Kostnader i pensjonsordningene Pensjonsforum Jan Otto Risebrobakken
Agenda Hva påvirker kostnadene i pensjonsordningene Regelverk for kostnader Forvaltningskostnader Administrasjonskostnader Hva skjer fremover
Lavere kostnader i innskuddspensjon Vanskelig å sammenligne på tvers i Norden – ulik struktur og ulikt regelverk Arbeidsgiver dekker kostnader i Norge, arbeidstaker i Sverige og Danmark Kostnadsnivået varierer betydelig innen landene – like nivåer på tvers av land Stordriftsfordeler
OTP – Stort marked og sterk konkurranse ansatte skulle ha pensjon innen fristen Over 20 leverandører Sterk konkurranse Krevende for bransjen Ga grunnlag for investeringer i nye systemløsninger – mer kostnadseffektiv administrasjon av ordningene
Arbeidsgiver dekker kostnadene Forskrift til OTP-loven slår fast at arbeidsgiver skal dekke kostnadene forbundet med innskuddspensjon Sikrer at innskuddene i sin helhet går til sparing Skal fremme transparens i markedet og konkurranse – incentiv for bedriftene til å velge kostnadseffektive løsninger Kan gi incentiver til billigere forvaltningsløsninger med lavere forventet avkastning) Ikke tegn til at regelverket har påvirket valg av forvaltningsløsninger så langt Dette kan endre seg ettersom det bygges opp midler i ordningene
Forvaltningskostnader Klare stordriftsfordeler Standardisering av produkter Investeringsvalg og porteføljer Effekt på administrasjons- kostnadene – informasjon og rådgivning Gjenbruk av infrastruktur – ny infrastruktur kostbart Aktiv forvaltning – indeksforvaltning
NHDs kartlegging av pensjons- og livregelverk "Et enklere Norge" Rapport fra Rambøll og KPMG 2008 Kartla 69 informasjonskrav som til sammen påførte næringslivet 165,8 mill kr i årlige administrative kostnader innen pensjon og livsforsikring Ingen tiltak på disse områdene i handlingsplanen som kom
Administrasjonskostnader Riktig sparing og riktig utbetaling Hvem skal det betales innskudd for? Pensjonsleverandørens kostnader Tidsbruk i bedriftene Kan endringer i regelverk bidra til forenkling og effektivisering for leverandører og bedrifter?
Deltidsgrense og bunnfradrag Krav om 20 % stilling for å være med i pensjonsordningen Innskudd skal beregnes av lønn mellom 1 og 12 G "Innskudd for medlem i deltidsstilling skal utgjøre en forholdsmessig del av innskuddet dersom medlemmet hadde fulltidsstilling" (OTP-loven, § 5-3) Eks: 70 % stilling, bunnfradrag på 70 % av G Månedlige innskudd – må kjenne månedlig stillingsprosent og G-verdi for å beregne riktig innskudd. Sparing fra første krone ville vært enklere administrativt – men økte kostnader for bedriftene
Regelverksendringer Lov om innskuddspensjon og lov om foretakspensjon (2001) Lov om OTP (2005), med forskrifter (2006) Ny forsikringsliv (2008) Pensjonsreformen (2011?) Omfattende prosjekter og betydelige investeringer i selskapene for å tilpasse seg nytt regelverk, ofte med knappe tidsfrister TidKostnad Omfang
Regelverksutfordringen Implementering av Off. TP = 12 måneder Implementering av ny folketrygd = 18 måneder Implementering av Private TP = 6 måneder Ny folketrygd NAV – pensjonsleverandører privat og offentlig TP. Offentlig tjenestepensjon Pensjonsleverandører offentlig TP. Private tjenestepensjoner Pensjonsleverandører privat TP. AktivitetÅr OT.PRP Vedtak i Stortinget TariffoppgjørOT.PRP Vedtak i Stortinget Mandat til Banklovkommisjonen OT.PRP ? Vedtak i Stortinget? Skisse ny LOF og LOI ?
Oppsummering Administrasjonskostnader -Regelverksforenklinger – bør være en del av mandatet i forbindelse med revisjon av tjenestepensjonslovene -Automatisering og direkte løsninger gir enklere og mer effektiv betjening Forvaltningskostnader -Hva skjer når det bygges opp kapital i ordningene, og bedriftenes kostnader til forvaltning øker? -Økt press på kostnadsnivået? -Innstramming av valgmuligheter og ny debatt om regelverket? Markedsendringer – brede ordninger -Lavere kostnader eller andre kostnader