IT er en omfattende materie, grunnleggende fagtema: Datamaskinen, oppbygging og virkemåte Datanett og datakommunikasjon Programmering Operativsystemer Programmeringsspråk Algoritmer og datastrukturer Bildebehandling og datagrafikk Datamodellering og databaseteknikk Systemering Profesjonsstudiet på Linjen for datateknikk, NTNU: 16 datafag de første 3 år. I tillegg kommer matematikk, logikk, statistikk og grunnleggende elektronikk IT-konferansen Lillehammer © Kjell Bratbergsengen
Videregående skole, forskjellige plan Moderne arbeidsplass, på nett, bruker hjelpemidler IKT-basert undervisning Om datateknikken Lære datateknikk IT-konferansen Lillehammer © Kjell Bratbergsengen
Hva bør elevene lære? Om datateknikk: Om komponentene, nettverk, grunnleggende filosofi Innsikt i mange bruksområder Kompleksitetsanalyse? Matematikk og logikk er viktige følgesvenner IT-konferansen Lillehammer © Kjell Bratbergsengen
Kompleksitetsanalyse Del innholdet i 2 slik at summen av omsluttende arealer er minst mulig Antall mulige kombinasjoner er k=2n n=6, k= 26 = 64. A B A A A A B B IT-konferansen Lillehammer © Kjell Bratbergsengen
Hva bør elevene lære? Datateknikk: Her må datafagmiljøene ta selvkritikk Vi har ikke kommet med klare oppfatninger om hva som er viktig og riktig som de første kurs Programmering? Har en egenverdi ved at en lærer å løse et vanskelig problem ved å dele opp i mindre enklere delproblemer Abstraksjon Lærer hva som er lett og hva som er vanskelig For alle ? Neppe IT-konferansen Lillehammer © Kjell Bratbergsengen