1 Kan kvalifikasjonsrammeverket bidra til mer/økt/bedre/dypere læring? Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Termer på Terminus Terminologi i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket UHR og NPHs konferanse om kvalifikasjonsrammeverket Bergen 25. – 26. januar 2010.
Advertisements

Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERK I NORSK HØYERE UTDANNING Nasjonal konferanse, Bergen, 25. – 26. januar 2010 Sjur Bergan, Europarådet.
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
SMED8005 Communication of Science/Forskningsformidling 02. juni 2009
Tone B. Rosenberg, Høgskolen i Akershus
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Kan læringsutbytte dokumenteres?
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
Om læringsutbyttebeskrivelser
Seminar Kvalifikasjonsrammeverket Hva? Hvorfor? Hvordan?
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
Seminar om nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for høyere utdanning – internt seminar UiT h Førsteamanuensis Marit Allern, ILP, HSL-FAK.
1 Kvalifikasjonsrammeverket Universitets- og høgskolepedagogenes rolle Marte Bratseth Johansen.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Teori og Praksis Hvordan kobler vi pedagogikk, fagdidaktikk og fag med erfaringer fra og virkeligheten i skolen?
læringssyn - menneskesyn
Veiledet lesing Mørkved skole
Temadag Læring i prosjektpraksis Simulering som metode.
Oppgave Se på 3BI eksamen V-1999 Gå igjennom punktene og plasser dem i gruppe etter ”produkt”, ”prosess”, ”samfunnsinstitusjon” Er det noen av spørsmålene.
FORMATIV VURDERING.
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
Utbytte av læringsmål Innlegg på workshop med fagansvarlige basiskurs Handelshøyskolen BI Oslo ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet.
Bibliotek som støtte for forskning og utdanning. Fra en høgskolerektors ståsted Lise Iversen Kulbrandstad,
Pedagogisk leder Ny stilling under prorektor, enhet for faglig tilsyn og kvalitet
NASJONALT FAGSKOLERÅD
Strategier og kompetanse
Berit Karseth Pedagogisk forskningsinstitutt, Universitetet i Oslo
European Qualifications Framework (EQF). EQF – Status 23. april 2008; EQF-anbefalingen formelt signert av presidentene i EU-parlamentet og Rådet.
Førsteamanuensis Vidar Gynnild, NTNU
MELLOM KVALIFIKASJONER OG KVALIFIKASJONSRAMMEVERK I EUROPA Nasjonal konferanse, Bergen, 25. – 26. januar 2010 Sjur Bergan, Europarådet.
Didaktiske analysekategorier
Vurdering – hva og hvorfor?
Å skrive for nettet Anne Bjørklund Leikny Øgrim. Bjørklund og Øgrim, Å skrive for nettet, mai 2007 TIMSIS Teacher In-service Traning Material Concerning.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Nettverkskonferansen 2007 Marte Bratseth Johansen
Hva er HOT og hva er ikke innen høyere utdanning/undervisning sett ut i fra internasjonal forskning. Er det bare MOOC som er innovativt?
Møte i referansegruppa Sverre Rustad
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
UiT- Norges arktiske universitet:
Mål og læring hos elever
Everquest som læringsplattform
OECD Reviews of Migrant Education: Norway OECD DIAGNOSIS AND POLICY RECOMMENDATIONS.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
1 Kvalifikasjonsrammeverket ” Kan kvalifikasjonsrammeverket bidra til mer/bedre/dypere læring?” Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk.
Using the personalized system of instruction in an introductory programming course Hallgeir Nilsen Universitetet i Agder.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Erin Nordal Studentsentrert læring + utdanningskvalitet = sant Vi flyttar fram positionerna! UKÄ-konferens 2015 Stockholm 24. November.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Meiningsfull læring skjer gjennom:
OM BRUK AV LÆRINGSUTBYTTEBESKRIVELSER
Kvalifikasjonsrammeverket
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Relevant questions for the Reference Group
Vurdering og undervisning
Studenters læring "The greatest obstacle to discovery is not ignorance – it is the illusion of knowledge." Daniel Boorstin Elaine Munthe UiS.
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Emneevaluering og referansegrupper – forbedringer, supplement, alternativer Guttorm Sindre.
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

1 Kan kvalifikasjonsrammeverket bidra til mer/økt/bedre/dypere læring? Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk

2 Kan kvalifikasjonsrammeverket bidra til mer/økt/bedre/dypere læring? det spørs…

3 Etter denne økten skal dere kunne: Reflektere over utfordringer knyttet til implementering av kvalifikasjonsrammeverket Utarbeide læringsmål for din undervisning som bidrar til hensiktsmessige studiestrategier Identifisere sammenheng mellom læringsmål, studentaktiviteter og vurdering

4 Disposisjon 1.Tre utfordringer 2.Muligheter/anbefalinger 3.Oppsummering

5 Utfordring1: Begrense læring…? ”I think what tends to happen is that you have the outcomes and you focus on them and you don't learn anything else” Allan (1999)

6 Utfordring1: Begrense læring…? ”With my last outcome module I really went further than I should. I think maybe that's got to do with the fact that I felt secure that I knew exactly what was expected of me. So I knew then that I was safe, you know, that I'd covered the things that I needed that I was expected to do, so I could learn other things” Allan (1999)

7 Utfordring 1: begrense læring? Hvordan vi utformer målene har betydning for studentenes studiestrategier Abrandt Dahlgren, 2004

8 Utfordring 2: Dokumentasjon av måloppnåelse ”Når en skal vurdere om studentene har oppnådd det læringsutbyttet som er beskrevet i planen, er det dokumentasjonsformene som kan si noe om det. Den virkelig utfordrende oppgaven er å lage ”vurderingssituasjoner” som viser om kandidaten har kunnskapene, forståelsen og evnen til å anvende, analysere, syntetisere og evaluere disse i ulike sammenhenger” Forslag til nasjonalt rammeverk

9 Utfordning 2: dokumentasjon… Taksonomier:

10 6. Skape (Create) Sette sammen deler og elementer til et nytt hele, eller lage et originalt produkt 5. Evaluere (Evaluate) Bedømme på grunnlag av kriterier og standarder 4. Analysere (Analyze) Dele et materiale i dets bestanddeler og forstå hvordan delene forholder seg til hverandre i en helhetlig struktur eller i forhold til et formål/hensikt. 3. Anvende (Apply) Å utføre eller bruke bestemte prosedyrer og metoder i en gitt situasjon 2. Forstå (Understand) Å avgjøre og etablere meningen i innholdet det undervises i. 1. Huske (Remember) Å hente fram kunnskap fra langtidsminne Lavt målnivå Høyt målnivå Blooms taksonomi (hentet fra Pettersen (2006))

11 Utfordring 3: Sammenheng mellom læringsmål og undervisning

12 Constructive alignment (Biggs, 1999) Lærerens intensjon Studentens aktivitet Eksamen/Vurdering

13 Muligheter Fokus på den lærende heller på lærerens formidling Læringsmål kan bidra til etablering et stillas Gir studentene mulighet til å konstruere egen kunnskap Gir studenter bedre muligheter for å velge fag/emne/program Studentene kan følge med på sin egen progresjon (kan bli mer selvregulerte) Chris Rust, 1999

14 Muligheter: Prosess En prosess med hensikt å uttrykke faglig identitet Hva er utdanningens hensikt? Hva kan en bachelor i nordistikk, sykepleier, grunnskolelærer, sivilingeniør i energi og miljø...? Klargjøring for oss selv, studenter, samfunnet rundt

15 Oppsummering Start hvert læringsmål med verb Sjekk bruken av verb og taksonomisk nivå Skriv enkelt slik at studenter og andre kan forstå Sikre sammenheng mlm. studieprogram og emne Ikke lag for mange mål per emne/studieprogram Lag mål som kan være utgangspunkt for dialog Er læringsmålene realistiske? Tar målene hensyn til nasjonale og internasjonale planer for utdanningen? Er det sammenheng mellom læringsmål, studentaktivitet og vurdering?

16 Lese? Kennedy (2007) Sjekkliste: Utredning Uhr: nasjonalt-kvalifik.html?id= Course objectives and students' study strategies in computer engineering, psychology and physiotherapy: Lund universitet: Chris Rust: Improving student learning outcomes tml John Biggs (1999): Teaching for Quality Learning at University Roar Pettersen (2009): Kvalitetslæring i høyere utdanning Martes delicious profil: